Урок української мови
Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Складання казки на основі власного досвіду.
Мета: продовжити роботу із вдосконалення навичок складання казки, вміння правильно і точно висловлювати свої думки. Розвивати спостережливість, образне мислення та уяву. Виховувати любов до казок.
Методично – дидактичне забезпечення уроку: малюнки листків, осені, сюжеті малюнки та емблеми для об’єднання дітей у групи, листки з дерев, асоціативний «кущ осені», дерево для вправи «Очікування».
Хід уроку
І. Оголошення теми уроку.
- Діти, я дуже щаслива працювати з вами. Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного мовлення. Ми будемо складати казку. Запишемо у зошити: «Складання казки».
- Наш урок – це урок творчості, натхненності, добра і радості. Пропоную ознайомитися (а може дехто це вже зробив) із тими завданнями, які чекають на вас сьогодні.
Читаємо з дошки:
Вправа «Очікування»
Давайте її прочитаємо. (Зачитується твір).
Погляньте на нього. А тепер виберіть із нього найкрасивіше, найяскравіше явище природи, яке відрізняє осінь від інших пір року. (Падолист, листопад)
Та жовтнева пора падолисту вже відійшла, залишивши таку красу в нашому класі.
Від цього святково та врочисто. Та заметіль листопада ще продовжується… Кожен із вас у цю пору впіймав листочок. Прислухайтесь до нього, порадуйтесь. Листочок підскаже що ви «очікуєте» від сьогоднішнього уроку. Пам’ятайте, що починати треба зі слів: «Я очікую…»
ІІ. Вправа «Очікування». Діти говорять слова-очікування, прикріплюють до дерев чи на землю листок.
Ступаєш по ньому – і бачиш листочки різні за формою та кольором, величиною і характером падіння на землю. Мабуть і не знайдеш двох однакових. Ось так і ви, діти, різні, не схожі один на одного. Ви не кращі, не гірші, ви – просто інші.
У пору листопада я також упіймала такий листочок, дивний і казковий. Він не тільки доповнює створений вами осінній пейзаж, а й підказує мені, що я очікую:
ІІІ. Поетична стежина.
Читання поетичних рядків Івана Буніна:
Темної осені степ укривається
Листям опалим вві сні.
Пагони сплять, і травиці дрімається,
Сік застига до весни.
Пропоную вийти на поетичну осінню стежину, де ми уважно прислухаємося й виберимо строфи, рядки, уривки про осіннє листя. (читання віршів підготовлених дітьми)
ІV. «Дощ» компліментів листочкам.
Читаємо записи з дошки:
Які листочки, на що схожі: Золотий листопад, золотий дощ, ніби сльози, ніби парашути, золотисте, червонясте, килимок, тканий так майстерно, схожі на яскравих метеликів. |
Як падають, як летять: Зривається і пісеньку співа, пурхає, лине, миготить, майорить, золоті метелики з дерева летять. Золотий пролився дощ, наче полум’я горить, запломеніли, падають, як зорі, злітають, кружляють. |
(Мандрівка Барвика, Мандри Грайлика)
V. Колективна робота над складанням початку казки.
На високому гіллі жив-був Грайлик.
Добре йому жилося навесні та влітку.
Непомітно підкралась золотокоса чарівниця.
Листочки зграйками та поодинці почали облітати з дерев.
Скоро Грайлик залишився сам на дереві.
Вирішив піти у мандри.
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти! Посміхніться!
Землі рідній поклоніться.
І до сонця дотягніться,
Раз – присядьте,
А два – станьте,
Ви зі мною та з листочком
Мій таночок починайте.
(Діти імітують під музику рух листочка, який падає, шукають свою групу за емблемою).
Листочок, листочок на вітрі шелестить.
Сьогодні танок із дітьми він спішить.
Діти люблять танцювать,
Люблять всі відпочивать.
Листочка- друга ви знайдіть
І гарну казку про них напишіть.
(Діти сідають на нові місця).
Знайшли друзів листочку і собі? Тепер ви будете разом працювати в групах. Тож давайте згадаємо правила роботи в групі.
Порадьтеся і виберіть лідера, каліграфа, секунданта. На виконання роботи відводиться 10 хвилин.
VI. Робота в групах. Складання казки, запис її каліграфом на листках.
І група |
ІІ група |
ІІІ група |
«Листочок із їжаком» «Листочок із каштанчиком» «Листочок із другом»
Опорні слова та словосполучення |
||
Побачив їжачка, миттю стрибнув, поспішав у кубельце, розстелив на ліжку, ніжну колискову, міцно заснули, подарує матінці-землі, ще родючішою стала. |
Побачив каштан, один моргає карим оком, мелодію вітру, міцні обійми, розповів про життя-буття, міцно заснули, проросте стане добривом матінці-землі. |
З вітерцем і маленьким товаришем, запрошення в гості, струмочок жебонить, стали човником, миттю попливли, швидка течія річки, на берег, міцним сном, стануть добривом матінці землі . |
VIII. Підсумок.
XI. Домашнє завдання