Урок української мови у 5 класі . Тема: "Звертання. Розділові знаки при звертанні"

Про матеріал
Тема: "Звертання. Розділові знаки при звертанні". Мета:ознайомити учнів із звертаннями, навчити визначати їх у реченні; розглянути правила постановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями, вчити застосовувати їх на практиці; удосконалювати вміння інтонувати речення зі звертаннями; розвивати зв’язне мовлення, мислення, увагу, спостережливість; виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.
Перегляд файлу

Урок української мови у 5 класі

Тема: Звертання. Розділові знаки при звертанні.

Мета:ознайомити учнів із звертаннями,  навчити визначати їх у реченні; розглянути правила постановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями, вчити застосовувати їх на практиці; удосконалювати вміння інтонувати речення зі звертаннями;
розвивати зв’язне мовлення, мислення, увагу, спостережливість; 

 виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.

Обладнання: дидактичний матеріал, підручник.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

Мій рідний краю, Чигиринщино моя,

Своїм минулим ти пишатись маєш право.

Дала Богдана ця свята земля

І звідси вільна починалася держава.

Хід уроку

І. Організація класу.

Поетична хвилинка.

(Учениця читає власний вірш).

Дуже це було давно,

Та згадати варто
Про козацькі славні дні

Та про їхні жарти.

 

Січ могутньою була,

А козацька слава

Й до сьогоднішнього часу

Справді всім цікава.

 

Мужні, хитрі і сміливі

Ворогів долали,

Заставали їх зненацька

Й шаблями вбивали.

 

На чолі вояки всі

Оселедця дбали,

І про себе так собі

Жартома казали:

 

«Якщо раптом з ворогами

У бою загину,

Мене ангел понесе

В небо за чуприну».

Якби й нашим козакам

Таку силу мати,

Та не треба їм було

Ні з ким воювати.

 

Учитель. На  сьогоднішньому уроці ми поговоримо про козацтво. Чигиринщина – мальовничий кутоок України, який приваблює насамперед своїми чудовими краєвидами, зеленими лісовими масивами, буйним весняним цвітінням і щедрістю осінніх садів.  На цю благодатну землю в минувшині зазіхали багато чужинців. Багато бачила, багато пережила ця земля за свою історію. Як відгомін славного минулого і донині живуть згадки про козаків, які входили до складу війська БогданаХмельницького, про гайдамаків – учасників повстання Коліївщини 1768 року.  Про славну козацьку минувшину краю розповідають і Замкова гора в Чигирині, і залишки могутньої фортеці, і бастіон Дорошенка, і легендарні три криниці у Суботові, і славнозвісна Іллінська церква. То ж давайте ознайомимося з епіграфом нашого уроку (учитель зачитує епіграф).

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Завдання уроку:

  • поглибити знання про звертання;
  • навчитися розрізняти поширені і непоширені звертання;
  • навчитися складати речення із звертаннями.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Пояснювальний диктант.
  1. Слава навіки буде з тобою,

Вольності отче, Богдане-герою! (Г. Сковорода).

          2. Народе мій, до тебе я ще верну…(В. Стус).

3. Чуєш, брате мій, товаришу мій… (Б. Лепкий)

  1.  Експрес –опитування:
  • Чим ускладнене речення?
  • Що називається звертанням?
  • Де може стояти звертання у реченні?
  • Якими бувають звертання за будовою?
  • Які звертання називаються непоширеними? Поширеними?
  • Яким членом речення виступає звертання?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мовне спостереження. Записати речення, знайти в них звертання. Простежити, які розділові знаки при  ньому ставляться.

1. Минули, мій друже, козацькі часи, пропали гармати, шаблі і списи.

(В. Мова).

2. Яка ж ти, о воле, прекрасна, пречиста! (О. Олесь).

3. Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу. (Д. Павличко).

4. Розкажи свої таємниці, мовчазний широкий степе!

  • Де може стояти звертання у реченні?
  • Які розділові знаки при ньому ставляться?

 

  1. Робота з підручником. Опрацювати теоретичний матеріал.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Пошукова робота. Прочитати речення. Виписати звертання.

1. Брини, моя бандуро, брини, не угавай! Велично, не понуро співай про рідний край! Брини, бандуро, стиха, співай, не угавай, козацькая утіхо, брини про рідний край! (В. Залізняк). 2. Гей, ви, хлопці, ви, добрі молодці, не журіться, посідлайте коні воронії, на них садовіться!  (Народна творчість).  3. Вітре буйний, вітре буйний! Ти з морем говориш, Збуди його, заграй ти з ним, Спитай синє море!

(Т. Шевченко).

 

2.Пунктуаційний практикум.  Списати речення, поставити розділові знаки.

1. Співай же їм мій голубе про Січ про лимани.  2.Гей браття-козаки сідлайте-но коні! (С. Руданський). 3. Ось слухай же мій голубе мій орле-козаче.

(Т. Шевченко). 4. Гарно твоя кобза грає любий мій земляче вона голосно сміється голосно і плаче  (О. Афанасьєв-Чужбинський).

 

3.Робота в групах. Творче моделювання. Серед поданих речень знайти ті, що відповідають даній схемі. Скласти власне речення за схемою.

І група.    ____, З,____. (!?)

ІІ група.  З!_________ .(!?)

1.Та вже ж мені миле братство не козакувати! (П. Грабовський). 2. Друзі кохані І душу і тіло даймо за край свій єдиний! (Б. Грінченко). 3. Сивий діду Дніпро Свої води давно ти всі морю оддав собі сліз ти набрав. (О. Кониський). 4. Благослови отамане намет нап’ясти. (Нар. творч.)

 

4.Виділити звертання. Підкреслити головні та другорядні члени речення.

 1. Спасибі дідусю  що ти заховав в голові столітній ту славу козачу: я її онукам тепер розказав. (Т. Шевченко).

2. Ой Дніпре мій Дніпре широкий та дужий! Багато ти батьку у море носив козацької крові… (Т. Шевченко)

3. Душу й тіло ми положим за нашу свободу і покажем, що ми, браття, козацького роду. (П. Чубинський).

  • З якого твору рядки останнього речення?
  • Що таке гімн?

 

 

5. Метод «Розумовий штурм». Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями.

Розказали кобзарі нам про війни і чвари.

Я для Вкраїни віддам своє серце і душу.

 

6. Творча лабораторія.  Від поданих слів утворити звертання:

  • козак;
  • гетьман;
  • край;
  • Україна;
  • запорожець.

Робота в групах. Дібрати епітети до слів :

І група - Україна, козак;

ІІ група – гетьман, край.

Скласти з утвореними звертаннями 2 речення.

 

 

VІІ. Підсумок уроку.

Сьогоднішній урок підтверджує думку про те, що Чигиринська земля, як і вся Україна, славна своєю історією. Ваше завдання – розвивати свої здібності, примножувати скарби рідного краю, вивчати його історію

Нам є чим гордитися, адже на нашу славну історичну Чигиринщину приїжджають представники української діаспори з Австралії, Канади, США. Вони захоплюються героїчною історією, красою нашого рідного краю. Ми з вами зобов’язані свято берегти пам’ять про минуле, творити гідне майбутнє і примножувати таланти рідного краю.

VІІІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал підручника.
  2. Скласти та записати висловлювання на тему “Моя рідна Чигиринщина ” (обсяг  8-10 речень), використавши  в ньому  2-3 звертання.

 

 

docx
Додано
28 січня 2019
Переглядів
1797
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку