Формувати уміння правильної вимови букви «є» під час читання слів, складів та текстів. Вчити читати з розумінням, критично й системно мислити, логічне обґрунтовувати свою думку. Виховувати інтерес до професій.
Урок української мови (навчання грамоти) 1 клас ( за оновленою програмою) на тему: «Закріплення звукових значень букви «є». Звуковий аналіз слів. Загадки. Опрацювання тексту «Київське метро».
Тема: Закріплення звукових значень букви «є». Звуковий аналіз слів. Загадки. Опрацювання тексту «Київське метро».
Мета: Формувати уміння правильної вимови букви «є» під час читання слів, складів та текстів. Вчити читати з розумінням, критично й системно мислити, логічне обґрунтовувати свою думку. Виховувати інтерес до професій.
Хід:I.Організація класу.
Знов з вами ми зібрались, Продзвенів уже дзвінок. То ж давайте починати, Кличем букву на урок.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1)-З якою буквою познайомилися на попередньому уроці? -Коли буква Є позначає сполучення приголосного м’якого звука (й) з голосним звуком (е)? (на початку складу). 2) Гра «На якому місці?».
1.Праця людей годує, а лінь марнує. 2. Ліпше своє мале, ніж чуже велике. 3. Правду не сховаєш. 4.Хто не працює, той не їсть. 5. Єдність і братство – велика сила. 6.Мир будує- війна руйнує
3) -Як розумієте ці прислів’я?
4) – Відгадайте загадки. 1.На ставку, на мілині, Чепуруні проводить дні. Рушнички та сорочки, Він полоще залюбки. (Єнот) (малюнок ) 2.Ні, це зовсім не їжак, Хоч на тілі голки видно, Не комаха і не птах, Цю істоту звуть…( єхидна) (малюнок)
-Назвіть відгадку 1 загадки. Поділіть це слово на склади, визначте наголошений склад. -Схарактеризуйте по черзі звуки у слові, заповніть звукову схему. -Назвіть перший склад. Що ви чуєте? -Чи можемо самостійно позначити буквами ці звуки? (=о-о-)
-Назвіть відгадку 2 загадки. Зробить звуко-буквений аналіз слова єхидна.(=о-о-о)
5)Запам’ятати слова з буквою «є».
Єноти вивели гуляти Своє єдине дитинча. За їх сім’єю вовк зубатий Єхидно стежить з-за куща.
Єноти, своє, єдине, єхидно.(Упізнавання звукосполучень (й’е)у словах)
6)Гра з сигнальними картками «є чи е?».
Єнот, мале, енергія, єдність, Євген, село, Єва, заєць, мед, співає, весна, танцює.
-Де міститься звукосполучення (йе) в звукових схемах слів єнот, єдність, Євген, Єва, заєць, співає, танцює. Якими буквами відрізняються інші слова?(мале, енергія, село, мед, весна.)(Е-Є)
III. Вивчення нового матеріал.
-Хто допоможе сказати, що ми будемо вивчати сьогодні на уроці? -Чому ви так вирішили?
-Буква «є» може позначати два звуки- (йе), а може позначати й один. Отже, сьогодні на уроці ми працюємо над словами з буквою «є», яка позначає звук (е) і м’якість приголосного, а також розвиваємо навички виразного читання.
-Відгадайте загадки.
Я в будь-який час року І в будь-яку негоду Дуже швидко в будь годину Провезу вас під землею. (Метро)
* * * Сам вагон відкрив нам двері, В місто сходи щастить. Ми очам своїм не віримо. Всі стоять - вона йде. (Метро) -Що ви знаєте про метро? Метро́ — вид міського громадського транспорту, фактично варіант залізниці. Лінії метро прокладають окремо від вуличного транспорту: найчастіше в тунелях. Потяги метро складаються з кількох вагонів. Живлення потягів метро виконується електричним струмом.
IV. Фізкультхвилинка. Хмарка сонечко закрила, Слізки дрібнії зронила. Ми ж ті слізки позбираєм, У травичці пошукаєм. Пострибаєм, як зайчата, Пострибаєм, як пташата, Потанцюємо ще трішки, Щоб спочили ручки й ніжки. Всі веселі? От чудово! І тепер до праці знову.
V. Включення нового знання в систему знань. 1) Слухання- розуміння загадки Анатолія Костецького (c.126 ) 2) Читання загадки самостійно учнями. 3) Перевірка розуміння відбувається за запитаннями.
-Про які чарівні сходи говориться у загадці? (Ескалатор) -Чи можна ходити по сходам? -Як же везуть сходи? -Де ви бачили такі «чарівні сходи»? (в метро) -Прочитати загадку самостійно, уявіть станції метро.
-Нині загальна довжина Київського метро становить майже шістдесят кілометрів. До послуг пасажирів — сорок п'ять станцій . Лінії метро перетинають усі десять районів столиці. Станція «Арсенальна» — найглибша в Європі, її глибина становить сто п'ять метрів.
4) Складання речень за фотографіями.
5) Опрацювання тексту «Київське метро».
1. Читання тексту вчителем.
-Про що розповідається у тексті? - Повторить, як наголошені слова поїзди, поїздам.
2. Самостійне напівголосне читання тексту учнями.
-Які поїзди у метро? -Прочитайте назви видів транспорту?
3. Читання тексту учнями «ланцюжком».
-Чому поїзди у метро мчать дуже швидко? -Чому метро знаходиться під землею?
VI. Рефлексія діяльності (разом з дітьми). Створення ситуації успіху.
VII. Закріплення.
1.Гра «Читає Незнайко».
Учитель читає речення, навмисно замінюючи в ньому слова. Учні відшукують речення і читають його без помилки. Мчать під Києвом у тунелях зелені (блакитні) поїзди. Немає ніякого іншого транспорту, крім автобусів (метро). Мчать машини (поїзди) – шлях вільний.
2. Гра «Розвідники».
-Хто більше знайде слів з буквою «є»? -Що зображено на фотографіях?
VIII. Підсумок уроку.
-Закінчити речення … -Ми вивчили на уроці … - На початку складу буква «є» позначає… -На що вказує буква «є» після приголосного, який звук позначає? -Що нового дізналися на уроці? -Що було важко виконувати? - Що розповісте вдома батькам?
Підготувала: вчитель початкових класів Комунального закладу «Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат I-III ступенів» Запорізької обласної ради Братковська Марина Миколаївна, «спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання «старший учитель».