Дискусія з обстоюванням альтернативних поглядів
Мета:поглибити знання учнів про особливості ведення суперечки; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння вести дебати; удосконалювати правописні навички; виховувати толерантність, уміння працювати в групах
Тип уроку: комбінований
Епіграф: Найскладнішим у суперечці є не стільки захищати власну точку зору, скільки мати про неї чітке уявлення
А.Моруа
Перебіг уроку
Вправа «Криголам»
Яким є урок і які ми є на уроці.
У
Р
О
К
Перевірка д\з
Дебати — (від фр. —сперечатися) обмін думками на зборах чи засіданні, як правило, у процесі обговорення доповіді.
Диспут — (від лат.— сперечатися, розмірковувати) публічне обговорення спірного наукового чи суспільно важливого питання; для нього характерна, як і для дискусії, бажаність дійти єдиної думки, встановити істину.
Полеміка — (від грец. — ворожий, войовничий) зіткнення різних або протилежних поглядів у процесі обговорення питань, гострий спір. Мета полеміки — не досягнення згоди, а перемога над протилежною стороною, ствердження власної позиції з використаннямбудь-якихзасобів.
Дискусія — (від лат.— дослідження) коректне за формою публічне обговорення будь-якого суперечливого наукового питання; для неї характерні чіткість формулювання теми, бажаність дійти єдиної думки, знайти загальне рішення, встановити істину, що дозволяє віднести дискусію до вищого розряду полемічного діалогу.
Прокоментуйте епіграф . Як ви розумієте даний вислів?
Запис в зошит
Дискусія- це не змагання і тут немає переможених.
Дискусія — це не обов’язково суперечка, це можливість кожній стороні висловити свою точку зору.
ВІДЕО №1 «Бійка депутатів ВР»
Чи можна так вести дискусію?
Чи поважаєте ви цих людей після такого виду суперечки?
Для того щоб не сталося такого , треба ознайомитися з порадами ведення дискусії .
Поради ведення дискусії
1. Вступаючи в дискусію, переконайтеся в тому, що ви правильно розумієте позицію свого опонента, а він — вашу, а потім доводьте свої чи спростовуйте висунуті опонентом докази.
2. Зверніть увагу, чи немає протиріч у висловлюваннях опонента, чи не розглядаєте ви з ним одне й те ж питання з різних аспектів.
3. Починайте заперечувати тільки тоді, коли впевнені, що думка опонента справді суперечить вашій.
4. Дискусія – це насамперед зустріч декількох людей. Тут не припустимі перехід на особистості, образи та нецензурна лексика.
5. Стежте за тим, щоб ні у ваших судженнях, ні в судженнях опонента не було логічних помилок.
6. Починайте суперечку лише тоді, коли будете мати достатньо переконливих аргументів для доведення власної думки.
7. Докази мають бути переконливими не лише для вас, а й для вашого опонента та інших учасників дискусії.
Яку б тактику ви не обрали – пам’ятайте, вона насамперед говорить про вас, а не про співрозмовника. А під час публічних дискусій способи бесіди також покажуть обличчя аудиторії, на яку він працює.
Вправа «Артикуляційна гімнастика»
Щоб гарно налаштувати своє мовлення для ведення дискусії пропоную вам виконати артикуляційну гімнастику. Кожен учень отримує скоромовку, яку через 2 хвилини має продекламувати .
СКОРОМОВКИ
Варто пам'ятати, що мовлення мусить бути бездоганним, а сила голосу пристосована до акустики і розмірів приміщення; не можна вживати образливих слів, переривати опонента, надто емоційно говорити і захоплюватися невербальними засобами спілкування та ін. Це може стати причиною зупинення дискусії.
Щоб захистити свою точку зору і спростувати думку опонента, учасники суперечки використовують різні полемічні прийоми. Наприклад, ефективним засобом вважається застосування гумору, іронії, сарказму, що посилюють полемічний тон, емоційний вплив на опонента, допомагають розрядити напруження, створюють певний настрій під час обговорення гострих питань, допомагають досягти успіху. Ще один прийом — атака запитаннями. Його мета — змусити опонента захищатися, виправдовуватися, створити найбільш сприятливі умови для дискусії.
Завжди під час дискусії дотримуйтеся правила: «Поступися опонентові всім, чим можна поступитися, і не стверджуй нічого, чого не спроможний довести» (Д. Карнегі).
Риторична гра «Ходімо зі мною»
Картка
Похід до оперного театру |
Учні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Похід на дискотеку |
Учні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Похід на футбольний матч |
Учні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Похід до кінотеатру |
Учні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Похід на ковзанку |
Учні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Похід на вставку котів |
Учні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Похід до магазину за покупками |
Учні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Похід до парку |
Учні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Похід до цирку |
Учні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Похід на концерт класичної музики |
Учні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Похід на вечірку |
Учні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Аргументувати вибір (2-3 учні)
Зараз пропоную вам долучитися до дискусії на тему :
У моєму віці багато хочеться: гуляти, любити зрештою. Мені здається, що у 18 років я буду вже старою, ось чому мене тягне на вулицю. А в батьків чомусь тільки лихе на умі. Недавно ми з подругою втекли з-під батьківського нагляду. Познайомилися з хлопцями. З ними було весело: ми пішли в бар, потім на дискотеку. Каталися на машині, слухали музику… А вдома батьки влаштували мені скандал. Чи справедливо це?
(Катерина 15 років).
Прошу дати відповідь на це запитання і зайняти позицію ( на підлозі три лінії –так – ні – не знаю) та сісти за парти – відповідно обраної позиції.
Прошу прокоментувати свій вибір і за можливості використати ґрунтовні аргументи.
(відповіді учнів)
Протягом дискусії я буду надавати різну інформацію, яка буде стосуватися нашої теми. Прошу перегляньте це відео і прокоментуйте.
ВІДЕО 2 (https://www.youtube.com/watch?v=-FXPM8hWkHI «ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ДО І ПІСЛЯ 18 РОКІВ УСЕ, ЩО ТРЕБА ЗНАТИ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ ПІДЛІТКІВ»)
Зараз хочу, щоб ви пригадали художню літературу і можливо назвете приклад, який був схожий на нашу ситуацію.
(«Колобок» - кого не послухав бідолашний Колобок? Якби він послухався своїх родичів – чи міг бути інший фінал?, а тепер проаналізуємо інший випадок з казкою «Червона шапочка». Якби вона вночі не пішла до бабусі , чи врятували б тоді бабцю? І чи покарали б злодія Вовка?)
(відповіді учнів)
А що ж каже наука психологія? Отже, наш шкільний психолог розкаже, коли діти психологічно можуть нести відповідальність за свої вчинки і своє життя.
ПСИХОЛОГ
Отже, чи змінилась ваша думка поверніться до наших мірил «ТАК» «НІ» «НЕ знаю» , подумайте і можете змінити свій вибір. Аргументуйте свою думку.
Домашнє завдання : 1.Опишіть ідеального опонента дискусії.