Ознайомлення учнів з особливостями відмінювання дієслів теперішнього часу за особами і числами.
Тема Дієслова теперішнього часу. Змінювання дієслів . теперішнього часу за особами і числами. . Дієслова, вжиті в переносному значенні.
Мета : ознайомити учнів з особливостями . відмінювання дієслів теперішнього часу за . особами і числами ; . навчити правильно узгоджувати дієслова з . іншими частинами мови, вчити розпізнавати . часи дієслів ; . розвивати вміння аналізувати, зіставляти, . працювати в групах, творчо мислити, . розширювати словниковий запас, розвивати . образне мислення ; . . виховувати любов до природи, до рідної мови.
Форми роботи : групова, індивідуальна, парна.
Обладнання : презентація, підручник, наочний матеріал, . індивідуальні картки.
Хід уроку
І . Організаційний момент.
- Діти, подивіться скільки гостей до нас завітало. На Україні кажуть: « Гість у дім – радість в нім». Дякуємо, що завітали до нас на гостину в цю світлу та радісну днину. Давайте привітаємось з нашими гостями і подаруєм їм свої посмішки.
Діти: Добрий день ! Настрою, радості, сонця і квітів. . Сьогодні вам зичать українські діти !
Сідайте ! Нехай від посмішки стане тепло на душі, нехай вона допоможе легко і радісно працювати на уроці.
Тож починаєм наш урок.
- А щоб кожен почував себе комфортно, час від часу звертайте увагу на висловлювання : «Не помиляється той, хто нічого не робить». , «У мене все вийде». , «Поряд зі мною мої друзі».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Тема нашого уроку « Дієслова теперішнього часу та відмінювання дієслів теперішнього часу за особами та числами. Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми помандруємо у незвичайну країну, наповнену казкою. В яку саме, ви дізнаєтесь згодом. Як ви бачите, я вас розділила на групи, в яких ви будете працювати.
Найактивніші учні отримуватимуть веснянки, чим більше веснянок, тим кращу оцінку ви отримаєте.
І група - «Дзвіночки»
ІІ група - «Сонечка»
ІІІ група - «Жайворонки»
- Згадаємо девіз нашого уроку.
Слухати - уважно !
Міркувати - швидко !
Відповідати - правильно !
Писати - гарно !
2. Інтерактивна вправа «Очікування».
- Діти, чого кожен з вас очікує від уроку ?
( Відповіді учнів ).
Я також хочу висловити свої очікування щодо уроку:
- щоб ви точно і красиво висловлювали свої думки;
- злагоджено працювали в групах;
- зуміли переконати, що любите і знаєте рідну мову та бережливо ставитесь до природи.
Що це за пора року ?
- Скажіть, як змінюється природа навесні ?
- Коли ви описували зміни в природі навесні, в якому часі ви про це говорили ? Чому ?
Ось іде весна – красна,
Не складає рук вона:
Спершу пташку із мандрівки
Повертає до домівки,
Потім з хмари на лану
Поливає озимину.
Сонцем бризкає навколо,
Трактори виводить в поле,
Звеселяє луки, гай
І увесь наш рідний край.
- Що робить весна ?
- В якому значенні вжиті у вірші дієслова – прямому чи переносному?
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжки прокладає,
Знання ваші перевіряє.
- Частина мови.
- Що означає дієслово ?
- На які питання відповідають дієслова ?
- З якою частиною мови найчастіше вживається ? Назвіть дієслова в неозначеній формі. На які питання вони відповідають?
- Чи змінюються дієслова за часами ? Як визначити час дієслова ?
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
- Молодці. Сьогодні ми докладніше вивчимо граматичні особливості дієслова в теперішньому часі, навчимося відмінювати дієслова теперішнього часу за особами
та числами.
- Щоб зрозуміти, як відмінюються дієслова в теперішньому часі, розгляньмо таблицю на ст. нашого підручника. Прогляньте очима, яку особливість відмінювання дієслів в теперішньому часі ви помітили?
- Дієслова теперішнього часу змінюються за особами.
- Дієслова теперішнього часу 3 особи однини мають однакові закінчення.
- Змінюються за числами.
- А зараз ми попрацюємо з нашим лексичним словником та перевіримо, як ви вмієте відмінювати дієслова. Кожна група отримує слово з нашого лексичного словника. Провідміняйте дієслова теперішнього часу за особами, відмінювання запишіть у зошити за зразком.
«Дзвіночки» - іде, повертає.
«Жайворонки» - проливає, бризкає.
«Сонечка» - виводить, звеселяє.
Зразок: складаю
одн. мн.
І ос.- складаю, складаємо.
ІІ ос. – складаєш, складаєте.
ІІІ ос. – складає, складають.
А) Робота в парах. Гра «Нитка – голка»
З’єднайте слова в правому стовпчику зі словами в лівому стовпчику.
«Дзвіночки»
Джерельце - цвітуть
Природа - зеленіє
«Сонечка»
Бруньки - дзвенить
Соловейко - розпускаються
«Жайворонки»
Сади - щебече
Травичка - оживає
Б) Фізкультхвилинка.
В) Хвилинка милування природою.
- А зараз хвилинка милування природою. Що ви бачите на слайді? Що ви чуєте, як ви думаєте, що це за пташка так виспівує?
- Після зимової тиші весняні звуки сприймаються як симфонія.
- Доберіть дієслова , які влучно передадуть :
«Дзвіночки» - шум весняної води ;
«Сонечка» - гомін пташок ;
«Жайворонки» - звуки комах.
- Записати ці дієслова в теперішньому часі :
«Дзвіночки» - 1 особи множини;
«Сонечка» - 3 особи множини;
«Жайворонки» - 2 особи однини.
Г) Робота з прислів’ями та приказками.
Український народ склав багато прислів’їв і приказок про весну. Наступне завдання має назву «Плутанка».
- Скласти прислів’я чи приказку з поданих слів, визначити час дієслів, пояснити значення прислів’я чи приказки. 1 група «Дзвіночки»
День, годує, весняний, рік.
2 група «Сонечка»
Квітні, а, ластівка, починає, соловей, в , день, кінчає.
3 група «Жайворонки»
Джерела, весна, річки, відмикає, й.
Г) Робота в групах з деформованим реченням.
« Дзвіночки»
Сніг (лежати)уже по самих ярах та затінках, а то скрізь (позбігати) лепетливими, дзюркотливими струмками.
«Сонечка»
Лід (скресати) і сонна річка (починати) свій дзвінкий спів, ( співати) весняну пісеньку.
«Жайворонки»
Вся земля (лежати) чорна, (насолоджуватися) як сонце (обнімати) її своїм палким промінням та й (убирати) в пишні шати.
Д) Поетична хвилинка.
- Знайди дієслова у вірші.
. Та це ж весна, бо тане сніг, -
Дивись: струмок з гори побіг.
Шумить вода, ламає все.
Весна іде, красу несе.
Шумить, гуде веселий гай
І гомонить: вставай, вставай!
Розтане сніг, зима мине,
Земля кругом цвісти почне.
Дітей малих веселий рій
Посуне з хат на луг мерщій.
Радіє все, співає все,
Весна іде, тепло несе.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
- Виконайте самостійно вправу 5, с.75.
( Фронтальна перевірка )
V. Підведення підсумків. Оцінювання.
- Ви сьогодні були активними учасниками уроку. Тому будь ласка, висловіть свою думку, чи збулися ваші очікування.
- Отже, я радію разом з вами, що здійснилися мої очікування і ви на уроці вивчили, що дієслова змінюються за часами, навчилися відмінювати дієслова теперішнього часу за особами та числами.
VІ. Домашнє завдання.
Починається, освітлює, прокидається, дзвенить, оживає, радіє.
«Дзвіночки» - скласти твір на тему «Весна прийшла» використовуючи дані слова.
«Сонечка» - побудувати речення з даними дієсловами, визначити час дієслів.
«Жайворонки» - провідміняти дані дієслова за особами.