Урок української мови у 4 класі "Дієслова теперішнього часу. Змінювання дієслів теперішнього часу за особами і числами. Дієслова, вжиті в прямому і переносному значенні"

Про матеріал

Ознайомлення учнів з особливостями відмінювання дієслів теперішнього часу за особами і числами.

Перегляд файлу

Тема       Дієслова  теперішнього  часу. Змінювання  дієслів                                .               теперішнього  часу  за  особами  і  числами.                .               Дієслова,   вжиті  в  переносному  значенні.

 

Мета :       ознайомити  учнів  з  особливостями                            .                відмінювання   дієслів  теперішнього  часу  за                  .                особами  і  числами ;                                                      .                   навчити  правильно  узгоджувати  дієслова  з         .                іншими   частинами  мови,  вчити  розпізнавати        .                часи  дієслів ;                                                                  .                  розвивати  вміння  аналізувати, зіставляти,                       .                працювати  в  групах,  творчо  мислити,                            .                розширювати  словниковий  запас,  розвивати           .                образне  мислення ;                                          .                   .                  виховувати  любов  до  природи, до  рідної  мови.

 

Форми  роботи :   групова, індивідуальна, парна.

 

Обладнання :   презентація, підручник,  наочний  матеріал,                           .                        індивідуальні  картки.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             Хід  уроку

 

І .  Організаційний  момент.

       - Діти, подивіться  скільки  гостей  до  нас  завітало. На Україні  кажуть: « Гість  у  дім – радість  в  нім». Дякуємо, що завітали  до  нас  на  гостину  в  цю  світлу  та  радісну  днину. Давайте  привітаємось  з  нашими  гостями  і  подаруєм  їм  свої  посмішки.

  Діти:   Добрий  день ! Настрою, радості, сонця  і  квітів.             .              Сьогодні  вам  зичать  українські  діти !

     Сідайте !  Нехай  від  посмішки  стане  тепло  на  душі, нехай  вона  допоможе  легко  і  радісно  працювати  на  уроці.

      Тож  починаєм  наш  урок.

-        А  щоб  кожен  почував  себе  комфортно,  час  від  часу звертайте  увагу  на  висловлювання : «Не  помиляється  той, хто  нічого  не  робить».  , «У  мене  все  вийде». ,  «Поряд  зі  мною  мої  друзі».

ІІ.   Мотивація  навчальної  діяльності.

  1.   Повідомлення  теми  і  мети  уроку.

    Тема  нашого  уроку « Дієслова  теперішнього  часу  та  відмінювання  дієслів  теперішнього  часу  за  особами  та  числами.  Сьогодні  у  нас  незвичайний  урок.  Ми  помандруємо  у  незвичайну  країну, наповнену  казкою. В  яку  саме, ви  дізнаєтесь  згодом.  Як  ви  бачите, я  вас  розділила  на  групи, в  яких  ви  будете  працювати.

    Найактивніші  учні  отримуватимуть  веснянки, чим  більше  веснянок, тим  кращу  оцінку  ви  отримаєте.

C:\Users\AdminPC\Desktop\5cb723ceffbbe1fb0892efcd3bc13503.jpgC:\Users\AdminPC\Desktop\18520.jpgC:\Users\AdminPC\Desktop\6541_plakatvesnaprishla.jpgC:\Users\AdminPC\Desktop\287600ac8cae99a5a8e928786583b683.jpg

 

                   І  група   -   «Дзвіночки»

                  ІІ  група   -  «Сонечка»

                 ІІІ   група  -  «Жайворонки»

C:\Users\AdminPC\Desktop\13594319.jpgC:\Users\AdminPC\Desktop\1628122.jpgC:\Users\AdminPC\Desktop\001.jpg

 

-        Згадаємо  девіз  нашого  уроку.

   Слухати  -  уважно !

   Міркувати  -  швидко !

   Відповідати  -  правильно !

   Писати  -  гарно !

 

2.  Інтерактивна  вправа  «Очікування».

 

-        Діти, чого  кожен  з  вас  очікує  від  уроку ?

( Відповіді  учнів ).

Я  також  хочу  висловити  свої  очікування  щодо  уроку: 

-        щоб  ви  точно  і  красиво  висловлювали  свої  думки;

-        злагоджено  працювали  в  групах;

-        зуміли  переконати, що любите  і  знаєте  рідну  мову  та  бережливо  ставитесь  до  природи.

 

  1.       Подорож  у  незвичайну  країну.

 

Що  це  за  пора  року ?

-        Скажіть, як  змінюється  природа  навесні ?

-        Коли  ви  описували  зміни  в  природі  навесні, в  якому  часі  ви  про  це  говорили ?  Чому ?

 

 

  1.         Лексичний  словничок. Спостереження  за  дієсловами  з  переносним  значенням.

 

Ось  іде  весна – красна,

Не  складає  рук  вона:

Спершу  пташку  із  мандрівки

Повертає  до  домівки,

Потім  з  хмари  на  лану

Поливає  озимину.

Сонцем  бризкає  навколо,

Трактори  виводить  в  поле,

Звеселяє  луки, гай

І  увесь  наш  рідний  край.

 

-        Що  робить  весна ?

-        В  якому  значенні  вжиті  у  вірші  дієслова – прямому  чи  переносному? 

 

  1.       Стратегія  « Кубування ».

 

Завітав  сьогодні  в  клас

На  урок  знову  до  нас

Кубик, діти, не  простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він  доріжки  прокладає,

Знання  ваші  перевіряє.

 

-        Частина  мови.

-        Що  означає  дієслово ?

-        На  які  питання  відповідають  дієслова ?

-        З  якою  частиною  мови  найчастіше  вживається ?           Назвіть  дієслова  в  неозначеній  формі. На  які  питання  вони  відповідають?

-        Чи  змінюються  дієслова  за  часами ?  Як  визначити  час  дієслова ?

 

ІІІ    Вивчення  нового  матеріалу.

 

-        Молодці. Сьогодні  ми  докладніше  вивчимо  граматичні  особливості  дієслова  в  теперішньому  часі, навчимося  відмінювати  дієслова  теперішнього  часу  за  особами 

        та  числами.

 

  1.  Робота  з  таблицею.

 

-        Щоб  зрозуміти, як  відмінюються  дієслова  в  теперішньому  часі, розгляньмо  таблицю  на  ст.      нашого  підручника. Прогляньте  очима, яку  особливість  відмінювання  дієслів  в  теперішньому  часі  ви  помітили? 

 

-        Дієслова  теперішнього  часу  змінюються  за  особами.

 

-        Дієслова  теперішнього  часу  3  особи  однини  мають  однакові  закінчення.

 

-        Змінюються  за  числами.

 

  1.  Робота  з  лексичним  словником.

 

- А зараз  ми  попрацюємо  з  нашим  лексичним  словником  та  перевіримо, як  ви  вмієте  відмінювати  дієслова. Кожна  група  отримує  слово  з  нашого  лексичного  словника. Провідміняйте  дієслова  теперішнього  часу  за  особами, відмінювання  запишіть  у  зошити  за  зразком.

  «Дзвіночки»  - іде, повертає.

  «Жайворонки» - проливає, бризкає.

  «Сонечка» - виводить, звеселяє.

Зразок:  складаю

               одн.            мн.

 І ос.- складаю, складаємо.

ІІ ос. – складаєш, складаєте.

ІІІ ос. – складає, складають.

 

 

  1.   Тренувальні  вправи.

 

А) Робота  в  парах.  Гра  «Нитка – голка»

 

З’єднайте  слова  в  правому  стовпчику  зі  словами  в  лівому  стовпчику.

 

 «Дзвіночки»

 

     Джерельце         -      цвітуть

     Природа            -       зеленіє

 

  «Сонечка»

 

      Бруньки           -        дзвенить

        Соловейко     -         розпускаються

 

   «Жайворонки»

 

         Сади            -          щебече

         Травичка     -          оживає

 

 

 

 

 

 

Б) Фізкультхвилинка.

 

 

 

В)  Хвилинка  милування  природою.

 

- А  зараз  хвилинка  милування  природою. Що  ви  бачите  на  слайді? Що  ви  чуєте, як  ви  думаєте, що  це  за  пташка  так  виспівує?

 

- Після  зимової  тиші  весняні  звуки  сприймаються  як  симфонія.

- Доберіть  дієслова , які  влучно  передадуть  :

  «Дзвіночки» - шум  весняної  води ;

 

«Сонечка» - гомін  пташок ;

 

«Жайворонки» - звуки  комах.

 

- Записати  ці  дієслова  в  теперішньому  часі :

«Дзвіночки» -   1  особи  множини;

«Сонечка» -  3  особи  множини;

«Жайворонки» -  2  особи  однини.

 

Г)  Робота  з  прислів’ями  та  приказками.

 

Український  народ  склав  багато  прислів’їв  і  приказок  про  весну. Наступне  завдання  має назву  «Плутанка».

- Скласти  прислів’я  чи  приказку  з  поданих  слів, визначити  час  дієслів, пояснити  значення  прислів’я  чи  приказки.                                                                                                     1  група  «Дзвіночки»

  День, годує,  весняний,  рік.

               2  група  «Сонечка»

          Квітні, а, ластівка,  починає, соловей,  в ,  день,  кінчає.

 

3  група  «Жайворонки»

   Джерела,  весна,  річки, відмикає, й.

 

Г)    Робота  в  групах  з  деформованим  реченням.

« Дзвіночки»

  Сніг  (лежати)уже  по  самих  ярах  та  затінках, а  то скрізь  (позбігати)  лепетливими, дзюркотливими  струмками.

 «Сонечка»

   Лід  (скресати)  і  сонна  річка  (починати)  свій  дзвінкий  спів, ( співати)  весняну  пісеньку.

 «Жайворонки»

    Вся  земля  (лежати)  чорна, (насолоджуватися)  як  сонце  (обнімати)  її  своїм  палким  промінням  та  й  (убирати)  в  пишні  шати.

 

 

Д)   Поетична  хвилинка.

 

- Знайди  дієслова  у  вірші.

.  Та  це  ж  весна, бо тане  сніг, -

   Дивись: струмок  з  гори  побіг.

   Шумить  вода, ламає  все.

   Весна  іде, красу  несе.

 

Шумить, гуде  веселий  гай

І  гомонить:  вставай, вставай!

Розтане  сніг, зима мине,

Земля кругом  цвісти  почне.

 

  Дітей  малих  веселий  рій

  Посуне  з  хат  на  луг  мерщій.

  Радіє  все, співає все,

  Весна  іде, тепло  несе.

 

ІV.  Закріплення  вивченого  матеріалу.

 

-        Виконайте  самостійно  вправу 5, с.75.       

    ( Фронтальна  перевірка )

 

V.   Підведення  підсумків. Оцінювання.

 

-        Ви  сьогодні  були  активними  учасниками  уроку.  Тому  будь  ласка, висловіть  свою  думку,  чи  збулися  ваші  очікування.

-        Отже, я  радію  разом  з  вами, що  здійснилися  мої  очікування  і  ви  на  уроці  вивчили, що  дієслова  змінюються  за  часами, навчилися  відмінювати  дієслова  теперішнього  часу  за  особами  та  числами.

VІ.  Домашнє  завдання.

     Починається, освітлює, прокидається, дзвенить, оживає, радіє.

  «Дзвіночки»  -  скласти  твір  на  тему «Весна  прийшла» використовуючи дані слова.

   «Сонечка»  -  побудувати  речення  з  даними  дієсловами, визначити  час  дієслів.

   «Жайворонки»   -  провідміняти  дані  дієслова  за  особами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
19 січня
Переглядів
625
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку