Урок. 6 клас.Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Іменник»

Про матеріал
Підсумковий урок у 6 класі з теми "Іменник" має мету поглибити й узагальнити знання учнів про іменник як частину мови; удосконалювати вміння й навички застосовувати здобуті знання з теми; підвищувати мовленнєву культуру; розвивати творчу уяву, логічне мислення; збагачувати духовний світ учнів, розкриваючи значення нородних звичаїв та традицій.
Перегляд файлу

 

ОЙ  РАДУЙСЯ, ЗЕМЛЕ!

                           

                                                                               6 клас

Тема.   Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Іменник»

Мета:    поглибити й узагальнити знання учнів про іменник як частину мови;      удосконалювати вміння й навички застосовувати здобуті знання з теми; підвищувати мовленнєву культуру; розвивати творчу уяву, логічне мислення; збагачувати духовний світ учнів, розкриваючи значення нородних звичаїв та традицій.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого.

Епіграфи :                                                             Бог  світ створив і творить далі,

                                                                             З його наказу все росте;

                                                                             Приймає від комашки жалі

                                                                             І водить сонце золоте!

                                                                                                                І.Огієнко

                                                                       

                                                                                                           

                                             Людині дано пам′ять, що сягає у віки, тому вона й Людина.

                                                                                     Олесь Гончар

                                                                           Різдво Твоє, Христос Боже наш,

                                                                           Засвітило світові світло розуміння...

                                                                                                           (Мт.2)

                                                             Перебіг уроку

І. Увідно – мотиваційний етап.

Учитель

Велемудрий у своєму чині

Будні й свята Бог послав людині.

Бо людині необхідні будні,

Щоб діла вершити многотрудні.

І потрібні для людини свята,

Щоб спочила у труді завзята.

Щоб могла у мирі помолитись

І до Божих таєн причаститись.

                   (Дмитро Білоус)

      Одне з найбільш релігійних свят – Різдво. З ним пов′язують народження Ісуса  Христа.

    Різдво Христове припадає  в нашому календарі на 7 січня, а його навечеря, Святий Вечір, на 6 січня. Народження Ісуса Христа злилося з передхристиянським святом Коляди, чи то Корочуна, яким наші предки обходили найкоротший день у році та початок відродження сили сонця. Тим самим це був початок нового року.

    Українське Різдво сповнене символікою духовних вартостей. На Різдво обмінюються святою вечерею, або обдаровують ласощами колядників. Але головне - Різдво захоплює духовними вартостями – виявами любові, пошани до ближніх. Це свято милосердя. З давніх-давен в Україні шанували та урочисто відзначали різдвяні свята.

     Українська мова невідривна від своїх українських звичаїв. Де свій звичай там і рідна мова. А де українська мова, там буде і український звичай. Звичай і мова – це одне ціле, нерозірвальне.

    Коли  ми святкуємо Різдвяний Святвечір, то він буде українським тільки тоді, коли  ми всі говоримо українською мовою. Коли ж ми української мови не вживаємо , то такий Різдвяний  Вечір не буде Святим,  а тільки штучним. Кутя без української мови зовсім не смачна!

    Наш український рідний звичай  потребує для себе  й української мови. Бо душею свого  рідного звичаю є українська мова. 

    Сьогодні у нас незвичайний урок – будемо святкувати  Різдво та повторимо, як ви засвоїли розділ, що вивчали протягом останніх тижнів. А основне наше завдання – узагальнити й систематизувати знання з теми «Іменник».

ІІ. Освоєння теми уроку

  1. Актуалізація опорних знань.

Робота з опорним конспектом

  1. На які питання відповідає іменник?
  2. Що означає іменник?
  3. Чи можна , на вашу думку, іменник вважати найчисельнішою частиною мови?
  4. Які морфологічні ознаки має іменник?
  5. З якими частинами мови найчастіше вживається іменник у мовленні?
  6. Яким членом речення може бути іменник?
  1. Аудіювання

Прослухайте текст, з′ясуйте його стиль, головну думку, запишіть з пам′яті 10 іменників; визначте  рід , число, відмінок  виписаних іменників.

   Серед найдавніших різдвяних обрядів, що збереглися до наших днів, є «водіння

кози», що відбувається у Щедрий вечір на честь народження Молодика. Це народне драматизоване дійство в минулому виконувалося процесією жерців, які водили «священну» тварину, що символізувала зодіакальне божество або вважалась прадавнім тотемом народу. Цією твариною, як правило, була коза, що уособлювала місяць і вважалась предком слов′янських племен. Тому  вона часто в ході ритуальних дійств приносилася в жертву.

    Упродовж століть ритуал  «водіння кози» видозмінився  і дійшов до нас у зовсім іншому вигляді, що швидше можна назвати імітацією давнього обряду. Тепер містерія здійснюється гуртом парубків, які ходять по хатах із символічною зорею-провісницею ( її роблять на зразок вавилонської – восьмикутною). Роль кози. Як правило, виконує малий хлопець, зодягнутий у вивернутий кожух з прилаштованими рогами. Містерія починається і супроводжується замовляннями, звертаннями до тотемного предка : «Ого –го, коза, ого-го сіра» або :»Кізонько-лебедонько, стань на порозі на одній нозі,-ввійдеш до хати, будемо скакати... Гоцки, гоцки!» У цих обрядах коза є символом добробуту та родючості.

  1. Імітаційна гра «Митник».

(Робота в парах)

 -Уявіть, що ви – митники. На пропуск через митницю чекають 3 колядки. Кожен варіант має завдання виділити  в змісті лише іменники чоловічого і жіночого роду. Отже, з колядок , записаних на картках, 1 варіант виписує лише  іменники жіночого роду, 2- іменники чоловічого роду.

   1. Нова радість стала, яка не бувала:

Над вертепом зірка ясна світлом засіяла.

Де Христос родився, з Діви воплотився,

Як чоловік пеленами, убого повився.

Ангели співають, славу й честь звіщають,

На небесі і на землі мир проповідають.

Давид виграває, в  гуслі ударяє,

   Чудно, дивно і предивно Бога вихваляє.

І ми теж співаймо, Христа прославляймо,

Із Марії рожденного смиренно благаймо:

  • Просим Тебе, Царю, небесний Владарю,

Даруй літа щасливії сего дому господарю.

Даруй господарю, даруй господині,

Даруй літа щасливії нашій славній Україні.

 

2.   Добрий вечір тобі, пане господарю, радуйся!

    Ой радуйся, земле, Син Божий народився.

    Застеляйте столи та все килимами, радуйся!

    Ой радуйся, земле, Син Божий народився.

   Та кладіть калачі з ярої пшениці, радуйся!

   Ой радуйся, земле, Син Божий народився.

   Бо прийдуть до тебе три празники в гості,радуйся

   Ой радуйся, земле, Син Божий народився.

   Ой перший же празник – та Різдво Христове, радуйся!

   Ой радуйся, земле, Син Божий народився.

   Найвідповідальніша місія у 3-го варіанта – не пропустити через митницю колядку, в якій власні назви замаскувались під загальною назвою.

3.  По всьому світу стала новина

    Діва марія сина родила.

   Сіном притрусила,

   В яслах положила

   Господнього сина.

   Діва марія бога просила:

         В що ж  би я сина свого сповила?

  Ти, небесний царю,

   Пришли мені дари,

  Сього дому господарю.

  Зійшли ангели з неба до землі,

      Принесли дари діві марії:

         Три свічки воскові,

   Ще й ризи шовкові

Ісусові христові.

Засіяла звізда з неба до землі,

Зійшли ангели к діві марії.

Співають їй пісні,

Господній невісті,

Радости приносять.

4.Гра «Словесне багатоборство»

   Поставте слова на місця так, щоб утворились народні прикмети , які за  різдвяним   днем віщували погоду і врожай.

  1. Краще, ніж, тріскуче, пекуче, Різдво.  (Краще Різдво тріскуче, ніж пекуче)
  2. На , якщо, день, хліб, дорід, сонячний .  (Якщо сонячний день – дорід на хліб)
  3. Озимина, на, рясний, деревах, защедрить,іній. ( На деревах рясний іній-защедрить озимина).
  4. У, Різдво, день,випало, такий, в, жнива, який, починати, треба. (У який день випало Різдво, в такий треба починати жнива).

       5. «Інтелектуальна розминка».

     Культура мовлення

  1. Поясніть походження назв місяців- грудень,січень.
  2. Розглядаючи правопис  власних назв з великої літери, ми говорили і про те, в текстах яких стилів вони вживаються.                                                                
  3.  Давайте узагальнимо  наші знання. Дайте відповіді на запитання :                          Уяких стилях найчастіше вживаються власні назви та наведіть приклади:
    • Імена по батькові,псевдоніми людей;
    • Клички тварин;
    • Імена персонажів казок, легенд,міфів;
    • Географічні та астрономічні назви;
    • Назви пам’яток  історії;
    • Назви історичних подій;
    • Назви газет, журналів, художніх і музичних творів;
    • Назви установ, організацій;
    • Назви релігійних понять, церковних книг.
    • Назви релігійних понять, церковних книг.
  4. Записані на дошці слова поставте в родовому відмінку однини, визначте їх відміну і групу: вечір, вертеп, Різдво,ангел, цар, січень.

    6.Творча робота в групах.

За малюнком скласти міні-твір, використовуючи опорні слова: ватага,різдвяна зірка, колядники, свято, коза, радість, вечір, сніг,небо, щастя, Ісус Христос.

                 Image0003

7. Самостійна робота

 (за індивідуальними картками)

  • Переписати речення;
  •  Підкреслити іменники;
  • Один іменник (за вибором) провідміняти;
  • Зробити морфологічний розбір одного іменника.

 

  1. Колядували на Різдво хлопці, ходили по дворах із саморобною зіркою, іноді – у супроводі перевдягнених Маланки, кози, ведмедя, солдата   (В.Скуратівський)
  2. Рідні звичаї на чужині – це євшан-зілля, яке нагадує нам про своє: про  все рідне, про родину, про свою Батьківщину, і в′яже з нею, й оберігає від забуття її   ( І.Огієнко)
  3. Хто забуває  свої рідні українські звичаї, той помалу забуває й українську мову (І.Огієнко)
  4. Традиційним українським символом на Новий рік був Дідух  (В.Скуратівський)

 

 

  1. На Новий рік припадає свято Василя, який вважався покровителем землеробства   (В.Скуратівський)

 

  1. Слава богу, добрі люди,

        Хай вам щастя в хаті буде.

       З вифлеєму ми ідемо,

      Вістку радісну несемо:

      Що Христос – спаситель світу,

      Народився у стаєнці,

     І зоря яскраво світить,

     Людям радість сповіщає.

 

  1. Між батьком  і нами – кутя і крученики,

Шкварки й холодці – все аж очі вбира,

Яєчня, ковбаси, в макітрі – вареники,

Коржів, пирогів отакенна гора!  (Д.Білоус)

 

  1. До Святої Вечері є звичай сідати, коли на небі покажеться перша зірка, як колись показалася над вифлеємським вертепом   (Л.Храплива-Щур)
  2. Велемудрий у своєму чині , 

Будні й свята Бог послав людині (Д.Білоус)

 

  1. Земле моя, всеплодющая мати!

Сили, що в твоїй живе глибині,

Краплю, щоб в бою сильніше стояти,

Дай мені     (І.Франко)

    ІІІ.Підсумок уроку

         Узагальнююча бесіда

  • Яку тему ми сьогодні повторювали?
  • З яким релігійним святом ми пов′язали наш урок?
  • Що нового про святкування Різдва ми дізналися?
  • Чи все згадали на уроці про іменник?
  • Чи  сподобався сьогоднішній урок?

 

Заключне слово вчителя.

-Протягом уроку ми працювали з текстами, реченнями , словами, які підтверджують тезу, що українська мова невідривна від своїх звичаїв. Ми повинні   не тільки знати і використовувати  правила української мови, а пам′ятати звичаї українського народу. Хто забуває свої рідні звичаї, той забуває українську мову. А хто забуває звичаї й мову, той забуває свою націю, - свою Віру, свій народ.

   Вертаюсь до мови тії чарівливої

І щиро бажаю, щоб вічно жили

Такі дорогі родові наші звичаї

І гнулися в нас від достатку столи.

   ІV. Домашнє завдання

      Написати твір-мініатюру на тему «Свято Різдва в моїй родині».

      

 

 

   

 

docx
Додано
22 грудня 2020
Переглядів
784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку