Урок української мови в 11 класі

Про матеріал
Розробка уроку української мови в 11 класі з теми " Складне речення " (презентація)
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      

 

 

 

 

 

 

Урок – практикум

 з використанням ІКТ

    Учитель: Швиденко О.М.

 

 

МЕТА : систематизувати й узагальнити  вивчене про складне речення, особливості будови складних речень, удосконалювати вміння учнів синтаксичного розбору складних речень,  пунктуаційну грамотність, пояснювати розділові знаки у складних реченнях; удосконалювати  навички виконання тестових завдань; збагачувати словниковий запас учнів;розвивати художній смак, виховувати  патріотичні почуття, любов до української пісні.

ТИП УРОКУ:  систематизація й узагальнення вивченого.

ОБЛАДНАННЯ: міні-підручник, комп’ютерні програми, таблиці, роздатковий матеріал, аудіозапис пісень.

 

ЕПІГРАФ :

                                                                           А без пісні не буває сонця,

А без сонця не буває цвіту.

Хто забуде материну пісню,

Той сліпий блукатиме по світу.

                                         І.Бердник

 

ХІД УРОКУ

  Аудіозапис  пісні «Моя стежина» (музика П.Майбороди, слова А.Малишка).

 

І. Слово вчителя. Пісня! Як багато вона важить у житті кожного з нас і всього народу. Пісня оздоровлює душу людини, допомагає зберегти нетлінні цінності: віру в людину, в незрадливу любов, у щиру дружбу, в очищаючу силу краси.

 Багато українських поетів, з  творчістю яких ми ще будемо знайомитися, творили і продовжують творити високе мистецтво пісні. Це ті перлини духовності, які дають нам відчуття спільноти. Завдяки їм ми сьогодні почуваємо себе українцями, віримо у високі моральні засади, мріємо, кохаємо, втілюємо почуття любові до України, до рідного краю, до матері.

 

Зачитування епіграфа.

 

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

  Мотивація навчання.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів про складне речення.

  1. Лінгвістичне повідомлення «Складне речення» у формі презентації.

Слайд 1

Складне речення – це синтаксична одиниця, яка складається з двох або більше предикативних частин, що утворюють змістову, структурну та інтонаційну єдність

Лиш той творити може, хто любить свій народ (В. Сосюра).

Слайд 2

Види складних речень:

  • Складносурядні
  • Складнопідрядні
  • Безсполучникові
  • Складні синтаксичні конструкції.

Слайд 3

Складносурядне речення - це складне речення, частини якого рівноправні за смислом і поєднані сурядним зв’язком за допомогою сурядних сполучників.

Нове століття вже на видноколі,  і час новітню створює красу (Л.Костенко).

СПОЛУЧНИКИ СУРЯДНОСТІ

ЄДНАЛЬНІ:

    і, й, та (і), ні-ні;

ПРОТИСТАВНІ:

     а, але, та (але), зате, проте, однак;

РОЗДІЛОВІ:

  або, чи, хоч,  то-то, чи-чи, хоч-хоч, або-або, не то - не то.

Слайд 4

Складнопідрядне речення – це речення, яке  складається з двох або більше предикативних частин, що поєднані підрядним зв’язком у єдине ціле за допомогою

сполучників підрядності або сполучних слів.

 Що в пісні співається, те в житті збувається (Нар творчість).

Типи складнопідрядних речень:

  •       Означальні;
  •       Займенниково-означальні;
  •       З’ясувальні;
  •       Обставинні.

Слайд 5

Складнопідрядне з  підрядним означальним      

Це синтаксична одиниця, у якій підрядна частина виражає ознаку предмета, що названий у головній частині й відповідає на питання який? чий? котрий?

Кохаю край наш дорогий, що зветься Україна (В.Коломієць).

Близькими до означальних є підрядні речення  займенниково – означальні

Вони залежать від займенників у головній частині той, такий, весь, кожен і відповідають на питання хто саме? що саме?

Слайд 6

Складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним

Підрядне речення відповідає на питання всіх відмінків і відноситься до дієслова в головному реченні:

Ви знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі? (П.Тичина).

Слайд 7

ВИДИ ПІДРЯДНИХ ОБСТАВИННИХ РЕЧЕНЬ

МІСЦЯ

Там, де рідні  кожна стежка і стеблина, бродять мої думи і пісні.

ЧАСУ

Відколи на світі пісні гомоніли, такої не чути ніколи.

СПОСОБУ ДІЇ І СТУПЕНЯ

Боже слово так, як і годиться, зберігає мова у скарбниці.

ПОРІВНЯЛЬНЕ

Як вогонь у серці, я несу в майбутнє пісню українську незабутню.

ПРИЧИНИ, МЕТИ

 Щоб лиха не знати, треба своїм плугом орати.

УМОВНЕ

Коли в людині є народ, тоді вона уже людина.

ДОПУСТОВЕ

Хоч і осінь, і немає літа,   принесла мені ти свіжі квіти.

НАСЛІДКУ

Хлопець швидко піде, так що не слід турбуватися.

Слайд 8

СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ З КІЛЬКОМА ПІДРЯДНИМИ

Складнопідрядне речення може включати кілька підрядних.

Головному реченню може бути підпорядковане безпосередньо тільки одне, а інші- підрядному чи різним підрядним.

Розрізняють послідовну  однорідну та неоднорідну супідрядність.

Слайд 9

  • Послідовна підрядність:

    Ніколи я не знав, як тяжко жить без солов’я, що в пісні аж тремтить тільцем своїм маленьким і гарячим (М.Рильський).

  •     Однорідна супідрядність:

    Я мрію так життя прожити, щоб кров і піт віддать землі своїй, щоб у плодах мої хилились віти, щоб розроставсь в глибинах корінь мій (М.Стельмах).

  •       Неоднорідна ( паралельна)     супідрядність:

    Коли в тебе віра у працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває (Ю.Гайда).

 

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

 Сьогодні виконаємо різні види завдань, оцінки за які необхідно внести до залікової картки. Підпишіть їх.

Залікова картка учня( учениці)  11  класу ________________________________

 

завдання

Назва   виду роботи

Максимальна кількість балів

Оцінка

1

Робота з текстом «Чуєш, брате мій», синтаксичний розбір речення

2

24 бали

Оцінка «12»

 

2

Вправа 48   на встановлення відповідності

Міні – підручник «Складне речення»

4

 

3

Тестові завдання

Електронний підручник «Українська мова»

3

 

4

Робота з контрольно - діагностичною  системою  TEST-W

11

 

5

Перфокартки.

3 (1 бал за кожне речення)

 

 

6

Усні відповіді

 1

 

 

 

  1. Робота з підручником. Автор Вправа 258.
  2. Аудіозапис пісні «Чуєш, брате мій» (слова Б.Лепкого).

Прочитайте  текст.  Скажіть, яка основна думка тексту. Визначне стиль  мовлення.  Поясніть  уживання пропущених розділових знаків.

«ЧУЄШ, БРАТЕ МІЙ»

Спочатку 1910-го з'явився текст пісні. Того року львівський тижневик «Неділя» опублікував лірико-поетичну мініатюру «Видиш, брате мій» сповнену глибокої проймаючої душу туги і відчаю за втраченою батьків­щиною. Поет Богдан Лепкий що виступив під псевдоні­мом Нестор зумів створити проникливо-емоційну карти­ну прощання журавлів з рідною землею передати святе почуття любові до неї невимовний біль за її утратою. Пісня асоціюється з долею-недолею українських емі­грантів які із західноукраїнських земель масово виїзди­ли (через Краків де тоді жив поет) за океан. Їх мучила перспектива майбутнього «В чужині умру»... Згодом під час першої світової війни брат Богдана Лепкого Лев (Льоньо) котрий мав хист до поетичного слова та музи­ки, написав мелодію до вірша.

Філарет Колесса створив на цій основі чотириголос­ний хор. Пісня набула значного поширення особливо серед січових стрільців. ЇЇ аранжування зробив Кирило Стеценко. Зверталися до мелодії й інші композитори. Пісня виконувалася спочатку як реквієм борцям що впали в бою за волю України потім увійшла до концерт­них програм. Тільки в наш час називається автор слів і му­зики. Досі пісня існувала як народна. (Ф. Погребенник.)

Зробіть синтаксичний розбір виділеного речення.

 Поясніть значення аранжування, реквієм, звернувшись до тлумачного Інтернет-словника.

Словник.

РЕКВІЄМ, -у, ч. 1. Католицьке богослужіння над померлим. // перен. Те, що віщує кінець існуванню кого-, чого-небудь. 2. Багатоголосий циклічний вокальний чи вокально-інструментальний твір скорботно-патетичного характеру.

АРАНЖУВАННЯ, -я, ж. 1. Перекладення музичного твору для виконання його іншим складом інструментів (голосів). 2. Обробка мелодії для виконання на музичному інструменті або для голосу з супроводом. 3. Полегшений виклад музичного твору для виконання на тому самому інструменті. 4. В естрадній музицігармонізація та інструментування нової або добре відомої мелодії. 5. У джазіспосіб закріплення загального задуму ансамблевої і оркестрової інтерпретації і головний носій стильових якостей. 6. Створення композицій, букетів із різних кольорів, рослин як вид мистецтва.

ПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯ: Чи можна текст утворюватися з одного речення?

 

2. Презентація міні - підручника «Складне речення».

Для кращого засвоєння програмового матеріалу та з метою допомогти учням у підготовці до складання ЗНО я розробила міні-підручник «Складне речення». Він містить теоретичний матеріал, тренувальні вправи та тести з даної теми. Дібрано матеріал із розвитку зв’язного мовлення,  завдання підвищеної складності. У кожному параграфі чітко сформовані правила про складні речення. У кінці міні-підручника є довідкові матеріали, таблиці, схеми.

Я запропоную однокласникам виконати завдання вправи 48 на сторінці 20 на встановлення відповідності  між складними реченнями та їх видами.

3. Ознайомлення з електронним підручником та виконання тестових завдань.

До вашої уваги електронний підручник з української мови.

 

За допомогою тренажера тестування можна визначити свій рівень знань з теми, що потребують найбільшої уваги.

У режимі «Навчальний курс» Ви маєте нагоду переглянути учбовий матеріал підручника, продивитися інтерактивні приклади, виконати тестові завдання для самоперевірки та інтерактивні практичні завдання.

Навчальний матеріал включає в себе текстову частину, таблиці, приклади, інтерактивні приклади, схеми.

 Отже, для формування якісних знань із синтаксису складного речення необхідно скористатися збіркою навчальних матеріалів і практичних завдань. У  розділі «Навчальний курс» відкриваємо меню «Синтаксис», «Складне речення». Тут є весь теоретичний матеріал для вивчення теми: складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові, складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Відкриваємо в останньому розділі практичне завдання і спробуємо перевірити рівень знань із складного речення.

4. Робота з контрольно - діагностичною  системою  TEST-W, яка   призначена для  перевірки знань тестуванням на комп'ютері. Вихідний тест має 6 патань із теми складне речення. При виконанні тесту кожен учень одержує свій відмінний від сусідів набір питань, що забезпечує індивідуалізацію  і  об'єктивність оцінки. На кожне питання тесту пропонується 4 варіанти відповідей, серед яких один вірний. Треба  вказати правильну, на вашу думку, відповідь і перейти до наступного питання.  Час виконання тесту обмежений. У кінці ставить бал. 

 

5. Аудіозапис  пісень «Лебеді материнства» ( слова В.Симоненка), «Два кольори»(слова Д.Павличка), «Пісня про рушник» ( слова А.Малишка).

Робота з картками. Поставити розділові знаки. Визначити типи складних речень. 

 

Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, вирушать з тобою приспані тривоги,

за тобою завжди будуть мандрувати очі материнські і білява хата. (Безсполучникове)

 

Як я малим збирався навеснi
Пiти у свiт незнаними шляхами,
Сорочку мати вишила менi 
Червоними i чорними нитками.

  (Складнопідрядне часу)
Два кольори мої, два кольори,
Оба на полотнi, в душi моїй оба,
Два кольори мої, два кольори:
Червоне - то любов, а чорне - то журба.

 

Я візьму той рушник, простелю, наче долю,

В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров,

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:

І дитинство, й  розлука, і твоя материнська любов. (Складносурядне)

ІV. Узагальнення вивченого.

Бесіда.

  • Які речення називається складним?
  • Які є види складних речень?
  • Якими зв’язками поєднуються прості речення в складних?
  • Коли не ставиться кома між простими реченнями в складносурядному?
  • Які розділові знаки ставляться в безсполучниковому складному реченні?
  • На які види поділяються складні синтаксичні конструкції

 

 

 

 

 

 

 

V. Підведення підсумків уроку.

Звучить пісня «Музика рідного дому» (слова О.Вратарьова, музика О.Злотника)

Як ви розумієте рядки епіграфа уроку?

Учитель.

Ще мить – і ви полинете зі школи,

Як в сиву осінь сірі журавлі.

Не забувайте стежку цю ніколи

І будьте вірні батьківській землі.

Любіть свій край і нашу мову,

Якою  перші мовили слова.

Хай музика рідного дому

У материнську хату поверта.

VІ. Домашнє завдання.

Підготуватися до тематичної контрольної роботи. Вправа 270.

Додаткове завдання: підготувати повідомлення про видатних українських композиторів.

 

1

 

doc
Додано
3 березня 2023
Переглядів
574
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку