Урок української мови в технології "Майстерня", під час якого учні працюють з орфографічними словниками для перевірки написання слів з ненаголошеними [е], [и] в корені, що не перевіряються наголосом, збагачують словниковий запас, розвивають увагу, спостережливість, зв'язне мовлення. Особливий інтерес викликали казкові персонажі: Звуки – Жартуни та Дядечко Наголос.
КОНСПЕКТ
ВІДКРИТОГО УРОКУ
української мови
в 3класі на тему
«Вимова і правопис слів
з ненаголошеними [е] [и] в корені,
що не перевіряються наголосом»
Тема. Вимова та правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в корені, що не перевіряються наголосом. (Вправи 139-142)
Мета. Вчити учнів користуватися орфографічним словником для перевірки написання слів з ненаголошеними [е], [и] в корені, що не перевіряються наголосом. Збагачувати словниковий запас.
Розвивати увагу, спостережливість, зв’язне мовлення учнів.
Виховувати бережливе ставлення до водних ресурсів, прищеплювати любов до поетичного слова.
Обладнання. Зображення казкових героїв: Звуків – Жартунів, Дядечка Наголоса; зображення словника, криниці, джерела; картки взаємної дії, таблиці для роботи над словниковими словами.
Хід уроку
І. Організація класу.
— Пролунав уже дзвінок,
Нас покликав на урок.
Він сьогодні незвичайний, до нас завітали гості. Привітайтеся з ними.
— Візьмемо гарний настрій і розпочнемо працювати.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1. Пригадування лінгвістичної казки про звуки [е], [и].
— Перед вами давні знайомі – Звуки – Жартуни [е], [и], які люблять видавати себе один за одного.
— Хто може заставити їх стати на своє місце? (Дядечко Наголос.) Він вчить нас добирати перевірні слова.
2. Повторення правил.
— Що таке перевірне слово? (Це слово, у якому сумнівний звук є наголошеним, наприклад весна – весни, слово весни – перевірне.)
— Як дібрати перевірне слово? (Змінити слово, наприклад, зима – зими, або дібрати спільнокореневе, наприклад, зима – зимонька.)
3. Перевірка домашнього завдання (вправа137).
— При виконанні домашнього завдання ви користувалися порадами Дядечка – Наголоса.
Високий рівень:
— Прочитайте продовження казки.
Достатній рівень:
— Зачитайте підкреслені слова.
Середній рівень:
— Зачитайте перев ірні слова.
4. Робота в парах з картками взаємної дії.
— Попрацюйте в парах, об’єднайтеся в групи.
5. Повторення правил роботи в групі.
— Робота в групі дає можливість працювати кожному та опрацювати більше матеріалу за менший час.
— Кожна група має лідера – головного в групі. Він читає завдання, доповідає про результати праці, оцінює роботу учасників групи. Секретар записує результати в таблицю. Лінгвіст – мовознавець шукає слово у словнику, а секундант слідкує за часом.
Правила роботи в групі:
читати уважно
говорити по черзі
дотримуватися відведеного часу
працювати тихо, щоб не заважати іншим
6. Робота над прислів’ями вправи 139 по групах.
— Прочитайте прислів’я, поясніть їх зміст та написання пропущених букв.
— Чого навчають ці прислів’я?
— До якого слова не можна дібрати перевірне? (Криниці.)
— Як писати такі слова, допоможе дізнатися повідомлення в підручнику.
7. Робота над повідомленням.
— Як називаються слова з ненаголошеними голосними, до яких не можна дібрати перевірне слово? (Словникові.)
— З таким словами навіть Дядечко Наголос не в силі нам допомогти. Де можна знайти такі слова? (В орфографічному словнику.)
(Зображення словника.)
— Знайдіть слово криниця на форзаці підручника. З якою буквою пишемо його?
8. Каліграфічна хвилинка – інтерактивна гра «Кубування».
Кк Ии кр ка ке кл км криниця
(Малюнок криниці.)
(Малюнок джерела.)
— Українська дитяча поетеса Тамара Коломієць написала вірш «Пісенька джерельця». Я вам зачитаю уривок вірша, а вірш ви можете знайти у шкільній бібліотеці.
Джерельце під вербою
Виблискує водою.
Прийду до нього й до ладу
Порозчищаю, обкладу…
— І ви лісову криничку прочистіть, щоб вона кликала, приваблювала холодною водою.
— У нашому Зеленому озері також б’ють джерела. І якщо кидати гілки, листя, камінці, сміття до озера, джерело зникне, а озеро може перетворитися на болото.
— Як можна зберегти озеро? (Не кидати сміття, гілок, листя, камінців.)
— Назвіть інші форми слова. (Криниці, криницею.)
— Назвіть спільнокореневі слова. (Криничка, криниченька, кринична.)
— Назвіть синонім слова криниця у прямому значенні. (Джерело, колодязь.)
— Утворіть словосполучення. (Криниця (яка?) .., приваблює (чим?)..)
— Складіть і запишіть речення про лісову криницю за схемою:
… ------ ===== … …
Лісова криниця приваблює холодною водою.
— Назвіть головні члени речення.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
— Ми опрацювали разом лише одне словникове слово, а працюючи в групах з орфографічними словниками, ви навчитеся правильно писати багато словникових слів.
2. Робота в групах зі словниковими словами.
— Попрацюйте в групах, результати роботи занесіть до таблиці.
І група: депутат, апетит, бетон, верблюд.
ІІ група: директор, коридор, кишеня, горизонт.
ІІІ група: президент, велоси пед, дециметр.
— Які слова пишемо з буквою е, и, е та и?
4. Словниковий диктант.
— Запишіть слова під диктовку:
Апетит, бетон, велосипед, верблюд, горизонт, депутат, дециметр, директор, кишеня, коридор, президент. (Взаємоперевірка.)
— У кого немає жодної помилки?
— Домашнє завдання: скласти і записати речення з 3 словами на вибір, достатній і середній рівень – підкреслити члени речення, високий рівень – записати зв'язок слів у 1 реченні.
5. Творча робота.
— Прочитайте текст вправи 141, уставляючи слова з довідки.
І група – І абзац
ІІ група – ІІ абзац
ІІІ група – ІІІ абзац
— Прочитайте текст, доберіть до нього заголовок.
— Запишіть частини тексту, підкресліть словникові слова.
IV. Підсумок уроку, оцінювання, інтерактивна гра «Мікрофон».