Урок української мови "Правопис дієприкметників. Тренувальні вправи".

Про матеріал

Тема. Правопис дієприкметників. Тренувальні вправи

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, правопис дієприкметників, удосконалити навички визначення граматичних ознак дієприкметників.

Перегляд файлу

Тема. Правопис дієприкметників. Тренувальні вправи

Мета:  узагальнити і систематизувати знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, правопис дієприкметників, удосконалити навички визначення граматичних ознак дієприкметників;

розвивати творчі вміння вживати дієприкметники у власних висловлюваннях, логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки; сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас учнів;

виховувати повагу до народних оберегів, один до одного, цікавість до минулого свого народу

Обладнання: рефлексивні картки, опорні схеми, слайди, пазли до гри «Збудуй речення», вишиті рушники

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок


Зміст і структура уроку

 

І. Організація класу

- Добрий день! Сідайте.

- Мені важливо, з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. Покажіть це за допомогою рефлексивних карток. (Додаток 1)

- Бачу, що в більшості учнів гарний настрій, деякі – хвилюються, можливо розгублені.

- Сподіваюсь, що цю ситуацію виправить вправа «Я тобі бажаю сьогодні...».

(Кожен учень по черзі висловлює  побажання товаришу по парті)

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Дякую, тепер ми впевнено можемо розпочати урок.

- На сьогодні ми повторимо про дієприкметник як особливу форму  дієслова, правопис дієприкметників.

(Запис дати і теми уроку)

III. Мотивація навчальної діяльності

- Щоб урок був успішним, треба визначити, чого ви очікуєте від роботи на цьому уроці. Отже, очікувані результати.

Я  очікую знати…;

      уміти…;

      цінувати…

IV. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.

Виконання вправ і завдань на застосування вивчених правил

1. Робота з узагальнюваною таблицею (Додаток 2)

-   Розпочнемо повторення із заповнення таблиці.

-   Заповнити пропущені місця в схемі.

- Теоретичний матеріал засвоїли добре, побачимо як ви будете справлятися з виконанням вправ.

-   Ви, напевно, вже звернули увагу, що сьогодні кабінет прикрашений вишитими рушниками. І саме тому ми з вами зясуємо, яке значення в житті українського народу, в житті вашої родини відіграє рушник.

(Звучить «Пісня про рушник» А. Машишка)

Вчитель

Рушник на стіні. Давній наш звичай. Немає, здається, жодної на Україні оселі, котрої не прикрашали б рушники. Хата без рушників, казали в народі, що родина без дітей. Руник з давніх-давен символізував не тільки естетичні смаки, він був своєрідною візиткою, а точніше, - обличчям оселі, відтак і господині.

Більше дізнаєтесь, прочитавши текст.

2. Навчальне читання мовчки з елементами аналізу

- Прочитати текст мовчки. Визначити ключові слова й тсловосполучення і стисло передати зміст.

Український рушник

Його можна порівняти з піснею, витканою чи ви­шитою на полотні. Без рушника, як і без пісні, не об­ходяться народження, одруження людини, ювілейні уро­чистості.

Ознакою охайності, працьовитості кожної господи­ні є прибрана хата і чистий рушник напохваті. По всій Україні накривали і діжу після випікання хліба, ставля­чи її під образами на покутті. Дарунковими рушниками перев 'язують кумів і гостей, запрошених на свято.

Гарний був звичай використовувати рушник при будівництві житла. Його вішали вгорі, у кутку, коли стіни були вже зведені.

У перший день огляду озимини ішли в поле гуртом — частіше родом. Попереду батько ніс на рушнику хліб-сіль; у кошику, накритому рушником, несла різне час­тування мати. На зеленому полі розстеляли його, клали їжу. Так робили і в перший день оранки, сівби та жнив. Після закінчення жнив господар зустрічав женців з хлібом-сіллю на рушнику, а ті одягали на нього обжин­ковий вінок.

Коли син вирушав із дому в далеку дорогу, мати да­рувала йому рушник, щоб беріг від лиха. Цей звичай іс­нує і нині. Весільний рушник кожна дівчина готувала сама. Вишивати рушник, сорочки матері навчали дочок змалку.

