Для вчителів 4 класів розробка нетрадиційного уроку української мови для 4 класу з теми " ЗМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА РОДАМИ ТА ЧИСЛАМИ". В ході уроку використано різні види роботи:
Вправа « Кубування » з метою перевірки знань про прикметник.
Бліц – опитування
Словниковий самодиктант.
Асоціативний кущ.
Визначення роду прикметників. Гра «Журнал обліку короля».
Проблемне запитання
Розпізнавання прикметників за числами.
Заучування правила
Коментоване письмо
Робота в парах.Розпізнавання прикметників за числами та родами.
Самостійна робота. Розподілення прикметників за родами.
Гра « Мікрофон»
КЗ «Загальноосвітній навчальний заклад І ступеня – гімназія №39»
Кам’янської міської ради
Вчитель Кутах Людмила Іванівна
Урок української мови в 4 класі
ТЕМА: ЗМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА РОДАМИ ТА ЧИСЛАМИ
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
- дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних
завдань;
загально-мовленнєві вміння і навички:
- виділяє під час читання і слухання важливі за змістом слова; нове,
незрозуміле;
контрольно-оцінні вміння:
- оцінює свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем;
інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді.
Предметні компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
- визначає рід прикметника;
- визначає число прикметника;
Середній рівень:
- наводить приклади прикметників, що належать до різних родів;
- розпізнає прикметники за числами;
- розрізнює прикметники жіночого, чоловічого і середнього родів;
Достатній рівень:
- змінює прикметники за числами;
- відносить прикметники до одного з родів;
Високий рівень:
- встановлює відповідність між прикметниками чоловічого, жіночого та
середнього роду;
- розподіляє прикметники за родами.
План уроку
1. Перевірка вчителем готовності учнів до уроку. Очікування дітей від уроку
2. Вправа « Кубування » з метою перевірки знань про прикметник.(Додаток №1)
3. Бліц – опитування
4. Словниковий самодиктант. (Додаток №2)
5. Асоціативний кущ. (Додаток № 2-а)
6. Визначення роду прикметників. Гра «Журнал обліку короля». (Додаток
№ 2-б)
7. Проблемне запитання
8. Розпізнавання прикметників за числами. (Додаток № 3)
9. Заучування правила
10. Коментоване письмо
11. Робота в парах.Розпізнавання прикметників за числами та родами. (Додаток № 4)
12. Самостійна робота. Розподілення прикметників за родами. (Додаток № 5)
13. Гра « Мікрофон» ( Додаток № 6)
14. Інструктаж, щодо виконання домашнього завдання.
15. Підведення підсумків уроку. Вправа «Незвершене речення».
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Добрий день!
У добрий час, радо я вітаю вас.
Здоров’я, щастя, радості вам бажаю.
Урок рідної мови розпочинаю.
-Працювати на цьому уроці ми будемо під гаслом… Щоб прочитати гасло, треба скласти його з розсипаних слів.
(Слова прикріплені на дошці)
Материк, в дитинстві, відкриваєм, Батьківщина, котрий, потім, назветься.
( В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина.
Л. Костенко
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Додаток № 1
Завітав сьогодні в клас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Вам знання перевіряє,
Знання ваші про прикметник,
Як частину мови.
(уважними, старанними, розумними, зосередженими).
ІІІ. Каліграфічна хвилинка
Вивчайте мову українську – дзвінкоголосу, ніжну, чарівну, прекрасну, милу і чудову, як материнську пісню колискову.
Мова ( яка?) …,… …
Словниковий самодиктант.
Додаток 2
Асоціативний кущ.( робота в групах) (Додаток № 2-а)
ІV. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку
Робота у групах( диференційовані завдання)
3 група |
2 група |
1 група |
Змінити прикметник і утворити словосполучення: дорогий |
З прикметником утворити словосполучення , щоб вони набули прямого і переносного значення калинова |
Дібрати та записати синоніми до прикметника рідний край |
земля |
гілка |
|
брат |
сопілка |
|
вбрання |
мова |
|
- Чи можна визначити рід дібраних прикметників?Як? З якою частиною мови пов’язані прикметники?
V. Повідомлення теми та мети уроку
VІ. Первинне сприймання та усвідомлення нового матеріалу
Додаток № 2-б
Обладнання: «журнал обліку короля», картка, на якій записано прикметники.
Предметна компетентність: визначає рід прикметника.
Ігрові завдання( задум) : Давним-давно в одній країні жив собі король
Прикметник. Він в усьому любив порядок. Одного разу король завів собі великий журнал, щоб вести облік своїх підлеглих. Записав – розумний – він мій –чоловічий рід, має закінчення –ий ( -ій). Змінив на розумна.Записав слово у журнал. Дібрав- вона, моя- жіночий рід, закінчення – а ( -я). Змінив на розумне. Записав слово у журнал. Дібрав- воно, моє- середній рід, закінчення – о( -е). Отже, для себе вияснив, що прикметники змінюються за родами. Перевіряти можна за сполученням прикметника з іменниками. В якому роді стоїть іменник, в такому роді буде і прикметник, пов’язаний з ним.
Одного разу король застудився і просить вашої допомоги записати у зошит обліку решти своїх підлеглих. Він просить змінити за родами прикметники, які ви підбирали до слова Батьківщина.
Ігрові правила:
1. Прочитайте слова .
2. Визначте рід прикметників, змініть їх за родами.
3. Запишіть прикметники у «журнал обліку» короля.
4. Перемагає той, хто швидко і правильно виконає завдання.
Ігрові дії:
Вчитель розповідає учням ігрову ситуацію і правила гри.
Учні:
- Прочитують слова, що є на картках ;
- Записують прикметники «в журнал обліку короля», змінюючи їх за родами.
Результат : кількість і якість записаних прикметників у «зошит обліку
короля». Додаток № 2-б
2. Проблемне питання:
- Визначте число прикметників, які оспівують Батьківщину. Додаток № 3
3. Заучування правила
VІІ. Засвоєння нового матеріалу
Рід |
Однина |
Множина |
Чоловічий |
червоний кавун |
червоні кавуни |
літній ранок |
літні ранки |
|
Жіночий |
червона гвоздика |
червоні гвоздики |
літня ніч |
літні ночі |
|
Середній |
червоне яблуко |
червоні яблука |
літнє пальто |
літні пальта |
( Бесіда за змістом речень про рідну країну.)
2.Робота в парах.
Додаток № 4
Цікаві зразки народної вишивки зібрала Олена Пчілка, українська письменниця. Вишивали за волинськими узорами діти О.Пчілки – Леся Українка та Ольга Кривнюк. Вишивка Полісся зберегла давні узори і народні назви : лагідний хміль, дубові листочки, маленькі яблучка, кучерявий барвінок.
2. Самостійна робота
- Розподіліть прикметники за родами
-Рідний, велика , ніжне, прекрасний, величне, щаслива, урожайний, гарна, безсмертне. Додаток № 5
3. Гра « Мікрофон» Додаток № 6
Додаток №1
VІІ. Інструктаж, щодо виконання домашнього завдання.
1. Вправа 203.
2. Для тих, хто хоче більше знати: вправа 202.
VІІІ. Підсумок уроку.
1.Гра «Скажи без затримки»
-Зміни за родами та числами :
Величний, правдивий, щирий.
2. Вправа «Незвершене речення»
На цьому уроці я…
Найбільше мені запам’яталося з уроку…
Тепер я знаю, що…
Новим для мене стало те, …
Ще б я хотів…
Вдома я…__
3. Прошу свої долоньки прикріпити на дошку, якщо ваші очікування справдилися.