Конспект уроку української мови у 1 класі
Тема: Азбуки вчиться завжди пригодиться. Казка про алфавіт.
Завдання уроку:
Обладнання: телевізор, відеозаписи пісень, плакати.
Тип уроку: поліфункціональний.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
Емоційне налаштування.
- Діти, до нас на урок завітали гості. Давайте привітаємось.
Доброго ранку, доброго дня,
Бажаємо всім вам здоров’я й добра.
Опора на життєвий досвід.
- Діти, для чого потрібно вміти читати?
- Що ми повинні знати, щоб навчитись читати?
ІІ. Визначення цілей та завдань уроку.
- Прочитаємо разом тему уроку:
Азбуки вчиться завжди пригодиться
- Які завдання нас очікують?
(Пригадаємо букви українського алфавіту, помандруємо до чарівного світу казки та до будиночку «Алфавіт»).
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Робота над прислів’ям.
- Діти, звідки ми черпаємо знання?
- Які прислів’я про книгу ви вже знаєте?
Глибина у морі, мудрість у книзі.
В оселі без книг, як без вікон темно.
Зараз ми вивчимо ще одне прислів’я.
1) Приготувались стежити, дивимось на плакат, слухаємо диктора (Учень стежить біля дошки).
Книжка – маленьке віконце, а крізь нього весь світ видно. Прислів’я
- Як ви розумієте це прислів’я?
2) Прочитаємо прислів’я разом у зошиті, поставте пальчики.
3) Хто запам’ятав і відтворить з пам’яті?
2. Презентація букв.
- Щоб гарно читати треба добре знати букви. Для цього ми подивимось презентацію букв. Підготуйте очки-фотоапарати, покліпайте ними. Запам’ятовуємо все побачене й почуте. Увага на екран. (Презентація букв -ш-я.)
- Яка літера була першою? Як вона читається?
- Яка була остання літера?(Я). Що біля неї намальовано?
- Молодці.
3. Друкування складів за зразком.
Знайко дуже хоче, щоб ми прочитали і написали друкованими літерами склади з цією буквою за зразком.
Увага. Знайшли 1-ше віконечко – поставили пальчик, читаємо хором.
- Чим відрізняються склади?
Хл. – друкують один склад, що записано з великої букви;
Дівч. – один склад, що записано з маленької букви.
Склади у 2-му віконечку прочитають дівчатка, а хлопчики стежать.
- Чим відрізняються склади?
Дівч. - друкують один склад, що записано з великої букви;
Хл. - один склад, що записано з маленької букви.
4. Вправа «Сорока і черепаха».
- А зараз ці склади навчимося читати у різному темпі. Приготуйте пальчики для стеження.
1) Почитаємо склади хором повільно, як повзе черепаха, садимо слова у човники.
2) Як молода сорока прочитає ........................... .
3) Як стара досвідчена сорока прочитає ........................ .
Молодці.
5. Вправа «Сорока і черепаха».
- Ой, діти, подивіться до нас приповзла ще одна черепаха та прилетіла сорока, вони так поспішали. Доведеться читати й з ними.
Завдання 6. Поставили пальчик на склади.
1) Повільно, як стара мудра черепаха прочитає склади - 1-й ряд, всі стежать.
2) 2-й ряд – прочитає, як молода сорока, що не вміє швидко скрекотати, всі стежать.
3) 3-й -4-й ряд – прочитає якнайшвидше, як досвідчена сорока, а ви стежите.
Молодці.
6. Вправа «Спів складів».
- Діти, а зараз ми поспіваємо ці склади. Для початку, як справжні музики – познайомимось з усіма нотами.
Прочитаємо разом 1-й склад у кожному рядку зверху - вниз. Поставили пальчик на 1-й склад, стежимо.
(співаємо)
7.Вправа « Папуга».
На наш спів прилетів веселий папужка.
Летить папужка і (шепоче – ал)
- Де знаходиться квіточка із складом –ал?
(Справа, внизу від папужки. Розфарбуйте серединку жовтим кольором)
(Шепоче – да)
- Де знаходиться квіточка із складом – да?
(Зліва,знизу від папужки. Розфарбуйте серединку червоним кольором)
- Чи є у квіточках склади, які ми сьогодні друкували? «дя», «ял» – де знаходяться?
8. Хвилинка відпочинку.
Світ книжок різноманітний, але найбільше діти люблять читати казки. Запросимо казочку до нас у гості на хвилинку відпочинку.
Пісенька про казочку
Сьогодні ми будемо читати казку про АЛФАВІТ , але спочатку допоможемо мавпочці та ведмедику спуститися на повітряних кульках, а самі потренуємось правильно дихати.
Покладіть руку на діафрагму, зробіть нешумний вдих носиком і на 1, 2, 3 - видихаємо повітря.
- Познайомимося зі словами, які нам будуть зустрічатись у казці.
1) Прочитаємо 1-й стовпчик «луною» - підготували пальчики для стеження.
2) Ще раз прочитаємо ці слова хором.
3) А тепер допоможемо мавпочці спуститися разом з нами. Поставте пальчик на 1-ше слово, зробіть нешумний вдих носиком. Читаємо
- Кому вистачило повітря, підніміть руку?
2 –й стовпчик
1) Читаємо «луною» за вчителем.
2) Читають слова хлопці, а дівчатка стежать.
3) Дівчатка допоможуть ведмедику спуститися, а хлопці стежать.
Ставимо пальчик на 1-ше слово, робимо нешумний вдих носиком. Читаємо.
Вистачило повітря? Молодці.
4) Хто спробує сам спустити ведмедика? Всі стежать.
Ставимо пальчик на 1-ше слово, руку кладемо на діафрагму, робимо нешумний вдих носиком. Читаємо.
- Вистачило повітря? Молодець.
Ось ми і готові познайомитися з казкою. Будьте уважні, щоб дати відповідь на запитання:
Що придумав Мудрець?
Отож, слухаємо диктора, читаємо очима, а пальчиком стежимо.
- Як ви думаєте, яка це пісенька? Хочете заспівати?
9.Фізкультхвилинка.
- Що ж придумав Мудрець?
- Що вирішив зробити Мудрець з буквами?
А зараз дамо відповідь на запитання Питайлика.
- Що називають алфавітом?
- Поставили пальчик на завдання 10, слухаємо варіанти відповідей і стежимо. Читаю.
- Яка відповідь правильна? Прочитайте її хором.
- Обведіть ручкою варіант правильної відповіді.
- Діти, чи всі літери у казці вели себе чемно?
- І що з нею вчинив Мудрець?
- Погляньте на будиночок міста Алфавіт.
- Знайдіть цю літеру. Покажіть її віконечко у будиночку.
- Давайте засвітимо світло у її віконечку.
- А зараз почитаємо слова, які починаються літерою Я Розглянемо малюнки.
- Що намальовано на 1-му малюнку? А де ми вже сьогодні бачили ялинку?
- Як підписаний 1-й малюнок - прочитаємо разом, саджаючи слово у човник.
- Чому слово написане з великої літери? ( Це речення)
- Що стоїть в кінці речення? (Крапка)
Прочитає друге речення ..............., а ви стежите пальчиком.
- Чому ви думаєте, що це речення?
- Заштрихуйте яблуко ручкою за напрямом стрілки.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
- Чи виконали ми поставлені завдання?
- Що ми називаємо алфавівом?
- Як по-іншому можна назвати алфавіт?
- Яке прислів’я про книгу ми вивчили?
(Книжка – маленьке віконце, а крізь нього весь світ видно)
- Діти, як багато ми зробили, багато навчились, а все тому, що ви старанні діти, справжні школярі. Разом в школі ми навчимося ... Краще, давайте послухаємо чого нас вчать у школі.
Пісня « Вчать у школі».