20 травня о 18:00Вебінар: Формування комунікативних навичок у дітей шкільного віку

Урок української мови "Написання не з дієсловами"

Про матеріал
Урок розроблено з використанням елементів інноваційних інтерактивних технологій. Учням в доступній формі розкривається поняття про написання частки -не - з дієсловами . Розробкою уроку можуть користуватися вчителі та випускники педагогічних вузів.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема. Написання не з дієсловами

Мета:  формувати ключові компетентності:

комунікативну

  • розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення,

уміння вчитися

  • формувати індивідуальний досвід участі учня в навчальному процесі, вміння та бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату;
  • формувати   вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки;

соціокультурні

  • формувати уміння взаємодіяти у групі, в парах.

Формувати предметні  компетентності:

  • актуалізувати знання учнів про дієслова ; забезпечити засвоєння учнями знань про правопис частки «не» з дієсловами ; 
  •  формувати навички добору дієслів з часткою «не»;
  • уміння застосовувати їх у реченні, показати їх роль в народних прислів’ях та приказках;
  • виховувати інтерес до усної народної творчості , виховувати любов до рідного слова .

Матеріали та обладнання:   Підручники  М.Д. Захарійчук, А.І.Мовчун «Українська мова» , 3 клас -Київ , «Грамота» , 2013; опорні схеми і таблиці, картки для роботи в парах, ілюстрації.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

Хід уроку

І .Організаційний  момент

Добрий день! В добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався –

На перерві постарався.

Зараз сядуть всі дівчатка,

А за ними і хлоп’ятка.

То ж урок ми розпочнемо

з передбачень ми усіх.

1. Вправа «Очікування».

Я очікую від уроку лише позитивних емоцій.

- А що очікуєте ви?

Я очікую що …..

Мені цікаво дізнатися про….

Я думаю що всі мої сподівання  ……

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Завдання на вибір (на дошці запис).

а) Списати речення,вставити дієслова за змістом .

Встала весна, чорну землю
Сонну              ……..…..,
………………. її рястом,
Барвінком     …………  .
 

б) Підкреслити дієслова. Укажіть,  яку  дію означають дієслова (завершену чи незавершену).

Праця годує,                          а з лісу виводить.                 

Здобудеш освіту -                  а лінь марнує.    

Наука в ліс не веде ,               побачиш більше світу.

 

в) Визначити час дієслів.

Співатиму, здудував, говорила, шукатиму, стою, запитую, летіло, читаєш.

2. Гра  «Мікрофон».

 - Яку частину мови ми вивчаємо ?

- Що ми вже знаємо про дієслово ?

- З якою частиною мови у реченні найчастіше пов`язане дієслово? Чому?

- Яким членом речення виступає дієслово?

- В яких часових формах можуть вживатися дієслова?

3. Каліграфічна хвилинка

 Н н не ен

Не кажи не вмію, а кажи навчуся.

-Поясніть,  як ви розумієте це прислів’я ?

Назвіть дієслова. В якому часі вони вжиті?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Що означає частка «не» в цьому прислів`ї?

- Як ви думаєте, яка буде тема нашого уроку?

(Діти висловлюють свої думки)

- Отже,  тема нашого уроку : «Написання не з дієсловами».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота з підручником. Вправа 372.

-   Прочитайте уривок вірша.

-   Зверніть увагу на те ,що написав носоріг.

( не насмітіть,  не наступіть, не зірвіть)

  • А знаєте, чому частка «не» з дієсловами пишеться окремо?

 Послухайте казку

Жило було Дієслово. І полюбило воно горду і вперту частку НЕ. Сумною була ця любов. Дієслово говорило: «Люблю», а вона йому: «Не люблю». Воно казало «Вірю», а вона йому «Не вірю».

Частка НЕ ніколи не підходила до Дієслова близько і писалася від нього тільки  окремо. Однак Дієслово було постійним у своїх почуттях.

Ось одного разу НЕ і каже йому: «Я відповім тобі взаємністю , якщо доведеш, що жити без мене не можеш».

Зітхнуло Дієслово сумно і відправилось поневірятися по словниках, підручниках, книгах, по всьому білому світу. І ось сьогодні воно зазирнуло й до нас.

2. Робота в групах. Робота над вправою 374 , с.156.

- Заглянуло  Дієслово в бібліотеку, знайшло прислів`я та загадки .

 ( Спишіть,відгадайте загадку. Підкресліть дієслова з  –не- ).

 

Не гавкає не кусає,                               і хліба не просить

Доброго не бійся                                      а в дім не пускає.

Ремесло на плесах не висить                    і поганого не роби.

 

- Прочитайте дієслова з часткою «не».

- Як написали ці дієслова? Чому? Перевірте.

 

3. Робота з правилом в підручнику с. 156 .

 - А зараз зверніть увагу на запис слайду , прочитайте.

-Чи є це підтвердженням правила?

    Не знаєш- не кажи

   Не вмієш- не роби

 «Не» з дієсловами окремо пиши

 

Дієслово вирішило дізнатися у нас  , чи  знаємо ми казки.

 

-  Подумайте, з якої казки запропонований вам  уривок.

4. Робота в парі (Вправа 375, с.157 )

- Прочитайте текст за ролями .

- Випишіть із тексту дієслова з «не» . Поясніть їх значення.

     5.  Перевірка написаного

     - То як ви записали «не» з дієсловами? Чому?

 

5. Знайомство з дієсловами, які без «не» не вживаються.

 - Хочете почути продовження казки про Дієслово і частку «не»?

 

 «Сумне Дієслово повернулося до своєї коханої . вона, як завжди, відскочила від нього з криком: «Негідник! Ненавиджу!» і раптом завмерла від несподіванки,  опинившись в обіймах дієслова.

- Чому? Що сталося, як ви думаєте?

- Прочитайте ці дієслова

ненавидіти

нездужати

непокоїтись

 

непритомніти

недочувати

недобачати.

 

- Поясніть значення слова нездужати.

- Підберіть до дієслова непокоїтись слова близькі за значенням.

- Спробуйте здогадатися, чому в цих словах частка «не» пишеться разом з дієсловами?

6. Запишіть ці слова в зошити і запам’ятайте їх написання .

 

ІV.  Узагальнення і систематизація отриманих знань.

1. Самостійна робота з наступною перевіркою .

     (Допишіть кінець прислів’їв .)

З вогнем та водою   (не)    ……..жартуй.

Від своєї совісті    (не)        ….втечеш.

Під лежачий камінь вода   (не)….. тече.

Чесно працюй,  а  (не)…. хитруй  і (не) мудруй.

2. Згрупуйте дієслова, що пишуться окремо або разом з часткою не.

 Запишіть їх у два стовпчики.

(Не)співати, (не)відходити, (не)хтувати, (не)зрубати, (не)навидіти, (не)волити, (не)здужати, (не)вгавати, (не)цуратися, (не)мислити.

 - Поясніть значення цих дієслів.

3. Бліц-опитування

- Про що ви дізналися сьогодні на уроці?

- Чи завжди «не» з дієсловами пишеться окремо?

- Коли «не» з дієсловами пишеться разом?

- Які прислів`я з уроку запам`ятали? Як ви їх зрозуміли?

 

4. Вправа «Крісло автора» 

  Я запам`ятав, що частка «не» пишеться з дієсловами ...

  «Не» з дієсловами писатиму разом, якщо ...

   Набуті знання я використаю…  

 

 - Чи справдилися ваші очікування? (Підтвердіть це відповідним смайликом)

 

5. Оцінювання учнів

6. Домашнє завдання.

( Вивчити правило с156. Вправа 377. Списати фразеологізми)

doc
Додано
16 квітня
Переглядів
110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку