На основі цікавого дидактичного матеріалу учні вчаться розрізняти прості та складні речення, знаходити складні речення у тексті, пояснювати види зв'язків між частинами, ставити розділові знаки; опановують метод "Читання з маркуванням".
Наталія Антонівна Осатюк,
учитель української мови та літератури
гімназії № 2 м.Хмельницького
Урок української мови
5 клас
Тема: Складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв’язком
Мета: показати відмінність між простим та складним реченням; формувати вміння визначати кількість частин у складному реченні, зв’язки між ними та навики постановки розділових знаків; виховувати культуру мовлення
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя.
У безмежному ряді живих істот Людина наділена одним надзвичайним правом: вона має привілей обирати наймення собі, своїм дітям, усьому навколишньому. Одна із оповідей Старого Завіту свідчить: «І казав Бог: «Не добре, щоб бути чоловіку самотнім. Створю йому поміч». І вчинив Бог із землі всю польову звірину, і все птаство небесне, і до Адама привів, щоб побачити, як він їх кликатиме…І назвав Адам імена всій худобі, і птаству небесному, і всій польовій звірині».
З тих пір пройшли тисячі років. Людина створила безліч слів, які є предметом вивчення мовознавства. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати такий розділ мовознавства як синтаксис. А також у центрі нашої уваги буде таке цікава інформація про походження імен людей.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ІІІ. Сприйняття і первинне усвідомлення нового матеріалу.
Текст
Наші наймення міцно переплелись з географією, з літературою й мистецтвом, з наукою і техніко. Квітку хризантему, скажімо, названо ім’ям дівчини. А дівчину Маргариту названо ім’ям квітки. Цікаво знати значення свого імені рідною мовою. Багато Вікторів, можливо, виросли б іншими, якби вони нали, що їхнє ім’я означає «переможець».
Значення дієслова носити – «узявши щось в руки, доставляти кудись». Наприклад: нести квіти в кімнату. Якщо ми говоримо про вулицю, то замість слова носити правильно вживати слово мати або присвоєно. Отже, вулиця має ім’я Лесі Українки або цій вулиці присвоєно ім’я Лесі Українки.
Застосовується метод «Читання з маркуванням». Метод полягає в тому, що, читаючи текст, учні розділяють інформацію таким чином: знаком «плюс» + позначають те, що вже відомо; знаком «мінус» - нове; знаком оклику ! – те, що є цікавим і неочікуваним; знаком питання ? – те, що незрозуміло, потребує роз’яснення.
Обговорення прочитаного:
ІV. Застосування нових знань.
Віталій
Не один із нас здивується, коли почує, що ім’я Віталій, слово вітамін та стародавня назва самогону «оковита» - це слова-родичі.
В основі всіх цих слів лежить латинське «віта» (життя). Ьатьки надавали колись таке ім’я-талісман, бажаючи, аби їхній син прожив якнайдовше.
Медики використали таку основу для назви чудового препарату теж недарма: вітаміни допомагають людині переборювати хвороби.
А спирт не був колись звичайним питвом, а ліками, котрі лікарі видавали за рецептами. І часто спирт у певних дозах приносив хворим одужання.
Отож, давні латиняни охрестили спиртову рідну словом «аквавіта» (аква – вода, віта – життя).
Довга Настя простяглася, якби встала, то би неба дістала. (Дорога)
Сидить Марушка в семи кожушках; хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)
Сидить Пахом на коні верхом, книги читає, а грамоти не знає. (Окуляри)
Жило чотири брати, всі чотири Кіндрати, два біжать, два доганяють і ніяк не доженуть. (Колеса до воза)
Розповідають про такий випадок коли учитель математики «винайшов» для своїх дочок імена Медіана, радіана і Гіпотенуза, а сина назвав Полюсом.
С. Маршак на адресу таких «Винахідників» написав вірш «На захист дітей»
Будь розумний, мудрий будь –
Не давай малятам
Отаких смішних імен,
Як Протон і Атом.
… Як один оригінал,
Любитель газети,
Власним дітям підібрав:
Супутник й Ракета.
V. Узагальнення і систематизація знань.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання: вивчити параграф 17, вправа 201.