Тема: Однорідні члени речення. Кома між однорідними членами.
Мета: домогтися засвоєння учнями теоретичного матеріалу про однорідні члени речення, вживання розділових знаків між однорідними членами речення, формувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення як головні, так і другорядні , пояснювати розділові знаки при них, розвивати логічне мислення, сприяти розширенню кругозору дітей, прагненню їх самостійно здобувати знання, творчі вміння складати висловлювання з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, виховувати любов і шану до рідної землі, прагнення пізнати її духовні багатства.
Обладнання: опорна схема „Однорідні члени речення”, комп’ютер, картки, тлумачний словник.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Є щось святе в словах „мій рідний край”.
Для мене - це матусі пісня ніжна,
І рідний сад, від цвіту білосніжний,
І той калиновий у тихім лузі гай.
Л. Забашта.
І. Звучить виразне читання учителем епіграфа.
ІІ. Вступне слово вчителя.
У житті людини є багато цілей, яких вона намагається досягти. Одна з таких – знати рідну мову, бо саме завдяки їй нас сприймає навколишній світ; одна з таких – знати якомога більше про рідний край, бо це багатство кожного з нас; одна з таких – зробити все можливе для свого рідного краю, бо це наше майбутнє, яке залежить від кожного , хто живе на Чигиринщині.
У самому центрі України простяглися наділені щедрою природою землі Чигиринщини, історія яких сягає глибини віків. Тут гриміла колись козацька міць, палала січова ватра... Тепер це квітучий край з багатою історією і самобутньою духовною культурою. Кожний крок по Чигиринській землі – це зустріч з історичним минулим.
З чого ж почнемо сьогодні розмову про рідний край? А з того, що є в нас і більше ні в кого в світі! З цих славетних місць, які нам подарувала доля (показати презентацію).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Але впродовж заняття давайте не забувати принцип, яким будемо користуватися: „Поставити мету і досягти її”, бо для сьогоднішнього заняття потрібна практична мета, яка обов’язково повинна бути досягнена. Яка? Усвідомити і засвоїти відомості про однорідні члени речення, розділові знаки при однорідних членах речення. (Запис теми уроку в зошити).
Завдання уроку:
1. Дізнатися більше про рідний край.
2. Усвідомити і засвоїти основні відомості про однорідні члени речення, розділові знаки при них.
3. Створити власний міні-твір про своє рідне село.
Ваше завдання – максимально організувати свою розумову і мовленнєву діяльність на уроці для того, щоб „уявно” побачити велику світлу споруду, в якій дружно живе сім’я однорідних членів речення, суворо дотримуючись законів співжиття. Поговоримо ж про ці закони. Та спершу запам’ятайте, що наприкінці уроку вам треба дати відповідь на такі проблемні питання.
ІV. „Мозкова атака”.
- Навіщо потрібні однорідні члени речення в мовленні?
- Чи можна обійтися без них?
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Початкові знання про однорідні члени речення ви одержали у початкових класах. Зробити синтаксичний розбір речення.
Люби і знай свій рідний край. Маленькою частинкою України є наше чарівне і мальовниче село Боровиця. Тут народились ми і наші батьки. Чигиринщина славиться багатими землями, хлібом-сіллю, піснею. Натхненно і творчо трудяться хлібороби.
- Назвати слова, що відповідають на одне й те саме питання.
- До якого слова в реченні вони відносяться?
- На які питання відповідають?
- Якими частинами мови виражені?
- Якими членами речення є ці слова?
- Як ми їх називаємо?
- Давайте визначимо лексичне значення слова однорідні члени. Чим вони рідні?
2. Розглянути опорний плакат-схему „Однорідні члени речення” і дати відповіді на запитання:
- Які члени речення можуть бути однорідними?
- Зробити висновок, які члени речення називаються однорідними.
Звірте свої відповіді з матеріалом підручника .
3. Пояснювальний диктант. Підкреслити в реченнях однорідні члени, вказати, яким членом речення вони виступають і якою частиною мови виражені.
Нема на світі кращого і милішого місця, ніж рідний край! У ньому є ліси, сади, байраки. Весело та радісно щебечуть під небесами птахи. У полі пахне материнкою, чебрецем, горицвітом. У лісі все зеленіє та милує око.
- Чи є дане висловлювання текстом? Доведіть. Доберіть до тексту заголовок.
4. Робота в групах.
І група. Виписати речення, у яких однорідні члени речення не з’єднані
сполучниками.
ІІ група. Виписати речення, у яких однорідні члени речення з’єднані
сполучниками а, але, та (в значенні але).
ІІІ група. Виписати речення, у яких однорідні члени речення з’єднані
повторюваними сполучниками.
Історія чигиринського краю і сувора, і славна. Красивий, щедрий рідний край. Тече вода в синє море, та не витікає. І Холодний Яр, і Замкова гора, і три криниці, і Павлюкова могила – видатні пам’ятки Чигиринщини. Славиться чигиринська земля історичними пам’ятками, самобутньою культурою. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.
- Який зв’язок існує між однорідними членами речення?
5. Опрацювання теоретичного матеріалу (ст. 159). Розділові знаки при однорідних членах речення.
- Чи знайшли ви нове повідомлення, яке не прозвучало сьогодні на уроці?
(коли між однорідними членами не ставимо коми).
6. Робота в групах. Переписати речення, розставити пропущені розділові знаки, підкреслити однорідні члени речення.
І група. Там десь у травах світиться іскриться моя прекрасна рідна Боровиця. Це казковий світ дитинства та юності. І перші кроки і перші ковтки повітря і перші почуття ми отримали в рідному селі. Тут народились наші батьки дідусі і бабусі.
ІІ група. Я люблю своє рідне чудове село Боровицю. Тут і садок за селом і алеї із лип і берізки стрункі і каштани привітні. Навесні все навкруг оживає цвіте та буяє. На гілках черешні красуються не ягоди а цілі віночки.
ІІІ група. Поширити речення однорідними членами, дібраними з довідки. Пояснити розділові знаки.
Гарне тепер село Боровиця. І найбільша його окраса – люди. ..., ..., ... і ...., як земля. Це вони своїм ... і ... побудували село – казку. Це - ...., ...., ...., які ... та ... дбали про його славу, добробут, культуру.
Довідка: Сердечні, роботящі, тямущі, Г. К.Міхненко, М. М. Токовенко,
І. І. Захарченко, розумом, руками, невтомно, наполегливо.
7. Робота в парах.
Уведіть запропоновані групи слів до самостійно складених речень у ролі однорідних членів речення. Поясніть розділові знаки.
І – працьовиті, самовіддані, горді, завзяті.
ІІ – і Тарас Шевченко, і Віталій Чигирин, і Олександр Петриченко, і Микола Цибенко.
ІІІ – поля й степи, ліси й гори, ріки й моря.
8. З’єднайте павутинкою дані частини прислів’я, відшукавши відповідники.
1. За рідний край там і рай
2. Де рідний край гріють
3. Вдома і стіни життя віддай
4. Рідна земля і ворона мила
5. З рідної сторони і в жмені мила
- Який розділ літератури вивчає прислів’я і приказки?
- Чого вчать нас ці прислів’я?
9. Зачитування власних віршів про рідний край.
10. Написати твір-мініатюру „Моє рідне село”, використавши однорідні члени речення.
VІ. Підсумок уроку.
Слово вчителя.
- На початку уроку перед вами були поставлені проблемні запитання:
- Навіщо потрібні однорідні члени речення в мовленні?
- Чи можна обійтися без них?
(Відповіді учнів).
- Дійсно, без однорідних членів речення мовлення наше не буде емоційним, змістовним. Так і життя наше не буде повноцінним без любові до рідної Батьківщини, до того місця, де ви народилися і виросли. Про це сказано у вірші
Д. Павличка „Де найкраще місце на землі”. Прослухайте його, будь ласка.
Де зелені хвилі яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
- Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі?
Сонце усміхнулося здаля:
- Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де родився ти!
Рідна земля, рідна мова, рідний народ – це найсвятіше, що є в кожного з нас. Людина, яка відцуралася своєї землі – сирота; вона не знаходить собі місця у цілому світі. Це людина без роду, без батьківщини. Тож ростіть добрими, вмійте любити і берегти своє, найрідніше.
VІІ. Домашнє завдання.
1. Вивчити матеріал підручника.
2. І і ІІ групи – виконати вправу 432, ІІІ група – вправа 433.