Урок української мови у 3 класі. "Поняття про закінчення. Закінчення як засіб звʼязку слів у реченні. "

Про матеріал

Розробка уроку української мови для учнів 3 класу за підручником М.Захарійчук. Завдання уроку спрямовані на виховання в учнів любові до книги. Учні , аналізуючи мовний матеріал, вчаться самостійно робити висновки.

Перегляд файлу

Урок № 33.                           ______________________________

Тема: Поняття про закінчення. Закінчення як засіб звʼязку слів у реченні.

Мета: формувати в учнів уміння змінювати слова за запитаннями, виділяти змінну частину, визначати закінчення у слові, поданому в кількох формах; пояснити роль закінчення для зв'язку слів у реченні; розвивати мовлення, вміння аналізувати, зіставляти; виховувати любов до книги.

Обладнання: мультимедійна презентація

                                                Хід уроку

І. Організаційний момент

 «Добрий день!» – я вам сказала,

«Добрий день!» – сказали ви 

  І у серці запалало,

 Сонце щастя й доброти.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Відгадування загадки

Бачить – не бачить, чути – не чує,                                                                Мовчки говорить, дуже мудрує.                                                                      Часом захоче – правди навчає,                                                                         Часом жартує – всіх звеселяє.                                                                                    Люба розмова,                                                                                                            — Дай Боже, діти, з нею довіку жити – дружити.                                                              Хто ж то такая  в світі щаслива,                                                                                              Мудра, правдива і  жартівлива? 

                                                           (Книжка)

  • Для чого людям потрібна книжка?
  1. Створення «асоціативної павутинки»

Книжка розкаже :

  • про тварини і рослини
  • про моря і океани
  • про материки
  • про транспорт
  • про планети, зірки,сонце
  • про країни світу
  • про життя людей
  • як правильно писати

    З книжок ми черпаємо знання. За допомогою книжок ми поринаємо в світ фантазій, знань, добра чи зла. Відкриваємо незвідані таємниці світу. З її допомогою ми вчимося читати і писати. Недаремно говорять: «Хто багато читає, той багато знає»

  1. Каліграфічна хвилинка

К к   Кл Ка Ки км ко кві кн.

Книжка

  •  Доберіть слова синоніми, близькі за значенням до слова книга (підручник, брошура,видання)
  • Складіть речення із словом «книжка».

Друзі Василькові  подарували цікаву книжку про тварин.

  1. Гра «Мікрофон»
  • З чого складається текст? (Текст складається із речень.)
  •  З чого складається речення? (Речення складається зі слів.)
  •  З чого складаються слова? (Вони складаються зі звуків.)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  •  Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які інші частини можна визначити в словах. За допомогою книги ми розпочнемо мандрівку у королівство «Будова слова». Ви  познайомитесь із частиною слова, яка змінюється, дізнаєтесь як вона називається та позначається , для чого служить у реченні.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота над прислів'ями (с. 50, впр. 106)
  •  Прочитайте прислів’я. Поясніть їх значення. Що об’єднує ці прислів’я?
  •  Зверніть увагу на підкреслені слова. Поставте до них питання.
  •  Знайдіть у виділених словах спільну та змінну частини.
  •  Де стоїть частина слова, яка змінюється?

    Отже, ці слова відповідають на різні запитання і відрізняються останніми буквами у записі. Ці слова називаються «форми слова», а частини слова, що  його закінчують  і мають назву закінчення.

  • Як ви думаєте, яку частину слова називають закінченням?
  1. Робота над правилом.

Запам’ятайте! Частина слова, яка змінюється, називається закінченням. Закінчення позначається так: □. Щоб визначити закінчення, треба змінити слово. Наприклад: море, на морі, моря, морем.

  •  Позначте частину слова, яка змінюється, відповідним значком.
  • Уявіть, що виділені слова не змінюються. Чи зрозуміли би ви ці вислови?

3. Ознайомлення з алгоритмом визначення закінчення

Алгоритм визначення закінчення

 Прочитай слово.

 Виділи закінчення, змінивши слово за запитаннями.

 Познач закінчення так □ .

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.  Колективна усна вправа (визначити закінчення)

  • Село, села, у селі, селом.
  • Школа, школою, у школі.
  • У лісі, лісом, ліс.
  • Що цікавого помітили? (Деякі слова не мають закінчення.)
  •  Якщо в змінюваному слові у певній його формі немає закінчення, то кажемо, що це слово має нульове закінчення, воно позначається порожньою клітинкою.
  1. Колективна письмова вправа

Підібрати форми слова і визначити закінчення

Зима, зимі, зимою, зими.

Річка, річкою, на річці, у річці.

Дуб, дуба, дубом, на дубі.

  1. Самостійна  вправа
  • Прочитайте казку. Про що в ній ідеться? Яка мета цієї розповіді? Доберіть до неї заголовок.
  •  Дайте відповідь на запитання ображених парт. Розкажіть, як ви бережете свої парти.
  •  Випишіть слово парта і всі його форми. Позначте закінчення у формах цього слова.
  1. Творча робота
  • Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
  •  Чи легко було б прочитати, не розкриваючи дужки? Який висновок зробимо?

(Закінчення зв’язують слова  узгоджують.)

  • Чи потрібно вміти пов’язувати  слова в реченнях?
  •  Як можна зв’язати слова в реченнях? (Зв’язати слова в реченні можна, змінивши форму слова, а точніше, закінчення слів.)

 Запам’ятайте! Закінчення служать для зв’язку слів у реченні. Для цього ще використовують прийменники: у, в, на, з, до, між, під, понад, із. Наприклад: вікно — на вікні, під вікном, до вікон, між вікнами.

  • Спишіть текст, розкриваючи дужки. У змінених словах позначте закінчення.
  1. Ігрова вправа
  • http://www.zannza.ru/wp-content/uploads/2016/03/rebusy-pro-leto.jpgВідгадайте слова, які зашифровані у ребусах. Визначте в них закінчення.

http://flatik.ru/flax/613/612373/612373_html_6a4cc6d8.pnghttp://megaznaika.com.ua/Games/files/rebus-ruba.jpghttps://ds03.infourok.ru/uploads/ex/1122/00008651-fbca2ed0/hello_html_5c981afa.pnghttps://ds03.infourok.ru/uploads/ex/082d/00021784-d62a773b/hello_html_m526dfbe7.png1  л  3   4

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Вивчення якої теми ми розпочали?
  • З якою частиною слова ми сьогодні ознайомилися?
  • Що таке закінчення?-
  •  Як його знайти? А як позначити?
  • Що нового дізналися на уроці?
  • Що найбільше запам’яталося?
  • Яких висновків дійшли? (Слова можуть змінюватися. Змінна частина слова називається закінченням. Закінчення служить для зв’язку слів у реченні.)
  •  Ми говорили про маленьку частинку слова, яка має величезне значення та зв’язує різні слова в реченні. Саме завдяки таким дрібницям українська мова є наймилозвучнішою мовою у світі, добре впорядкованою, тому що слова лаконічно і тонко поєднані.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 51, впр. 109. Спишіть текст вправи 107. Підкресліть у ньому прийменники. Позначте закінчення у виділених словах.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Smoliak Vita
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
19533
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку