Тема. Правопис дієприкметників. Тренувальні вправи
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, правопис дієприкметників, удосконалити навички визначення граматичних ознак дієприкметників.
Тема. Правопис дієприкметників. Тренувальні вправи
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, правопис дієприкметників, удосконалити навички визначення граматичних ознак дієприкметників;
розвивати творчі вміння вживати дієприкметники у власних висловлюваннях, логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки; сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас учнів;
виховувати повагу до народних оберегів, один до одного, цікавість до минулого свого народу
Обладнання: рефлексивні картки, опорні схеми, слайди, пазли до гри «Збудуй речення», вишиті рушники
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок
Зміст і структура уроку
І. Організація класу
- Добрий день! Сідайте.
- Мені важливо, з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. Покажіть це за допомогою рефлексивних карток. (Додаток 1)
- Бачу, що в більшості учнів гарний настрій, деякі – хвилюються, можливо розгублені.
- Сподіваюсь, що цю ситуацію виправить вправа «Я тобі бажаю сьогодні...».
(Кожен учень по черзі висловлює побажання товаришу по парті)
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Дякую, тепер ми впевнено можемо розпочати урок.
- На сьогодні ми повторимо про дієприкметник як особливу форму дієслова, правопис дієприкметників.
(Запис дати і теми уроку)
III. Мотивація навчальної діяльності
- Щоб урок був успішним, треба визначити, чого ви очікуєте від роботи на цьому уроці. Отже, очікувані результати.
Я очікую знати…;
уміти…;
цінувати…
IV. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
Виконання вправ і завдань на застосування вивчених правил
1. Робота з узагальнюваною таблицею (Додаток 2)
- Розпочнемо повторення із заповнення таблиці.
- Заповнити пропущені місця в схемі.
- Теоретичний матеріал засвоїли добре, побачимо як ви будете справлятися з виконанням вправ.
- Ви, напевно, вже звернули увагу, що сьогодні кабінет прикрашений вишитими рушниками. І саме тому ми з вами з’ясуємо, яке значення в житті українського народу, в житті вашої родини відіграє рушник.
(Звучить «Пісня про рушник» А. Машишка)
Вчитель
Рушник на стіні. Давній наш звичай. Немає, здається, жодної на Україні оселі, котрої не прикрашали б рушники. Хата без рушників, казали в народі, що родина без дітей. Руник з давніх-давен символізував не тільки естетичні смаки, він був своєрідною візиткою, а точніше, - обличчям оселі, відтак і господині.
Більше дізнаєтесь, прочитавши текст.
2. Навчальне читання мовчки з елементами аналізу
- Прочитати текст мовчки. Визначити ключові слова й тсловосполучення і стисло передати зміст.
Український рушник
Його можна порівняти з піснею, витканою чи вишитою на полотні. Без рушника, як і без пісні, не обходяться народження, одруження людини, ювілейні урочистості.
Ознакою охайності, працьовитості кожної господині є прибрана хата і чистий рушник напохваті. По всій Україні накривали і діжу після випікання хліба, ставлячи її під образами на покутті. Дарунковими рушниками перев 'язують кумів і гостей, запрошених на свято.
Гарний був звичай використовувати рушник при будівництві житла. Його вішали вгорі, у кутку, коли стіни були вже зведені.
У перший день огляду озимини ішли в поле гуртом — частіше родом. Попереду батько ніс на рушнику хліб-сіль; у кошику, накритому рушником, несла різне частування мати. На зеленому полі розстеляли його, клали їжу. Так робили і в перший день оранки, сівби та жнив. Після закінчення жнив господар зустрічав женців з хлібом-сіллю на рушнику, а ті одягали на нього обжинковий вінок.
Коли син вирушав із дому в далеку дорогу, мати дарувала йому рушник, щоб беріг від лиха. Цей звичай існує і нині. Весільний рушник кожна дівчина готувала сама. Вишивати рушник, сорочки матері навчали дочок змалку.
Окрім хат, рушниками в минулому прикрашали також громадські установи — сільські управи, школи. Рушник у нашому побуті живе і сьогодні. Його використовують на весіллі, під час проводів хлопців до армії. З хлібом-сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей.
Добре було б, якби і в сім 'ях повернулися до прадавньої традиції вишивати рушники (Л.Орел).
3. Бесіда з учнями
- Чи зберігають у вашій родині рушники?
- Чи знаєте ви їхню історію і символіку?
- Розкажіть «рушникову історію» вашої родини.
- Чи знаєте ви символічне значення рослин і тварин, що їх зображають на рушниках?
- Чи вишиваєте ви?
- Сподіваюся, що всі, особливо дівчата, обов’язково вишиють рушники.
4. Вибірковий диктант
- Випишіть дієприкметники з залежними словами. Визначіть рід, число, відмінок. Пояснити їх правопис.
- Пояснітьрозділові знаки при дієприкметникових зворотах.
5. Гра «Одним словом»
(Один учень біля дошки)
-Замінити кожне словосполучення прикметником дієприкметникового походження.
12) Якого не можна виразити, передати словами (несказанний).
Мешканці країни Морфології – дружні, як добрі сусіди. Вони можуть бути пов’язані способами творення. Берімо ж в руки чарівну паличку знань і перетворімо подані слова у прикметники або дієприкметники.
Вишивати
Зелень
Накривати
Зберігати
Передавати
Виткати
Світлий
Прикрашати
Синь
Усміхатися
- Яка відмінність між прикметниками і дієприкметниками?
Запишіть правильну відповідь. Обгрунтуйте свій вибір.
8. Пояснювальний диктант
- Запишіть дієприкметники та прикметники дієприкметникового походження. Поясніть вживання н та нн. Поставте наголос.
Прочитаний, оновлений, зроблений, насипаний, бездоганний, неоціненний, нездоланний, незліченний, неоцінений, нездоланий, незлічений, благословенний.
9. Розподільний диктант
- Вставляючи пропущені літери, записати у дві колонки: у першу - з -н-, у другу – з -нн-.
Заверше..ий, безви..ий, змете..ий, нежда..ий, притама..ий, неподола..ий, неподола..ий, несказа..ий, несказа..ий, скоше..ий, відда..ий, проведе..ий, благослове..ий.
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник ........ на щастя, на долю дала.
- Яке слово пропущене?
- Визначте, до активних чи пасивних дієприкметників належить?
- Звідки взяті подані рядки?
- Як звати автора слів?
- Хто виконує цю пісню?
- Наспівайте її мелодію.
Рефлексивна картка
11. «Намалюй візерунок» (Додаток 3)
- Установи відповідність.
- Дібрати до дієприкметників синоніми з не.
1. незібраний
2. нерозпакований
3. незакінчений
4. нерозклеєний
5. недозволений
6. неодягнений
7. незамкнений
8. невпорядкований
9. ненагрітий
10. незакритий
11. незадоволений
- Увести 3-4 цих синоніми у речення.
- Пояснити орфограму.
- Придумати речення, де б ці слова писалися окремо.
12. Гра «Детективне агентство»
- З поданих словосполучень виписати ті, які можна використати при розповіді про рушник. Пояснити правопис.
Вибілене полотно, не/розмальований досі візерунок, не/бачена краса, не/бачений ніколи узор, не/закінчена розмова, не/замкнені двері, нічим не/підтверджений висновок, ні до кого не/мовлене слово, не/продумана відповідь, ще не/дотканий рушник, оті не/скошені поля, не/записаний вірш, не/вишитий вчора листок, не/помічений човен, не/підписані документи, не/перекопана досі ділянка, ці не/забуті мрії, не/прикрашені рушниками ікони.
13. «Збудуй речення»
(Учням пропоную слова, написані на частинках орнаменту українського народного рушника. Побудувавши з них речення, учні складають візерунок. Речення записують у зошити)
І група – вишитий, орнаментом, рушник, розкішним, рослинним
Рушник вишитий розкішним рослинним орнаментом.
ІІ група – розташовані, калинові, кетяги, краях, по
Калинові кетяги розташовані по краях.
ІІІ група - барвінку, розміщені, вище, вінки, з
Вінки з барвінку розміщені вище.
ІV група - виноградними, прикрашена, гронами, середина, полотнища, білого
Виноградними гронами прикрашена середина білого полотнища.
V група – виконане, рушнику, вручну, на мереживо
Мереживо на рушнику виконане вручну.
V. Підсумок уроку
- Оцініть свій настрій на кінець уроку
Рефлексивна картка
Оцінювання учнів
VІ. Домашнє завдання
(На вибір)
Додаток 2
Узагальнююча таблиця
Дієприкметник – це… Граматичні ознаки
Дієслівні Прикметникові Вид ….. Змінюється за… Час…… залежить від… Може мати….. у реченні виступає…
Дієприкметник + …................... слова утворюють....................... Дієприкметники
…..................... …………………… (виражають ознаку за дією, (виражають ознаку за дією, яку виконує сам предмет) яку виконує інший предмет)
утворюються
……….. часу + -уч-, -юч-, + -н-; -ач-, -яч-; 2. від ………. дієслова 2. від неозначеної форми + -ен-, -т-. дієслова + -л-. Дієприкметники відмінюються як…
Пасивні дієприкметники на – ний пишуться… Прикметники дієприкметникового походження з префіксом не- та наголошеним суфіксом –енн-, -анн-, які вказують на ………...................пишемо з ................
Не з дієприкметниками пишеться
Окремо Разом 1. Якщо при дієприкметнику є ........... 1. Якщодієприкметник............ ................................................................ ................................................... 2.Якщо в реченні ................................. 2.Без........................................... 3. Якщо дієприкметник є ..................... |
Додаток 1
Рефлексивні картки
Додаток 3
«Намалюй візерунок»
Установи відповідність між дієприкметником і його антонімом
1.розсерджений * *1. незібраний
2.відкритий * *2. нерозпакований
3.прохолодний * *3. незакінчений
4.занедбаний * *4. нерозклеєний
5.відімкнений * *5. недозволений
6.роздягнений * *6. неодягнений
7.заборонений * *7. незамкнений
8.заклеєний * *8. невпорядкований
9.початий * *9. ненагрітий
10.запакований * *10. незакритий
11.розібраний * *11. незадоволений