Урок узагальнення та систематизації вивченого з теми "Складносурядне речення". Урок-роздум про складносурядне речення та складність життя. Епіграфом до уроку взято слова Ліни Костенко "Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть".
Тема. Узагальнення та систематизація вивченого про складносурядне речення.
Мета: поглибити і узагальнити знання учнів про складносурядне речення, змістові відношення між його частинами та розділові знаки; вдосконалити пунктуаційну грамотність, уміння складати складносурядні речення; сприяти формуванню духовних цінностей; виховувати повагу до народної моралі та почуття національної свідомості.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого. Урок-роздум про складносурядне речення та складність життя, з використанням презентації.
Епіграф:
Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть.
Ліна Костенко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
1 слайд – Добрий день! (на фоні зимового пейзажу)
Вступне слово вчителя. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Добрий день, дорогі діти! Погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? (хмарна) Яким словом можна висловити настрій? (похмурий) А тепер посміхніться один одному і мені. Стало світліше... Побажайте товаришу успіхів. Стало сонячно… Давайте завжди бачити добре і красиве довкола нас за будь-якої погоди!
Хочу, щоб від нашого уроку залишилися приємні враження, щоб ваші серця і розум наповнилися добром, щирістю, любов'ю до людей, новими знаннями. Урок знову відчинить для вас двері у багатий і прекрасний світ рідного слова.
II. Актуалізація знань, мотивація навчальної діяльності.
2 слайд – Епіграф: «Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть». (на фоні храму)
Робота з епіграфом. Метод «Мозковий штурм».
Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть.
Ліна Костенко
- Про який храм говорить Ліна Костенко?
- Що таке «душа»?
- Якою повинна бути людина, щоб до неї тягнулися, «приходили» інші?
- Яке слово можна використати як синонім до названих цінностей, щоб воно було споріднене із словом «душа»?
3 слайд – Духовність – властивість душі, яка складається з переваги духовних, моральних та інтелектуальних інтересів понад матеріальними.
4 слайд – Схема духовних цінностей
Проблемне запитання
- Яким духовним цінностям ви віддасте перевагу?
СХЕМА ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ
Бліц-опитування
- Яке за будовою речення, взяте для епіграфу?
- Яке речення вважається складним?
- Які види зв’язку існують у складному реченні?
- Які є види складних речень залежно від зв’язку між їх частинами?
- На які групи поділяються сполучникові складні речення?
- Які речення називаються складносурядними?
Метод «Передбачення»
- Як ви гадаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким епіграфом?
5 слайд – метод «Незакінчене речення» (початки речень)
Метод «Незакінчене речення»
«Я вважаю, що на цьому уроці…»
«Сьогодні йтиме мова про…»
«Скоріш за все на уроці ми розглянемо…»
III. Повідомлення теми і мети уроку.
6 слайд – тема уроку (Узагальнення та систематизація вивченого про складносурядне речення).
Так, тема сьогоднішнього уроку: «Узагальнення та систематизація вивченого про складносурядне речення». Але проведемо ми його у формі роздуму про складносурядне речення і про складність життя.
Сьогодні більше, ніж будь-коли, ми зобов’язані думати про те, що вбираємо у свою душу. На жаль, у нашому суспільстві надзвичайно тонкий «озоновий» шар духовної культури, міліють її джерела. Обсяг інформації зростає, натомість духовність, загальний рівень культури людей, як свідчать соціологічні дослідження, знижуються. Тому сьогодні на уроці, крім складносурядного речення, ми поговоримо про складність життя, про те, як не розгубити духовні цінності, а навпаки збагатитися ними.
7 слайд – рекламна пауза
Реклама складносурядного речення
- Індивідуальним домашнім завданням кільком учням було підготувати рекламу-жарт складносурядного речення. Надамо їм слово.
- Якщо Ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину «Філологія». До Ваших послуг складносурядне речення. Його рівноправні частини легко і невимушено з’єднуються сурядними сполучниками.
- Зручні у використанні і його розділові знаки. Найчастіше використовується кома. Якщо ж Ви особливо захочете підкреслити принадність другої частини, виберіть тире.
- А часом, щоб полегшити Вам життя, це речення може обійтись і без розділового знака. Купуйте наш товар і Ви не пошкодуєте!
IV. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.
- Виконуючи різні завдання, не забувайте виставляти собі бали у «Залікову картку».
8 слайд – «Клоуз-тест»
- Налаштуватися на плідну роботу вам допоможе «Клоуз-тест». Вам необхідно продовжити речення одним словом. Тож будьте уважні.
1. Якщо частини складносурядного речення вказують на одночасність або часову послідовність, то між ними ставиться ....
2. Якщо частини складносурядного речення виражають швидку зміну подій, то між ними ставиться….
3. Якщо частини складносурядного речення менш пов’язані за змістом, дуже поширені, то між ними ставиться ....
4. Якщо зміст обох частин різко протиставляється, то між ними ставиться ....
5. Якщо автор хоче підкреслити самостійність частин складносурядного речення, то між ними ставиться ....
6. Якщо є спільний для обох частин складносурядного речення член, то між ними ставиться ....
- Зараз ви самі перевірите свої відповіді (на мультимедійній дошці з’являються слова-відповіді). Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом. Свої оцінки запишіть у залікові картки.
9 слайд – відповіді (Кома, тире, крапка з комою, тире, крапка з комою, не ставиться нічого)
10 слайд – міні-тест
- Для виконання наступного завдання один учень піде до дошки, а інші будуть працювати у зошитах. Необхідно визначити, який розділовий знак треба поставити на межі частин складносурядного речення. Учень пояснить свій вибір.
а) тире;
б) крапку з комою;
в) кому.
Речення спроектовані на мультимедійній дошці.
1) Можна прожити і без собору, і без пісні, і без Рафаеля, але чи залишимось ми тоді в повному розумінні слова людьми? (О. Гончар)
2) Чудний наш народ – і сильний, і сумний. Мав героїв – і ніхто їх не знав… Усе життя любив волю – і все життя жив рабом…(В. Винниченко)
3) Співчуття є найголовніший і, може, єдиний закон буття людського; і про це слід завжди пам’ятати. (Ф. Достоєвський)
Учень пояснює свій вибір.
Додаткове запитання
- Коли між частинами складносурядного речення не ставиться розділовий знак?
11 слайд – графічний диктант
Графічний диктант
- Необхідно схематично зобразити почуті речення. Один учень виконує завдання на дошці, а потім звіримо.
Додаткове завдання
- Визнач змістові відношення між частинами складносурядних речень.
1) Або ти змалку привчишся перемагати свою байдужість, лінь та інертність, або висока мета ніколи не буде тобою досягнута. (А. Єланська) (Взаємовиключення явищ)
2) Не кидай іскри в попіл – і сама згорить, і село спалить. (Народна мудрість) (Причина і наслідок)
3) Дерево міцне корінням, а людина – трудовим горінням (Народна мудрість) (Зіставлення)
Додаткове запитання
- Які ще змістові відношення можуть бути між частинами складносурядного речення? (Одночасність і послідовність, протиставлення, чергування явищ)
(Тому, хто працював біля дошки, за правильні відповіді додається 6 балів)
12 слайд – хвилинка поезії
Хвилинка поезії
- А зараз «Хвилинка поезії». Прослухайте вірш Миколи Луківа «Не зобидь ні старця, ні дитину…», яка спроектована на мультимедійній дошці.
Проблемне завдання
- Чи є в поезії складносурядне речення? Якщо є, то випишіть його.
Не зобидь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем.
Тільки раз ми на землі живем,
І на душу не бери провину.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро добром спіши воздати, -
Мудрість завше доброю була.
Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла!
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало!
13 слайд – синтаксична п’ятихвилинка
- То чи є складносурядне речення у поезії, яка щойно прозвучала?
Синтаксична п’ятихвилинка
- Зробіть синтаксичний розбір складносурядного речення, яке виписали із прослуханої поезії, а потім хтось із вас озвучить виконане завдання. (Спонукальне, неокличне, складне, сполучникове, складносурядне, кома між простими реченнями, причина і наслідок)
14 слайд – творча робота (1)
Творча робота
1 завдання: скласти речення за схемами.
Речення, у якому вжито повторюваний сполучник то…то і відбувається чергування явищ.
Частини, поєднані сполучником і, виражають швидку зміну подій.
У складносурядному реченні є вставне слово, яке стосується обох частин.
(Один учень зачитує складені речення)
15 слайд – творча робота (2)
2 завдання: скласти міні-твір «Що я найбільше ціную в людині».
(Один учень озвучує власний твір)
ІV. Підсумок уроку. Оцінювання.
1. Тестові завдання.
Завдання роздруковані і лежать на кожній парті.
Учні записують вибрані букви у рядок.
1. У якому рядку правильно названі всі засоби зв’язку частин складносурядного речення?
К) сполучники сурядності і підрядності, інтонація;
Л) сполучники, сполучні слова, інтонація;
М) сполучники сурядності, інтонація.
2. Укажіть єднальні сполучники.
Н) ні - ні, але, а, й;
О) та, і, й;
П) ні то – ні то, чи, то.
3. У якому реченні протиставні змістові відношення?
К) Не треба сліз, і не потрібен сміх.
Л) Діла добрих оновлюються, а діла злих гинуть.
М) Людське в людині — це найвища цінність, і дар цей треба всім нам берегти.
4. У якому реченні змістові відношення вказують на причину і наслідок?
Н) Дружба має різні прояви, але закон у неї один — вірність.
О) Хтось, не подумавши, сказав - і слово, як оса, вкусило.
П) Чи печи пиріжки, чи не прийдуть дружки.
5. Укажіть речення із змістовим відношенням чергування явищ.
В) Порятуй красу — і вона порятує нас.
Г) На світі все минеться, а правда зостанеться.
Д) То я когось не розумію, то хтось не зрозумів мене.
6. У якому реченні між частинами слід ставити тире?
Ф) Або розумне казать або зовсім мовчать.
Х) Ти посадиш дерево а знадобиться у віках.
Ц) Я правді глянула у вічі і чорний колір білим став.
7. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку?
И) Наука вчить багато, а життя – ще більше.
І) Стій, людино! Ось твій світ, вічний і прекрасний і ти в ньому живеш коротку свою мить.
Ї) Серцю дано не бідніти, і думам не дано всихать!
16 слайд – «Мікрофон»
2. Технологія «Мікрофон».
- Чого навчилися на уроці?
- Що корисного для себе почерпнули?
- Що візьмете з собою у подальше життя?
3. Оцінювання роботи учнів на уроці.
- Оцінки отримують учні, що підготували рекламу, що працювали біля дошки, що зачитували синтаксичний розбір речення, складені особисто складносурядні речення і твір. Здайте, будь ласка, робочі зошити і залікові картки, щоб я оцінила всіх інших.
V. Домашнє завдання.
17 слайд – домашнє завдання
Скласти твір-роздум на тему «Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть», використовуючи складносурядні речення.
18 слайд – уривок із поезії Г. Чубач
Напутнє слово вчителя
Щоби світ цей на краще змінити,
Щоб настала омріяна мить,
Мало тільки родитись і жити,
Мало вмерти і пам'ять лишить.
Треба зранку до праці вставати,
Зневажаючи втому і лінь,
І долати, долати, долати
Бездуховність усіх поколінь…
Ганна Чубач
Урок закінчився. Дякую за співпрацю!
Додаток А
Залікова картка: ……………………………………………….
|
Назва виду роботи |
Максимальна кількість балів |
Оцінка |
1. |
Клоуз-тест |
6 |
|
2. |
Міні-тест |
6 |
|
3. |
Графічний диктант |
6 |
|
4. |
Хвилинка поезії |
12 |
|
5. |
Синтаксична хвилинка |
6 |
|
6. |
Творча робота Складання речень |
6 |
|
7. |
Міні-твір |
6 |
|
8. |
Тестові завдання |
6 |
|
9. |
Усні відповіді |
6 |
|
Залікова картка: ……………………………………………….
|
Назва виду роботи |
Максимальна кількість балів |
Оцінка |
1. |
Клоуз-тест |
6 |
|
2. |
Міні-тест |
6 |
|
3. |
Графічний диктант |
6 |
|
4. |
Хвилинка поезії |
12 |
|
5. |
Синтаксична хвилинка |
6 |
|
6. |
Творча робота Складання речень |
6 |
|
7. |
Міні-твір |
6 |
|
8. |
Тестові завдання |
6 |
|
9. |
Усні відповіді |
6 |
|
Залікова картка: ……………………………………………….
|
Назва виду роботи |
Максимальна кількість балів |
Оцінка |
1. |
Клоуз-тест |
6 |
|
2. |
Міні-тест |
6 |
|
3. |
Графічний диктант |
6 |
|
4. |
Хвилинка поезії |
12 |
|
5. |
Синтаксична хвилинка |
6 |
|
6. |
Творча робота Складання речень |
6 |
|
7. |
Міні-твір |
6 |
|
8. |
Тестові завдання |
6 |
|
9. |
Усні відповіді |
6 |
|
Додаток Б
Тестові завдання
Записати вибрані букви у рядок, щоб вийшло слово.
1. У якому рядку правильно названі всі засоби зв’язку частин складносурядного речення?
К) сполучники сурядності і підрядності, інтонація;
Л) сполучники, сполучні слова, інтонація;
М) сполучники сурядності, інтонація.
2. Укажіть єднальні сполучники.
Н) ні - ні, але, а, й;
О) та, і, й;
П) ні то – ні то, чи, то.
3. У якому реченні протиставні змістові відношення?
К) Не треба сліз, і не потрібен сміх.
Л) Діла добрих оновлюються, а діла злих гинуть.
М) Людське в людині — це найвища цінність, і дар цей треба всім нам берегти.
4. У якому реченні змістові відношення вказують на причину і наслідок?
Н) Дружба має різні прояви, але закон у неї один — вірність.
О) Хтось, не подумавши, сказав - і слово, як оса, вкусило.
П) Чи печи пиріжки, чи не прийдуть дружки.
5. Укажіть речення із змістовим відношенням чергування явищ.
В) Порятуй красу — і вона порятує нас.
Г) На світі все минеться, а правда зостанеться.
Д) То я когось не розумію, то хтось не зрозумів мене.
6. У якому реченні між частинами слід ставити тире?
Ф) Або розумне казать або зовсім мовчать.
Х) Ти посадиш дерево а знадобиться у віках.
Ц) Я правді глянула у вічі і чорний колір білим став.
7. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку?
И) Наука вчить багато, а життя – ще більше.
І) Стій, людино! Ось твій світ, вічний і прекрасний і ти в ньому живеш коротку свою мить.
Ї) Серцю дано не бідніти, і думам не дано всихать!