Тема: Спостереження за вживанням у мовленні прислівників-синонімів, прислівників-антонімів.
Мета: Ознайомити з прислівниками, близькими за значенням (синонімами) та протилежними за значенням (антонімами), спостерігати за роллю прислівників у реченні, формувати вміння визначати прислівники, виробляти вміння добирати прислівники-синоніми і антоніми, використовувати їх у усному та писемному мовленні.
Розвивати мислення, спостережливість, культуру мовлення, вдосконалювати уміння вживати образні вислови.
Виховувати любов і дбайливе ставлення до рідної мови.
Хід уроку
Добрий день , діти мене звати Софія Ігорівна і сьогодні я проведу у вас урок української мови.
Мотивація навчальної діяльності.
-Яку частину мови ми вивчаємо?
-Яку частину мови називають прислівником?
-З якою частиною мови пов’язані в реченні прислівники?
Актуалізація опорних знань.
Прийде ,як рак свисне Повільно
Працює ,як віл у ярмі Мало
Знає, як свої п’ять пальців Добре
Дав, як кіт наплакав Ніколи
Працює, як сонна муха Невідомо коли
Не бачити , як своїх рук Багато
Узимку в лісі багато звірів спить.З початком холодної пори гладкі , неповороткі борсуки залазять у нори й засинають на цілу зиму.Куняє їжак у теплій ямці, укритій сухим листям . Під буреломом у барлозі солодко сопе ведмідь . Сплять звірі ,чутно їм,як тріщать люті морози , метуть злі хурделиці, виють голодні вовки. Сплять аж до весни.
Робота біля дошки .
З поданих прикметників та дієслів утворіть прислівники:
Легкий- Радіє-
Високий- Сумує-
Мудрий- Боїться-
Зручний- Веселиться-
Каліграфічна хвилинка
Вр ран нц ці вранці
Повідомлення теми уроку.
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про прислівники-синоніми і прислівники-антоніми.
Розподільний диктан (Розділити прислівники і прикметники).
Веселий, весело, добрий, ніжно, восени, осінній, добре, весняний, навесні, вечірній, ранішній, вранці, ввечері патріотично ,патріотичний.
Записати слова в зошит у дві колонки.
Д)Словникова робота
-А , що для вас патріотично?
(Патріотизм — це не любов до ідеї, а любов до вітчизни)
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
— Прочитайте прислівники парами. Що ви помітили?
Добре- гарно Дуже - надто
Недалеко-близько Незабаром- скоро
Колись- інколи Швидко- худко
Діти , нагадайте мені що таке синоніми?
— Серед прислівників є слова, близькі за значенням,— синоніми. Наприклад: навколо і навкруги, гарно і чудово, старанно і ретельно.
— Прочитайте прислів’я та приказки, поясніть. Прислівники з протилежним значенням випишіть парами.
Улітку пісні співаєш, взимку сльози проливаєш. Гарно щебече, та погано слухати. Не йдеш уперед — ідеш назад. Легко про це говорити, та важко зробити. На рідній землі тепло вдень і вночі. Терпіти важко, та пам’ятати легко.
— Серед прислівників є слова - антоніми.Діти а що таке антоніми?Антоніми - це протилежні за значенням. Наприклад: унизу — угорі, рано — пізно, весело — сумно.
Первинне закріплення
Гра «Добери антонім»
Вчора —
взимку —
зранку —
низько —
спереду —
швидко —
Фізкультхвилинка
Запишіть речення, замінивши виділені прислівники синонімами.
— Заповніть клітинки антонімами до слів:
1. рано;
2. косо;
3. голосно;
4. весело;
5. важко;
6. слабко ;
7. легко;
8. грубо;
9. брудно;
10. рівно.
Відповіді: пізно, рівно, тихо, сумно, легко, міцно, важко, ніжно, чисто, криво.
1.Незмінна частина мови, що характеризує ознаку дії або пояснює, де, коли відбувається дія, куди вона спрямована, називається:
А) Дієсловом;
Б) Прислівником;
В) Прийменником.
2. Прислівник відповідає на питання:
А) Який? Яка? Яке? Які?
Б) Скільки? Який? Котрий?
В) Де? Куди? Коли? Як?
3. У реченні прислівники виконують роль:
А) Головних членів;
Б) Другорядних членів.
-Так ,що таке прислівники?
4. Самостійна робота.
— Спишіть прислів’я, доберіть прислівник за змістом.
... знання добувати, зате ... носити. Дим видно ..., а вогонь ....
(Вдень, тяжко, вночі, легко)
Гра “Добери антоніми” За малюнками.
Розповідь за малюнком, з використанням прислів-
ників, що відповідають на питання де?коли?як?куди?
(Учням запропонувати сюжетні малюнки.)
Малюнок «Біжить спортсмен» (Де?на стадіоні; коли?вдень; як? швидко; куди ? до фінішу)
«Летить літак». (Високо, влітку, тихо, додому...)
«Дівчинка танцює». (На сцені, сьогодні, весело,...)
«Мама куховарить». (На кухні, щодня, смачно,...)
Доберіть антоніми і синоніми до слів.( резерв)
Антоніми:
повільно — швидко, старанно — ліниво, тихенько — голосно, раніше — пізніше.
Синоніми:
повільно — неспішно, нешвидко, неквапливо, розтягнутий, кволо, стримано.
Старанно — ретельно, сумлінно, дбайливо.
9. Підсумок уроку
- Яка частина мови називається прислівником?
- Наведіть приклади прислівників-антонімів. Якою є роль антонімів у мовленні?
Домашнє завдання