Урок української мови в 5 класі "Складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв’язком"

Про матеріал

На основі цікавого дидактичного матеріалу учні вчаться розрізняти прості та складні речення, знаходити складні речення у тексті, пояснювати види зв'язків між частинами, ставити розділові знаки; опановують метод "Читання з маркуванням".

Перегляд файлу

Наталія Антонівна Осатюк,

учитель української мови та літератури

гімназії № 2 м.Хмельницького

 

Урок української мови

5 клас

 

 

Тема: Складні речення із сполучниковим та безсполучниковим звязком

Мета: показати відмінність між простим та складним реченням; формувати вміння визначати кількість частин у складному реченні, зв’язки між ними та навики постановки розділових знаків; виховувати культуру мовлення

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

У безмежному ряді живих істот Людина наділена одним надзвичайним правом: вона має привілей обирати наймення собі, своїм дітям, усьому навколишньому. Одна із оповідей Старого Завіту свідчить: «І казав Бог: «Не добре, щоб бути чоловіку самотнім. Створю йому поміч». І вчинив Бог із землі всю польову звірину, і все птаство небесне, і до Адама привів, щоб побачити, як він їх кликатиме…І назвав Адам імена всій худобі, і птаству небесному, і всій польовій звірині».

З тих пір пройшли тисячі років. Людина створила безліч слів, які є предметом вивчення мовознавства. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати такий розділ мовознавства як синтаксис. А також у центрі нашої уваги буде таке цікава інформація про походження імен людей.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

ІІІ. Сприйняття і первинне усвідомлення нового матеріалу.

  • Робота з текстом, який розміщений на інтерактивній дошці.

Текст

Наші наймення міцно переплелись з географією, з літературою й мистецтвом, з наукою і техніко. Квітку хризантему, скажімо, названо імям дівчини. А дівчину Маргариту названо імям квітки. Цікаво знати значення свого імені рідною мовою. Багато Вікторів, можливо, виросли б іншими, якби вони нали, що їхнє імя означає «переможець».

  • Завдання учням:
  • Підкреслити граматичну основу у першому та останньому реченні тексту. Пояснити, яка відмінність у будові цих речень.
  • Зробити висновок про те, що таке складне речення.
  • Зачитати творчі роботи «Історія мого імені» (домашнє завдання учнів на цей урок). Знайти у них складні речення, аргументувати свою думку, використовуючи метод ПРЕС.
  • Запитання для допитливих. Чи правильно казати: «Вулиця носить імя Лесі Українки» ?

Значення дієслова носити – «узявши щось в руки, доставляти кудись». Наприклад: нести квіти в кімнату. Якщо ми говоримо про вулицю, то замість слова носити правильно вживати слово мати або присвоєно. Отже, вулиця має імя Лесі Українки або цій вулиці присвоєно імя Лесі Українки.

  •  Опрацювання учнями теоретичного матеріалу підручника.

Застосовується метод «Читання з маркуванням». Метод полягає в тому, що, читаючи текст, учні розділяють інформацію таким чином: знаком «плюс» + позначають те, що вже відомо; знаком «мінус» - нове; знаком оклику ! – те, що є цікавим і неочікуваним; знаком питання ? – те, що незрозуміло, потребує розяснення.

Обговорення прочитаного:

  • Що вам уже було відомо про складне речення?
  • Що нового ви дізналися про складне речення?
  • Що вас зацікавило?
  • З якими труднощами ви зустрілись?

ІV. Застосування нових знань.

  •  Виразно прочитати текст, знайти складні речення, визначити граматичні основи, встановити, за допомогою яких звязків пов’язані частини цих речень.

Віталій

Не один із нас здивується, коли почує, що імя Віталій, слово вітамін та стародавня назва самогону «оковита» - це слова-родичі.

В основі всіх цих слів лежить латинське «віта» (життя). Ьатьки надавали колись таке імя-талісман, бажаючи, аби їхній син прожив якнайдовше.

Медики використали таку основу для назви чудового препарату теж недарма: вітаміни допомагають людині переборювати хвороби.

А спирт не був колись звичайним питвом, а ліками, котрі лікарі видавали за рецептами. І часто спирт у певних дозах приносив хворим одужання.

Отож, давні латиняни охрестили спиртову рідну словом «аквавіта» (аква – вода, віта – життя).

  •  Відгадати загадки, у яких зустрічаються імена людей. Визначити, які із загадок є складними реченнями, за допомогою яких звязків пов’язані частини цих речень.

Довга Настя простяглася, якби встала, то би неба дістала. (Дорога)

Сидить Марушка в семи кожушках; хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)

Сидить Пахом на коні верхом, книги читає, а грамоти не знає. (Окуляри)

Жило чотири брати, всі чотири Кіндрати, два біжать, два доганяють і ніяк не доженуть. (Колеса до воза)

  • Записати речення, поставити розділові знаки, аргументувати свою думку. Виконати синтаксичний розбір речення.

Розповідають про такий випадок коли учитель математики «винайшов» для своїх дочок імена Медіана, радіана і Гіпотенуза, а сина назвав Полюсом.

С. Маршак на адресу таких «Винахідників» написав вірш «На захист дітей»

Будь розумний, мудрий будь –

Не давай малятам

Отаких смішних імен,

Як Протон і Атом.

… Як один оригінал,

Любитель газети,

Власним дітям підібрав:

Супутник й Ракета.

V. Узагальнення і систематизація знань.

  • Запитання учням:
  • Які речення називаються складними? Наведіть приклади.
  • Як об’єднуються між собою прості речення у складні?
  • Якими сполучниками і сполучними словами можуть зєднуватися прості речення у складному?
  • Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?
  • Виконання вправи за підручником: подані пари простих речень обєднати у складні за допомогою сполучників або без них, поставити розділові знаки.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання: вивчити параграф 17, вправа 201.

 

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
1462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку