Конспект уроку з української мови у 5 класі на тему: "Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнюючих словах"

Про матеріал
Тема: Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнюючих словах Мета: Поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнюючі слова при них, домогтися засвоєння двокрапки і тире при узагальнюючих словах, формувати вміння знаходити і пояснювати відповідну пунктограму, розвивати навички поширювати речення узагальнюючими словами, будувати висловлювання з використанням узагальнюючих слів, виховувати любов до рідного краю.
Перегляд файлу

Людмила Леонідівна Руденко, учитель української мови та літератури вищої категорії, старший учитель, Боровицька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів Чигиринської районної ради

Урок української мови у 5 класі

Тема: Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і

           тире при узагальнюючих словах

Мета: Поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити

            вміння знаходити узагальнюючі слова при них, домогтися засвоєння

            двокрапки і тире при узагальнюючих словах, формувати вміння

            знаходити і пояснювати відповідну пунктограму, розвивати навички

            поширювати речення узагальнюючими словами, будувати

            висловлювання з використанням узагальнюючих слів, виховувати

            любов до рідного краю.

Обладнання: картки.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку

                      Стежками я знайомими іду

                 По Чигиринщині преславній,

                 Тут скрізь вбачаю древності ходу

                 І чую невмирущу славу.

                                                                                                                     О. Петриченко

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми і мети. Мотивація навчальної діяльності школярів.

     Оголошення епіграфа.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Розкрийте лексичне значення слова.

( Узагальнювати – об’єднувати на основі спільних рис ).

  1. Прочитати текст. Дібрати заголовок, який би розкривав тему висловлювання.

         Об’єднавшись у групи, виписати речення з однорідними членами.

         Вказати в них слова, які мають загальне, об’єднуюче значення.

     Я дивлюсь з кручі на Дніпро. Все побачене не поза мною, а в мені: неквапна течія ріки, пласка даль, притрушена рідкуватим маревом, розгін катерів.

     Скільки не дивлюсь на Дніпро, він для мене завжди інший. Завжди іншою здається мені й осінь. Хоч щороку все повторюється: лагідний місяць жовтень, примарне сяяння неба, тремтячі тіні під деревами, попелясто – сірі яри.

                                                                                                       ( За Є. Гуцалом ).

ІV. 1. Створення проблемно – пошукової ситуації.

     Чарує зір кругом усе роса і луг і вода.

     Роса і луг і вода усе це чарує зір.

          Підкреслити члени речення. Якими членами речення виступають однорідні члени речення і дібрані до них слова? Зробити висновок про вживання розділових знаків при узагальнюючих словах, накреслити схеми речень.

 

 1.     УЗ     :   О,  і  О,  і  О.

 

 2.    О,  і  О,  і  О  -     УЗ

 

      2. Перевірити свої висновки за матеріалом підручника .

V. Виконання вправ.

     1. І групаЗаписати речення, поставити розділові знаки в реченнях,

  вказати узагальнюючі слова.

На Чигиринщині багато памяток старовини Богданова гора Павлюкова могила три криниці Холодний Яр Залізнякова криниця. Вона дала світу таких визначних історичних діячів Павло Бут Максим Залізняк Богдан Хмельницький Михайло та Петро Дорошенки. Білу хату червону калину луги береги все у спадок мені заповідано з роду до роду.

     Розібрати за будовою слово історичний.

 

     ІІ групаУвести у речення з однорідними членами узагальнюючі

                      слова.

     Нема на світі кращого місця, ніж рідний край! У ньому є ліси, сади, байраки. Кудись летять гуси, журавлі, лебеді. Щебечуть під небесами ластівки, жайворонки й овчарики. По садах цвітуть вишеньки, черешеньки, груші та яблуні. У полі пахне материнкою, чебрецем, горицвітом. Уздовж лісових доріжок дозрівають полуниці, смородина, ожина.

Зробити синтаксичний розбір останнього речення.

 

     2. Вирішуємо проблему.

     Чому у реченні „Зеленню буйною, конваліями, кульбабками все заквітчала весна”, хоч тут є слово все, є однорідні члени речення, а двокрапка чи тире не ставиться?

 

  1. І групаВідредагувати речення, розташовуючи слова в певній

                     послідовності. Визначити узагальнюючі слова та однорідні

                     члени речення.

 1. Ось тривожний є удень надійний і вересень уночі такий. (Ось такий і є вересень: удень надійний, уночі тривожний). 2. У кропива ревень й нашому була розкішна саду флора жоржини й любисток. ( У нашому саду була розкішна флора: кропива й ревень, жоржини й любисток ). 3. Жито й поспіло овес усе разом пшениця. ( Жито, пшениця й овес – усе разом поспіло ).

 

ІІ групаДоповнити речення однорідними членами, вставляючи потрібні   

                 розділові знаки.

Письменники ... жили і праювали на Чигиринщині.

 Славні своїм історичним минулим села ....

 

4. Написати твір – мініатюру „Мій рідний край”, використовуючи речення з узагальнюючими словами та однорідними членами.

 

VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

     Метод „Мікрофон”.

      1. Узагальнюючі слова – це ...

2. Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами виконують роль ...

3. У реченнях з однорідними членами узагальнюючі слова виступають ...

4. При узагальнюючих словах ставляться такі розділові знаки ...

VІІ. Підсумок уроку.

VІІІ. Домашнє завдання.

     І і ІІ групи –Скласти і записати діалог на тему „За що я люблю свій рідний край”     

                          використовуючи узагальнюючі слова з однорідними членами

                          речення.

 

 

docx
Додано
28 січня 2019
Переглядів
2758
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку