Українська мова за професійним спрямуванням: збірник вправ для студентів музичних спеціальностей / укладач Т.Г.Коваль. – Хмельницький, 2018.
Тема 1. Лексичні норми сучасної української мови в професійному спілкуванні.
Вправа 1. Випишіть у дві колонки багатозначні та однозначні терміни музичної сфери. Поясніть їх значення.
Вібрато, нонакорд, октет, концерт, обертон, ансамбль, токата, лад, адажіо.
Вправа 2. Поясніть значення поданих омонімів. У яких галузях, крім музики використовуються ці слова?
Акцент, балада, гармонія, доля, експозиція, етюд, лад, ода, ребро, такт, ударник, тарілка.
Вправа 3. До наведених слів і словосполучень доберіть іншомовний відповідник.
Ансамбль з трьох музикантів, музичний супровід, відтінок, богослужіння, наслідування, багатоголосся, одиниця музичного метру, зміщення акценту.
Вправа 4 Випишіть у дві колонки українські та запозичені музичні терміни.
Спікато, прима, хвостик, інтервал, одноголосся, язичок, лауреат, арабеска, камертон, квінтет, пісня.
Вправа 5. Підберіть українські синоніми до запозичених термінів.
Ауфтакт, вокаліст, імітація, каденція, каніфоль, маркетинг, репетиція, увертюра, демпфер, лейтмотив, консонанс.
Вправа 6. Підберіть антоніми до термінів.
Багатоголосся, велика терція, гармонія, дієз, легато, ларго, мажор, надструнник, піанісимо, побічна партія, фінал, форте.
Вправа7 Випишіть зі словника музичних термінів 10 запозичених термінів. Вкажіть, з яких мов їх затозичено. Підберіть, якщо можливо, українські відповідники.
Вправа 8. Поясніть значення термінів-паронімів.
Аджиато – аджитато, баян – боян, гармонійний – гармонічний, гармоніка – гармонія – гармонь, джайв – джаз – джаг, дума – думка, звукозапис – звукопис, інтерлюдія – інтермедія, концерт – концертина – концертино, музикальний – музичний, хор – хора – хорал.
Вправа 9. Складіть діалог, використовуючи жаргонізми зі сфери музики.
Музон, лабух, баняки, попса, сакс, батарея, весло, кляпа, друшляк, дрова, духи, спецуха, півень, стукач, лабати, шпіляти, грати по сусідах, забекарити.
Вправа 10. Відредагуйте словосполучення, уникаючи тавтології та плеоназму.
Барабанити на барабані, нюанси відтінків, зіставно-порівняльна характеристика, основний лейтмотив, сатирична карикатура, супровідний акомпанемент, трубити на трубі, 10 тисяч гривень грошей, у вересні місяці, широко поширений, народнофольклорний спів.
Вправа 11. Розкрийте значення фразеологізмів, що пов’язані з музичною сферою.
Пустий звук, доспівана пісенька, заспівати іншої пісні, як по нотах, з іншої опери, довга пісня, стара пісня, у своєму репертуарі, задавати тон, урвався бас, дивитись басом, сходити зі сцени, лебедина пісня, все по цимбалах, душа співає.
Вправа 12. Придумайте речення з поданими фразеологізмами.
Грати на слух, грати в одній команді, грати дурня, грати комедію, грати на болючій струні, грати на нервах, грати в мовчанку, грати очима, грати першу скрипку, співати осанну, співати дифірамби, співати соловейком, співати однієї і тієї ж, співати стару пісню, танцювати під чужу дудку.
Вправа 13. Доберіть фразеологізми, синонімічні до слів та словосполучень.
Мовчати, сумувати, перевершити когось, забути, безлюдно, багато, малоймовірно, пограбувати.
Вправа14. Складіть текст на будь-яку тему з використанням фразеологізмів на зразок:
Моя професія
Не встиг і оком змигнути, як пролетіли шкільні роки. Настав час не байдики бити, а вибрати собі професію за талантом і знаннями. А цікавих спеціальностей хоч греблю гати. Мені довелось довго ламати голову, вибираючи фах. Моє зацікавлення музикою взяло гору. Із легкої руки моїх вчителів з музичної школи я обрав Хмельницьке музичне училище ім.В.І.Заремби. Хоч навчальних дисциплін кури не клюють, я з відповідальністю ставлюсь до кожного предмета. Не буду замилювати очі: є дисципліни не дуже цікаві й потрібні нашій справі. Не хочу лізти поперед батька в пекло: вони напевно знадобляться мені в майбутньому. Я не буду вертіти хвостом, а гризтиму граніт науки, щоб стати професійним музикантом.
Тема 2 Нормативність і правильність фахового мовлення.
Морфологічні, орфографічні, орфоепічні та ін. норми.
Вправа 15. Утворіть форми родового, давального, орудного та кличного відмінків від власних назв.
Микитюк Юрій Андрійович, Микитюк Ольга Олексіївна, Косенко Віталій Валерійович, Косенко Вікторія Валеріївна.
Вправа 16. Виправте помилки у власних назвах.
Сергійова віолончель, Марійкіна домра, Андрієвий контрабас, Настін рояль, із Васильом Андрієвичом, памʼятник Тараса Шевченко, цікава доповідь Федоренко Володимир Миколайовича, послідовники Чорновіла, Анін конспект, передай Світлані Андрієвні, Привіт, Ігорьок, Олександер Пономарьов присвятить концерт Кирилу Стеценко.
Вправа 17. Виправте музичні терміни, в яких порушено орфоепічні норми.
Балєт, блюс, балєро, вєнтіль, вакал, дебʼют, дударь, звін, звіночьки, елєгія, квартєт, калотка, кобзарь, куплєт, мативация, аднагалосся, пєріод, паланес, скєрцо, мотиф, терция, чярдаш, щіпкові інструмєнти.
Вправа 18. Виправте помилки у словосполученнях і реченнях, зважаючи на правила милозвучності української мови та культуру мовлення.
Співав в вівторок; є і інші композитори; у учителя; акомпаніатор в музичній школі, взяти саксофон в користування; одержати у нагороду; пішов в перший клас; виступ в першому корпусі; конференція із музичної літератури; в справному стані; перемогти у конкурсі; грав в філармонії; навчаюся у академії; участь у обласному конкурсі; зобов’язуюсь повернути усю суму; виступав в районних змаганнях з співу; навчання закінчив в 2016 році.
Вправа 19. Вставте де потрібно апостроф у словах.
Арф/яр, деб/ют, п/юпітр, м/юзикл, вар/єте, кастан/єти, розв/язання, шансон/є.
Вправа 20. Запишіть слова, вставляючи де потрібно, пропущені букви.
Ак..омпан..мент, ал..егрет..о, ал..егро, ал..луя, ал..терація, апас..іонато, арієт..а, багатоголос..я, баркарол..а, барок..о, в..лторна, гліс..андо, дем..фер, д..таше, дец..ма, д..верт..смент, д..кс..ленд, д..мінуендо, д..р..гент, ж..рі, зін..шпіль, імпрес..іонізм, інтермец..о, інтерпр..тація, канцон..т..а, капр..с, кр..щендо, купл..т, л..гато, лібрет..о, септ..ма, м..юз..кл, новелет..а, ост..нато, піаніс..мо, пік..оло, прест..с..мо, пр…ма, р..петиція, р..френ, реч..татив, р..мейк, р..тенуто, сакс..фон, с..кунда, септ..ма, с..нтизатор, с..ртакі, с..ц..ліана, скерцо..но, стакат..о, ундец..ма, форт..с..мо, фр..гійський лад, фугет..а.
Вправа 21. Запишіть слова разом, окремо або через дефіс.
а/капела, балет/мейстер, бас/гітара, басо/остинато, блок/флейта, вальс/бостон, да/капо, джаз/бенд, диско/музика, до/дієз/мінор, до/мажор, дубль/дієз, звуко/ряд, кан/кан, кварт/децима, кварто/квантове коло, люфт/пауза, метро/ритм, мецо/піано, мецо/сопрано, мі/зе/ре/ре, моно/опера, мюзик/хол, нео/фольклоризм, нон/акорд, ното/носець, опера/буффа, опера/серіа, пара/фраз, панк/рок, полі/ритмія, рок/н/рол, секст/акорд, симфо/джаз, тенор/альтино.
Вправа 22. Утворіть словосполучення з незмінюваними іменниками.
(короткий) інтермецо, (неймовірний) бельканто, (сценічний) амплуа, (чорний) фортепіано, (надзвичайний) соло, (музичний ) шоу, (майстерний) піцикато, (талановитий) маестро, (урочистий) туш, (відремонтований) вестибюль, (просторий) фойє, (відомий) Россіні, (знаменитий) Паваротті.
Вправа 23. Підберіть до іменників означення, складіть речення з утвореними словосполученнями.
Фортепіано, піаніно, рояль, віолончель, марш, туше, пастораль, каніфоль, клавіша, фальш, тремоло, адажіо, ларго, маестро, шансоньє, музикознавець Лідія Мельник, диригент Тетяна Лисенко, скрипаль Олег Островський, сопрано (голос), сопрано(співачка), альт (голос), альт (інструмент).
Вправа 24. Утворіть форми родового відмінка однини.
Львів, Париж, Кривий Ріг, Дніпро, Збруч, Рейн, Донбас, Іран, оратор, ансамбль, гурт, хор, театр, клуб, гуртожиток, романс, фокстрот, вальс, гопак, рукопис, відгук, акорд, бекар, барабан, бард, баритон, вокал, джаз, дієз, етюд, заспів, затакт, звукопис, квартет, кларнет, куплет, мундштук, мюзикл, ноктюрн, нотоносець, нюанс, оркестр, півтон, резонатор, реквієм, ріг, розспів, рояль, симфонізм, танець, форшлаг.
Вправа 25. Утворіть форми давального відмінка однини.
Зірка, дірка, свічка, артистка, студентка, віолончелістка, ректор Ігор Миколайович Пилатюк, композитор Віктор Євстахійович Камінський, диригент Олександр Опанасович Гуцал, секретар Олена Володимирівна Печелюлько.
Вправа 26. Утворіть форми кличного відмінка однини.
Бандурист, скрипаль, дудар, тенор, контрабасист, концертмейстер, співак, віолончелістка, студент, друг, викладач.
Вправа 27. Відредагуйте речення, звертаючи увагу на порушення лексикостилістичних та морфологічних норм. Після завершення своїх гастролів у Київі артисти взяли тижневий відпуск. На сьогодні однією з найбільш затребованіших є професія барабанщика. Ця студентка являється студенткою нашого університета. Молода викладач Ірина Іванівна здала всі кандидатські іспити. Я люблю ходити по вечірнім вулицям Хмельницького. В крамницях вже немає осінніх чоботів. Сопілка коштує п’ятдесят гривнів. Він зʼявився як Гриць з коноплів.
Вправа 28. Утворіть присвійні прикметники від поданих іменників у всіх родах, наприклад: Андріїв контрабас, Андрієва віолончель, Андрієве піаніно.
Юрій, Віталій, Богдан, Василь, Ігор, директор, сопілкар, сторож
Вправа 29. Замініть іменники в родовому відмінку на присвійні прикметники, наприклад: віолончель Анастасії – Анастасіїна віолончель.
Скрипка Насті, гітара Тетяни, дзвіночки подруги, пісня дружки, танець козачки, фортепіано тітки, піаніно доньки, клавесин дочки, ораторія свекрухи, саксофон Віки, сурдина Наталки, флейта Наталі, ноти Ольги, скрипка Софії, домра Юлії, вокал Юлі, кларнет Олексія, труба Миколи, труба Петра, голос батька, фагот Андрія, пуанти балерини, талант диригента, ноти піаніста, голос співачки.
Вправа 30. Випишіть і виправте словосполучення із ненормативно вжитими формами займенників.
Твойого контрабаса, у мому зошиті, на мойому фортепіано, в моїм конспекті, біля мого рояля, на моєму саксофоні, на нашім концерті, до цеї дати, від тої програми, від тієї події, для цієї скрипальки, для цього співака, біля цьої флейти, на чому граємо, по чім пишемо, всего не виконати, каждий знає, котрий фальшує, цего завдання, твойого виконання, з мого боку, з чийого зошита, на чиєму інструменті.
Вправа 31. Запишіть цифри словами, вживаючи їх у відповідному відмінку.
Диригент ховав партитуру за 7 замками. Музикант володіє 11 інструментами. У 90 творах зі 100. Виступили на 136 концертах. Працювали із 27 студентами. Користуйтесь 8 джерелами. Виступали на 707 сценах. Без 15 копійок гривня. Подолали 2/3 шляху. Надіслали вітання 67 працівникам. Вітаю з 1 вересня.
Вправа 32. Утворіть складні прикметники, у яких перша частина – числівник.
8 років, 2 атоми, 4 елементи, 25 кілограмів, 7 тон, 60 років, 356 мерів, 3 рази, 1 октава, 72 доби, 67 хвилин, 21 поверх.
Вправа 33. Складіть діалог про рідний навчальний заклад, використовуючи якнайбільше числівників.
Вправа 34. Знайдіть помилки у дієслівному керуванні, відредагуйте речення.
Дякую вас за цей прекрасний виступ. Студенти поважають і пишаються своїм професором. Ми обурюємось на тих, хто нехтує розумні поради. Конференція засвідчила про високий інтерес науковців до проблем диригентської майстерності. Цей хлопець одружиться тільки на музикантці. Музичний критик не прочитав коментар про вчорашній концерт. Цей колектив не зібрав повний зал.
Вправа 35. Замініть у поданих конструкціях неправильно вжитий прийменник по.
Література по сольфеджіо, по питанням музики, великий по обсягу, питання по гармонії, висновки по річному звіту, висновок по курсовій, залік по українській мові, по суботам, по службовим справам, по закінчені університету, учитись по спеціальності, по сімейним обставинам, заняття по розкладу.
Вправа 36. Знайдіть і виправте помилки, пов’язані з невдалим використанням пасивних конструкцій та інші помилки.
Музичні інструменти не можуть купуватися кожен день. Ноти повинні бути повернуті в бібліотеку на протязі 5 днів. Баритоном виконана арія. Указ підписується Президентом України. Майже всі наші репетиції проводяться у великому залі училища. Обсяг інформації недопустимий для вивчення студентами. Те, що написано молодими музикознавцями, цікаво читати. Всі студенти, які були показані на телевізорі, присутні сьогодні. Цей концерт був зіграний піаністом Максимом Боріновим. На студії музика пишеться щоденно. Мною зароблені гроші. Нами співається гімн. Дорога викладена робітниками. Вашій увазі пропонується доповідь по темі «Музична психологія». Мною відвідуються факультативні заняття по поліфонії.
Вправа 37. Розставте розділові знаки в тексті.
Хмельницьке музичне училище ім. В.І.Заремби єдиний академічний мистецький заклад на Хмельниччині головним завданням якого є музичнопедагогічна навчально-виховна науково-дослідницька культурнопросвітницька та інноваційна діяльність. Змінюються покоління викладачів але незмінними залишаються традиції скеровані на виховання високопрофесійних музикантів викладачів керівників колективів котрі результатами своєї діяльності вписують імʼя училища в число кращих в Україні.
В училищі існують творчі колективи симфонічний оркестр духовий оркестр естрадний оркестр оркестр народних інструментів хор капела бандуристів. Щорічно викладачі та студенти проводить біля 200 заходів з метою піднесення духовного культурного рівня подолян особливо молоді.
Наш заклад може пишатись не одним поколінням випускників які зробили гідний внесок в розвиток музичного мистецтва. Серед них композитори
В.Камінський В.Гронський М.Балема І.Алексійчук оперні співаки В.Дідух М.Дідик В.Степова І.Даць артисти А.Ільків Ю.Кот Є.Геплюк Г.Панкова молоді науковці та викладачі музичних академій.
Хмельницьке музичне училище заклад високої культури духовності та істинних знань має великі сподівання на краще майбутнє впевнено крокує до нових вершин та звершує нові подвиги в імʼя музичного мистецтва України.