Картка для
формування самоосвітньої компетентності учня
Самоосвітня компетентність учня |
||||||||||||||||||||||
Назва теми уроку |
Числівники кількісні (на означення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові. Числівники прості, складні й складені |
|||||||||||||||||||||
Базова компетентність |
Самоосвітня |
|||||||||||||||||||||
Складові компетентності |
Відпрацювання вміння до самореалізації (реалізація своїх можливостей) |
|||||||||||||||||||||
Показники сформованості аспекту самореалізації |
1. Визначати навчальні завдання. 2. Планувати свої дії. 3.Обирати найбільш раціональні способи виконання навчальних завдань. 4. Брати активну участь у пізнавальній діяльності на уроці. 5. Відповідати на запитання різного характеру. 6. Уточнювати зміст засвоєння навчальної теми. |
|||||||||||||||||||||
Результат самоосвітньої діяльності |
1. Знання про загальне значення числівника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль. 2. Розуміння ролі числівників у досягненні точності й виразності мовлення. 3. Вміння визначати граматичні ознаки числівника, відрізняти числівники кількісні і порядкові,прості, складні та складені. 4.Складання речення, висловлювання з використанням прислів’їв, крилатих висловів, фразеологізмів, до складу яких входять числівники. 5.Правильне написання числівників; знаходження й виправлення помилок на вивчені правила. |
|||||||||||||||||||||
Критерії оцінювання самоосвітньої діяльності |
|
|||||||||||||||||||||
Самооцінка досягнень учня
|
СО -___ б. ВО - ___ б. ОУ - ___ б. Оцінка - ___ б. |
ТЕМАТИЧНА КАРТКА УРОКУ ДЛЯ УЧНЯ-ЗНАВЦЯ РІДНОЇ МОВИ
________________________
(Прізвище, ім’я учня)
_____________________________ (Датапроведення уроку) |
___________________________ (Вид роботи – класна чи домашня) |
Числівники кількісні (на означення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові. Числівники прості, складні й складені |
1. Прогнозуємо і визначаємося. Тема уроку
Мова – це глибина тисячоліть.
Микита Шумило, письменник
Чужу мову можна вивчити за шість років,
а свою треба вчити все життя.
Франсуа Вольтер, філософ, письменник
Очікувані (планові) результати учня:
Знати |
загальне значення числівника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль. |
Розуміти |
роль числівників у досягненні точності й виразності мовлення. |
Вміти |
визначати граматичні ознаки числівника, відрізняти числівники кількісні і порядкові,прості, складні та складені. |
Складати |
речення, висловлювання з використанням прислів’їв, крилатих висловів, фразеологізмів, до складу яких входять числівники. |
Писати |
правильно числівники, знаходитий виправляти помилки на вивчені правила. |
2. Повторюємо, узагальнюємо, систематизуємо, з’ясовуємо.
ВІДЕОФРАГМЕНТ.
«Запам’ятай: так буде українською». ЗВЕРТАННЯ
Завдання на повторення.
Числівник – це самостійна частина мови, що називає число, кількість предметів і порядок їх при лічбі, відповідає на питання скільки? котрий? За значенням числівники бувають кількісні (відповідають на питання скільки?) і порядкові(відповідають на питання котрий?).За будовою розрізняють прості, складні та складені числівники. Числівники змінюються за відмінками. Деякі числівники мають рід і число. У реченні виконують синтаксичну рольбудь-якого члена речення. |
|
Однобічність – іменник, по-перше – прислівник, однозначний – прикметник, однокласниця – іменник, подвоєння – іменник, одноголосно - прислівник, один – числівник, двоє – числівник,два – числівник, потрійний – прикметник, по-десяте – прислівник,три – числівник, по-третє – прислівник. |
|
Фразеологізм – неподільне, стійке словосполучення, яке можна замінити синонімічним словом. Однак фразеологізм виразніший, емоційніший, ніж синонімічне слово. Значення неподільного, стійкого словосполучення не передається значенням окремих слів, що входять до його складу. У реченні фразеологізм – це один член речення. Тлумачення фразеологічних зворотів можна знайти у словнику фразеологізмів української мови. Прислів’я, приказки та афоризми є різновидами фразеологізмів.
|
Робити з мухи слона, накивати п’ятами, знати назубок, байдики бити, убивати двох зайців, ганятися за двома зайцями, на сьомому небі, грати першу скрипку, добирався одинадцятим номером. Довідка. Перебільшувати; втекти; добре засвоїти; нічого не робити; робити дві справи одночасно; прагнути одночасно досягти успіху в різних справах; радіти; бути першим; прийти пішки. |
Завдання.
Прочитай поданий мовний матеріал.
Кількісні означають кількість предметів і відповідають на питання скільки? Наприклад: скільки?- шість, вісім, сімдесят, одинадцять. Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? Наприклад: котрий?- шостий, восьмий, сімдесятий, одинадцятий.
|
||||||||||||
|
||||||||||||
- мільйонний тощо пишутьсяразом.Наприклад:двохсотий, п’ятимільйонний, семитисячний. |
Дай відповіді на запитання. Заповни таблицю.
Питання |
Відповідь |
Приклад |
|
Кількісні – ________? Порядкові - ________? |
______________ ______________ |
|
___________________ ___________________ ___________________ |
______________
_______________ |
|
___________________ ___________________ ___________________ |
______________
_______________ |
- мільйонний? |
___________________ |
______________ ______________ |
4.Розвиваємо вміння, формуємо навички.
Практикум
Візьми у руку сигнальну картку.
Якщо почуєш порядковий числівник, піднеси картку СИНЬОГО кольору.
Сто, перший, вісім, двадцять, сороковий, двадцять сьомий, чотири, шостий, п’ятдесятий, шістсот, дві третіх, четверо, багато, сімдесятий. |
Утвори і запиши від кількісного числівника порядковий.
Один - |
Сім – |
Два - |
Вісім - |
Три - |
Дев’ять - |
Чотири |
Десять - |
П’ять - |
Одинадцять - |
Шість - |
Дванадцять - |
Прочитай текст, випиши числівники, запиши цифри словами.
А чи знаєте ви, що ідеї проведення Олімпійських ігор понад 2500 років? За грецькою легендою, Олімпійські ігри організував Геркулес, у 776 році до н.е. в Олімпії. Ігри були втіленням думки про те, що тіло, так само, як розум і душа, має бути розвиненим. Вони проводилися один раз на чотири роки й тривали від п’яти до семи років. Змагалися молоді чоловіки, які проходили десятимісячну підготовку. Спочатку спортсмени виборювали нагороди у двох номінаціях: біг і стрибки. Пізніше додалися ще п’ять: боротьба, кулачний бій, метання диска й списа, змагання колісниць. |
|
|
|
Двісті, сімдесят п’ять, сто, стодев’ять, одинадцять, триста, кількасот, багато, двоє, три, сорок один, тисяча сімсот один, сто перший, третій.
Прості |
Складні |
Складені |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вибери й запиши тільки номери потрібних речень: у першу колонку з кількісними числівниками, у другу – порядковими.
Кількісні |
Порядкові |
|
|
І варіант |
ІІ варіант |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Третій, сьомий, один, чотирнадцять, сорок, сто три, чотириста, сороковий, четвертий, сотий.
|
Завдання. Розподіли подані числівники за колонками. Одна п’ята, мільйон, троє, семеро, чотири, сімнадцять, вісім цілі три десятих, сто три, п’ятеро.
|
ФІЗХВИЛИНКА
Діти, дружно підведіться. У віконце подивіться. Всім навколо усміхніться. Станьте рівно, зосередьтесь. Знов на роботу налаштуйтесь: Я – ЗНАЮ, Я – РОЗУМІЮ, Я – ВМІЮ, Я-СКЛАДАЮ, Я- ПИШУ, Я – ВИПРАВЛЯЮ!!! |
1.Шість друзів |
|
2.Дві школи |
|
3.Дванадцять книг |
|
4.П’ятнадцять танцюристів |
|
Аргументи.Можу зазначити: збірні числівники означають кількість як одне ціле. Це помітно у випадках 1 і 4. А решта кількісних числівників не можуть означати кількість як одне ціле. |
1.Семеро днів залишилося до поїздки. |
_________________________________________
|
2.У класі знаходилося двадцять три дівчат. |
________________________________________
|
3.Микола приніс двоє відер води. |
________________________________________
|
Довідка.Сім днів залишилося до поїздки.У класі знаходилося двадцять три дівчини.Микола приніс два відра води. |
|
Аргументи. У 1 реченні недоречне вживання збірного числівника. У наведеному прикладі вказується на ціле число, тому варто вжити кількісний числівник, що вказує на ціле число. У 2 реченні допущена граматична помилка, бо використаний числівник не узгоджується з іменником, із яким уживається. У прикладі використано числівник на позначення цілих чисел у називному відмінку, тому й іменник має бути у формі називного відмінка. А іменники у родовому відмінку множини вживаються при неозначено-кількісних та збірних числівниках. У 3 реченні теж недоречно вжитий збірний числівник. Краще використати числівник на позначення цілих чисел. |
47 тираж |
|
4 хвилина |
|
2007 рік |
|
16партія |
|
Довідка.Сорок сьомий тираж;четверта хвилина;дві тисячі сьомий рік; шістнадцята партія.
|
|
|
|
|
|
|
5. Хвилинка-веселинка.
1. Послухай співомовку Степана Руданського.
Чого, брате, так збілів? Що з тобою сталось?
Ах, за мною через став аж сто вовків гналось!
Бог з тобою! Сто вовків! Та село б почуло...
Та воно так і не сто, а п’ятдесят було.
Та й п’ятдесят диво в нас... Де б їх стільки взялось?
Ну, Іванцю! Нехай так, але десять гналось.
Так і десять не було! Знать, один усього?
Як один? Аби і вовк! Страшно і одного...
А може, то і не вовк!
А що ж то ходило?
Таке сіре та мале, а хвостик як мило.
Прості |
Складні |
Складені |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.Застосовуємо набуті знання, вміння й навички.
Гра «Я-ВИПУСКНИК»
Виконай тестові завдання з ОДНИМ варіантом відповіді.
АБО
Попрацюй з текстом і виконай завдання випереджувального характеру (поєднання складених числівників з іменниками).
Тестові завдання.
Запитання |
Відповідь |
|
А двійка Б весло В два Г роздвоїти |
|
|
А якісні, відносні, присвійні Б власні та загальні В кількісні та порядкові Г прості та складені |
|
|
А дві п’ятих Б сім третіх В сім Г семеро |
|
|
А три Б тринадцять В троє Г тридцятий |
|
|
А дев’яносто Б дев’ятероВдев’ять цілих три десятихГдев’ятий |
|
|
А третій Б тринадцятеро В трійка Г тридцять |
|
|
А п’ять Б сто десять В п’ятдесят Г сорок два |
|
|
А ціле число Б збірний В дробовий Г порядковий |
|
|
А три, дві третіх, сім Б чотири, сороковий, шостий В сімнадцять, сорок перший, чотири Г троє, четверо, п’ятнадцяте |
|
|
А сорокамільйонний Б стотисячний В тристаперший Г сорок друга |
|
|
А Сьогодні до школи не прийшло троє учнів. Б Завтра п’яте березня. В Шість друзів допомагали людям похилого віку. Г У нашому селі одна школа. |
|
|
А підмет Б означення В додаток Г присудок |
|
Робота з текстом.
Прочитай текст. Запиши словами числівники, ставлячи їх у потрібну форму.
Футболісти грають шкіряними м’ячами, бо гумові важкі і слизькі. Це всім відомо. Але не всі знають, що футбольний м’яч повинен важити не більше від 543 і не менш від 396 грамів, а окружність має бути не більшою від 71 і не меншою від 68 сантиметрів. |
______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________ ______________________________________________
|
Довідка. ЗВЕРНИ УВАГУ! Ставлячи числівники у потрібну форму, ПАМ’ЯТАЙ: у числівниках від 20 до 80 – змінюється лише ДРУГА ЧАСТИНА. У числівниках від 200 до 900 – змінюють ОБИДВІ ЧАСТИНИ. Наприклад: двадцяти, двадцятьом; двохсот, трьомстам; скількох? – шестисот шістдесяти двох. |
|
ТАК |
НІ |
ЗНАЮзагальне значення числівника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль. |
|
|
РОЗУМІЮ роль числівників у досягненні точності й виразності мовлення. |
|
|
ВМІЮвизначати граматичні ознаки числівника, відрізняти числівники кількісні і порядкові,прості, складні та складені. |
|
|
СКЛАДАЮречення, висловлювання з використанням прислів’їв, крилатих висловів, фразеологізмів, до складу яких входять числівники. |
|
|
ПИШУ правильно числівники, знаходитий виправляти помилки на вивчені правила. |
|
|
ПЕРЕВІР СЕБЕ
Відповіді на тестові запитання.
1 В |
4 В |
7 А |
10 В |
2 В |
5 В |
8 А |
11 В |
3 В |
6 А |
9 В |
12 Б |
Робота з текстом.
Футболісти грають шкіряними м’ячами, бо гумові важкі і слизькі. Це всім відомо. Але не всі знають, що футбольний м’яч повинен важити не більше від п’ятисот сорока трьох і не менш від трьохсот дев’яноста шести грамів, а окружність має бути не більшою від сімдесяти одного і не меншою від шістдесяти восьми сантиметрів. |
Домашнє завдання
Обов’язкове для всіх |
За вибором учня-знавця рідної мови |
|
І рівень (початковий): випиши числівники із першого розділу повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюківки». |
ІІ рівень (середній): випиши уривок із повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» (до 5 речень),підкресли числівники. |
|
ІІІ рівень (достатній):склади завдання вправи «Четвертий зайвий». |
|
ІV рівень (високий): напиши розповідь про історію заснування твого рідного села, використовуючи числівники. |
Домашня робота Вправа ______ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |