Урок з української мови

Про матеріал
Ознайомити учнів з прислівниками-антонімами та прислівниками- синонімами. Вчити спостерігати за роллю прислівників-антонімів та прислівників антонімів у тексті. Виробляти вміння добирати прислівники-антоніми і синоніми й використовувати їх у реченнях, текстах. Працювати з фразеологізмами.Виховувати любов та повагу до рідного слова та рідної мови.
Перегляд файлу

Тема: Спостереження за вживанням у мовленні прислівників-синонімів, прислівників-антонімів.

 

Мета: Ознайомити з прислівниками, близькими за значенням (синонімами) та протилежними за значенням (антонімами), спостерігати за роллю прислівників у реченні, формувати вміння визначати прислівники, виробляти вміння добирати прислівники-синоніми і антоніми, використовувати їх у усному та писемному мовленні.

Розвивати мислення, спостережливість, культуру мовлення, вдосконалювати уміння вживати образні вислови.

Виховувати любов і дбайливе ставлення до рідної мови.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Добрий день , діти мене звати Софія Ігорівна і сьогодні я проведу у вас урок української мови.

Мотивація навчальної діяльності.

-Яку частину мови ми вивчаємо?

-Яку частину мови називають прислівником?

-З якою частиною мови пов’язані в реченні прислівники?

Актуалізація опорних знань.

  1. З’єднайте синонімічні вислови з відповідними синонімами.

Прийде ,як рак свисне                  Повільно

Працює ,як віл у ярмі                   Мало

Знає, як свої п’ять пальців               Добре

Дав, як кіт наплакав                    Ніколи

Працює, як сонна муха                 Невідомо коли

Не бачити , як своїх рук                 Багато

  1. Зараз я прочитаю вам невеличкий текст.Запишіть слова які відповідають на питання Де? Коли? Як? Куди? Звідки?.

Узимку в лісі багато звірів спить.З початком холодної пори гладкі , неповороткі борсуки залазять у нори й засинають на цілу зиму.Куняє їжак у теплій ямці, укритій сухим листям . Під буреломом у барлозі солодко сопе ведмідь . Сплять звірі ,чутно їм,як тріщать люті морози , метуть злі хурделиці, виють голодні вовки. Сплять аж до весни.

Робота біля дошки .

З поданих прикметників та дієслів утворіть прислівники:

Легкий-                 Радіє-

Високий-                Сумує-

Мудрий-                Боїться-

Зручний-                Веселиться-

Каліграфічна хвилинка

 

Вр   ран  нц   ці   вранці

Повідомлення теми уроку.

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про прислівники-синоніми і прислівники-антоніми.

Розподільний диктан (Розділити прислівники і прикметники).

Веселий, весело, добрий, ніжно, восени, осінній, добре, весняний, навесні, вечірній, ранішній, вранці, ввечері патріотично ,патріотичний.

Записати слова в зошит у дві колонки.

Д)Словникова робота

-А , що для вас патріотично?

(Патріотизм — це не любов до ідеї, а любов до вітчизни)

 

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом

— Прочитайте прислівники парами. Що ви помітили?

Добре- гарно              Дуже - надто

Недалеко-близько         Незабаром- скоро

Колись- інколи             Швидко- худко

Діти , нагадайте мені що таке синоніми?

— Серед прислівників є слова, близькі за значенням,— синоніми. Наприклад: навколо і навкруги, гарно і чудово, старанно і ретельно.

— Прочитайте прислів’я та приказки, поясніть. Прислівники з протилежним значенням випишіть парами.

 

Улітку пісні співаєш, взимку сльози проливаєш. Гарно щебече, та погано слухати. Не йдеш уперед — ідеш назад. Легко про це говорити, та важко зробити. На рідній землі тепло вдень і вночі. Терпіти важко, та пам’ятати легко.

 

— Серед прислівників є слова - антоніми.Діти а що таке антоніми?Антоніми - це  протилежні за значенням.  Наприклад: унизу — угорі, рано — пізно, весело — сумно.

Первинне закріплення

 

Гра «Добери антонім»

Вчора —

взимку —

зранку —

низько —

спереду —

швидко —

Фізкультхвилинка

 

Запишіть речення, замінивши виділені прислівники синонімами.

 

  •                                                     Він прокидається ані світ, ані зоря.(Рано)
  •                                                     Завдання виконує п’яте через десяте.
  •                                                     Працює, як сонна муха.(Повільно)
  •                                                     Як сніг на голову, у щоденнику з’явилися погані оцінки. (Раптово)

 

  1. Розгадування кросворда «Антоніми»

image053

— Заповніть клітинки антонімами до слів:

 

1. рано;

2. косо;

3. голосно;

4. весело;

5. важко;

6. слабко ;

7. легко;

8. грубо;

9. брудно;

10. рівно.

Відповіді: пізно, рівно, тихо, сумно, легко, міцно, важко, ніжно, чисто, криво.

  •                                                     Усний тест.

1.Незмінна частина мови, що характеризує ознаку дії або пояснює, де, коли відбувається дія, куди вона спрямована, називається:

А) Дієсловом;

Б) Прислівником;

В) Прийменником.

2. Прислівник відповідає на питання:

А) Який? Яка? Яке? Які?

Б) Скільки? Який? Котрий?

В) Де? Куди? Коли? Як?

3. У реченні прислівники виконують роль:

А) Головних членів;

Б) Другорядних членів.

-Так ,що таке прислівники?

 

4. Самостійна робота.

 

— Спишіть прислів’я, доберіть прислівник за змістом.

 

... знання добувати, зате ... носити. Дим видно ..., а вогонь ....

 

(Вдень, тяжко, вночі, легко)

Гра “Добери антоніми” За малюнками.

 

Розповідь за малюнком, з використанням прислів-

ників, що відповідають на питання де?коли?як?куди?

(Учням запропонувати сюжетні малюнки.)

Малюнок «Біжить спортсмен» (Де?на стадіоні; коли?вдень; як? швидко; куди ? до фінішу)

«Летить літак». (Високо, влітку, тихо, додому...)

«Дівчинка танцює». (На сцені, сьогодні, весело,...)

«Мама куховарить». (На кухні, щодня, смачно,...)

Доберіть антоніми і синоніми до слів.( резерв)

Антоніми:

повільно — швидко, старанно — ліниво, тихенько — голосно, раніше — пізніше.

Синоніми:

повільно — неспішно, нешвидко, неквапливо, розтягнутий, кволо, стримано.

Старанно — ретельно, сумлінно, дбайливо.

9. Підсумок уроку

- Яка частина мови називається прислівником?

- Наведіть приклади прислівників-антонімів. Якою є роль антонімів у мовленні?

Домашнє  завдання

docx
Додано
30 квітня 2019
Переглядів
5838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку