Урок української мови "Написання не з дієсловами"

Про матеріал
Урок розроблено з використанням елементів інноваційних інтерактивних технологій. Учням в доступній формі розкривається поняття про написання частки -не - з дієсловами . Розробкою уроку можуть користуватися вчителі та випускники педагогічних вузів.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема. Написання не з дієсловами

Мета:  формувати ключові компетентності:

комунікативну

  • розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення,

уміння вчитися

  • формувати індивідуальний досвід участі учня в навчальному процесі, вміння та бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату;
  • формувати   вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки;

соціокультурні

  • формувати уміння взаємодіяти у групі, в парах.

Формувати предметні  компетентності:

  • актуалізувати знання учнів про дієслова ; забезпечити засвоєння учнями знань про правопис частки «не» з дієсловами ; 
  •  формувати навички добору дієслів з часткою «не»;
  • уміння застосовувати їх у реченні, показати їх роль в народних прислів’ях та приказках;
  • виховувати інтерес до усної народної творчості , виховувати любов до рідного слова .

Матеріали та обладнання:   Підручники  М.Д. Захарійчук, А.І.Мовчун «Українська мова» , 3 клас -Київ , «Грамота» , 2013; опорні схеми і таблиці, картки для роботи в парах, ілюстрації.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

Хід уроку

І .Організаційний  момент

Добрий день! В добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався –

На перерві постарався.

Зараз сядуть всі дівчатка,

А за ними і хлоп’ятка.

То ж урок ми розпочнемо

з передбачень ми усіх.

1. Вправа «Очікування».

Я очікую від уроку лише позитивних емоцій.

- А що очікуєте ви?

Я очікую що …..

Мені цікаво дізнатися про….

Я думаю що всі мої сподівання  ……

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Завдання на вибір (на дошці запис).

а) Списати речення,вставити дієслова за змістом .

Встала весна, чорну землю
Сонну              ……..…..,
………………. її рястом,
Барвінком     …………  .
 

б) Підкреслити дієслова. Укажіть,  яку  дію означають дієслова (завершену чи незавершену).

Праця годує,                          а з лісу виводить.                 

Здобудеш освіту -                  а лінь марнує.    

Наука в ліс не веде ,               побачиш більше світу.

 

в) Визначити час дієслів.

Співатиму, здудував, говорила, шукатиму, стою, запитую, летіло, читаєш.

2. Гра  «Мікрофон».

 - Яку частину мови ми вивчаємо ?

- Що ми вже знаємо про дієслово ?

- З якою частиною мови у реченні найчастіше пов`язане дієслово? Чому?

- Яким членом речення виступає дієслово?

- В яких часових формах можуть вживатися дієслова?

3. Каліграфічна хвилинка

 Н н не ен

Не кажи не вмію, а кажи навчуся.

-Поясніть,  як ви розумієте це прислів’я ?

Назвіть дієслова. В якому часі вони вжиті?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Що означає частка «не» в цьому прислів`ї?

- Як ви думаєте, яка буде тема нашого уроку?

(Діти висловлюють свої думки)

- Отже,  тема нашого уроку : «Написання не з дієсловами».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота з підручником. Вправа 372.

-   Прочитайте уривок вірша.

-   Зверніть увагу на те ,що написав носоріг.

( не насмітіть,  не наступіть, не зірвіть)

  • А знаєте, чому частка «не» з дієсловами пишеться окремо?

 Послухайте казку

Жило було Дієслово. І полюбило воно горду і вперту частку НЕ. Сумною була ця любов. Дієслово говорило: «Люблю», а вона йому: «Не люблю». Воно казало «Вірю», а вона йому «Не вірю».

Частка НЕ ніколи не підходила до Дієслова близько і писалася від нього тільки  окремо. Однак Дієслово було постійним у своїх почуттях.

Ось одного разу НЕ і каже йому: «Я відповім тобі взаємністю , якщо доведеш, що жити без мене не можеш».

Зітхнуло Дієслово сумно і відправилось поневірятися по словниках, підручниках, книгах, по всьому білому світу. І ось сьогодні воно зазирнуло й до нас.

2. Робота в групах. Робота над вправою 374 , с.156.

- Заглянуло  Дієслово в бібліотеку, знайшло прислів`я та загадки .

 ( Спишіть,відгадайте загадку. Підкресліть дієслова з  –не- ).

 

Не гавкає не кусає,                               і хліба не просить

Доброго не бійся                                      а в дім не пускає.

Ремесло на плесах не висить                    і поганого не роби.

 

- Прочитайте дієслова з часткою «не».

- Як написали ці дієслова? Чому? Перевірте.

 

3. Робота з правилом в підручнику с. 156 .

 - А зараз зверніть увагу на запис слайду , прочитайте.

-Чи є це підтвердженням правила?

    Не знаєш- не кажи

   Не вмієш- не роби

 «Не» з дієсловами окремо пиши

 

Дієслово вирішило дізнатися у нас  , чи  знаємо ми казки.

 

-  Подумайте, з якої казки запропонований вам  уривок.

4. Робота в парі (Вправа 375, с.157 )

- Прочитайте текст за ролями .

- Випишіть із тексту дієслова з «не» . Поясніть їх значення.

     5.  Перевірка написаного

     - То як ви записали «не» з дієсловами? Чому?

 

5. Знайомство з дієсловами, які без «не» не вживаються.

 - Хочете почути продовження казки про Дієслово і частку «не»?

 

 «Сумне Дієслово повернулося до своєї коханої . вона, як завжди, відскочила від нього з криком: «Негідник! Ненавиджу!» і раптом завмерла від несподіванки,  опинившись в обіймах дієслова.

- Чому? Що сталося, як ви думаєте?

- Прочитайте ці дієслова

ненавидіти

нездужати

непокоїтись

 

непритомніти

недочувати

недобачати.

 

- Поясніть значення слова нездужати.

- Підберіть до дієслова непокоїтись слова близькі за значенням.

- Спробуйте здогадатися, чому в цих словах частка «не» пишеться разом з дієсловами?

6. Запишіть ці слова в зошити і запам’ятайте їх написання .

 

ІV.  Узагальнення і систематизація отриманих знань.

1. Самостійна робота з наступною перевіркою .

     (Допишіть кінець прислів’їв .)

З вогнем та водою   (не)    ……..жартуй.

Від своєї совісті    (не)        ….втечеш.

Під лежачий камінь вода   (не)….. тече.

Чесно працюй,  а  (не)…. хитруй  і (не) мудруй.

2. Згрупуйте дієслова, що пишуться окремо або разом з часткою не.

 Запишіть їх у два стовпчики.

(Не)співати, (не)відходити, (не)хтувати, (не)зрубати, (не)навидіти, (не)волити, (не)здужати, (не)вгавати, (не)цуратися, (не)мислити.

 - Поясніть значення цих дієслів.

3. Бліц-опитування

- Про що ви дізналися сьогодні на уроці?

- Чи завжди «не» з дієсловами пишеться окремо?

- Коли «не» з дієсловами пишеться разом?

- Які прислів`я з уроку запам`ятали? Як ви їх зрозуміли?

 

4. Вправа «Крісло автора» 

  Я запам`ятав, що частка «не» пишеться з дієсловами ...

  «Не» з дієсловами писатиму разом, якщо ...

   Набуті знання я використаю…  

 

 - Чи справдилися ваші очікування? (Підтвердіть це відповідним смайликом)

 

5. Оцінювання учнів

6. Домашнє завдання.

( Вивчити правило с156. Вправа 377. Списати фразеологізми)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 квітня 2019
Переглядів
6741
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку