Конспект уроку з української мови у 5 класі на тему:" Однорідні члени речення. Кома між однорідними членами"

Про матеріал
Тема: Однорідні члени речення. Кома між однорідними членами. Мета: домогтися засвоєння учнями теоретичного матеріалу про однорідні члени речення, вживання розділових знаків між однорідними членами речення, формувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення як головні, так і другорядні , пояснювати розділові знаки при них, розвивати логічне мислення, сприяти розширенню кругозору дітей, прагненню їх самостійно здобувати знання, творчі вміння складати висловлювання з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, виховувати любов і шану до рідної землі, прагнення пізнати її духовні багатства.
Перегляд файлу

Тема: Однорідні члени речення.  Кома між однорідними членами.

Мета: домогтися засвоєння учнями теоретичного матеріалу про однорідні члени речення, вживання розділових знаків між однорідними членами речення, формувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення як головні, так і другорядні , пояснювати розділові знаки при них, розвивати логічне мислення, сприяти розширенню кругозору дітей, прагненню їх самостійно здобувати знання, творчі вміння складати висловлювання з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, виховувати любов і шану до рідної землі, прагнення пізнати її духовні багатства.

Обладнання: опорна схема „Однорідні члени речення”, комп’ютер, картки, тлумачний словник.

Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.

 

                                                     Хід уроку

 

                                                    Є щось святе в словах „мій рідний край”.

                                                    Для мене  - це матусі пісня ніжна,

                                                    І рідний сад, від цвіту білосніжний,

                                                    І той калиновий у тихім лузі гай.

                                                                                            Л. Забашта.

 

І. Звучить виразне читання учителем епіграфа.

ІІ. Вступне слово вчителя.

      У житті людини є багато цілей, яких вона намагається досягти. Одна з таких – знати рідну мову, бо саме завдяки їй нас сприймає навколишній світ; одна з таких – знати якомога більше про рідний край, бо це багатство кожного з нас; одна з таких – зробити все можливе для свого рідного краю, бо це наше майбутнє, яке залежить від кожного , хто живе на Чигиринщині.

 У самому центрі України простяглися наділені щедрою природою землі Чигиринщини, історія яких сягає глибини віків. Тут гриміла колись козацька міць, палала січова ватра... Тепер це квітучий край з багатою історією і самобутньою духовною культурою. Кожний крок по Чигиринській землі – це зустріч з історичним минулим.

 З чого ж почнемо сьогодні розмову про рідний край? А з того, що є в нас і більше ні в кого в світі!  З цих славетних місць, які нам подарувала доля (показати презентацію).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Але впродовж заняття давайте не забувати принцип, яким будемо користуватися: „Поставити мету і досягти її”, бо для сьогоднішнього заняття потрібна практична мета, яка обовязково повинна бути досягнена. Яка? Усвідомити і засвоїти відомості про однорідні члени речення, розділові знаки при однорідних членах речення. (Запис теми уроку в зошити).

 

 Завдання уроку:

1. Дізнатися більше про рідний край.

2. Усвідомити і засвоїти основні відомості про однорідні члени речення, розділові знаки при них.

3. Створити власний міні-твір про своє рідне село.

 

Ваше завдання – максимально організувати свою розумову і мовленнєву діяльність на уроці для того, щоб „уявно” побачити велику світлу споруду, в якій дружно живе сімя однорідних членів речення, суворо дотримуючись законів співжиття. Поговоримо ж про ці закони. Та спершу запамятайте, що наприкінці уроку вам треба дати відповідь на такі проблемні питання.

 

ІV. „Мозкова атака”.

 - Навіщо потрібні однорідні члени речення в мовленні?

 - Чи можна обійтися без них?

 

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

 1. Початкові знання про однорідні члени речення  ви одержали у початкових класах. Зробити синтаксичний розбір речення.

 

    Люби і знай свій рідний край. Маленькою частинкою України є наше чарівне і мальовниче село Боровиця. Тут народились ми і наші батьки. Чигиринщина славиться багатими землями, хлібом-сіллю, піснею. Натхненно і творчо трудяться хлібороби.

 

- Назвати слова, що відповідають на одне й те саме питання.

- До якого слова в реченні вони відносяться?

- На які питання відповідають?

- Якими частинами мови виражені?

- Якими членами речення є ці слова?

- Як ми їх називаємо?

- Давайте визначимо лексичне значення слова однорідні члени. Чим вони рідні?

 

2. Розглянути опорний плакат-схему „Однорідні члени речення” і дати відповіді на запитання:

- Які члени речення можуть бути однорідними?

- Зробити висновок, які члени речення називаються однорідними.

Звірте свої відповіді з матеріалом підручника .

㿷ᛧƬ

 

3. Пояснювальний диктант. Підкреслити в реченнях однорідні члени, вказати, яким членом речення вони виступають і якою частиною мови виражені.

Нема на світі кращого і милішого місця, ніж рідний край! У ньому є ліси, сади, байраки. Весело та радісно щебечуть під небесами птахи. У полі пахне материнкою, чебрецем, горицвітом. У лісі все зеленіє та милує око.

- Чи є дане висловлювання текстом? Доведіть. Доберіть до тексту заголовок.

 

4. Робота в групах.

І група. Виписати речення, у яких однорідні члени речення не зєднані 

              сполучниками.

ІІ група. Виписати речення, у яких однорідні члени  речення зєднані

              сполучниками а, але, та (в значенні але).

ІІІ група. Виписати речення, у яких однорідні члени речення зєднані

                повторюваними сполучниками.

 

Історія чигиринського краю і сувора, і славна. Красивий, щедрий рідний край. Тече вода в синє море, та не витікає. І Холодний Яр, і Замкова гора, і три криниці, і Павлюкова могила – видатні памятки Чигиринщини. Славиться чигиринська земля історичними памятками, самобутньою культурою. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.

 

- Який звязок існує між однорідними членами речення?

 

5. Опрацювання теоретичного матеріалу (ст. 159). Розділові знаки при однорідних членах речення.

- Чи знайшли ви нове повідомлення, яке не прозвучало сьогодні на уроці?

(коли між однорідними членами не ставимо коми).

 

6. Робота в групах. Переписати речення, розставити пропущені розділові знаки, підкреслити однорідні члени речення.

І група. Там десь у травах світиться іскриться моя прекрасна рідна Боровиця. Це казковий світ дитинства та юності.  І перші кроки  і  перші ковтки повітря і перші почуття ми отримали в рідному селі. Тут народились наші батьки дідусі і бабусі.

 

ІІ група. Я люблю своє рідне чудове село Боровицю. Тут і садок за селом  і алеї із лип і берізки стрункі і каштани привітні. Навесні все навкруг оживає цвіте та буяє. На гілках черешні красуються не ягоди а цілі віночки.

 

ІІІ група. Поширити речення однорідними членами, дібраними з довідки. Пояснити розділові знаки.

Гарне тепер село Боровиця. І найбільша його окраса – люди. ..., ..., ... і ...., як земля. Це вони своїм ... і ... побудували село – казку. Це - ...., ...., ...., які ... та ... дбали про його славу, добробут, культуру.

Довідка: Сердечні, роботящі, тямущі, Г. К.Міхненко, М. М. Токовенко,

І. І. Захарченко, розумом, руками, невтомно, наполегливо.

 

7. Робота в парах.

    Уведіть запропоновані групи слів до самостійно складених речень у ролі однорідних членів речення. Поясніть розділові знаки.

І – працьовиті, самовіддані, горді, завзяті.

ІІ – і Тарас Шевченко, і Віталій Чигирин,  і Олександр Петриченко,  і Микола Цибенко.

ІІІ – поля й степи, ліси й гори, ріки й моря.

 

8. Зєднайте павутинкою дані частини прислівя, відшукавши відповідники.

1. За рідний край                       там і рай

2. Де рідний край                       гріють

3. Вдома і стіни                         життя віддай

4. Рідна земля                             і ворона мила

5. З рідної сторони                     і в жмені мила

 

- Який розділ літератури вивчає прислівя і приказки?

- Чого вчать нас ці прислівя?

 

9. Зачитування власних віршів про рідний край.

 

10. Написати твір-мініатюру „Моє рідне село”, використавши однорідні члени речення.

 

VІ. Підсумок уроку.

 Слово вчителя.

- На початку уроку перед вами були поставлені проблемні запитання:

 - Навіщо потрібні однорідні члени речення в мовленні?

 - Чи можна обійтися без них?

 (Відповіді учнів).

  - Дійсно, без однорідних членів речення мовлення наше не буде емоційним, змістовним. Так і життя наше не буде повноцінним без любові до рідної Батьківщини, до того місця, де ви народилися і виросли. Про це сказано у вірші

Д. Павличка „Де найкраще місце на землі”. Прослухайте його, будь ласка.

 

Де зелені хвилі яворів

Заступили неба синій став,

На стежині сонце я зустрів,

Привітав його і запитав:

 

- Всі народи бачиш ти з висот,

Всі долини і гірські шпилі.

Де ж найбільший на землі народ?

Де ж найкраще місце на землі?

 

Сонце усміхнулося здаля:

- Правда, все я бачу з висоти.

Всі народи рівні. А земля

Там найкраща, де родився ти!

 

Рідна земля, рідна мова, рідний народ – це найсвятіше, що є в кожного з нас. Людина, яка відцуралася своєї землі – сирота; вона не знаходить собі місця у цілому світі. Це людина без роду, без батьківщини. Тож ростіть добрими, вмійте любити і берегти своє, найрідніше.

 

VІІ. Домашнє завдання.

1. Вивчити матеріал підручника.

2. І  і ІІ групи – виконати вправу 432, ІІІ група – вправа 433.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Меньшакова Алла Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сидоренко Ірина Сергіївна
    Дякую за конспект уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 січня 2019
Переглядів
14839
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку