ТЕМА. УСНИЙ ТВІР-ОПИС ПРИМІЩЕННЯ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ ВРАЖЕНЬ
МЕТА: навчити шестикласників складати усні твори-описи приміщення на основі особистих вражень, дотримуючись відповідного типу і стилю мовлення; формувати в учнів поняття про твори-описи та їх особливості; удосконалювати вміння аналізувати такі твори, викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас; виховувати бережливе ставлення до речей та прагнення до чистоти і порядку, розвивати естетичний смак.
ОБЛАДНАННЯ: інструктивні пам’ятки, ілюстрації, картки само оцінювання , відео кліп пісні , ялинка, ялинкові прикраси, іграшковий будиночок умебльований, заготовки для написання твору, опорний конспект.
ТИП УРОКУ: урок розвитку зв’язного мовлення з елементами інтерактивного навчання.
ХІД УРОКУ
І Мотивація уроку. «Спіймай мій настрій»
Добрий день, діти. Привітаймося із гостями.
Який у вас настрій? Як ви почуваєтесь?
Сьогодні на уроці ми налаштуємо свій настрій на ретельну підготовку до Новорічних свят.
Працюй наполегливо,
Швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина
Не втратилась марно.
Зробіть усе, що можете, застосувавши те,
що знаєте, знаходячись там, де ви є.
(Теодор Рузвельт)
ІІ Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися описувати приміщення. Адже перший шлях до вдосконалення чогось є його пізнання.
ІІІ Актуалізація опорних знань.
Ми з вами проводимо в оселях , у приміщеннях більшу частину свого часу, навіть життя. У красивому, затишному примішенні краще працюється і відпочивається. Ми дбаємо про комфорт і чистоту , затишну і зручну обстановку. Тому умови , в яких живе людина, дуже впливають на настрій та самопочуття.. Приміром, ваша класна кімната – переставите парти по-іншому - і настрій до уроку у вас змінюється. Чи не так?
Розглянемо ілюстрації кімнат.
Який настрій справляють ці кімнати?
Що можна описувати? (усе, що нас оточує: предмети, місце, людей, тварин)
Опис – зв’язний текст, який дає словесне зображення основних ознак приміщення (інтер’єру):
Внутрішній вигляд приміщення називається інтер’єром.
Основні ознаки приміщення:
-ЗАГАЛЬНЕ ВРАЖЕННЯ ВІД ПРИМІЩЕННЯ, ЯКЕ ОПИСУЄМО;
-ОПИС НАЙВАЖЛИВІШИХ ЧАСТИН ІНТЕРЄРУ У ПЕВНІЙ ПОСЛІДОВНОСТІ;
-СВОЇ ВРАЖЕННЯ ВІД ПОБАЧЕНОГО
Опис приміщення допомагає розповісти про життя людей, їх працю, побут, інтереси та захоплення. Часто інтер’єр допомагає зрозуміти внутрішній світ людини.
Складовими частинами опису приміщення є опис місця та опис предметів.
В описі місця “новим” є назви предметів, які наявні в приміщенні (меблів, речей). “Відомим” є вказівки на місце розташування цих предметів (посередині, праворуч, у кутку і т. ін.)
В Н
Наприклад: Посередині кімнати – стіл.
В Н
Ліворуч під стіною – шафа.
В описі предмета “відомим” є назва предмета або його частин, “новим” є назви ознак.
В Н
Наприклад: Світлиця простора.
В Н
Стіни чисто побілені.
Опис приміщення може бути складений у науковому чи художньому стилях.
У науковому описі приміщення інформація про його розмір, форму, освітлення, колір стін, про наявні в ньому предмети з вказівкою на місце їх розташування подається безсторонньо, ставлення автора до описаного не висловлюється. Мета такого опису – точність і конкретність. Слова вживаються тільки в прямому значенні.
У художньому описі передано ставлення автора до описаного приміщення. Нерідко автор описує приміщення через сприйняття котрогось із героїв твору. Мета художнього опису приміщення – викликати певне ставлення до нього та до людини, яка тут мешкає або працює. У такому описі всебічно використовуються художні засоби.
Які ще типи мовлення ви знаєте? (розповідь, роздум)
Назвіть стилі мовлення. (Художній, науковий, публіцистичний, офіційно-діловий)
Отже, опис приміщення може бути складений у науковому та художньому стилях.
ІV Підготовча робота до складання твору-опису приміщення на основі особистих вражень.
1.Робота з підручником. С. тема №8
Зачитайте, яка мета художнього опису?
Які художні засоби застосовують у художньому описі приміщення?
Чи має місце у описі розповідь та роздум?
2. Робота в групах. «Ігровий підхід»
ГРА «ХТО ШВИДШЕ?»
РОЗГЛЯНЬТЕ ПРИМІЩЕННЯ , В ЯКОМУ ЗНАХОДИТЕСЬ. ЗАПИШІТЬ :
(2 групи по черзі до дошки)
1 група: запишіть вказівки на місце розташування предметів, які є в кімнаті ( це буде ВІДОМИМ
2 група: НАЗВИ РЕЧЕЙ , ЯКІ БАЧИТЕ ТУТ. ( Предмети, які наявні в приміщенні - є НОВИМ))
Таким чином, 2 групи буде працювати над описом місця. Де? Що?
Наприклад: біля вікна – стіл вчителя
На стіні – дошка
Напроти дошки - шафа
Дві групи інші :
3 група опишемо предмет
4 група - назви його ознак. В і Н Що? Які?
Наприклад: Стіни – чисто побілені
Лампи – нові ілюмінісцентні
(До дошки по черзі групи 3 тоді 4.)
3.ГРА «СНІГОВА КУЛЯ»
Кожен учень по черзі робить висловлювання , створюючи таким чином колективний усний твір.
((
4. Орфографічна хвилинка.
(Не)великий, (напів)темний, (много)кутники, ч(е,и)пурний, (в)здов(ж,ш), (по)середині, (з)ліва, (с)права, (на)проти,
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА – діти, покрутіть голово вправо,вліво, підніміть ручки вгору, потяніть все тіло за ручками. Помахайте кистями рук, потріпочіть пальчиками. Посміхніться один одному. Почнімо працювати далі.
V Cкладання твору учнями.
Слово учителя. Незабаром свято Новий рік. Ви разом зі своєю родиною теж готуєтесь до свята. Усім хочеться щось поміняти в кімнаті , прибрати, прикрасити. Так?
1) Зв'язок з профорієнтацією.
- А чи знаєте ви, хто такий дизайнер?
Дизайнер (англ. designer) – проектувальник, творець оригінальних ескізів, зразків, моделей, візерунків і ін. В англійську мову це слово прийшло з латинської – designer (лат.) – показувати, намічати, робити. Основне завдання дизайнера – гармонійне поєднання корисності, зручності та краси в промислових виробах, побутових приладах, меблях, житлових , масових, інтер’єрах квартир, офісів.
2.»Уважний глядач»
Зараз ви переглянете відео кліп новорічної пісні , нехай вона надихне вас на творчість. Ваше завдання бути спостережливими і якомога більше побачити і записати дизайнерських речей у приміщенні. Щоб потім самим створити твір-опис приміщення до Новорічних свят.
ВІДЕОКЛІП (ПРЕМ’ЄРА ВІДЕОКЛІПУ)
Тепер сладаємо у групах твір-опис свого дизайнерського приміщення до Новорічних свят. Це може бути вітальня для гостей, дитяча кімната , кімната батьків, кухня.
(команди отримують завдання у конвертах)
3) робота в групах:
- повторення правил роботи в групах;
- розгляд ілюстрацій і визначення призначення кімнат;
- складання твору-опису.
- словникова робота:
С Л О В А Д Л Я Д О В І Д О К
Навісні шафи, газова плита, дверцята зі склом, зручне розташування, кутова кухонна стінка, обідній стіл, витяжна шафа, кольорова гамма, оригінальний дизайн, комод для білизни, просторе приміщення, світла кімната, килимок, журнальний столик, крислатий вазон, широке вікно, приліжкова тумбочка, широка шухляда, різьблені бильця, дзеркальні двері, паркетна підлога, на підлозі постелений лінолеум, гармонійне поєднання кольорів, вдале доповнення, стильні, сучасні меблі, зручний м’який стілець, письмовий стіл з полицями для книг та дисків, чудовий, яскравий візерунок, затишок, дизайнерське рішення, оздоблення стін, килим, абажур, люстра, крісло, пуфик, ялинка, гірлянди, об’ємні вироби із паперу, шафа, гойдалка, стіл із прозорого кольорового скла….
- складання творів у групах (лунає тиха музика):
- презентація виконаних робіт по черзі:
- визначення найкращого твору-опису та нагородження його авторів медалями «Супердизайнер».
VІ Оцінювання результатів групової роботи. ( картки самооцінки)
.
VІІ Домашнє завдання.
Скласти усний твір-опис у художньому стилі з елементами опису приміщення: «Наша класна кімната»
Вручення подаруночків для усіх учасників уроку