Конспект
проведення продного уроку з української мови
в 4- В класі КЗЗСО 1-3 ступенів №3
студенткою третього курсу 31-Ш групи
КВНЗ’’Жовтоводський педагогічний коледж” ДОР
Ткаченко С.І
До проведення уроку допускають:
Конслультант:
Вчитель:
Оцінка за урок:
За ведення документації:
Дата: 08.05.19.
Клас: 4- В
Тема: Повторення розділу текст і речення.
Мета: Вчити визначати вид речення , види за метою висловлювання. Вчитись визначати ознаки різних речень за метою висловлювання. Повторити раніше набуття знання про текст і види текстів.Прививати любов до рідної мови. Спонукати до навчання; Збагачувати словниковий запас учнів.
Хід уроку
Мова – це основий засіб спілкування людей. Найбільш поширеною одиницею (частиною) мови є речення. Ними ми користуємося щодня і щохвилини.
Пропонуємо прочитати одне і те ж саме речення в різних варіантах:
Українці завжди любили калину.
Яку рослину любили українці споконвіку?
Не забувайте про калину як символ України!
Чим воно відрізняється? У якій ситуації ми зможемо висловити таке речення? Який розділовий знак треба поставити в кінці?
Дані речення відрізняють способом вимови(інтонацією). Перше можна вжити у розповіді про українське село, друге – це питання в діалозі, третє речення спонукає (закликає) нас до дій. В кінці кожного з цих речень ставимо різні розділові знаки: в першому – крапку, в другому – знак запитання, в третьому – знак оклику (воно спонукальне і окличне).
В українській мові вирізняють такі три типи речень за метою висловлювання:
1)РОЗПОВІДНІ;
2)ПИТАЛЬНІ;
3)СПОНУКАЛЬНІ .
Лінгвістична казка'
Одного разу зібрала Мати Мова своїх дітей, це були речення, і запитала:
- Скажіть, діти мої, яку користь людям ви приносите?
- Залежно від потреби - промовили речення, що стояли справа. – Ми, наприклад, потрібні, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.
- А ми допомагаємо людині запитати про все, що її цікавить – сказали ті, що стояли посередині.
- А без нас не обійтись – гукнули ті, що зліва. – Коли треба попросити про щось,
а то й наказати .
- Тепер я спокійна, - сказала Мати Мова. – Ви вірно служите людям.
Відгадай, як називаються діти-речення.
Залежно від інтонації, речення можуть бути ще й окличними. Вони вимовляються з сильним почуттям радості, болю, здивування, страху, з підвищенням тону наприкінці речення. У кінці окличних речень ставимо знак оклику.
У процесі спілкування люди не просто будують речення, а використовують ці речення у своїй мові для виконання таких мовних дій, як інформування, прохання, порада, питання, наказ, попередження, обіцянка, вираження вдячності і т.ін.
Продовжи речення.
1)Весна – (що?) пора року.
2) Весна (яка?) гарна…
3) Весна (що робить?) настає…
Підібрати синонім, як ще називають весну? Весна-красна.
Склади речення або знайди прислів’я про весну.
Діти, складіть кожен по 3 види речень (розповідні, питальні і спонукальні).
Добре , молодці!
Гра ‘’Продовж речення’’
Речення виражає....
Починаємо писати речення з....
Розповідні речення бувають...
В кінці розповідного , неокличного речення ставиться....
В кінці розповідного , окличного речення ставиться....
Речення-запитання називають.....
В кінці питальних речень ставиться.....
Спонукальними називають речення в яких...
В кінці спонукальних речень можна ставити .... або.... .
Побудуйте і запишіть спонукальне речення:
Ми любимо і шануємо рідну культуру.
З поданих слів побудувати й записати речення.
На, висіли, роси,золотому, крапельки, листі.
На золотому листі висіли крапельки роси.
Переробіть розповідні речення в спонукальні.і в питальні.
Розповідне:
1.Діти читали потрібні і цікаві книжки.(Питальне:Чи читали діти цікаві і потрібні книжки?
Спонукальне: Діти , читайте цікаві і потрібні книжки!)
Завдання по групам . Прочитати розповідні речення . Перебудувати їх таким чином , щоб вони стали спонукальними.
1 група (1ряд)Висловити заклик-застереження.
Не грають діти з вогнем , адже це небезпечно.
Діти , не грайтесь з вогнем , це небезпечно.
2 група(2 ряд)
Висловити прохання.
Спекла бабуся мені пиріжки з маком.
Бабусю! Спечи мені, будь ласка,пиріжки з маком.
3 група(3 ряд)
Висловити побажання.
Спить спокійно синочок.
Спи спокійно, синочку!
Фізкультхвилинка.
Діти , що називають текстом?
З чого складається текст?
Які види тексту ви знаєте?
Визначити тип тексту. Прочитайте уважно текст.
Лисиця
Лисиця звичайна або руда найбільшрозповсюджений та широко відомий вид роду лисиць. Вона також э найбільшим видом роду: довжина тіла 60-90 см, хвоста-40-60 см, маса 6-11 кг. Здебільшого забарвлення спини яскраво-руде, черево біле, іноді чорне.
- Текст - науково-популярний опис.
- Чим художній текст відрізняється від науково-популярного?
Лисичка
Лисичка була гарною. Шерсть аж виблискує, вушка гострі стирчать , хвіст пухнастий. Ступає повільно, м’яко, до всього придивляється.
- Текст – художній опис.
Снігурі
Одного разу я виглянув у віконце і здивувався.. Уся яблунька вкрилася червоногрудими живими яблуками. Це були маленькі поштарики Зими – снігурі. Вони принесли телеграму, що йде цариця Зима. Веде з собою Мороза і тітку Віхолу. Треба їх гостинно зустрічати.
Тож не дарма кажуть, що снігурі зиму на своїх крилах приносять.
- Текст- розповідь.
У тексті-розповіді розповідається про подію або декілька подій, що йшли одна за одною.
1)ПОЧАТОК ПОДІЇ – 2) РОЗВИТОК ПОДІЇ – 3) КІНЕЦЬ ПОДІЇ
Підібрати заголовок до тексту.
Прохолодними ранками, густими туманами, рясними дощами сповістила про себе золотокоса осінь. Ще стоять теплі дні, та в природі свої закони. Минула зоряна пора для багатьох трав.
Та деякі рослини не підкоряються вимогам осені. В тіні сосен і дубів жовтіє нечуйвітер волохатенький. Вся рослинка густо вкрита світлим пушком. Тож і нагадує кумедне зайченя, що причаїлося в траві.
Вже й листя опало. А нечуйвітер все зеленіє. Впаде на траву сніг, сховає рослину од лютих морозів. Живим і свіжим залишається її стебельце цілу зиму.
Заголовок. ________________
Групова робота.
Пронумеруй речення так , щоб вийшов текст
1 .На узлiссi з надламаної гiлки сльозиться сiк .
Ласкаво пригрiває сонечко у лiсi .
Однак чує вона кожен шорох , кожен тривожний звук .
Вже набубнявiли бруньки на деревах .
Вийшла на узлiсся стара лосиха з довгоногим лосеням .
Задрiмала проти сонця .
2. У лiсi З хлопцями був собачка Дружок .
Бiля ялинки хлопчики знайшли мале бiлченя .
Був теплей сонячний день .
Там було гарно i весело .
Хлоп- чики гарно провели день .
Василько взяв його i посадив на дерево .
Василько i Петрик пiшли в лiс .
3. Воно причаїлося на гілці біля годівнички.
Він сміливо кинувся на розбишаку.
Кошеня захотіло зловити пташку.
Це помітив горобець.
Котик впав на землю.
Висновок. Отже, окремі речення не можуть утворювати текст, тільки такі речення, які зв’язані за змістом між собою.
Заключна частина.
Отже ,діти які теми ми з вами повторили на уроці.
Що таке речення?
У кінці речення може ставитися (крапка, знак оклику,знак питання)
За метою висловлювання речення бувають?
Що таке текст ?
Які види текстів ми з вами згадали на сьогонішньому занятті?