Окрім хат, рушниками в минулому прикрашали та­кож громадські установи — сільські управи, школи. Рушник у нашому побуті живе і сьогодні. Його викорис­товують на весіллі, під час проводів хлопців до армії. З хлібом-сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей.

Добре було б, якби і в сім 'ях повернулися до прадав­ньої традиції вишивати рушники (Л.Орел).

3. Бесіда з учнями

- Чи зберігають у вашій родині рушники?

- Чи знаєте ви їхню історію і символіку?

- Розкажіть «рушникову історію» вашої родини.

- Чи знаєте ви символічне значення рослин і тварин, що їх зображають на рушниках?

- Чи вишиваєте ви?

- Сподіваюся, що всі, особливо дівчата, обовязково вишиють рушники.

4. Вибірковий диктант

- Випишіть дієприкметники з залежними словами. Визначіть рід, число, відмінок. Пояснити їх правопис.

          - Пояснітьрозділові знаки при дієприкметникових зворотах.

5. Гра «Одним словом»

(Один учень біля дошки)

-Замінити кожне словосполучення прикметником дієприкметнико­вого походження.

  1. Який не можна збагнути, зрозуміти (незбагненний).
  2. Який не може здійснитися (нездійсненний).
  3. Який не можна полічити (незліченний).
  4. Якого не можна знищити (незнищенний).
  5. Якого не можна оцінити, дуже цінний (неоціненний).
  6. Який не примирюється,  не погоджується з чим-небудь (непримиренний).
  7. Який ніяк не скінчиться, дуже довго триває (нескінченний).
  8. Якого не можна вблагати (невблаганний).
  9. Якого важко або неможливо впізнати (невпізнанний).
  10.                      Який охороняється законом від посягань з боку кого-небудь (недоторканний).
  11.                      Якого не можна здолати (нездоланний).

12) Якого не можна виразити, передати словами (несказанний).

  1. Гра «Чарівна паличка»

Мешканці країни Морфології – дружні, як добрі сусіди. Вони можуть бути пов’язані способами творення. Берімо ж в руки чарівну паличку знань і перетворімо подані слова у прикметники або дієприкметники.

Вишивати

Зелень

Накривати

Зберігати

Передавати

Виткати

Світлий

Прикрашати

Синь

Усміхатися

- Яка відмінність між прикметниками і дієприкметниками?

  1. «Четверте зайве»

Запишіть  правильну відповідь. Обгрунтуйте свій вибір.

  1. Розгорнута книга, зів’яле листя, вимиті руки, пральна машина.
  2. Нездійснені мрії, незрівнянна пора, несказані слова, нездоланий ворог.
  3. Нескінчена розмова, неоціненні скарби, битий шлях, відкритий урок.
  4. Киплячий, здобутий, витканий, жовтуватий.

8.  Пояснювальний диктант

  - Запишіть дієприкметники та прикметники дієприкметникового походження. Поясніть вживання н та нн. Поставте наголос.

  Прочитаний, оновлений, зроблений, насипаний, бездоганний, неоціненний, нездоланний, незліченний, неоцінений, нездоланий, незлічений, благословенний.

9. Розподільний диктант

-  Вставляючи пропущені літери, записати у дві колонки: у першу - з -н-, у другу – з -нн-.

Заверше..ий, безви..ий, змете..ий, нежда..ий, притама..ий, неподола..ий, неподола..ий, несказа..ий, несказа..ий, скоше..ий, відда..ий, проведе..ий, благослове..ий.

  1.  Поетична  хвилинка

І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,

І рушник ........ на щастя, на долю дала.

- Яке слово пропущене?

- Визначте, до активних чи пасивних дієприкметників належить?

- Звідки взяті подані рядки?

- Як звати автора слів?

- Хто виконує цю пісню?

- Наспівайте  її мелодію.

Рефлексивна картка

11.  «Намалюй візерунок» (Додаток 3)

- Установи відповідність.

- Дібрати до дієприкметників синоніми з не.


  1. розсерджений
  2. відкритий
  3. прохолодний
  4. занедбаний
  5. відімкнений
  6. роздягнений
  7. заборонений
  8. заклеєний
  9. початий
  10. запакований
  11. розібраний

1. незібраний

2. нерозпакований

3. незакінчений

4. нерозклеєний

5. недозволений

6. неодягнений

7. незамкнений

8. невпорядкований

9. ненагрітий

10. незакритий

11. незадоволений


- Увести 3-4 цих синоніми у речення.

- Пояснити орфограму.

- Придумати речення, де б ці слова писалися окремо.

12. Гра «Детективне агентство»

- З поданих словосполучень виписати ті, які можна використати при розповіді про рушник. Пояснити  правопис.

Вибілене полотно, не/розмальований досі візерунок, не/бачена краса, не/бачений ніколи узор, не/закінчена розмова, не/замкнені двері, нічим не/підтверджений висновок, ні до кого не/мовлене слово, не/продумана відповідь, ще не/дотканий рушник, оті не/скошені поля, не/записаний вірш, не/вишитий вчора листок, не/помічений човен, не/підписані документи, не/перекопана досі ділянка, ці не/забуті мрії, не/прикрашені рушниками ікони.

13. «Збудуй речення»

(Учням пропоную слова, написані на частинках орнаменту українського народного рушника. Побудувавши з них  речення, учні складають візерунок. Речення записують у зошити)

І група – вишитий, орнаментом, рушник, розкішним, рослинним

Рушник вишитий розкішним рослинним орнаментом.

ІІ група – розташовані, калинові, кетяги, краях, по

Калинові кетяги розташовані по краях.

ІІІ група -  барвінку, розміщені, вище, вінки, з

Вінки з барвінку розміщені вище.

ІV група -  виноградними, прикрашена, гронами, середина, полотнища, білого

Виноградними гронами прикрашена середина білого полотнища.

V група – виконане, рушнику, вручну, на мереживо

Мереживо на рушнику виконане вручну.

V. Підсумок уроку

- Оцініть свій настрій на кінець уроку

Рефлексивна картка

Оцінювання учнів

VІ. Домашнє завдання

 (На вибір)

  • Скласти твір про улюблений рушник вашої родини.
  • Продовжити записаний текст, розібрати дієприкметники як особливу форму дієслова.
  • Записати словниковий диктант на повторені орфограми про дієприкметник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Узагальнююча таблиця

 

 

Дієприкметник – це…

Граматичні ознаки

 

           Дієслівні                                             Прикметникові

            Вид ….. Змінюється за…

            Час…… залежить від…

            Може мати….. у реченні виступає…

 

Дієприкметник + …................... слова утворюють.......................

Дієприкметники

 

 

            ….....................                                              ……………………

(виражають ознаку за дією,                              (виражають ознаку за дією, яку виконує сам предмет)                                 яку виконує інший предмет)

 

утворюються

 

 

  1. від основи дієслова                                   1. від основи……………….

……….. часу + -уч-, -юч-,                                        + -н-;

-ач-, -яч-;                                                               2. від ………. дієслова

     2. від неозначеної форми                                    + -ен-, -т-.

дієслова + -л-.

Дієприкметники відмінюються як…

 

Пасивні дієприкметники на – ний пишуться…

Прикметники дієприкметникового походження з префіксом не- та наголошеним суфіксом –енн-, -анн-, які вказують на ………...................пишемо з ................

 

Не з дієприкметниками пишеться

 

             Окремо                                                               Разом

1. Якщо при дієприкметнику є ...........   1. Якщодієприкметник............                            ................................................................      ...................................................

2.Якщо в реченні .................................   2.Без...........................................

3. Якщо дієприкметник є .....................

 

 

Додаток 1

Рефлексивні картки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

«Намалюй візерунок»

Установи відповідність між дієприкметником і його антонімом

 

 


1.розсерджений *      *1. незібраний

2.відкритий    *                    *2. нерозпакований

3.прохолодний   *      *3. незакінчений

4.занедбаний    *      *4. нерозклеєний

5.відімкнений    *      *5. недозволений

6.роздягнений    *      *6. неодягнений

7.заборонений    *      *7. незамкнений

8.заклеєний    *      *8. невпорядкований

9.початий    *      *9. ненагрітий

10.запакований  *      *10. незакритий

11.розібраний    *      *11. незадоволений

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Антипова Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
5622
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку