Урок української мови у 4 класі "Неозначена форма дієслова (початкова форма)".

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань з використанням інтерактивних вправ: робота в парах, робота в групах, «мозкова атака», «кубування», «асоціативний кущ», «сенкан», «мікрофон», «самодиктант», «дистанційний диктант». Ефективні форми роботи на уроці сприяють формуванню вміння розпізнавати неозначену форму дієслова, вміння утворювати часові форми дієслів від неозначеної форми. Розвивають мовленнєву компетентність, мислення, уміння аналізувати і робити висновки; увагу, уяву, естетичні смаки, охайність, акуратність Виховують почуття любові до природи, до життя, почуття дружби, відповідальності за свої вчинки; інтерес до предмету, бажання навчатися.
Перегляд файлу

                  

Тема: Неозначена форма дієслова (початкова форма). Спостереження за    

            вживанням дієслів неозначеної форми у приказках і прислів’ях.

 

Мета: розглянути таку граматичну ознаку дієслова, як неозначена форма;

           формувати вміння розпізнавати неозначену форму дієслова, вміння

           утворювати часові форми дієслів від неозначеної форми.

           Розвивати мовленнєву компетентність, мислення, мовлення,  уміння аналізувати

           і робити висновки; увагу, уяву, естетичні смаки, охайність, акуратність,

           каліграфічне письмо. 

          Виховувати почуття любові до природи, до життя, почуття  дружби,

          відповідальності за свої вчинки;  інтерес до предмету, бажання навчатися.

 

 

Обладнання: таблиця, кубик, мікрофон, картки із завданнями,

            картки із зображенням весняних квітів, «сонечко», «дівчина-весна»,

            іграшковий м’ячик, ІКТ.

 

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань з

                       використанням інтерактивних вправ.

 

 Методи і прийоми: робота в парах, робота в групах, «мозкова атака», «кубування»,

                                   «асоціативний кущ», «сенкан», «мікрофон», «самодиктант»,

                                   «дистанційний диктант».

 

Форми: індивідуальна, парна, групова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД  УРОКУ

 

I. Організація учнів  до уроку.

1.1. Привітання.    Доброго ранку, сонце привітне!

                         Доброго ранку, небо блакитне!

                         Доброго ранку, у небі пташки!

                         Доброго ранку тобі і мені!

  • Спочатку сідають - краса нашого класу, потім – сила і мужність класу.

 

1.2.  Девізом нашого уроку є:               Рідну мову я вивчаю,

                                                                 Її люблю, не забуваю,

                                                                 Рідну мову буду знати,

                                                                 Берегти і поважати. 

 

1.3. Гра «Подаруй посмішку товаришеві».

      Подивились один на одного і сказали всі в один голос

« Я – найкращий, ТИ – найкращий, МИ – найкращі».

  • Що ви б хотіли побажати один одному?  ( На підносі в учителя квіти, діти беруть квіти і бажають один одному гарного настрою на уроці, плідної роботи, щоб усі поповнили свої знання чимось новим і т.д.)
  • Ну, а я бажаю вам гарного настрою і тепла.

А від чого може стати тепло?   ( Від сонечка і усмішки.)

А ось і сонечко (символічне, яке вчитель прикріплює навколо квіточок з побажаннями).

1.4. Вправа «Очікування».

  • Що ви очікуєте від уроку?

II. Актуалізація опорних знань.

  1.        Бесіда з учнями.

-   Ви скучили за сонечком? А якої пори року воно починає давати нам тепло?

Так ось, на порозі весна, починаємо її закликати і зустрічати.( Дівчина-весна з’являється на дошці».

  1.        Технологія «Асоціативний кущ»

         (Звучить музика «Пробудження природи від зимового сну»).

 

                                   сонце            пташки                  ніч                                                           

                                                             

                струмочки                       ВЕСНА                  трава

 

                                      тварини              квіти                день 

 

  1.        Каліграфічна хвилинка (музичний супровід).

      (Діти відкривають зошити, записують число, класна робота.)

Давайте пригадаємо, які якості письма ми будемо відпрацьовувати.

(Нахил, ширину елементів букв, висоту букв, ширину з’єднань між буквами).

  • Запишіть каліграфічно

В в     вл    ве     весна  Вінниця

березень квітень травень 

 

- Зробіть звуко- буквений аналіз слова – назву одного з місяців весни (на вибір учнів).

- Чи істинним є твердження, що у словах – назвах весняних місяців, букв більше, ніж

   складів?

2.4.  Скласти «Сенкан»

Весна.

Ласкава, привітна.

Розбуджує, запрошує, зачаровує.

Сонну землю розбудила од сну.

Тепло.

  • До якої частини мови належать слова третього рядка? (Дієслово).

Що ви знаєте про цю частину мови?

2.5. Стратегія «Кубування».          Завітав сьогодні в клас

                                               На урок знову до нас

                                               Кубик, діти, не простий,   

                                               Кубик, діти, чарівний.

                                               Він доріжку прокладає,                                         

                                                           Знання наші перевіряє.

 

  • Увага! Аналізуємо завдання «Чарівного кубика».

1). Частина мови.                              4).  Яким членом речення виступає?

2).  Що означає?                                5).  Які часові форми має?

3).  На які питання відповідає?        6).  Значення у мовленні.

2.6. Самодиктант.

Стояла   я   і    слухала   весну,

Весна   мені   багато    говорила.

Співала   пісню   дзвінку,  голосну,

То  знов   таємно-тихо    шепотіла.

  • Хто автор цих рядків?

Записати вірш з пам’яті.

Скільки речень у вірші? Підкреслити граматичні основи;

 визначити час, число, особу дієслів.

 

III. Повідомлення теми та завдань уроку.

- Сьогодні ваш «мозковий комп’ютер» поповниться ще однією інформацією    про дієслово.  Якою саме,  дізнаєтесь,  розв’язавши натупну проблему.

 

IV.Первинне сприймання та усвідомлення матеріалу.                               

4.1. Створення проблемної ситуації.

  На дошці три стовпчики слів

землю                                      чарівною                              вдихати

радості                                   красивого                             дивувати

вербу                                       ніжним                                розквітати      

  • Слова першого і другого стовпчиків поставте в початкову форму.

     До якої частини мови належать ці слова?

  • А до якої частини мови належать слова третього стовпчика? На які питання вони відповідають?  Яка кінцева частина у цих дієслів?

Чи можна визначити час дії, позначеної цими дієсловами? (Ні.)

Зробіть висновок. Свої міркування звірте з правилом.

( Правило з’являється на дошці).

4.2. Розв’язання проблемної ситуації.

Отже,  у дієслів є така форма, у якій неможливо визначити час, число, і вона називається неозначеною формою.

Давайте навчимося впізнавати цю форму дієслова, бо вона є початковою для дієслів, навчимося утворювати часові форми від неозначеної форми дієслова.

 

V.Закріплення та осмислення нових знань.                                                      

5.1. Творча робота учнів.

- Від дієслів, записаних у третьому стовпчику утворіть форми теперішнього, минулого і майбутнього часів.

(дивує, дивував, здивує.

Вдихає, вдихнув, вдихатиме.

Розквітає, розквітав, розквітатиме).

5.2. Вибіркове списування.

      Записати тільки дієслова в неозначеній формі.

 Працювати, працював, запрацює ( Чи є ці слова синонімами, а спільнокореневими? Доберіть синоніми до слова  працювати.),  говорив, говорити,  прийде, прийти, прийшов, відповідати, відповідає, відповідав.  

 

Хвилинка відпочинку.

 

5.3.Вправа»Розсипанка».

Робота з деформованим реченням.

Добре того навчати, хто хоче все знати.

- Чи є в цьому реченні неозначена форма дієслова, на які питання вона відповідає?

 

5.4. Робота  в парах.  Гра «Склади прислів’я».

Скласти і записати прислів’я, підкреслити дієслова,  вжиті в неозначеній формі.

 

Що знаєш, що вмієш,                                      можна йти на край світу.

За хорошими друзями                                      ніж промовити.

Погане слово краще проковтнути,               те за плечима не носити.

 

5. 5. Творча робота в парах.

–Яка пара швидше виконає завдання?

Дуже часто неозначена форма дієслова вживається у стійких словосполученнях – фразеологізмах.

Правильно поєднайте фразеологізми із словосполученнями, які їх пояснюють.

Тримати язик за зубами –                   говорити про щось відоме.           

Відкривати Америку                       не говорити зайвого.

Брати себе в руки зазнаватися.

Задирати носа –                                      заспокоюватись.                                       

 

Прислів’я та фразеологізми записані на пелюстках двох квітів. Кожна пара відриває пелюстку з однієї квітки (за бажанням), пари виконують завдання.

 

 

VI. Узагальнення та систематизація знань.

6.1.

            img13

6.2. Робота в групах. Дистанційний диктант.

Повторюються правила роботи в групах.

 

 

 Девіз роботи в групі:

                                           Діяти – активно!

                                           Думати – оперативно!

                                           Сперечатися – доказово!

                                           Для всіх – обовязково!

 

  • Назвіть ще раз  весняні місяці? Зараз ми проведемо дистанційний диктант, і ви дізнаєтесь, чому таку назву отримали весняні місяці.
  • Як група дізнається, про який місяць вона буде писати? Я читатиму вірш – загадку про квітку, ви відгадаєте, покажу цю квітку на папері і покладу на стіл

 

 

I-ій групі. Якщо ця квітка зацвітає у квітні, то I група пише про квітень і т. д.

               Стоїть тоненький стовпчик,

              Наче риска, а зверху –

             Білих ліхтариків низка.         ( Конвалія)

( Зацвітає у квітні, значить перша група пише про квітень).

 

              Він маленький, він біленький,

              Має ніженьку тоненьку.

              З ним  легенько вітер грає,

              Все гойдає, колихає,

              Сповіщає рідний край:

              -Гей, весна прийшла! Стрічай!          (Підсніжник)

(Папір із зображенням цієї квітки кладеться на стіл II-ій групі. Діти спілкуються між собою і приходять висновку, що ця квітка зацвітає у березні. Значить пишуть про березень).

                В цілім місяці підряд

                Маємо багато свят,

                Зеленіють буйно трави,

                То іде весняний місяць …                   (Травень)

(Папір із зображенням буйного росту трав, цвітіння дерев  кладеться на стіл

 III-ій групі.)

 

(На дошці прикріплені 3 картки. З кожної групи учень підходить до своєї картки, читає слово, або ціле словосполучення, повертається, називає групі, всі записують. Так підходить кожен з групи, поки не закінчиться  текст).

 

 

 

 

 

 

 

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

6.1. Гра «Відповідай миттю. М’ячик по колу».

Звертаюсь до кожного по черзі учня, називаю іменник або прикметник.

 Учні повинні утворити від цього іменника або прикметника дієслово

 в неозначеній формі.

Слова для гри: друг, ворог, вечеря, господарство, сніданок, хазяйство, спів, старт, плач, фініш, читання, радість, сум, синій, зелений, сухий, червоний.

6.2.Самооцінка роботи на уроці.

6.3.Оцінювання знань учнів.

6.4.Кольоротерапія.

6.5. Вправа «Очікування».

 

docx
Додано
16 квітня 2019
Переглядів
3752
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку