Повторення другорядних членів речення на основі поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати…»

Про матеріал
Інтегрований урок української мови з літературою. Мета: формувати предметні компетентності за темою «Другорядні члени речення»; знаходити в поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати» та правильно використовувати головні й другорядні члени речення в усному й писемному мовленні; продовжувати знайомство з творчістю поетеси; використовувати комунікативні стратегії для формулювання власної позиції; розвивати критичне мислення, творчі вміння та навички самооцінювання; виховувати цілеспрямованість і принциповість.
Перегляд файлу

Дата   06.11.2024                                                                        Клас  8,8-Г

 

Тема. Повторення другорядних членів речення на основі поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати…»

Мета: формування предметних компетентностей:

українська мова: повторити вивчене з теми «Другорядні члени речення», удосконалювати вміння знаходити та правильно використовувати другорядні члени речення в усному й писемному мовленні;  формувати орфографічну та пунктуаційну грамотність;

розвивати критичне мислення учнів методом  логічного; уміння аргументувати свої думки; навички самостійної роботи;

виховувати свідому потребу в знаннях, культуру усного та писемного мовлення, розуміння прекрасного, усвідомлення нерозривного зв’язку людини з природою.

українська  література: опрацювати ідейно-художній зміст програмового твору Лесі Українки, пов’язуючи його з життям поетеси; з’ясувати основні мотиви даного вірша;

 розвивати вміння коментувати прочитане, критичне мислення методом логічного, зіставляти, узагальнювати;  формувати кругозір, світогляд школярів;

 виховувати почуття поваги, любові до поетичної творчості Лесі Українки, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Очікувані результати:

учні знатимуть: другорядні члени речення, зміст вірша;

учні вмітимуть: визначати другорядні члени речення, художні засоби поезії

 

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація, відео, підручник

Методи, форми, види, прийоми роботи: слово вчителя, емоційна хвилинка, проблемне запитання, робота з епіграфом «Лінгвістичний експеримент», бесіда, робота з текстом вірша, словникова робота, «незакінчене речення», лінгвістичний експеримент, гра «Мовна розминка» (learningapps),  відновлення вірша (Wordwall) фізкультхвилинка, «Асоціативний кущ», укладання літературного паспорту твору, «Дерево припущення», літературні квізи «Kahoot» , метод «Прес»

 

Тип уроку:  формування компетентностей

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.  Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці Добрий день, діти. Сьогодні ми з Ніною Миколаївною проведемо інтегрований урок  української мови з літературою. (слайд 1)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Визначення теми, мети уроку

Який у вас настрій? Покажіть смайлом. Сподіваюсь, що гарний! Трапляється так, що звичайна посмішка здатна на цілий день забезпечити гарний настрій, а погане слово - зіпсувати його на тиждень. Тож посміхнімося одне одному. Нехай цей урок наповнить ваші серця добром, красою, прагненням чути і відчувати слово.   (слайд 2)

Перш ніж почнемо працювати, пригадаймо правила поведінки під час онлайн-уроку: камера ввімкнена, мікрофон вимкнений,  правило  піднесеної руки. Пам’ятайте про правила під час повітряної тривоги.

  1. Слово вчителя.  Запишіть дату і тему уроку.

Повторення другорядних членів речення на основі поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати…».                                      (слайд 3)

  1. Повідомлення та обговорення епіграфа уроку.

Епіграф. Поетична мова – це найприродніша мова.
                                                                       Леся Українка

 Сьогодні мистецтво слова проникне у наші серця і допоможе нам пізнати скарби рідної мови!

- Прочитайте епіграф, запишіть його в зошитах. Як ви його розумієте?

«Лінгвістичний експеримент». (слайд4)

Поясніть вислів Лесі Українки лише непоширеними реченнями. Чи вийшло у вас? Зробіть висновки про роль другорядних членів у реченні. (слайд 5)

3. Очікувані результати

І метою нашого уроку є продовжувати формувати предметні компетентності за темою «Другорядні члени речення»,  знаходити в поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати» та правильно використовувати головні й другорядні члени речення в усному й писемному;  проводити аналогії з сучасним життям; використовувати комунікативні стратегії для формулювання власної позиції; розвивати критичне мислення, творчі вміння та навички; виховувати цілеспрямованість і принциповість.

                                                                                (слайд 6)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

  1.               «Мовна розминка» (слайд 7) 

Пропоную виконати лінгвістичну розминку. За 1 хвилину потрібно розгадати філворд. За лінком, надісланим в чат, https://learningapps.org/display?v=pthqwasna24 або за    переходимо до виконання інтерактивної вправи.

  1.            Інструктаж щодо оцінювання

 

За виконання завдання можете отримати 2 бали. Оцініть свою роботу й занотуйте на берегах зошита.

 

Які назви другорядних членів ви відшукали у філворді? Повторімо їх визначення. (повторення відомостей про другорядні члени речення).

3.   Розминка «Незакінчене речення» (слайд 8)

Пропоную вам перейти до розминки «Незакінчене речення». Якщо ви відповідали або знали відповіді на всі питання, поставте собі 3 бали.

 

Леся Українка народилася в місті 1(Новоград-Волинський) . Її батько Петро Косач був 2 (службовцем-юристом), а мати Ольга Косач (псевдонім – 3 (Олена Пчілка)) письменницею. В родині Косачів було 4 (шестеро) дітей. Справжнє ім’я Лесі Українки – 5 (Лариса Петрівна Косач) . Вдома її лагідно називали 6 (Зея,Зеїчка), бо була тонка, як стебло японської кукурудзи. Особливо близькою Леся була з братом. Їх навіть називали спільним прізвиськом 7 (Мишелосіє) .

Ви чудово справилися з завданнями.

А ще Леся Українка знала 10 мов та дуже любила музику. Її улюблений музичний інструмент – фортепіано.

4. Домашнє завдання   (слайд 9)

Щойно ви пригадали відомості з мови, а зараз актуалізуємо вивчене з літератури. Виконайте інтерактивну вправу на платформі Wordwall.

Завдання: відновіть поезію Лесі Українки «Давня весна», вставивши пропущені головні члени речення. За правильне виконання вправи можете отримати 3 бали.  https://wordwall.net/play/53751/381/801

4. Фізкультхвилинка

 - Втомилися? А зараз трішки відпочинемо. Встаньте й виконайте кілька вправ.  (слайд 11)

IV. Опрацювання навчального матеріалу 

  1.          Асоціативний кущ

Ми з вами відпочили, а тепер продовжуємо працювати над твором Лесі Українки. Поезія називається «Хотіла б я піснею стати…». Подумайте й протягом однієї хвилини запишіть, із чим у вас асоціюється слово «пісня». Перевірмо, тож які асоціації зі словом «пісня» у вас виникли. (слайд 12)

  1.               Робота з поезією «Хотіла б я піснею стати…» (слайд 13)

(виразне читання вірша учнями по одній строфі).

3. Словникова робота.

  •               Сюю – цю.
  •               Хибкий – який коливається, хитається.
  •               Буяти – тут у знач. літати.

Зверніть увагу на тлумачення слів під віршем.

4. Бесіда. 

  •               Яким настроєм пройнятий вірш Лесі Українки? (Піднесений) Чим це пояснюється?
  •               Як ви вважаєте, чому лірична героїня хоче стати піснею?(Вона прагне вільно по світу літати, допомагати людям у горі й радіти з ними в радості)
  •               Зробіть висновки про її вдачу. (Вона щира, відкрита, прагне допомагати людям)
  •               Спробуйте пофантазувати, ким могла б бути лірична героїня в наш час? (волонтеркою)

Висновок: Леся Українка мала могутню зброю – багату уяву, палке серце, величезний талант. Тому й захотілося їй стати піснею, щоб вільно по світу літати, допомагати людям у горі й радіти з ними в радості. Саме такими рисами наділила вона свою ліричну героїню, яку ваблять стихії, їй хочеться вітром літати від ясних зір до глибокого моря. Має вона й свої таємниці, "щастя… таємне", яке засіяє разом із нею ясніше ясної зорі й гучніше, ніж море. У вірші багато художніх засобів, які увиразнюють основну думку.

5. Літературний паспорт твору. Слайд 14

Назва твору, автор

Хотіла б я піснею стати

Рід літератури

Лірика.

Вид лірики

Філософська і пейзажна

Жанр

Вірш

Мотив

Провідний мотив: бажання стати піснею, бути вільною.

Ідея

Ідея: возвеличення відчуття свободи, а також прагнення дарувати іншим красу.

Художні засоби:

 

епітети:

 «ясна хвилина», «ясні зорі»,

 «спів дзвінкий», «хвилі прозорі», «море хибне», «щастя таємне»;

метафори:

 «вітер розносив луну», «полинути співом», «упасти на хвилі», «лунали мрії».

повтори:

 «ясніші… яснії», «гучніше… гучне», «мої…», «моє…»;

 

порівняння:

  «ясніші, ніж зорі яснії»; «гучніші, ніж море гучне».

  1.  «Дерево припущеня» (слайд 16)

https://youtu.be/Xzkrcq6JgeE        http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FXzkrcq6JgeE&4&0

 

  •          Виконаймо вправу «Дерево припущення». Прослухайте піснюі дайте відповідь на питання:  Чи змогла, на вашу думку, виконавиця відтворити внутрішній стан ліричної героїні вірша? Чи змінили б ви мелодію на повільнішу чи швидшу? Якби вносили зміни, то чому?
  •          Ось на музику поклав текст вірша  ШІ.

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок

 Настав час показати, якими уважними ви були протягом уроку. Пропоную виконати квізи на платформі «Kahoot». За виконання завдання зможете отримати 6 балів.

1. Виконання квізів «Позмагаймося», за лінком https://kahoot.it/challenge/07386158?challenge-id=c0345369-b87e-4d3d-bfb0-89c8bc04563d_1729580048687 або     (слайд 11)

Щоб краще запам’ятати вірш, виконайте кілька вправ на основі тексту.

2. Готуємося до НМТ (слайд 18)

Дуже важливо готуватися до НМТ вже зараз, тому ви сьогодні ознайомитеся з елементами графічних маркерів. Прочитайте вірш ще раз та виконайте завдання до нього. Відповіді запишіть у зошитах. За успішне виконання цього завдання поставте собі 3 бали.

 

Хотіла б я піснею стати
У сюю хвилину ясну,


Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну.


Щоб геть аж під яснії зорі
Полинути співом дзвінким,


Упасти на хвилі прозорі,
Буяти над морем хибким.

Лунали б тоді мої мрії
І щастя моє таємне,
Ясніші, ніж зорі яснії,
Гучніші, ніж море гучне.

1. Пунктуаційну помилку допущено в реченні, позначеному.

А

Б

В

Г

 Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. У формі називного відмінка вжито виділене слово

А хвилину

Б луну

В зорі

Г хвилі

Д мрії

3. Сім означень є в реченні, позначеному

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Практична робота  (слайд 19)           

А зараз перейдімо до наступного завдання.   Прочитайте строфу й, використовуючи структуру "ПРЕС", висловіть свою думку про роль другорядних членів речення в цьому прикладі. За виконання цього завдання можете поставити собі 4 бали.

Моя душа  ніколи не забуде
Того  дарунку, що весна дала;
Весни такої не було й не буде,
Як та була, що за  вікном цвіла.

  • Я вважаю, що... (вислови свою загальну думку про роль другорядних членів у реченні)
  • Тому що... (поясни свою думку, використовуючи знання про другорядні члени)
  • Наприклад... (наведи приклади з речення, які підтверджують твою думку)
  • Отже... (зроби висновок про важливість другорядних членів речення)

Молодці! Всі справилися! Перейдімо до наступного завдання

  1. Синтаксичний розбір речень.

Підкреслити головні та ті другорядні члени речення. (слайд 20)   За правильне виконання можете поставити собі 3 бали.

Словами серденька не одурити…

Поетична мова – це найприродніша мова.

Багато драм починається щасливо.

Отже, другорядні члени речення роблять мовлення більш виразним, образним, яскравим, емоційно забарвленим, влучним, конкретним.

VI. Підсумок уроку (слайд 21)

Назвіть 3 поняття, що сьогодні вивчили, 4 факти, які запам'ятали про мисткиню і 3 вміння, що вдосконалили на уроці.

Сподіваюсь, що наш урок був цікавим і пізнавальним для вас.  Діти, ви сьогодні добре попрацювали, тож підіб’ємо підсумки. Порахуйте бали, які ви поставили собі. Хто хоче, можете поділитися у чаті. Оцінку за урок отримаєте після перевірки домашнього завдання. Ми обо’язково врахуємо ваше самооцінювання.

VІІ. Домашнє завдання  (слайд 22)

НАПИСАТИ ЕСЕ НА ТЕМУ «Вірші Лесі Українки в сучасній інтерпретації», в перших трьох реченнях підкреслити другорядні члени  відповідно до їх синтаксичної ролі. За допомогою ШІ створити ілюстрацію до свого есе.

VІІІ. Рефлексія  (слайд 23)

 

 

docx
Додано
7 листопада
Переглядів
380
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку