Цей урок допоможе практично ознайомити учнів із ступенями порівняння прикметників; провести дослідження за формами прикметників найвищого ступенів ( без уживання термінів); навчить використовувати ступені прикметників у мовленні; познайомить учнів з океанами; збагатить словниковий запас; сформує мовленеві навички; виховає любов до рідної мови, природи.
Інтегрований урок з української мови та природознавства
Тема : Українська мова. Вправи на доцільне використання прикметників у мовленні.
Природознавство. Океани.
Мета: Практично ознайомити із ступенями порівняння прикметників; провести дослідження за формами прикметників найвищого ступенів ( без уживання термінів); вчити використовувати ступені прикметників у мовленні; познайомити учнів з океанами; збагачувати словниковий запас; формувати мовленеві навички; виховувати любов до рідної мови, природи.
Форма проведення: урок мандрівка.
Тип уроку: засвоєння знань.
Обладнання: карта подорожі.
Хід уроку
I. Ранкові зустрічі. ( Діти стають колом.) Вчитель. Продзвенів дзвінок
Починається урок
Усміхніться всім навколо
Небу, сонцю, квітам, людям
І тоді обов’язково
День щасливим буде.
Вчитель: Подаруйте один одному приємний погляд, щоб дійсно цей день був щасливим.
Вчитель.Всі сідаєм тихо – тихо.
.Вчитель. Налаштуємось на урок української мови.
У - уважним
Р - розумним
О - охайним
К - кмітливим
ІІ. Повторення та закріплення вивченого.
Закінчи речення:
Слова, слова… Вони всі різні,
Тривожні, тихі,радісні, сумні.
Є терпеливі, є жорстокі, є грізні, Лукаві й чесні, мудрі і сумні. ( 3 учні - оцінки)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
2. Ваші очікування : Що ви чекаєте від уроку? ( відповідають діти)
- Я хочу на уроці отримати нові знання.
-Я хочу отримати цікаву інформацію.
3Прочитайте гасло нашого уроку : Каліграфічно писати – себе поважати.
Вчитель: Зошити швиденько відкриваєм
Записуємо число, класна робота.
Хвилинка каліграфії.
Запишемо з’єднання букв: оо,ее, аа,яя,юю, уу, ии,єє, її
4. Далі загадку відгадайте
а) Гра « Букви – втікачів поверніть,
Відео « Океан» ( н,е,о,а,к)
|
Словникове слово утворіть.»
Він безкрайній і глибокий,
По ньому пливуть кораблі,
Що ж таке є на землі? ( н, е, о, а, к – океан)
Відео «Шум океану» |
5. Проблемна ситуація. На якому уроці говорили про океан? ( на уроці природознавства)
( звучить музика, шум океану)
- Які асоціації у вас виникають? Щоб вам хотілось зробити? ( подивитись на морські хвилі, намалювати малюнок, відпочити на океанському березі, побудувати замок на піску).
6. Вправа « Асоціативний кущ». Хто відпочивав біля моря?
Павутинка слів
Вода - відпочинок , здоров’я.
Сонце - ( настрій засмагання )
Пісок - ( замок лабіринт)
-Фонетичний розбір слова здоров’я
Відео « Музика. Океан» |
7-. Заплющіть на мить оченята . Уявіть що ми на березі океану ( грає музика, на фоні музики я читаю ).
Океан. Який він? Таємничий, мінливий, неосяжний. Одногодня він тихий і спокійний, наче велике дзеркало. А іноді грізний , сердитий. Сонячні промінчики, пронизують солону воду, лагідно торкаються золотавого піску та яскравих сяючих мушлів (поясніть значення цього слова), гладеньких камінців та зеленуватих водоростей. Уявили?
- Який текст? ( художній) - Чому?( Багато прикметників. Роблять наше мовлення образним.)
Відео « Підводне царство» |
9. Погляньте на екран. - Що ви бачите? ( підводне царство, підводний світ, казковий, дивовижний). Уявіть що ми занурились, впірнули в морську глибину, перед нами коралові рифи, водорості морського дна.
10. У ході уроку ми зустрінемось у морському царстві з його мешканцями і будемо виконувати їх завдання.
11. Згадаємо назви океанів, які ми вивчали на уроках природознавства ( Тихий, Атлантичний, Індійський, Північно - Льодовитий).
Доповідає нам знавець української мови: зверніть увагу, що назви океанів пишемо з великої букви.(Запис ати назви океанів у зошити.)
ІV. Усвідомлення вивченого.
Відео «Плаває в морі краб»
|
1 – й гість КРАБ нам пропонує: Назву океану відгадати, споріднені
прикметники до слова підібрати.
Вчитель: Це найбільший океан, відкрив його Магеллан ( Тихий). 1.Запишіть не забувайте про орфограми ( Власа назва , пишемо з великої букви).
Перше дослідження : Давайте дослідимо. У прикметників є …( префікси) .
Відео «Плаває дельфін у морі»
|
2 – й гість . ДЕЛЬФІН пропонує назву океану наступну відгадати
Вчитель: Найсолоніший, найтепліший, за розміром друге місце посідає . ( (Атлантичний).
Найсолоніший - …( найсолодший).
Найтепліший - … (найхолодніший).
2.Розберіть за будовою та спробуйте пояснити як утворився прикметник
( префікс + суфікс)
Друге дослідження : Яку роль грають суфікси і префікси? ( ( утворюють нові слова)
Відео «Плаває скат у океані» |
3 – й гість знайомтесь – це СКАТ пропонує
Цей океан за розміром 3 місце посідає . З ознаками назву відгадайте:
Найтепліший. Має запаси залізної руди та мідної руди. ( Індійський)
Залізна руда - … ( залізна душа, залізні руки, залізний характер).
Мідна руда - … ( мідне волосся, мідний лист ).
Третє дослідження: Прикметники мають переносне значення.
Відео «Риба-клоун у морі»
|
4 – й гість знайомтесь – це РИБА – КЛОУН пропонує нам назву океану
відгадати. Це – самий холодний, самий маленький, самий несолоний, самий небагатий за різноманітністю тваринного та рослинного світу. ( Північно – Льодовитий).
Четверте дослідження:Прикметники роблять мову зрозумілою. Українська мова посідає за мелодійністю 3 –є місце після італійської.
V. Робота з підручником.
Відео «Медуза»
|
МЕДУЗА мимо пропливала роботу з підручником запропонувала.
Вправа № 165 – самостійно виписати прикметники . За будовою розібрати прикметники з префіксом най-
VI. Підсумок уроку. Наша подорож підходить до кінця.
Вчитель : Діти! Памятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати, треба ще навчитися з них узори викладати. Отож, діти, вчиться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення
творити, жити,-добро |
Прочитайте прислів’я. Поясніть його.
Жити – добро творити.
( Дарувати людям добро.)
VII. Підсумок уроку.
Рефлексія «Не закінчене речення» |
Рефлексія “ Незакінчене речення»
Я … Розширив свої знання про прикметник
Дізнався , що префікс міняє відтінок слова , а суфікс – міняє значення слова.
Дізнався , що в літературі прикметник в переносному значенні і має назву епітет.
Запамятав як пишуться назви океанів.
Закріпив вміння робити фонетичний і синтаксичний розбір.
А я отримав велику радість на уроці.