Урок української мови. Тема уроку. «Історичне чергування [e]//[ Ø] в корені споріднених слів та формах слова.»

Про матеріал

Урок української мови - 3-й клас

Тема уроку. Історичне чергування [ei]//[ Ø] в корені споріднених слів та формах слова.

Мета уроку. Конкретизувати спосіб перевірки орфограм слабких позицій за допомогою історичного чергування. Формувати вміння користуватися відкритим способом на практиці; формувати дію контролю та оцінки. Розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять; навички каліграфічного письма.

Обладнання: «Експериментальний зошит №1 з української мови» Перепелициної О. А., Старагіної І. П., Сосницької Н. П.,; завдання для роботи в парах, групах; таблиця алгоритм

Тип уроку: постановка і розв'язання навчального завдання.

Перегляд файлу

Урок української мови - 3-й клас

 

Тема уроку. Історичне чергування [e]//[ Ø] в корені споріднених слів та  формах слова.

Мета уроку. Конкретизувати спосіб перевірки орфограм слабких позицій за допомогою історичного чергування. Формувати вміння користуватися відкритим способом на практиці; формувати дію контролю та оцінки. Розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять; навички каліграфічного письма.

Обладнання: «Експериментальний зошит №1 з української мови» Перепелициної О. А., Старагіної І. П., Сосницької Н. П.,; завдання для роботи в парах, групах; таблиця алгоритм

Тип уроку: постановка і розвязання навчального завдання.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

На дошці написаний девіз уроку:

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися , а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.

 Учитель. Прочитайте наш девіз,потисніть одне одному руку і приготуйтеся до активної співпраці.

ІІ. Формування контрольно-оціночних дій.

- Що було задано додому?

Діти. Записати, перевіряючи орфограми.

- Що треба було зробити?

Діти. Виписати виділені слова. Змінити або дібрати споріднене слово.

Визначити корінь і показати, які історичні чергування відбулися в корені.

- В яких словах трапились орфограми слабких позицій?

Діти. В словах с_стрі, д_вись, пол_вала, ст_бельця є орфограми слабких позицій.

- Назвіть слово з орфограммою і слово, за допомогою якого перевірили орфограму та спосіб перевірки, яким ви скористались.

Діти.         С_стри – сестри ( за сильною позицією)

                  Д_вись – дивиться ( за сильною позицією)

                  Пол_вали – полив ( за сильною позицією)

                   Ст_бельця – стебла ( за сильною позицією

- Ми знаємо три способи перевірки орфограм слабких позицій, але користувалися лише одним – за сильною позицією.

- Які ще два способи перевірки орфограми слабких позицій ми знаємо?

Діти. За допомогою історичного чергування; за допомогою словника.

- Ще треба було виписати виділені слова.

Діти.                  Гаманці – гаманець      [ е ] //  [ о ]

          Олівці – олівець         [ е ] //  [ о ]

          Стебельця – стебло       [ е ] //  [ о ]

- Яке історичне чергування відбулося в коренях цих слів?

Діти. В корені слова відбулося історичне чергування [ е ] //  [ о ].

 

ІІІ. Формування контрольно-оціночних дій.

- З домашнім завданням ви впорались. Знаєте способи перевірки, вмієте ними користуватися. Я думаю, не буде проблем із наступним завданням.

-Послухайте загадку.

- Відгадайте. Що це?

Рукавом махнув – дерева нагнув.

Діти. Вітер.    

- Тепер запишіть, будь ласка, під диктовку. ( Один учень біля дошки.)

- Скільки орфограм нам трапилось у загадці?

 Діти.  Одна орфограма.

- В якому слові?

Діти.  В слові дерево.

- Як перевірили?

Діти.  Перевірили словом дерево.

- Яким способом скористалися?

Діти.  Перевірили за сильною позицією.

- Скільки орфограм трапилось під час запису відгадки?

Діти.  Одна орфограма.

 -  Чи вдалося перевірити?

Діти.  Ні. Нам не вдалося перевірити це слово.

- Якщо так, то якою буквою позначили? Як перевірили? Підходить хоч один з відомих способів? Сьогодні словників немає. Давайте перевіримо без словника  потім, якщо не знайдемо способу подивимось у словник.

 

 ІV. Конкретизація способу перевірки орфограми слабких позицій за допомогою історичних чергувань.

- Поки що запишемо це слово з пропуском.

Віт_р

- Давайте поступово рухатись за алгоритмом.

Діти. Визначаємо в якій частині слова орфограма.

Діти.Щоб визначити корінь добираємо споріднені слова.

  Віт_р   -  вітряний

- Яке чергування ви помітили в корені?

- Давайте запишемо.

 [e]//[ Ø]

- Яке чергування з  [ о  ] ви вже знаєте?

  Діти.    [  е   ]   //    [  о  ]

 Подивимось на таблицю.

-  [e]   може бути  представником яких  звуків у слабкій позиції?  ( [е] , [и] ) , а ми  знаємо чергування  [ е ] //  [ о ].

- Отже, ми   можемо припустити, що в чергуванні [e]//[ Ø] ,  [e]є представником звуку [ е ]  в  слабкій позиції.

 -  Якщо він представник звуку [ е ], то     якою  літерою його позначаємо?

 

Діти.   На письмі будемо позначати буквою ( е )

Вітер

  - Який висновок ми можемо зробити? ( на дошці)   

Якщо   [e]//[ Ø]  

 

 

               е

 

V.  Фізкультхвилинка. 

Раз! Два! Час вставати –

Будемо відпочивати.

Три1 Чотири! Посідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Кілька разів нахилились.

Сім! Вісім! Час настав

Повертатися до справ.

 

  VІ.  Уточнення алгоритму.

      - Давайте перевіримо, чи правильними  були наші міркування 
( підручник стор.37)

- Що ми з вами зробили?

- Яким способом змогли перевірити   орфограму в слові вітер?

      - За сильною позицією? (ні) 

- За допомогою історичного чергування? Якого саме? [и] //  [о]

     -  Є таке чергування в нашому алгоритмі?         

     -  Давайте запишемо його.

 

 VІІ. Формування контрольно-оціночних дій при роботі з відомим способом.

 - А тепер перевіримо, чи зможемо ми користуватися нашими відкритими знаннями при перевірці орфограми слабкої позиції.

Вправа № 63, сторінка 37.

- Чи значення всіх слів вам зрозумілі?

- Оцініть свою роботу.

- Підніміть руку, кому важко було виконувати цю роботу?

-  Кому легко?

  Робота в групах по чотири учні.

- Повторимо правила роботи в групі.

Правила роботи в групі.

1. Перед початком роботи розподілити обов’язки в групі.

2. Уважно читати завдання-інструкцію.

3. Говорити почергово, не перебиваючи один одного.

4. Дотримуватися відведеного часу.

5. Дотримуватися правила піднятої руки.

6. Працювати так, щою не заважати іншим.

7. Форми презентації вибирає ведучий групи.

 

- Розподіліть обов’язки в групі

На аркушах написани слова.

Хлоп_ць -

Тан_ць –

Дят_л –

Шерш_нь –

  •      Давайте прочитаємо. Чи значення всіх слів вам зрозумілі?
  •          Вам слід перевірити орфограми в цих словах, використовуючи
    відкритий спосіб. За кожне слово відповідає один учень. Інші -
    контролюють і допомагають. Підніміть руку, хто відповідає за перше слово?
  •          Хто відповідає за друге слово?
  •          Хто відповідає за третє слово?
  •          Хто відповідає за четверте слово?

 Перевірка групової роботи. (Вивішуємо на дошку результати роботи)

- Оцініть легко чи важко було вам працювати в групі?

 VІІІ. Підсумок уроку

  • Що робили на уроці?
  • Який новий спосіб перевірки орфограми слабкої позиції відкрили?

 

 ІХ. Домашне завдання.

Виконати завдання вправи  63.

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
634
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку