Урок української мови та природознавства (Інтегрований ) "Вживання прикметників у мовленні. Океани"

Про матеріал

Цей урок допоможе практично ознайомити учнів із ступенями порівняння прикметників; провести дослідження за формами прикметників найвищого ступенів ( без уживання термінів); навчить використовувати ступені прикметників у мовленні; познайомить учнів з океанами; збагатить словниковий запас; сформує мовленеві навички; виховає любов до рідної мови, природи.

Перегляд файлу

Інтегрований урок з української мови та природознавства

 

Тема :  Українська мова. Вправи на доцільне використання прикметників у мовленні.

               Природознавство. Океани.

Мета: Практично ознайомити із ступенями порівняння прикметників; провести дослідження за формами прикметників найвищого ступенів ( без уживання термінів); вчити використовувати ступені прикметників у мовленні; познайомити учнів з океанами; збагачувати словниковий запас; формувати мовленеві навички; виховувати любов до рідної мови, природи.

 

Форма проведення:  урок мандрівка.

Тип уроку: засвоєння знань.

Обладнання: карта подорожі.

                                               Хід уроку

   I.   Ранкові зустрічі. ( Діти стають колом.)                                                         Вчитель.        Продзвенів дзвінок

                        Починається урок

                        Усміхніться всім навколо

                        Небу, сонцю, квітам, людям

                        І тоді обов’язково

                       День щасливим буде.

  Вчитель:     Подаруйте один одному приємний погляд, щоб дійсно цей день був щасливим.

  • Діти! Сьогодні у нас на уроці присутні гості, тож давайте  привітаємось з гостями голівками і подаруйте приємну посмішку.

Вчитель.Всі сідаєм тихо – тихо.

  • Домовляймось не шуміти.
  • Руку гарно піднімати
  • І знання нові сприймати.

.Вчитель. Налаштуємось на урок української мови.

  • Подумаємо, яким учень повинен бути на уроці?

     У    -   уважним

Р    -    розумним

О   -   охайним

К    -   кмітливим

  • А ще яким?( вихованим, дисциплінованим).
  • На які питання відповідають ці слова  ( Який? )
  • Що спільного? ( Означають ознаку предмета і відповідають на одні питання.)                                                                                                 -Яка частина мови?( Прикметник.)
  •  

 ІІ. Повторення та закріплення вивченого.

  1. Бліц – опитування.   Що таке прикметник?
  2. Гра «Мікрафон»

Закінчи речення:

  • Прикметник це …
  • Відповідають на питання -…
  • Вказують на  - …
  • Звязаний  з  - …
  • Синоніми  - це  …( синій – блакитний,балакучий – гомінкий)
  • Антоніми  - це … ( білий – чорний)
  •  
  1. Гра «Спіймай 3 прикметники - антоніми»

Слова, слова… Вони всі різні,

Тривожні, тихі,радісні, сумні.

Є терпеливі, є жорстокі, є грізні,                                                                                                       Лукаві й чесні, мудрі і сумні.  ( 3 учні - оцінки)

  • На які питання відповідають?
  • Яку роль вони відіграють ? ( Роблять мову більш виразною і різноманітною)
  •  

 ІІІ.    Повідомлення теми і мети уроку.

  1. -Сьогодні на уроці продовжимо роботу над темою прикметник, та його використання у мовленні. А також дослідимо , як він утворюється, розберемо за будовою.

 

    2.     Ваші очікування : Що ви чекаєте від уроку? ( відповідають діти)

                                        - Я хочу на уроці отримати нові знання.

                                        -Я хочу отримати цікаву інформацію.

 

3Прочитайте гасло нашого уроку :                                                                     Каліграфічно писати – себе поважати.

 

Вчитель:   Зошити швиденько відкриваєм

                   Записуємо число, класна робота.

            Хвилинка каліграфії.

             Запишемо з’єднання букв: оо,ее, аа,яя,юю, уу, ии,єє, її

  • Якими  зєднаннями ми будемо користуватися? ( верхніми, середніми і нижніми)
  • Які букви вони позначають? (голосні)
  • Які букви можуть позначати два звуки і коли? ( на початку складу або слова, після голосних)
  • А яка буква завжди має два звуки? )
  •  

      4.   Далі загадку відгадайте

                                                  а)   Гра « Букви – втікачів поверніть,

Відео « Океан»

              ( н,е,о,а,к)                              

 

 

                      Словникове слово утворіть.»

                      Він безкрайній і глибокий,

                      По ньому пливуть кораблі,

                      Що ж таке є на землі?                                   ( н, е, о, а, к –      океан)

                                             

  • Що таке океан? Поясніть.
  • -Які ознаки допомогли зрозуміти?                                                                                                                                                                               (                                                             ( безкрайній, глибокий)
  • Знавець української мови: Океан – це водний простір, що вкриває більшу частину земної кулі й поділяє суходіл на материки та острови.                                                                                                                                                                                                                                                                                            - Доберіть спільнокореневе слово -  ( океанський, заокеанський)
  • Словосполучення на питання ЯКИЙ? ( океанський пароплав,                  заокеанський  гість)
  •  
  • Групова робота.                                                                                                                                                                - Гарне речення складіть. Підкресліть основу.
  •  (Я дуже хочу побачити Тихий океан.                                                                 По Тихому океану плавають різні кораблі.                                                      Відомий мандрівник Магеллан відкрив Тихий океан.                             Ми відпочивали на океанському березі.                                                                 До нас приїхав заокеанський гість.  )
  •  

   Відео «Шум океану»           

      5. Проблемна ситуація. На якому уроці говорили про океан? ( на уроці                            природознавства)

                                                                                                                           ( звучить музика, шум океану)

                                                                                                                           -  Які асоціації у вас виникають? Щоб вам хотілось зробити? ( подивитись на морські хвилі, намалювати малюнок, відпочити на океанському березі, побудувати замок на піску).

 

     6.  Вправа « Асоціативний кущ».  Хто відпочивав біля моря?

  Павутинка слів

             Вода -      відпочинок ,      здоровя.

             Сонце  - ( настрій            засмагання )

             Пісок -   ( замок               лабіринт)

 

     -Фонетичний розбір         слова  здоровя

Відео « Музика. Океан»

 

                                                                                                                                                                                                                                                                       7-. Заплющіть на мить оченята . Уявіть що ми на березі океану ( грає музика, на фоні музики я читаю ).

         Океан. Який він? Таємничий, мінливий, неосяжний. Одногодня він тихий і спокійний, наче велике дзеркало. А іноді грізний , сердитий. Сонячні промінчики, пронизують солону воду, лагідно торкаються золотавого піску та яскравих сяючих мушлів (поясніть значення цього слова), гладеньких камінців та зеленуватих водоростей. Уявили?

 - Який текст? ( художній)                                                                                -  Чому?( Багато прикметників. Роблять наше мовлення образним.)

Відео « Підводне царство»

 

                                                                                                                                    9. Погляньте на екран.                                                                          - Що ви бачите? ( підводне царство, підводний світ, казковий, дивовижний). Уявіть що ми занурились, впірнули в морську глибину, перед нами коралові рифи, водорості морського дна.

 

     10. У ході уроку ми зустрінемось у морському царстві з його мешканцями і будемо виконувати їх завдання.

 

     11.  Згадаємо назви океанів, які ми вивчали на уроках природознавства (      Тихий, Атлантичний, Індійський, Північно - Льодовитий).

      Доповідає нам  знавець української мови: зверніть увагу, що назви океанів пишемо з великої букви.(Запис ати назви океанів у зошити.)

 ІV. Усвідомлення вивченого.

           

Відео «Плаває в морі краб»

 

1 – й гість   КРАБ нам пропонує: Назву океану відгадати, споріднені

 прикметники до слова  підібрати.

 

Вчитель:  Це найбільший океан, відкрив його Магеллан  ( Тихий). 1.Запишіть не забувайте про орфограми ( Власа назва , пишемо з великої букви).

  1.   Доберіть спільнокореневі слова ( Тихий, тихесенький, тихенький) .
  • Виділити корінь. Що таке основа слова?
  1. Утворіть з префіксом най і розберіть, спробуйте пояснити як утворився прикметник  найтихіший.

     Перше дослідження : Давайте дослідимо. У прикметників є …( префікси) .

  • Яку роль відіграють префікси? ( Слова набувають нового відтінку , значення)

 

Відео «Плаває дельфін у морі»

 

 

2 – й гість . ДЕЛЬФІН  пропонує назву океану наступну відгадати

 

Вчитель: Найсолоніший, найтепліший, за розміром друге місце посідає .                                                                                                                (                                                                                           тлантичний).

  1. Слова протилежні за значенням підібрати.

           Найсолоніший - …( найсолодший).

           Найтепліший  - … (найхолодніший).

     2.Розберіть за будовою та спробуйте пояснити як утворився прикметник

                                                                                         ( префікс + суфікс)

Друге дослідження : Яку роль грають суфікси і префікси?                                                      (                                                                              ( утворюють нові слова)

 

Відео «Плаває скат у океані»

3 – й гість знайомтесь – це СКАТ пропонує

      Цей океан за розміром 3 місце посідає . З ознаками назву відгадайте:

  Найтепліший. Має запаси залізної руди та мідної руди. ( Індійський)

 

  1. До словосполучення переноспі значення підберіть:

Залізна руда  - … ( залізна душа, залізні руки, залізний характер).

Мідна руда - … (  мідне волосся, мідний лист ).

Третє дослідження: Прикметники мають переносне значення.

  • Одже, прикметники в переносному значенні – це епітети. Вони використовуються в літературі.
  • Які частини мови  мають переносне значення? ( іменник,                   прикметник ).

 

Відео «Риба-клоун у морі»

 

  4 – й гість знайомтесь – це РИБА – КЛОУН пропонує нам назву океану             

   відгадати.                                                                                                                                   Це – самий холодний, самий маленький, самий несолоний, самий небагатий за різноманітністю тваринного та рослинного світу.                                                           (                                                                      Північно – Льодовитий).

  • Які ознаки прикметників допомогли відгадити?                                                         (                                 (Холодний, маленький, небагатий, несолоний).

Четверте  дослідження:Прикметники роблять мову зрозумілою. Українська мова посідає за мелодійністю 3 –є місце після італійської.

V. Робота з підручником.

Відео «Медуза»

 

       МЕДУЗА мимо пропливала роботу з підручником запропонувала.

        Вправа № 165 – самостійно виписати прикметники . За будовою розібрати прикметники з префіксом най-

 

VI. Підсумок уроку. Наша  подорож підходить до кінця.

 

Вчитель : Діти!  Памятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати, треба ще навчитися з них узори викладати. Отож, діти, вчиться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення

 

  • Яку корисну справу зробили на уроці?                                                                               (                                     ( Повернули мешканців назад в океани ).

 

творити,    жити,-добро

Прочитайте прислів’я. Поясніть його.

                                      Жити – добро творити.

  • До чого нас закликає це прислівя?

                                                                        ( Дарувати людям добро.)

VII.  Підсумок уроку.

Рефлексія «Не закінчене речення»

 

 

 

 

    Рефлексія Незакінчене речення»

   Я …                     Розширив свої знання про прикметник

                                Дізнався , що префікс міняє відтінок слова , а суфікс – міняє значення слова.

                               Дізнався , що в літературі прикметник в переносному значенні і має назву епітет.

                               Запамятав як пишуться назви океанів.

                               Закріпив вміння робити фонетичний і синтаксичний розбір.

                             А я отримав велику радість на уроці.

 

  1. Давайте кожен з вас оцінить свою роботу на уроці за допомогою смайликів.
  2. Висновки експерта.
  3. Домашнє завдання..

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 березня 2018
Переглядів
2674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку