Урок - казка " Правопис префіксів роз -, без-"

Про матеріал

Урок має на меті формувати в учнів вміння писати префікси й прийменники, ознайомити з літературною вимовою та написання слів з префіксами -роз,- без, розвивати орфографічну пильність, увагу до літературного слова, розвивати орфографічну пильність, увагу до літературного слова,формувати уміння взаємодіяти в парах,виховувати доброзичливість, любов до рідної мови.

Перегляд файлу


Тема уроку: Урок-казка «Правопис префіксів роз-, без-.»

Мета уроку:

Формувати предметні ( мовну і мовленнєву)компетентності

  • Формувати в учнів вміння писати префікси й прийменники;
  • Ознайомити з літературною вимовою та написання слів з префіксами  -роз,- без;

Формувати ключові компетентності: комунікативну

  • Розвивати орфографічну пильність, увагу до літературного слова;

Формувати ключові компетентності: уміння вчитися

  • Формувати індивідуальний досвід участі учня в навчальному процесі, вміння, бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату;
  • Оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки;

Формувати ключові компетентності: соціокультурні

  • Формувати уміння взаємодіяти  в парах
  • Виховувати доброзичливість, любов до рідної мови

Обладнання уроку:мовний матеріал (диктанти, картки), підручник, презентація , мовний тренажер « Префікси роз, без», наочні посібники (Сніговик, Снігова королева,палац) ТЗН.

Тип уроку:урок засвоєння нових знань

Методи:фронтальна бесіда, усне опитування, робота зі схемами, рисунками, метод прогнозування, робота з текстом підручника, самоперевірка за зразком .

Прийоми: інтерактивний прийом «Інтерв’ю», інтерактивний метод « Асоціативний кущ», інтерактивний метод     « Кубування», метод « Пресс», вправа дослідження « Сніговичок», гра « Виправ помилки», «Незакінчені речення », вправа «Конструктор»

Форми навчання:індивідуальні , парні, фронтальні

ХІД УРОКУ

  1. Самовизначення до діяльності.Організація класу.

Мета

Включення учнів до діяльності на особисто значущому рівні: «Хочу,тому що зможу»

  • 1-2 хвилини

Результат

В учнів має з’явитись позитивна емоційна спрямованість

Прийоми і методи роботи

  • Вправа «Посмішка»
  • Метод« Очікування»
  • Інтерактивний метод« Інтерв’ю»

 

  • Доброго дня, шановні члени журі, доброго дня шановні діти. Сьогодні урок української мови проведу у Вас я - Кирпичова Наталія Сергіївна.
  • Сьогодні урок відкритий для всіх.

    Багато гостей. Тож вітаємо їх.

(Ласкаво просимо).

  • Кому дозволено сісти першими?

(Дівчаткам).

  • Правильно спочатку краса, а потім сила.

Установо-мотиваційний метод. Вправа « Посмішка»

- Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина може бути задоволеною, коли досягає певних успіхів. Тож бажаю вам успіхів на уроці.

 Метод « Очікування»

- Урок розпочався. 
- Що ви очікуєте від уроку? 
- Подумайте і закінчіть речення. ( Слайд 2)

Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»

 

  • Перевірте чи у всіх є домашнє завдання( взаємоперевірка).
  • Які виникли труднощі? (вибіркове читання).
  1. Актуалізація опорних знань.

Мета

  • визначити рівень попередньої підготовленості учнів, що стосується теми, актуалізувати знання, що потрібні для введення нового матеріалу, активізувати мислення учнів.
  • 4-7 хв

Результат

Виявити утруднення з попередньої теми уроку в знаннях  учнів

Прийоми і методи роботи

  • Каліграфічна хвилинка
  • Метод « Асоціативний кущ»
  • Метод «Кубування»

 

  • Яка пора року настала? (Зима).
  • Назвіть ознаки зими. Яка вона? (білосніжна, казкова, чарівна, люта, морозяна, сніжна).
  • Справді , діти, зима чарівна і казкова, а ще взимку відбуваються різні дива й несподіванки!

Відео із казки «Снігова  королева».

  • Оце так диво. Чарівниця зима – запросила нас у казку «Снігова королева».
  • Як звали головних героїв казки?( Кай та Герда)
  •  Що сталося з Каєм?
  •  Снігова королева забрала хлопчика  до палацу. Герда засмучена.
  • Допоможемо дівчинці подолати всі перешкоди та звільнити Кая?
  •  Снігова Королева залишила Вам листа. Прочитайте його. Слайд 3

«Шановні учні , щоб  звільнити Кая , вам потрібно скласти Крижану книгу порад, якими ви  користуєтеся вивчаючи рідну мову»

                                                     З повагою Снігова  Королева.

  • Що ж, до роботи!
  • Щоб зробити Крижану книгу, в яку протягом уроку будемо вкладати сторінки з порадами нам потрібно узагальнити знання про префікси і прийменники, вивчити нову тему і закріпити її .
  • Згодні? Отже до роботи. Відкрийте зошити.
  • Протягом уроку ви будете отримувати бали за певну роботу які запишете на сніжинках ( лист самооцінки). В кінці уроку ми підведемо підсумки роботи хто скільки балів отримав за весь урок.

2.1Каліграфічна хвилинка.                       Слайд 4

  • Сидить Кай і палочкою на снігу виводить букви, букви з’єднує в склади, склади в слова. Подивіться що у нього вийшло і виконайте завдання.

Запишіть каліграфічно з’єднання букв дотримуючись правил писемного мовлення

                         з,  зи,   зз,   зу,    оз,    із

  • На наступному рядку запишіть каліграфічно  слово зима.

Зима

  • Промовте перший  звук у слові зима. Дайте йому характеристику ( приголосний, твердий,дзвінкий)

                        У вікно постукала з...ма.

  • Прочитайте речення – яку букву пропущено у слові зима?
  • Яка орфограма у слові зима?
  • Доберіть перевірне слово.
  • Запишіть речення каліграфічно.
  • Підкресліть головні члени речення.
  • Розберіть за будовою слово вікно.
  • Який іменник має всі приголосні звуки тверді?
  • Якого правила дотримувались пишучи слова і речення.

 

 

  • Це  буде перша сторінка, перша порада, Крижаної книги.

2.2  Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». Слайд 5

- А що ви уявляєте, коли чуєте слово ЗИМА?

- Які асоціації воно викликає у вас?

 

 

 

  • Чому слово Миколай пишеться з великої букви?
  • Знайдіть пару спільнокореневих слів. Яка у них спільна частина?
  • Замініть слово сніг так, щоб у ньому відбулося чергування приголосних звуків в корені слова.
  • Знайдіть слова-синоніми. Чи є вони спільнокореневими? Чому?

2.3. Інтерактивна вправа «Сніжне кубування»

  • Снігова королева дивилася на Кая і говорила: «На цих сніжинах – безліч запитань». Якщо ви діти не дасте відповідь, то серце Кая назавжди залишиться крижаним.
  • Яка частина слова називається префіксом? (Частина слова що стоїть перед коренем називається префіксом)
  • Що таке прийменник? ( Прийменник – це окреме слово)
  • Як ви розрізняєте префікси і прийменники?( Префікс - це частина слова , а прийменник – це окреме слово)
  • Як пишуть префікси і прийменники? ( Префікси зі словами пишуться разом, а прийменники – зі словами пишуться окремо)
  • Як пишуться прийменники зі словами?( Прийменники зі словами пишуться окремо)
  • Як пишуться префікси зі словами?( Префікси зі словами пишуться разом)
  • Молодці, діти, завдання виконали без помилок. Отримали наступну пораду  «Щоб мати міцні знання з рідної мови, треба обов’язково вчити правила»
  • Ось ваша порада, вкладіть  цю сторінку у Крижану книгу.

 

 

  1. Ознайомлення з новим матеріалом. Постановка навчального завдання.

Мета

  • обговорення утруднень,приговорювання теми  уроку
  • 4-5 хв

Результат

Методи постановки навчальної задачі,спонукальний від проблемної ситуації діалог,діалог, що підводить до теми уроку

Прийоми і методи роботи

  • Вправа дослідження « Сніговичок»

 

 

  1.        Вправа дослідження.
  • На нашому шляху до палацу Снігової  королеви зустрівся дивовижний чоловік?

На дошці малюнок сніговика.

  • Що зображено на дошці?
  • Чого не вистачає сніговичку?
  • Продовжить мої міркування –                                 Слайд 7

• Якщо у нього не має очей, то він…(безокий)

• Якщо у нього не має носа, то він…(безносий)

• Якщо у нього не має рук, то він…(безрукий)

• Якщо у нього не має ніг, то він…(безногий)

  • На екрані  з’являється запис (безокий, безносий, безрукий, безногий).
  • Чи шкода вам сніговика?
  • Давайте йому допоможемо і вилікуємо його!
  • А для того, щоб йому допомогти, треба виконати завдання. І тоді він розвеселиться, роздивиться, розщедриться, розсміється.
  • Що цікавого у словах першого стовпчика?( Всі слова мають спільну частину роз)
  • Що цікавого у словах другого стовпчика?( Всі слова мають спільну частину без)

3.2 Інтерактивна вправа метод «Пресс».

  • Гляньте уважно, які частини слова повторюються в цих словах? ( Повторюється роз, без)
  • Як називається ця частина слова?( Префікс)

3.3.Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні на уроці під час подорожі ми будемо вчитися правильно писати префікси роз, без у словах.
  1. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу. Відкриття нового знання.

Мета

  • допомогти учням засвоїти факти та основні ідеї. забезпечити якість вивчення нового матеріалу, формувати вміння виділяти головне, актуалізувати, порівнювати, зіставляти, забезпечити диференційований підхід, встановити зв'язки між засвоєними та новими знаннями.
  • 4-5 хв

Результат

Пояснити нову тему року,вивчити та закріпити правило

Прийоми і методи роботи

  • Робота з підручником
  • Робота з правилом

 

 

  • Зверніть увагу, яка буква пишеться в кінці префіксів роз- без – і зробіть висновок.( У префіксах роз без пишеться буква з)
  • Перевіримо чи правильно зробили висновок.
  • Відкрийте підручник на сторінці 95 (підручник).
  • Прочитайте хором правило.
  • Прочитайте правило на екрані.                              Слайд  8
  • Щоб краще запам’ятати, вивчимо віршоване правило.

Слайд 9

У префіксах – роз, і без –

Не буває букви – «с»

Букву «з» завжди пиши

Безкоштовний, розкажи.

Слайд 10.

Прикріпляю очі, ніс, руки, ноги.                          

  • Подивіться який чарівний став і подарував нам пораду «Щоб краще знати рідну мову, треба бути дослідниками»
  • Ось і наступне правило у казкові книжці порад.

 

 

  • Снігова королева розлютилась. Накликала лютий Мороз. Але ми діти не замерзнемо і зробимо з нашим сніговичком фізкультхвилинку. Встали із – за парт посміхнулись один одному і почали.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.   Морозець.

  • Ми не замерзли, а навпаки – зміцніли і відпочили.

Морозець дав нам наступну пораду.

 

 

  1. Осмислення, узагальнення і систематизація знань. Первинне закріплення.

Мета

  • формувати вміння практичного застосування знань, умінь і навичок, формувати й удосконалювати вміння й навички у стандартах прямого й успішного руху до накресленої мети, забезпечити ситуацію вибору, формувати вміння розв’язувати типові завдання, формувати творчі вміння, переносити знання і способи діяльності, життєвого досвіду в нову ситуацію.
  • 7-10 хв

Результат

Закріпити нову тему року на практиці

Прийоми і методи роботи

  • Робота з карточками
  • Словниковий диктант
  • Гра «Знайди правильне слово»
  • Вправа «Конструктор»

 

 

  • Ось ми і дійшли до палацу Снігової  королеви, але зайти не зможемо, бо він замурований кригою . Нам потрібно виконати складні завдання щоб потрапити  у палац і звільнити Кая.

5.1 Спостереження за створенням нових слів за допомогою префіксів роз-, без-. Робота з картками.

  • На партах у вас лежить карточка зі сніжинкою під номером 1. Прочитайте завдання. Що не зрозуміло. Виконайте завдання. 11, 12 слайд

Картку 1 виконує 1 варіант. Картку 2 виконує 2 варіант.

 1 завдання. Оцінюється 3 балами.

 

  ( 1 варіант)

 

 (2 варіант)

 

  • Обміняйтеся картками,  подивіться на екран і перевірте один у одного. Якщо робота виконана без помилок то поставте 3 бали, якщо дві помилки то поставте 2 бали , якщо більше двох помилок 1 бал. Запишіть у лист самооцінки на сніжинці під номером 1 кількість балів.

(Відкрити частину картини)

  5.2 Словниковий диктант 13 слайд

 

      Перевірка за слайдом . Перевірте якщо всі слова записані правильно то поставте на сніжинці під номером 2 – 5 балів, якщо 2 помилки 4 бали, 4 помилки – 3 бали, якщо більше 4 помилок то 2 бали.

(Відкрити частину картини)

5.3 Гра «Знайди правильне слово».   14 слайд

Випиши тільки ті слова, що написані без помилок.

Перевір ці слова. На сніжинці  3 постав відповідну кількість балів за роботу. Якщо всі слова виписали правильно то поставте 2 бали, якщо 3 і менше то 1 бал.

 

Підсумуйте яку кількість балів ви отримали за роботу. На останній сніжинці напишіть свій бал.

( Відкрити частину картини)

6.Самостійна робота.

Мета

  • Кожен повинен для себе усвідомити, що він вміє
  • 4-5 хв

Результат

Закріпити нову тему року у самостійній роботі

Прийоми і методи роботи

  • Самостійна робота

 

6.1 Вправи для самостійної роботи

Щоб закріпити свої знання виконаємо самостійну роботу. Час виконання - 5 хвилин. Оцінку за роботу ви отримаєте після уроку.

1 ) До поданих слів допишіть спільнокореневі з протилежним значенням за допомогою префіксів  роз-, без-. Префікси позначте.

Взутися –

Крилатий –

Осідлати –

Сильний –

2) Вставте пропущені букви. Позначте префікси.

На городі молода пишні коси ро…плела, у зеленії хустини золоті хова зернини. Буйно ро…_рослися трави та кущі, потемніло листя на деревах. Це все мій рідний край з бе…межними полями, земля моїх батьків.

 

6.2 Творча робота  «Вправа – конструктор». Робота в парах. (вправа 223).  

- Утворіть слова з частин інших слів (безлісий,розмах,розсада)

- Складіть з цими словами речення.

  Останню пораду отримали «ЩОБ НАМ ГРАМОТНО ПИСАТИ, ТРЕБА РОЗУМ ТРЕНУВАТИ.

 

 

7.Підсумок уроку. Рефлексія діяльності.

Мета

  • встановити відповідність між поставленими цілями та результатами, вчити учнів аналізувати власну навчальну діяльність, оцінювати її, порівнювати досягнуті результати на уроці з очікуваними.
  • 4-5 хв

Результат

Підвести підсумки уроку

Прийоми і методи роботи

  • «Незакінчене речення»

 

  • Ось і потрапили ми в палац Снігової королеви. (Відкрити всю картину.) Склали Крижану книгу порад. Звільнили Кая. Наша подорож підійшла до кінця. Добро перемогло зло. Ми подолали важкий шлях і отримали в нагороду – знання. Примножуйте знання на кожному уроці. Пам’ятайте – знання - це  цінне багатство.
  • Розкажіть  чи виправдались ваші очікування від уроку .
  • Користуючись міркуванням на сніжинках розкажіть про свої досягнення .

Слайд 15.

Я знаю….     Я вмію….        Мені треба докласти зусиль…

 

Оцінка роботи учнів.

Оцінка уроку.

Закінчується урок. І на згадку про нього я хочу подарувати листівки - побажання.

 Працюйте завжди залюбки,

Діліться радощами з другом.

Ходіть до школи дітлахи

І хай вона вам домом буде.

Якщо вам урок сподобався то підніміть сніжинки вгору, якщо ні то нехай залишаться на партах.

  1. Повідомлення домашнього завдання.

Ми потрапили до палацу Снігової королеви. Домашнє завдання скласти розповідь «Снігове містечко»

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шаповал Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Луценко Наталія Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
6933
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку