12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Урок української мови. Урок зв'язного мовлення

Про матеріал
Продовжити роботу із вдосконалення навичок складання казки, вміння правильно і точно висловлювати свої думки. Розвивати спостережливість, образне мислення та уяву. Виховувати любов до казок. Методично – дидактичне забезпечення уроку: малюнки листків, осені, сюжеті малюнки та емблеми для об’єднання дітей у групи, листки з дерев, асоціативний «кущ осені», дерево для вправи «Очікування».
Перегляд файлу

Урок української мови

Тема:  Розвиток зв’язного мовлення. Складання казки на основі власного досвіду.

Мета: продовжити роботу із вдосконалення навичок складання казки, вміння правильно і точно висловлювати свої думки. Розвивати спостережливість, образне мислення та уяву.  Виховувати любов до казок.

Методично – дидактичне забезпечення уроку: малюнки листків, осені, сюжеті малюнки та емблеми для об’єднання дітей у групи, листки з дерев, асоціативний «кущ осені», дерево для вправи «Очікування».

 Хід уроку

І. Оголошення теми уроку.

- Діти, я дуже щаслива працювати з вами. Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного мовлення. Ми будемо складати казку. Запишемо у зошити: «Складання казки».

- Наш урок – це урок творчості, натхненності, добра і радості. Пропоную ознайомитися (а може дехто це вже зробив) із тими завданнями, які чекають на вас сьогодні.

Читаємо з дошки:

Вправа «Очікування»

  1. Поетична стежинка
  2. «Дощ» компліментів листочкам
  3. Колективна робота над складанням початку казки
  4. Фізкультхвилинка
  5. Робота в групах
  6. Презентація роботи у великій групі (класі)
  7. Підсумок
  • Діти, ми звами на одному з уроків мовлення писали казку - розповідь осіннього листочка. Згадайте найкращу роботу.

Давайте її прочитаємо. (Зачитується твір).

  • На тому ж уроці ми створили такий асоціативний «кущ»                       (тема «Осінь» ).

Погляньте на нього.  А тепер виберіть із нього найкрасивіше, найяскравіше явище природи, яке відрізняє осінь від інших пір року. (Падолист, листопад)

  • Що за явище таке?
  • Коли це найчастіше буває? (У жовтні)
  • Так, у жовтні ще  з давніх – давен цей місяць називають золотоцвіт.

Та жовтнева пора падолисту вже відійшла, залишивши таку красу в нашому класі.

Від цього святково та врочисто. Та заметіль листопада ще продовжується… Кожен із вас у цю пору  впіймав листочок. Прислухайтесь до нього, порадуйтесь. Листочок підскаже що ви «очікуєте» від сьогоднішнього уроку. Пам’ятайте, що починати треба зі слів: «Я очікую…»

ІІ. Вправа «Очікування». Діти говорять слова-очікування, прикріплюють до дерев чи на землю листок.

  • Ось таку картину осені створили наші очікування. А який чудовий килим!

Ступаєш по ньому – і бачиш листочки різні за формою та кольором, величиною і характером падіння на землю.  Мабуть і не знайдеш двох однакових. Ось так і ви, діти, різні, не схожі один на одного. Ви не кращі, не гірші, ви – просто інші.

У пору листопада я також упіймала такий листочок, дивний і казковий. Він не тільки доповнює створений вами осінній пейзаж, а й підказує мені, що я очікую:

  • ви будете правильно й красиво висловлювати свої думки, фантазувати і уявляти;
  • ваше мовлення збагачуватиметься образними словами й виразами;
  • будете злагоджено працювати в групах, де вам буде комфортно.
  • Діти, що робиться з природою восени? (восени природа засинає)

ІІІ. Поетична стежина.

  • Послухаємо як про це говорить поезія.

Читання поетичних рядків Івана Буніна:

Темної осені степ укривається

Листям опалим вві сні.

Пагони сплять, і травиці дрімається,

Сік застига до весни.

  • Зрозуміло, що сьогодні осінній лист – поважний гість у нашому класі. Він такий гарний. Подобається листочку, що я про нього так гарно сказала. Я хочу щоб на всі листочки «полився » дощ компліментів. Так так, щоб він був рясний і красивий!

Пропоную вийти на поетичну осінню стежину, де ми уважно прислухаємося й виберимо строфи, рядки, уривки про осіннє листя. (читання віршів підготовлених дітьми)

ІV. «Дощ» компліментів листочкам.

  • А тепер відправимо листочки купатися під «дощем» компліментів, а може навіть і під «зливу». Скажіть, які вони, на що схожі, як летять?

Читаємо записи з дошки:

Які листочки, на що схожі:

Золотий листопад, золотий дощ, ніби сльози, ніби парашути, золотисте, червонясте, килимок, тканий так майстерно, схожі на яскравих метеликів.

Як падають, як летять:

Зривається і пісеньку співа,  пурхає, лине,  миготить, майорить, золоті метелики з дерева летять.

Золотий пролився дощ, наче полум’я горить, запломеніли, падають, як зорі, злітають, кружляють.

 

  • Вдячні листочки вам за такі чудові компліменти! І кожен із них з нетерпінням чекає,  просто заслуговує, щоб стати головним героєм казки. А який же герой без імені? Давайте виберемо йому ймення. (Барвик, Грайлик, Веселун)
  • А Барвик чи Грайлик хоче, щоб ви написали казку про його подорож. Але спочатку давайте підберемо синонім до слова  подорож (мандрівка, мандри).
  • То як ми назвемо казку? (діти пропонують варіанти назв)
  • Запишемо в зошит такий заголовок казки, який вам найбільше подобається.

(Мандрівка Барвика, Мандри Грайлика)

V.  Колективна робота над складанням початку казки.

  • Діти, казка – це також текст. Із яких частин він складається ?
  • Як здебільшого розпочинаються казки?
  • Отже, яке перше речення запишемо?

На високому гіллі жив-був Грайлик.

  • Як йому жилося навесні та влітку?

Добре йому жилося навесні та влітку.

  • Це ми написали зачин. Тепер ми розпочинаємо писати основну частину. То яка пора року спричинила зміни в природі? А як про це сказати, щоб використати образні  вирази? Складіть гарне речення. 

Непомітно підкралась золотокоса чарівниця.

  • Що сталося з листочками?

Листочки зграйками та поодинці почали облітати з дерев.

  • І врешті-решт станеться так, що листочок залишиться один на дереві. Напишемо про це речення.

Скоро Грайлик залишився сам на дереві.

  • Що він вирішив зробити?

Вирішив піти у мандри.

  • Це ми написали один абзац основної частини.  Треба продовжити казку. Але ж самому сумно продовжувати. Грайлик запрошує і вас, діти, допомогти йому знайти друзів, які б також стали героями казки, продовженням основної частини.

Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти! Посміхніться!

Землі рідній поклоніться.

І до сонця дотягніться,

Раз – присядьте,

А два – станьте,

Ви зі мною та з листочком

Мій таночок починайте.


(Діти імітують під музику рух листочка, який падає, шукають свою групу за емблемою).

Листочок, листочок на вітрі шелестить.

Сьогодні  танок із дітьми він спішить.

Діти люблять танцювать,

Люблять всі відпочивать.

Листочка- друга ви знайдіть

І гарну казку про них напишіть.

(Діти сідають на нові місця).

Знайшли друзів листочку і собі? Тепер ви будете разом працювати в групах. Тож давайте згадаємо правила роботи в групі.

Порадьтеся і виберіть лідера, каліграфа, секунданта. На виконання роботи відводиться 10 хвилин.

 VI. Робота в групах. Складання казки, запис її каліграфом на листках.

 І група

  ІІ група

ІІІ група

«Листочок із їжаком»    «Листочок із каштанчиком»            «Листочок із другом»

 

                                   Опорні слова та словосполучення

 Побачив їжачка, миттю стрибнув, поспішав у кубельце,  розстелив на ліжку, ніжну колискову, міцно заснули, подарує матінці-землі, ще родючішою стала.

Побачив каштан, один моргає карим оком, мелодію вітру, міцні обійми, розповів про життя-буття, міцно заснули, проросте стане добривом матінці-землі.

З вітерцем і маленьким товаришем, запрошення в гості, струмочок жебонить, стали човником, миттю попливли, швидка течія річки, на берег, міцним сном, стануть добривом матінці землі .

 

VIII. Підсумок.

  • Мені дуже сподобалося, як ви працювали. Молодці! Скажіть, а чи справдилися ваші очікування? Мої очікування справдились, бо ви вчились висловлювати  свої думки точно й красиво, а ваше мовлення збагатилось  образними словами й словосполученнями.
  • Як вам працювалось у групі ? (добре, злагоджено)

XI. Домашнє завдання

  • Записати казку в зошити, тоді ви отримаєте за цю роботу добру оцінку. А сьогодні я вас оціню словесно: молодці! Я дякую вам за роботу! Урок творчості завершається. А пролетів він, як мить. Це була коротка мить творчості… Від миті творчості – до віку творчості я всім бажаю вам пройти!
docx
Пов’язані теми
Українська мова, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
26 травня
Переглядів
132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку