Урок з української мови у 4 класі направлений на поглиблення знань учнів про зв'язок слів у реченні; збагачення чуттєвого досвіду учнів, розширення словникового запасу.
Міністерство освіти і науки України
Відділ освіти Слов’янської РДА
Комунальний заклад Слов’янської районної ради
Донецької області «ЦОЗО»
Дмитрівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Урок української мови у 4 класі
«Зв’язок слів у реченні»
Підготувала Чумак Марина Сергіївна
учитель початкових класів
спеціаліст І категорії
2018 р.
Тема: Читаємо й аналізуємо речення. Зв’язок слів у реченні.
Мета: поглибити знання учнів про зв’язок слів у реченні; активізувати знання учнів про головні та другорядні члени речення; збагачувати чуттєвий досвід учнів, розширювати словниковий запас; розвивати образне, критичне мислення; виховувати увагу, інтерес до вивчення мови, любов до рідної природи, краю, до Батьківщини.
Обладнання: картки з завданням для роботи в парах; тематичний словник школяра; комп’ютер, мультимедійна презентація.
Методи та прийоми: робота в парах, «Мозковий штурм», складання «Асоціативного куща», гра «Доповніть вірш потрібними словами», довідкове бюро, вправа «Мікрофон».
Тип уроку: комбінований.
Форма роботи: інтегрований (розвиток мовлення, читання, народознавство, основи здоров’я).
ХІД УРОКУ:
І. Організаційно-мотиваційний момент.
Покликав усіх на урок
Шкільний мелодійний дзвінок.
Тож не будемо гаяти часу
І полинемо разом із класом
В чарівну країну Знань.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно будем працювати!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ос сі нь Осінь
О – сінь – 2 скл., 5 букв, 4 зв..
Хвилинка фантазії.
Легенда про Осінь
За народним переказом, Осінь – старша донька Сонця. Але вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь, на Землю, Сонце сказало їй:
- Забирай все моє багатство! Я віддаю тобі все своє золото, будь щедрою, і люди любитимуть тебе за це.
- Як же саме Осінь виконує батьківський наказ?
6. Складання «Асоціативного куща».
- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово ОСІНЬ.
-Але все це не заважає нам милуватися цією чудовою порою.
7. Складання і запис речення.
До нас завітала золота осінь. (Запишіть його в зошит).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- Що довелося зробити, щоб скласти речення? (Поєднати слова між собою).
2. Дослідження (робота з підручником та складеним реченням).
- Давайте про це довідаємося з підручника. Відкрийте підручник на сторінці 47, знайдіть правило, та прочитаємо його.
- Як же поєднуються слова в реченні?
- За допомогою чого слова пов’язуються між собою?
- Давайте повернемося до нашого речення, визначимо та підкреслимо його основу, встановимо зв’язок слів за допомогою питань.
Коментар: Отже, речення складаються зі слів, які відповідають на певні питання. Усі ці слова, до яких можна поставити питання від інших слів, є членами речення. А чи можна поставити питання до слова ДО? Звичайно, не можна. Це прийменник. Воно допомагає пов’язувати слова між собою.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу. Тренувальні вправи.
1. Робота в парах.
- Робота над деформованими реченнями.
Скласти, де треба змінюючи закінчення в словах речення, записати, підкреслити головні члени речення і в останньому реченні встановити зв’язок слів за допомогою питань.
О
Перевіримо:
За вікном стоїть осінь. Небо вкрилось важкими хмарами. Жовте листя опадає
з дерев.
(Що?) листя ( що робить?) опадає;
Листя (Яке?) жовте;
Опадає ( з чого?) з дерев.
Міні – підсумок:
Ходить ……. по покосах. (ліс)
В золото фарбує …… . (осінь)
І горять шовкові …… , (беріз)
У зажурених ……… . (коси)
Перевіримо: (взаємоперевірка).
Зверніть увагу! Підмет може стояти в різних місцях речення : на початку , у середині, у кінці речення.
Як прийде весна в садочок –
До лиця білий віночок,
Ну а восени цій кралі
Приглянулися корали. (калина).
V. Рефлексія.
Сьогоднішній урок навчив мене ….
VI. Оцінювання роботи. Домашнє завдання: (диференційоване)