20 травня о 18:00Вебінар: Формування комунікативних навичок у дітей шкільного віку

Тема уроку. Корінь слова. Спільнокореневі слова.

Про матеріал
Мета уроку: познайомити учнів з поняттями «спільнокореневі слова», «корінь слова»; вчити виділяти спільну частину споріднених слів – корінь. Розвивати мовне чуття, увагу до лексичного значення слів. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Українська мова 2 клас.

Тема уроку. Корінь слова. Спільнокореневі  слова.

Мета уроку: познайомити учнів з поняттями «спільнокореневі слова», «корінь слова»; вчити виділяти спільну частину споріднених слів – корінь. Розвивати мовне чуття, увагу до лексичного значення слів. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: малюнки із зображенням дерев, «буквене коло», картки, конверт, мультимедійна  дошка.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

                                               Хід уроку

І. Організаційний момент. Створення емоційного стану. (Слайд. На мультимедійній дошці фото класу, під музичний супровід читаю вірш)

- Добрий день! В добрий час!                                                                                                                  

Рада , діти, бачить вас!

Всі почули ви дзвінок?

Він покликав на урок!

Подивіться всі на мене,

Усміхнулися усі:

Всі готові до роботи?

Всі бадьорі? Молодці!

Будем добре працювати:

І читати, і писати,

Щоб могли батьки радіти,

Що в них гарні, мудрі діти.

ІІ. Контроль і корекція знань.     Слайд.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Перевірте чи правильно підкреслені дієслова.
  • Чи є виписані прийменники.
  • Доповнити речення дієсловами з тексту.
  • Дібрати слово до звукової схеми.

Назвіть службові слова, які зустрічаються в тексті.

Чи можна до них поставити питання?

А для чого потрібні службові слова? (Для зв’язку слів у реченні)

2.Хвилинка каліграфії. Слайд фото 1-2

«Щоб букви правильно писати,Хвилинку каліграфії треба почати».

А допоможе пригадати букви алфавіту наше класне Інтерактивне деревце, яке ми виростили з 1 класу.

  • Вивчені букви восени ми розмістили……(осінньому листі)
  • Букви, які вивчали зимою знаходяться…..( на сніжинках)
  • Навесні вивчені букви розміщали…..(на квітах, які з’являлися на деревах)

Назвемо всі букви алфавіту. (указкою показую діти разом називають)

Перевіряючи ваші зошити, найчастішою помилкою у всіх учнів класу в написанні букв: д, б, у.

Зверніть увагу на правильний зразок запису цих букв на стенді розміщеного над дошкою. Елементи букв дописуються до верхньої допоміжної лінії та нижньої допоміжної лінії.

  • Запис рядка д б у

Утворіть і запишіть поряд слово з цих букв. (дуб)

Чи можна поділити це слово для переносу? Чому?

Замініть слово дуб, щоб у нього стало два склади.

Запишіть його, поділяючи для переносу. (ду-бок)

На яке питання відповідають слова дуб, дубок? (що?)

Змініть слово дуб, щоб воно відповідало на питання який? (дубовий)

Запишіть і поставте наголос.

З одним із цих слів складіть і запишіть речення. Підкресліть в ньому головні слова.

«Буду продовжувати без зупинки з мовної розминки»

Метод «Мозковий штурм»

Будем гарно працювати,

Бо ще більше треба знати

Про красу цю чудову-

Нашу мову веселкову

  • З чого складається наше мовлення? (з речень)
  • Наведіть приклади:
  • Розповідні речення;
  • Питальні;
  • Спонукальні.
  • З чого складаються речення? (зі слів)
  • Як поділяються слова? (на склади і звуки)
  • Як на письмі позначаються звуки? (буквами)

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Проблемна ситуація. Слайд

  • От і я так думала. Раділа, що все про слова я розказала вам, всього навчила. А сьогодні вранці йдучи до школи, я зустріла маленького доброго гнома. Він сидів на лавочці, а як побачив мене, миттю зірвався, підбіг до мене і висловив дивне прохання.
  • Я, - сказав гномик, дуже добре знаю твоїх галасливих, веселих і розумних школярів, знаю, як багато ти їх навчила. Але чому ще ні разу не розповіла їм про корінь слова? Дуже прошу - розкажи дітям про корінь слова, їм це конче необхідно. Підручник вам допоможе! Сказавши це, гномик зник, ніби його ніколи й не було. Діти, він так щиро хотів, щоб ви дізналися про корінь слова, що навіть порадив звернутися до підручника….. Гм! Я ще ніколи не бачила, щоб слово росло з кореня.

Хвилинка – ерудита. Слайд

  • А чи знаєте ви, що слово корінь – це багатозначне слово. Подумайте, що воно може означати?

Корінь – це орган рослини, без якого вона не зможе жити.

Зуб також має корінь.

На уроках математики ми почали знаходити корінь рівняння.

Корінь – це початок чого-небудь. Наприклад, кожен людський рід має свої корні - дідуся та бабусю.

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку. Слайд

Тема уроку зашифрована в «Буквеному колі». Зробіть зарядку для очей, прочитавши декілька разів її назву. Головне – знайти початок.

(На мультимедійні по колу записано «корінь слова споріднені слова»)

Вступна бесіда.

  • Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося, що таке спільнокореневі слова, чому їх так назвали; що таке корінь і як його виділяти. Будемо розвивати своє мовлення, збагачувати словниковий запас, згадаємо, як треба ставити до пташок саме у зимовий час.

V. Усвідомлення змісту. Слайд

Робота з підручником.

  • За порадою гномика почнемо роботу саме із нашого помічника – підручника.

1.Колективне виконання вправи 1 ст.116

- Зверніть увагу на малюнок до тексту вправи, кого ви впізнали?

1.1Текст читає підготовлений учень

- Чи справилися ваші припущення?

1.2.Обговорення змісту

- Про кого розповіла ця історія? Назвіть її персонажів.

- Кого зустріла родина гусей, ідучи до річки?

- Яке питання гусені обурило тата-гусака? Чому?

- Як ви думаєте, чому гусінь вважала себе родичкою гусей?

- Чи є справді гусенята племінниками гусені? Поясніть свою думку

1.3 Перекажіть текст (Один учень переказує)

1.4 Письмове завдання вправи

- Випишіть із тексту підкреслені слова.

- Знайдіть спільну частину. (гус-)

Виділити дужкою вгорі слова цю частину у словах

-Знайдіть виділене слово, прочитайте його, як ми можемо назвати слово гусінь? (це слово однозвучне, звучить подібно до слова гуси, але за значенням відрізняється)

ВИСНОВОК: слова гусак, гусочка, гусенят, гусеняточка. Гусят і гусінь не є родичами, отже і не є спорідненими, бо в них різне значення. Слово гусінь подібне за звучанням, воно називається однозвучним.

- ОТЖЕ, Які слова ми називаємо спільнокореневими? (які мають спільний корінь та одне значення)

2.Робота над правилом – 1 ст.116

Діти читають правило. Перевіряють, чи зрозуміли та засвоїли зміст правила:

  • Про які слова ви прочитали в правилі?
  • Поясніть, чим об’єднані слова – «родичі»? Як називають такі слова?
  • Що таке корінь слова? Як ця частина споріднених слів позначається на письмі?
  • Приклад яких споріднених слів ви знайшли у правилі? Який спільний корінь у цих словах? (лис-)
  • Виділемо корінь спільну частину у словах у зошиті.
  • Чому споріднені слова ще називають спільнокореневими?

3.Робота з малюнками   Слайд фото

- Чи впізнали цих молодих людей?

- Який це був урок? (урок мислення серед природи)

- Що ми тримали в руках? (кленове листя)

Розгляньте малюнки.

З якого дерева листок? (з клена)

А як назвати саджанець клена? (кленок)

Запишіть слова в тому порядку, в якому подано малюнки.

(Клен, кленок, кленовий листок)

Від якого слова утворилися слова кленок і кленовий ?(клен)

  • Чи можна ці слова назвати «родичами», «рідними» словами? Чому?

( вони походять від одного слова)

Знайдіть у словах клен, кленок, кленовий спільну частину. Позначте її дужкою.

Запам’ятайте ця спільна частина і робить їх спорідненими.

Робота над правилом.

Прочитайте правило. Запам’ятайте ,  споріднені слова ще називаються спільнокореневими.

  • А які назви дерев найчастіше зустрічаються на Україні? (верба,тополя, калина)

4. Робота із загадкою

І червона й соковита

Та гірка вона все літо.

Припече мороз – вона

Стала добра і смачна. (Калина)

Дійсно діти, є відоме прислів’я: «Без верби і калини – нема України»

Калина – символ України.               Слайд Фото біля калини

На нашому шкільному подвір’ї є кущ калини до якого ми приходили милуватися красою на уроках мислення серед природи восени і весною.

 

4.Фізкультжвилинка      Муз відео

- Зараз відпочинемо і заспіваємо пісеньку про любов до України

VІ. Вправи на закріплення

1.Коментоване письмо вправа №2

- Списати, вилучивши, яке не є «родичем» зайве слово

Висновок: списали споріднені слова- спільнокореневі слова

2.Правило №2 №3

Прочитайте правило

Запам’ятайте, споріднені слова ще називають спільнокореневими

3.Пояснення Д.З (диференційовано), запис у щоденнику

4. Робота із загадкою   Слайд

Сніг на полях

Лід на річках

 Метелиця гуляє

Коли це буває? (Взимку)

-То яка зараз пора року?

- І господарями у зими є мороз та холод. Стали вони сперечатися: хто з них родич для Зимоньки. Сперечаються  не можуть домовитися. Пропоную їм допомогти. Чи ці слова є спорідненими?

(Слова, близькі за значенням, але з різним коренем не є спорідненими)

5.Дидактична гра «Слова- родичі»  Слайд

(на дошці прикріплено магнітами)

МОРОЗ                             ХОЛОД

  • А щоб МОРОЗ і ХОЛОД не були самотніми, пропоную знайти їм рідних.( учні виходять по одному, беруть на столі картки і за допомогою магнітів чіпляють на дошці у той стовпчик, де є спільнокореневі до поданого слова)

Мороз                   холод

Морозець             холодець

Заморозки            холодок

Морозний            холодніше

Морозити            холодильник

Словникова робота (заморозки – незначні ранкові (нічні) морози, що бувають навесні або восени).

Вчитель. Запишіть ці слова у зошит і позначте корінь. Дівчатка записують слова першого стовпчика, хлопчики-другого.(учні працюють у зошитах)

6.Розвиток зв’язного мовлення.  Слайд

Творча робота (картки)

Прочитайте текст. Доповніть цього спільнокореневими словами з коренем зим-

ЗИМ       1)…..день короткий.

                2)…..сонце майже не гріє.

               3)Птахи….. перебираються до людських осель.

                4)Там їм легше …….   .

(Узимку,зимове, зимою,зимувати)

Як можна продовжити цю розповідь?

(Діти повідомляють про допомогу пташкам узимку. Толстобова Валерія виготовила ще одну годівничку, яку сьогодні розмістимо на шкільному подвір’ї)

7.Гра «Так – ні».   Слайд

Зіграти хочеться мені

Із вами, друзі,

В «ТАК» чи «НІ».

Я вам питання задаю.

Готуйте ж відповідь свою.

(Учні за допомогою сигнальних карток показують відповідь: зелений – так, червоний – ні)

  • Спільна частина споріднених слів називається коренем.(так)
  • Спільнокореневі слова мають спільний корінь.(так)
  • Слова вишня і вишиванка – спільнокореневі. (ні)
  • Слова весна, весняний, весело, веснянка – спільнокореневі.(ні)

VІІ. Підсумок уроку      Слайд

Метод «Мікрофон». Експрес-опитування.

Цей урок – мов справжнє інтерв’ю

Кожен думку висловить свою.

Продовжіть речення: «Тепер я знаю:…»

  • ЩО корінь – це- (спільна частина споріднених слів)
  • Споріднені слова ще називають (спільнокореневими)
  • Щоб правильно виділити корінь, треба…(підібрати споріднені слова)

VІІІ. Рефлексія

Годинник невтомно показує враз,

Що нашу роботу закінчити час.

Слайд.

  • Ой, а що за конверт?
  • Цікаво, хто його надіслав?
  • Давайте дізнаємось, що в середині?      Слайд

Любі діти, я з захопленням спостерігав за вами на уроці. Ви всі добре працювали, молодці. Так тримати! Успіхів вам у навчанні! Я в вас вірю. Гномик Лісовичок.

  • Я приєднуюсь до слів гномика Лісовичка…..(оцінювання дітей)
  • Діти, а давайте на уроці інформатики ви напишете листи у відповідь гномику та розкажете йому, про що дізналися сьогодні на уроці. А Ольга Миколаївна, ваш вчитель з інформатики, вам допоможе. Домовились!

 

 

 

docx
Додано
18 квітня
Переглядів
70
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку