Урок української мови на тему "Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в корені, що не перевіряються наголосом"

Про матеріал

Урок української мови в технології "Майстерня", під час якого учні працюють з орфографічними словниками для перевірки написання слів з ненаголошеними [е], [и] в корені, що не перевіряються наголосом, збагачують словниковий запас, розвивають увагу, спостережливість, зв'язне мовлення. Особливий інтерес викликали казкові персонажі: Звуки – Жартуни та Дядечко Наголос.

Перегляд файлу

 

КОНСПЕКТ

ВІДКРИТОГО УРОКУ

української мови

в 3класі на тему

«Вимова і правопис слів

з ненаголошеними [е] [и] в корені,

що не перевіряються наголосом»

 

D:\Наш компютер\Мои документы\Word\Наташа\фото\DSC06978.JPG

 

 

Тема. Вимова та правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в корені, що не перевіряються наголосом. (Вправи 139-142)

Мета. Вчити учнів користуватися орфографічним словником для перевірки написання слів з ненаголошеними [е], [и] в корені, що не перевіряються наголосом. Збагачувати словниковий запас.

Розвивати увагу, спостережливість, зв’язне мовлення учнів.

Виховувати бережливе ставлення до водних ресурсів, прищеплювати любов до поетичного слова.

Обладнання. Зображення казкових героїв: Звуків – Жартунів, Дядечка Наголоса; зображення словника, криниці, джерела; картки взаємної дії, таблиці для роботи над словниковими словами.

Хід уроку

І. Організація класу.

— Пролунав уже дзвінок,

Нас покликав на урок.

Він сьогодні незвичайний, до нас завітали гості. Привітайтеся з ними.

— Візьмемо гарний настрій і розпочнемо працювати.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

1. Пригадування лінгвістичної казки про звуки [е], [и].

— Перед вами давні знайомі – Звуки – Жартуни [е], [и], які люблять видавати себе один за одного.

— Хто може заставити їх стати на своє місце? (Дядечко Наголос.) Він вчить нас добирати перевірні слова.

2. Повторення правил.

— Що таке перевірне слово? (Це слово, у якому сумнівний звук є наголошеним, наприклад весна – весни, слово весни – перевірне.)

— Як дібрати перевірне слово? (Змінити слово, наприклад, зима – зими,  або дібрати спільнокореневе, наприклад, зима – зимонька.)

3. Перевірка домашнього завдання (вправа137).

— При виконанні домашнього завдання ви користувалися порадами Дядечка – Наголоса.

Високий рівень:

— Прочитайте продовження казки.

Достатній рівень:

— Зачитайте підкреслені слова.

Середній рівень:

— Зачитайте перев ірні слова.

4. Робота в парах з картками взаємної дії.

— Попрацюйте в парах, об’єднайтеся в групи.

5. Повторення правил роботи в групі.

— Робота в групі дає можливість працювати кожному та опрацювати більше матеріалу за менший час.

— Кожна група має лідера – головного в групі. Він читає завдання, доповідає про результати праці, оцінює роботу учасників групи. Секретар записує результати в таблицю. Лінгвіст – мовознавець шукає слово у словнику, а секундант слідкує за часом.

Правила роботи в групі:

читати уважно

говорити по черзі

дотримуватися відведеного часу

працювати тихо, щоб не заважати іншим

6. Робота над прислів’ями вправи 139 по групах.

— Прочитайте прислів’я, поясніть їх зміст та написання пропущених букв.

— Чого навчають ці прислів’я?

— До якого слова не можна дібрати перевірне? (Криниці.)

— Як писати такі слова, допоможе дізнатися повідомлення в підручнику.

7. Робота над повідомленням.

— Як називаються слова з ненаголошеними голосними, до яких не можна дібрати перевірне слово? (Словникові.)

— З таким словами навіть Дядечко Наголос не в силі нам допомогти. Де можна знайти такі слова? (В орфографічному словнику.)

 (Зображення словника.)

— Знайдіть слово криниця на форзаці підручника. З якою буквою пишемо його?

8. Каліграфічна хвилинка – інтерактивна гра «Кубування».

Кк Ии кр ка ке кл км криниця

  • Слово криниця має три значення.
  1. Глибоко викопана й захищена спеціальними кільцями, дерев’яними колодами або камінням глибока яма для набирання води.

(Малюнок криниці.)

  1. Лісова криниця – джерело.

(Малюнок джерела.)

— Українська дитяча поетеса Тамара Коломієць написала вірш «Пісенька джерельця». Я вам зачитаю уривок вірша, а вірш ви можете знайти у шкільній бібліотеці.

Джерельце під вербою

Виблискує водою.

Прийду до нього й до ладу

Порозчищаю, обкладу…

— І ви лісову криничку прочистіть, щоб вона кликала, приваблювала холодною водою.

— У нашому Зеленому озері також б’ють джерела. І якщо кидати гілки, листя, камінці, сміття до озера, джерело зникне, а озеро може перетворитися на болото.

— Як можна зберегти озеро? (Не кидати сміття, гілок, листя, камінців.)

  1. В переносному значенні – скарбниця чого-небудь: книга – джерело знань.

— Назвіть інші форми слова. (Криниці, криницею.)

— Назвіть спільнокореневі слова. (Криничка, криниченька, кринична.)

— Назвіть синонім слова криниця у прямому значенні. (Джерело, колодязь.)

— Утворіть словосполучення. (Криниця (яка?) .., приваблює (чим?)..)

 

— Складіть і запишіть речення про лісову криницю за схемою:

 

  ------    =====         

Лісова криниця приваблює холодною водою.

D:\Наш компютер\Мои документы\Word\Наташа\фото\DSC06970.JPG

— Назвіть головні члени речення.

III. Вивчення нового матеріалу.

1.  Повідомлення теми і мети уроку.                                                           

  Ми опрацювали разом лише одне словникове слово, а працюючи в групах з орфографічними словниками, ви навчитеся правильно писати багато словникових слів.

2.  Робота в групах зі словниковими словами.

— Попрацюйте в групах, результати роботи занесіть до таблиці.

І група: депутат, апетит, бетон, верблюд.

ІІ група: директор, коридор, кишеня, горизонт.

ІІІ група: президент, велоси пед, дециметр.

D:\Наш компютер\Мои документы\Word\Наташа\фото\DSC06975.JPG

  1. Презентація роботи в групах.

— Які слова пишемо з буквою е, и, е та и?

4. Словниковий диктант.

— Запишіть слова під диктовку:

Апетит, бетон, велосипед, верблюд, горизонт, депутат, дециметр, директор, кишеня, коридор, президент. (Взаємоперевірка.)

— У кого немає жодної помилки?

Домашнє завдання: скласти і записати речення з 3 словами на вибір, достатній і середній рівень – підкреслити члени речення, високий рівень – записати зв'язок слів у 1 реченні.  

  • Відпочинемо.
  1. Фізхвилинка.

5. Творча робота.

— Прочитайте текст вправи 141, уставляючи слова з довідки.

І група    І абзац

ІІ група    ІІ абзац

ІІІ група    ІІІ абзац

— Прочитайте текст, доберіть до нього заголовок.

— Запишіть частини тексту, підкресліть словникові слова.

IV.  Підсумок уроку, оцінювання, інтерактивна гра «Мікрофон».

  •                      Лідери груп, оцініть роботу груп за рівнями.
  •                      Сподобалося працювати у групах?
  •                      Які переваги при роботі в групах? (Кожен учень працює, можна опрацювати більше матеріалу за коротший час.)
  •                      Як називаються слова, до яких ми не можемо дібрати перевірні? (Словникові.)
  •                      Де знайдемо їх написання? (В орфографічному словнику.)
  •                      Прочитайте словникові слова, в яких пишемо букву е. (Апетит, бетон, верблюд, депутат.)
  •                      Прочитайте словникові слова, в яких пишемо букву и. (Директор, коридор, кишеня, горизонт.)
  •                      Прочитайте словникові слова, в яких у першому складі пишемо  букву е, а потім – и. (Президент, велосипед, дециметр.)

 

docx
Додано
13 серпня 2018
Переглядів
8515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку