Урок "Розділові знаки при прямій мові та діалозі" (5 клас)

Про матеріал

Урок на тему "Розділові знаки при прямій мові. Тренувальні вправи".

Мета:поглиблити знання учнів про пряму мову, формувати навички правильного вживання розді­лових знаків у конструкціях із прямою мовою.

Перегляд файлу

Тема. Розділові знаки при прямій мові. Тренувальні вправи.

Мета:  поглиблити знання учнів про пряму мову, формувати навички правильного вживання розді­лових знаків у конструкціях із прямою мовою;

розвивати мовлення учнів шляхом монологічного вислов­лювання, увагу, логічне й образне мислення, навички виразного читання речень з прямою мовою;

виховувати в учнів зацікавленість до усної народної творчості, українських народних символів, культуру мовлення.

Обладнання: опорні таблиці до теми, «Довідник учня для 5 класу»,  роздатковий дидактичний матеріал, схеми речень, тексти завдань, ілюстрації калини.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

 

 

Зміст і структура уроку

 

І. Організація класу

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація на­вчання

1. Метод «Мозковий штурм».

Учителька пояснила учням пряму мову.

«Розкажи, як ти засвоїв», - 

Просить вона Вову.

Той, підвівся, посопів,

Мудро глянув й каже:

«Тому мова ця пряма,

що пишеться прямо». 

- Як ви думаєте, як правильну відповідь дав учень?

2. Евристична бесіда.

- То що ж називається прямою мовою?

- З яких частин складається речення з прямою мовою?

- Чи є пряма мова у прослуханій вами усмішці? Де вона знаходиться?

- Яке речення називається словами автора?

- Отже, сьогодні ми на уроці будемо повторювати про вживання розділових знаків у  реченні з прямою мовою та діалозі.

- Хто може передати мої слова дослівно, за допомогою прямої мови?

- Де знаходиться пряма мова?

- Перебудувати речення так, щоб відповідало схемі: "П", - а,                "П, - а, - п".

ІII. Актуалізація опорних знань

  1. Лінгвістична розповідь.

—Розповісти про правила вживання розділових знаків за схемами.

1. «П, - а, - п».

2. «П», - а.

3. «П, - а. - П».

4. «П, - а: п».

5. А: «П».

6. «П?» - а.

7. «П!» - а.

2. Програмований диктант.

Записати  речення відповідно до схем у такому порядку: 2 5 6 5 7 1.

1. «Нема України без верби і калини», — кажуть у народі.

2. На Вербному тижні били освяченими вербовими гілочками і примовляли:  «Не я  б'ю, верба  б'є, за тиждень — Великдень».

3.«Який кущ наймиліший для серця українця?» — можна почути
запитання.

4. Народ на це відповідає так: «Нема цвіту на всім світ­ку, як на тій калинці».

5. «Та висип же, мила, високу могилу, та посади, мила, червону калину!» — співали козаки.

6. Восени дів­чата зривали ягоди калини і примовляли: «Поможи, калинонь­ко, бути в парі з миленьким».

7. «А ми тую червону калину піді­ймемо, — лунає пісня по всій нашій Батьківщині, —  а ми нашу славну Україну розвеселимо!»

(За В. Супруненком)

IV. Виконання вправ і завдань на застосування знань, умінь і навичок

1. Диктант-вікторина.

—З якої казки взяті речення? Запишіть, поясніть розділові знаки.

  1. Ідуть брати та й думають: "Коли б на доброго хазяїна натрапити!"     

                           ("Названий батько")

2) Пан аж розсердився: "Як це? Я такий розумний, а вона мої загадки

повідгадувала!"

("Мудра дівчина ")

  1. "Оце вже і втретє моя правда!"—сказав радісно дядько.

("Про правду і кривду)

2. Творче конструювання.

—Запишіть речення, замінюючи пряму мову непря­мою.

—Виконайте синтаксичний розбір 5-го речення.

  1.               Багатий каже вбогому братові: «Віддай мені ко­рову назад!»
  2.               А вбогий відповідає: «Я ж тобі за неї відробив!»
  3.               Зустрічає дочка батька й питається: «Чого ви плачете ?»
  4.               Пан запитав мене: «Чи ти знаєш, що в світі найситніше, найпрудкіше, наймиліше?»

5)Каже вбогий: «Є в мене дочка Маруся, то це вона мене так навчила».

3. «Швидка допомога».

—Відредагуйте речення. З'ясуйте характер помилок. Коли недоречно замінювати пряму мову непрямою?

1) Учитель запитав про  те,  хто вивчив вірш напам'ять?

  1.               Автор про нього каже, що ти веселий, сміливий, завзятий.
  2.               Сергійко вийшов з кімнати, сказавши, що я не­вдовзі повернусь.
  3.               Леся Українка писала, що «хотіла б я піснею ста­ти у мою хвилину ясну, щоб вільно по світі літати, щоб вітер розносив луну».

4. Творчий диктант.

—Складіть речення за схемами:


  1.               А: «П».
  2.               «П?» — а.
  3.               «П, — а, — п».
  4.               «П! — а. — П!»

5. Вправа «Оживи слова».

Поставте слова автора при прямій мові в усіх мож­ливих позиціях. Запишіть речення.

Слова автора: Український народ.

Пряма мова: «Гей у лузі червона калина похилилася,

                        Чогось наша славна Україна зажурилася...».

6. Диктант із коментуванням.

Записати речення, розставляючи розділові знаки. Відгадати загадки.

1. Одне каже Влітку мені важко. Друге стогне Взимку мені тяжко. Третє співа Чи літо, чи зима, а мені різниці нема. (Віз, сани, кінь). 2. Одне каже Світай. Друге каже Не дай. Третє говорить А я живу й біжу і вдень, і вночі. (Вікно, двері годинник). 3. Хлопець Мартин по­хилився через тин.  Каже дівчина Гапка Яка в тебе шапка! А жовта китиця проти сонця світиться.  Як прилетять горобці, буде тобі, як вівці від сірого Вовка. Про кого промовка? (Соняшник). 4. Я кричу Як звуть тебе? А вона ягнятком Бе! Я лякаю Перейму! А вона те­лятком Му! Серджусь я Постій, лиха  А вона сміється Ха! (Луна).

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

& 18. Вправа  212.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
31 липня 2018
Переглядів
23392
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку