Тема уроку: Урок-казка «Правопис префіксів роз-, без-.»
Мета уроку:
Формувати предметні ( мовну і мовленнєву)компетентності
-
Формувати в учнів вміння писати префікси й прийменники;
-
Ознайомити з літературною вимовою та написання слів з префіксами -роз,- без;
Формувати ключові компетентності: комунікативну
-
Розвивати орфографічну пильність, увагу до літературного слова;
Формувати ключові компетентності: уміння вчитися
-
Формувати індивідуальний досвід участі учня в навчальному процесі, вміння, бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату;
-
Оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки;
Формувати ключові компетентності: соціокультурні
-
Формувати уміння взаємодіяти в парах
-
Виховувати доброзичливість, любов до рідної мови
Обладнання уроку:мовний матеріал (диктанти, картки), підручник, презентація , мовний тренажер « Префікси роз, без», наочні посібники (Сніговик, Снігова королева,палац) ТЗН.
Тип уроку:урок засвоєння нових знань
Методи:фронтальна бесіда, усне опитування, робота зі схемами, рисунками, метод прогнозування, робота з текстом підручника, самоперевірка за зразком .
Прийоми: інтерактивний прийом «Інтерв’ю», інтерактивний метод « Асоціативний кущ», інтерактивний метод « Кубування», метод « Пресс», вправа дослідження « Сніговичок», гра « Виправ помилки», «Незакінчені речення », вправа «Конструктор»
Форми навчання:індивідуальні , парні, фронтальні
ХІД УРОКУ
-
Самовизначення до діяльності.Організація класу.
Мета
|
Включення учнів до діяльності на особисто значущому рівні: «Хочу,тому що зможу»
|
Результат
|
В учнів має з’явитись позитивна емоційна спрямованість
|
Прийоми і методи роботи
|
-
Вправа «Посмішка»
-
Метод« Очікування»
-
Інтерактивний метод« Інтерв’ю»
|
-
Доброго дня, шановні члени журі, доброго дня шановні діти. Сьогодні урок української мови проведу у Вас я - Кирпичова Наталія Сергіївна.
-
Сьогодні урок відкритий для всіх.
Багато гостей. Тож вітаємо їх.
(Ласкаво просимо).
-
Кому дозволено сісти першими?
(Дівчаткам).
-
Правильно спочатку краса, а потім сила.
Установо-мотиваційний метод. Вправа « Посмішка»
- Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина може бути задоволеною, коли досягає певних успіхів. Тож бажаю вам успіхів на уроці.
Метод « Очікування»
- Урок розпочався.
- Що ви очікуєте від уроку?
- Подумайте і закінчіть речення. ( Слайд 2)
Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»
-
Перевірте чи у всіх є домашнє завдання( взаємоперевірка).
-
Які виникли труднощі? (вибіркове читання).
-
Актуалізація опорних знань.
Мета
|
-
визначити рівень попередньої підготовленості учнів, що стосується теми, актуалізувати знання, що потрібні для введення нового матеріалу, активізувати мислення учнів.
-
4-7 хв
|
Результат
|
Виявити утруднення з попередньої теми уроку в знаннях учнів
|
Прийоми і методи роботи
|
-
Каліграфічна хвилинка
-
Метод « Асоціативний кущ»
-
Метод «Кубування»
|
-
Яка пора року настала? (Зима).
-
Назвіть ознаки зими. Яка вона? (білосніжна, казкова, чарівна, люта, морозяна, сніжна).
-
Справді , діти, зима чарівна і казкова, а ще взимку відбуваються різні дива й несподіванки!
Відео із казки «Снігова королева».
-
Оце так диво. Чарівниця зима – запросила нас у казку «Снігова королева».
-
Як звали головних героїв казки?( Кай та Герда)
-
Що сталося з Каєм?
-
Снігова королева забрала хлопчика до палацу. Герда засмучена.
-
Допоможемо дівчинці подолати всі перешкоди та звільнити Кая?
-
Снігова Королева залишила Вам листа. Прочитайте його. Слайд 3
«Шановні учні , щоб звільнити Кая , вам потрібно скласти Крижану книгу порад, якими ви користуєтеся вивчаючи рідну мову»
З повагою Снігова Королева.
-
Що ж, до роботи!
-
Щоб зробити Крижану книгу, в яку протягом уроку будемо вкладати сторінки з порадами нам потрібно узагальнити знання про префікси і прийменники, вивчити нову тему і закріпити її .
-
Згодні? Отже до роботи. Відкрийте зошити.
-
Протягом уроку ви будете отримувати бали за певну роботу які запишете на сніжинках ( лист самооцінки). В кінці уроку ми підведемо підсумки роботи хто скільки балів отримав за весь урок.
2.1Каліграфічна хвилинка. Слайд 4
-
Сидить Кай і палочкою на снігу виводить букви, букви з’єднує в склади, склади в слова. Подивіться що у нього вийшло і виконайте завдання.
Запишіть каліграфічно з’єднання букв дотримуючись правил писемного мовлення
з, зи, зз, зу, оз, із
-
На наступному рядку запишіть каліграфічно слово зима.
Зима
-
Промовте перший звук у слові зима. Дайте йому характеристику ( приголосний, твердий,дзвінкий)
У вікно постукала з...ма.
-
Прочитайте речення – яку букву пропущено у слові зима?
-
Яка орфограма у слові зима?
-
Доберіть перевірне слово.
-
Запишіть речення каліграфічно.
-
Підкресліть головні члени речення.
-
Розберіть за будовою слово вікно.
-
Який іменник має всі приголосні звуки тверді?
-
Якого правила дотримувались пишучи слова і речення.
-
Це буде перша сторінка, перша порада, Крижаної книги.
2.2 Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». Слайд 5
- А що ви уявляєте, коли чуєте слово ЗИМА?
- Які асоціації воно викликає у вас?
-
Чому слово Миколай пишеться з великої букви?
-
Знайдіть пару спільнокореневих слів. Яка у них спільна частина?
-
Замініть слово сніг так, щоб у ньому відбулося чергування приголосних звуків в корені слова.
-
Знайдіть слова-синоніми. Чи є вони спільнокореневими? Чому?
2.3. Інтерактивна вправа «Сніжне кубування»
-
Снігова королева дивилася на Кая і говорила: «На цих сніжинах – безліч запитань». Якщо ви діти не дасте відповідь, то серце Кая назавжди залишиться крижаним.
-
Яка частина слова називається префіксом? (Частина слова що стоїть перед коренем називається префіксом)
-
Що таке прийменник? ( Прийменник – це окреме слово)
-
Як ви розрізняєте префікси і прийменники?( Префікс - це частина слова , а прийменник – це окреме слово)
-
Як пишуть префікси і прийменники? ( Префікси зі словами пишуться разом, а прийменники – зі словами пишуться окремо)
-
Як пишуться прийменники зі словами?( Прийменники зі словами пишуться окремо)
-
Як пишуться префікси зі словами?( Префікси зі словами пишуться разом)
-
Молодці, діти, завдання виконали без помилок. Отримали наступну пораду «Щоб мати міцні знання з рідної мови, треба обов’язково вчити правила»
-
Ось ваша порада, вкладіть цю сторінку у Крижану книгу.
-
Ознайомлення з новим матеріалом. Постановка навчального завдання.
Мета
|
-
обговорення утруднень,приговорювання теми уроку
-
4-5 хв
|
Результат
|
Методи постановки навчальної задачі,спонукальний від проблемної ситуації діалог,діалог, що підводить до теми уроку
|
Прийоми і методи роботи
|
-
Вправа дослідження « Сніговичок»
|
-
Вправа дослідження.
-
На нашому шляху до палацу Снігової королеви зустрівся дивовижний чоловік?
На дошці малюнок сніговика.
-
Що зображено на дошці?
-
Чого не вистачає сніговичку?
-
Продовжить мої міркування – Слайд 7
• Якщо у нього не має очей, то він…(безокий)
• Якщо у нього не має носа, то він…(безносий)
• Якщо у нього не має рук, то він…(безрукий)
• Якщо у нього не має ніг, то він…(безногий)
-
На екрані з’являється запис (безокий, безносий, безрукий, безногий).
-
Чи шкода вам сніговика?
-
Давайте йому допоможемо і вилікуємо його!
-
А для того, щоб йому допомогти, треба виконати завдання. І тоді він розвеселиться, роздивиться, розщедриться, розсміється.
-
Що цікавого у словах першого стовпчика?( Всі слова мають спільну частину роз)
-
Що цікавого у словах другого стовпчика?( Всі слова мають спільну частину без)
3.2 Інтерактивна вправа метод «Пресс».
-
Гляньте уважно, які частини слова повторюються в цих словах? ( Повторюється роз, без)
-
Як називається ця частина слова?( Префікс)
3.3.Повідомлення теми і мети уроку
-
Сьогодні на уроці під час подорожі ми будемо вчитися правильно писати префікси роз, без у словах.
-
Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу. Відкриття нового знання.
Мета
|
-
допомогти учням засвоїти факти та основні ідеї. забезпечити якість вивчення нового матеріалу, формувати вміння виділяти головне, актуалізувати, порівнювати, зіставляти, забезпечити диференційований підхід, встановити зв'язки між засвоєними та новими знаннями.
-
4-5 хв
|
Результат
|
Пояснити нову тему року,вивчити та закріпити правило
|
Прийоми і методи роботи
|
-
Робота з підручником
-
Робота з правилом
|
-
Зверніть увагу, яка буква пишеться в кінці префіксів роз- без – і зробіть висновок.( У префіксах роз без пишеться буква з)
-
Перевіримо чи правильно зробили висновок.
-
Відкрийте підручник на сторінці 95 (підручник).
-
Прочитайте хором правило.
-
Прочитайте правило на екрані. Слайд 8
-
Щоб краще запам’ятати, вивчимо віршоване правило.
Слайд 9
У префіксах – роз, і без –
Не буває букви – «с»
Букву «з» завжди пиши
Безкоштовний, розкажи.
Слайд 10.
Прикріпляю очі, ніс, руки, ноги.
-
Подивіться який чарівний став і подарував нам пораду «Щоб краще знати рідну мову, треба бути дослідниками»
-
Ось і наступне правило у казкові книжці порад.
-
Снігова королева розлютилась. Накликала лютий Мороз. Але ми діти не замерзнемо і зробимо з нашим сніговичком фізкультхвилинку. Встали із – за парт посміхнулись один одному і почали.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА. Морозець.
-
Ми не замерзли, а навпаки – зміцніли і відпочили.
Морозець дав нам наступну пораду.
-
Осмислення, узагальнення і систематизація знань. Первинне закріплення.
Мета
|
-
формувати вміння практичного застосування знань, умінь і навичок, формувати й удосконалювати вміння й навички у стандартах прямого й успішного руху до накресленої мети, забезпечити ситуацію вибору, формувати вміння розв’язувати типові завдання, формувати творчі вміння, переносити знання і способи діяльності, життєвого досвіду в нову ситуацію.
-
7-10 хв
|
Результат
|
Закріпити нову тему року на практиці
|
Прийоми і методи роботи
|
-
Робота з карточками
-
Словниковий диктант
-
Гра «Знайди правильне слово»
-
Вправа «Конструктор»
|
-
Ось ми і дійшли до палацу Снігової королеви, але зайти не зможемо, бо він замурований кригою . Нам потрібно виконати складні завдання щоб потрапити у палац і звільнити Кая.
5.1 Спостереження за створенням нових слів за допомогою префіксів роз-, без-. Робота з картками.
-
На партах у вас лежить карточка зі сніжинкою під номером 1. Прочитайте завдання. Що не зрозуміло. Виконайте завдання. 11, 12 слайд
Картку 1 виконує 1 варіант. Картку 2 виконує 2 варіант.
1 завдання. Оцінюється 3 балами.
( 1 варіант)
(2 варіант)
-
Обміняйтеся картками, подивіться на екран і перевірте один у одного. Якщо робота виконана без помилок то поставте 3 бали, якщо дві помилки то поставте 2 бали , якщо більше двох помилок 1 бал. Запишіть у лист самооцінки на сніжинці під номером 1 кількість балів.
(Відкрити частину картини)
5.2 Словниковий диктант 13 слайд
Перевірка за слайдом . Перевірте якщо всі слова записані правильно то поставте на сніжинці під номером 2 – 5 балів, якщо 2 помилки 4 бали, 4 помилки – 3 бали, якщо більше 4 помилок то 2 бали.
(Відкрити частину картини)
5.3 Гра «Знайди правильне слово». 14 слайд
Випиши тільки ті слова, що написані без помилок.
Перевір ці слова. На сніжинці 3 постав відповідну кількість балів за роботу. Якщо всі слова виписали правильно то поставте 2 бали, якщо 3 і менше то 1 бал.
Підсумуйте яку кількість балів ви отримали за роботу. На останній сніжинці напишіть свій бал.
( Відкрити частину картини)
6.Самостійна робота.
Мета
|
-
Кожен повинен для себе усвідомити, що він вміє
-
4-5 хв
|
Результат
|
Закріпити нову тему року у самостійній роботі
|
Прийоми і методи роботи
|
|
6.1 Вправи для самостійної роботи
Щоб закріпити свої знання виконаємо самостійну роботу. Час виконання - 5 хвилин. Оцінку за роботу ви отримаєте після уроку.
1 ) До поданих слів допишіть спільнокореневі з протилежним значенням за допомогою префіксів роз-, без-. Префікси позначте.
Взутися –
Крилатий –
Осідлати –
Сильний –
2) Вставте пропущені букви. Позначте префікси.
На городі молода пишні коси ро…плела, у зеленії хустини золоті хова зернини. Буйно ро…_рослися трави та кущі, потемніло листя на деревах. Це все мій рідний край з бе…межними полями, земля моїх батьків.
6.2 Творча робота «Вправа – конструктор». Робота в парах. (вправа 223).
- Утворіть слова з частин інших слів (безлісий,розмах,розсада)
- Складіть з цими словами речення.
Останню пораду отримали «ЩОБ НАМ ГРАМОТНО ПИСАТИ, ТРЕБА РОЗУМ ТРЕНУВАТИ.
7.Підсумок уроку. Рефлексія діяльності.
Мета
|
-
встановити відповідність між поставленими цілями та результатами, вчити учнів аналізувати власну навчальну діяльність, оцінювати її, порівнювати досягнуті результати на уроці з очікуваними.
-
4-5 хв
|
Результат
|
Підвести підсумки уроку
|
Прийоми і методи роботи
|
|
-
Ось і потрапили ми в палац Снігової королеви. (Відкрити всю картину.) Склали Крижану книгу порад. Звільнили Кая. Наша подорож підійшла до кінця. Добро перемогло зло. Ми подолали важкий шлях і отримали в нагороду – знання. Примножуйте знання на кожному уроці. Пам’ятайте – знання - це цінне багатство.
-
Розкажіть чи виправдались ваші очікування від уроку .
-
Користуючись міркуванням на сніжинках розкажіть про свої досягнення .
Слайд 15.
Я знаю…. Я вмію…. Мені треба докласти зусиль…
Оцінка роботи учнів.
Оцінка уроку.
Закінчується урок. І на згадку про нього я хочу подарувати листівки - побажання.
Працюйте завжди залюбки,
Діліться радощами з другом.
Ходіть до школи дітлахи
І хай вона вам домом буде.
Якщо вам урок сподобався то підніміть сніжинки вгору, якщо ні то нехай залишаться на партах.
-
Повідомлення домашнього завдання.
Ми потрапили до палацу Снігової королеви. Домашнє завдання скласти розповідь «Снігове містечко»