Уроки української мови дають можливість зацікавити учнів, дати поштовх до отримання інформації з інших джерел. Закріплюючи свої знання на незвичних завданнях, кожен може оцінити свій рівень підготовки, звернути увагу на нові аспекти мови, а саме використання на практиці.
УКРАЇНСЬКА МОВА 4 КЛАС
ТЕМА. Частини мови. Закріплення по темі . МЕТА. Систематизувати та закріпити знання з теми. Розвивати уміння розрізняти частини мови. Розвивати спостережливість за мовними явищами ; творче мислення, пам'ять, пізнавальний інтерес. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати почуття любові до рідного краю, до української мови.
ОБЛАДНАННЯ. Підручник , картки із завданням для груп.
ТИП УРОКУ. Закріплення вивченого матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.
ІІ. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА.
ЛЕДАЧОГО ВСІ ОБМИНАЮТЬ, А РОБОТЯЩОГО ШАНОБЛИВО ВІТАЮТЬ. ПРАЦІ – ЖИТТЯ, ДОЗВІЛЛЮ – ГОДИНА.
1. Знайдіть речення, яке складається тільки з іменників.
2. Визначте відмінок цих іменників.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
- Чи всяке поєднання мовних звуків становить слово? Доведіть.
- Що може називати слово? ( назву, ознаку, дію, кількість.)
- Чи всяке явище навколишньої дійсності має назву?
- Чи тільки предмети і явища , які можна почути, побачити, доторкнутися, мають назви?
Уявіть, що у лісі росте 1000 дубів. Серед них ви не знайдете дерев, які були б повністю схожими один на одного. Кожен дуб має характерні тільки для нього ознаки — форму стовбура, розташування гілок і т. д. Чи є в нашій мові слова окремо для кожного дуба? Добре це чи погано?
- Які вислови про мову ви знаєте?
- Мова – це душа народу.
- Хто рідну мову зневажає, той матері не шанує.
- Скажи мені що-небудь, щоб я тебе побачив.
- Скільки я знаю мов, стільки разів я людина.
- Мова – це глибина тисячоліть.
- Мова – це найдорожчий скарб.
- Без поваги до рідного слова не може бути духовної культури.
- Хто володіє словом, той володіє світом.
- Скажи мені що-небудь, щоб я тебе побачив.
- Так, як сонце світить всьому живому на землі, так знання мови освітлює життя людини.
Сьогодні у нас підсумковий урок по темі "Частини мови".
ІV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. РОБОТА З ФРАЗЕОЛОГІЗМАМИ.
Ми повторимо частини мови. А які – дізнаєтеся самі. Для цього треба закінчити фразеологізми. До якої частини мови належить останнє слово?
1. Зарубати на ... (носі). Іменник.
2. Куй залізо, поки ... (гаряче). Прикметник.
3. Як кіт … (наплакав). Дієслово.
4. Вийти з …(себе). Займенник.
5. Зрозуміло, як 2 на 2 - … (чотири.) Числівник.
2. РОЗУМОВА РОЗМИНКА.
Бліц відповіді. Відповідаємо хором. Скільки відповідей ми дамо за 1 хвилину?
1. Іменник – це частина мови -......
2. Прикметник – це частина мови - ....
3. Дієслово – це частина мови -...
4. Займенник – це частина мови - ...
5. Числівник – це частина мови - ...
6. Займенник з прийменником пишеться - ...
7. Початкова форма займенника - ...
8. Дієслова мають 3 часи - ...
9. Кількісні числівники відповідають на питання - ...
10. Щоб визначити рід, число і відмінок прикметника, -...
11. До 2 особи належать займенники - ...
12. Не з дієсловами - ...
13. Займенники вживаються замість - ...
14. Іменник має 3 роди - ...
15. Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання - ...
16. Займенники змінюються за - ...
17. Власні назви пишуться з - ...
18. Порядкові числівники відповідають на питання - ...
19. До 1 особи належать займенники - ...
20. Початкова форма дієслів - ...
21. Прийменники із займенниками пишуться - ...
22. Якщо перед займенником 3 особи вживаються прийменники, - ...
23. Істоти відповідають на питання - ...
24. Неістоти відповідають на питання - ...
25. До 3 особи належать займенники - ...
26. Іменники змінюються за - ...
4. РЕЛАКС – ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Якщо це іменник –читаєте це слово тоненьким голоском, дієслово – голосно, прикметник – говорите »ой» , займенник – показати рукою на себе, числівник – плеснути в долоні.
Сонце, я, нами, три, весна, перший, нічне, сон, малий, його, приїхали, радіють, веселе, спить, двадцять, сім. (на дошці)
5. ВИБІРКОВИЙ ДИКТАНТ.
Виписати кількісні числівники:
П'ять, двадцятий, три, двадцять, п'ятий, третій.
Утворіть з них порядкові.
Знайдіть чарівне число. Три.
6. ХВИЛИНКА – ЦІКАВИНКА.
Пригадайте, чого в навколишньому середовищі є три?
(З ока у світлофора, 3 місяці в кожній порі року, 3 пелюстки у проліска, три сторони, вершини і кути трикутника, три сторони світу у казках, Герб України — тризуб, назва тварини — тритон).
Це число часто зустрічається у змісті казок (три бажання, троє братів, три загадки, три завдання) та у назвах "Три брати і кицька" (українська народна казка), 'Три нагороди за гостинність" (українська народна казка), "Три товстуни"
(Ю. Олеша), "Троє поросят" та ін.
В Україні є три символи держави — Герб, Гімн і Прапор.
7. РЕБУСИ.
Зтон, віЗна, Звога, Ззуб, елекЗка, Зкутник, Знадцять, акЗса, 3мати, зіЗ, майсЗ, айсЗ, Здцять, Змай.
8. ВІДГАДАЙ ЧАСТИНУ МОВИ.
Гра «Відгадай, хто я». (Учень – «частина мови», розповідає про себе. Діти відгадують цю частину мови.)
(- Я частина мови, яка означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?, я змінююсь за…)
9. РЕЛАКС.
— Що знаходиться в середині школи? (о)
— Чим закінчується і зима, і весна? (а)
— Чим закінчується і вечір, і ніч? (Приголосним)
— Чого багато має золото, менше має озеро, ще менше має море і зовсім не має річка? (о)
Пальчикова гімнастика.
а) Уявіть кульку. Давайте спробуємо її «підстрілювати» в повітрі кожним пальцем.
б) Візьміть у руки ручку. Спробуйте перекочувати її між долонями, пальцями.
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
-Чи сподобався вам урок?
- Що було цікавого?
- Про що ви дізналися сьогодні на уроці?
А зараз відгадайте ЗАШИФРОВАНЕ РЕЧЕННЯ.
Більшийнай бскар няуч – нязнан. (Найбільший скарб учня – знання!) (на дошці)
Я хочу, щоб ви гарно вчилися, пишалися своєю державою і завжди прагнули бути гідними громадянами.