Урок української мови в 11 класі "Удосконалення вмінь корекції усного мовлення в процесі говоріння. Усний домашній твір"
Урок української мови в 11 класі
Тема. Удосконалення вмінь корекції усного мовлення в процесі говоріння. Усний домашній твір.
Мета: удосконалювати усне мовлення випускників школи шляхом обговорення актуальної проблеми; стимулювати зацікавленість учнів різнобічними аспектами реклами; формувати мовну культуру громадянина України.
Тип уроку: інтегрований урок розвитку зв'язного мовлення — ділова гра.
Метод: евристично-репродуктивний.
Обладнання: Закон України «Про рекламу», виставка рекламної продукції, відеозапис.
ТНЗ: телевізор, DVD-плеєр.
Епіграфи:
Ф. де Лашорфуко
О. Потебня
3. Спільна думка управляє людьми.
Блез Паскаль
Хід уроку
Вступне слово вчителя
Люди спілкуються між собою за допомогою мови, володіння якою досягається в процесі мовлення: усного i писемного.
/Учні записують в зошити дату i тему/
На сьогоднішньому уроці ми:
Життя іде i все без коректур,
І як напишеш, так уже i буде...
Хто дає таку випускникам пораду?
/ Відповідь учнів: Ліна Костенко/
Отже, щоб написати свою сторінку в стрімкому життєписі ХХІ століття, вам слід робити свій життєвий вибір.
Іноді його зробити допомагає юним реклама. Ми буваемо обурені, але підсвідомо дуже часто все-таки потрапляємо в її полон.
ІІ. Опрацювання навчальної інформації
Вчитель: Що таке реклама?
Учениця: Реклама — форма звертання до споживачів з метою привернення їхньої уваги до товарів чи послуг.
Вчитель: З якою метою створюється реклама?
Учень: Головна мета реклами — переконати споживачів купувати, що пропонує рекламодавець.
Вчитель: Цікаво знати, як давно виникла реклама? Звернемося до ваших знань з історії та економіки.
/Клас на групи, кожна з яких отримує завдання, зриваючи листочки з Дерева мудрості/
3. У 1632 р. за допомогою друкарського верстата була видана перша британська газета «Меркурій». Розвиток якого виду реклами розпочався з цього факту? Наведіть приклад.
4. У 1867 р. з'явився перший друкарський верстат, що робив кольорові відбитки. Розвитку якої реклами це допомогло? Зобразіть.
/Учні працюють в групах, дають відповіді/
III. Актуалізація опорних знань
Вчитель: Сучасне житгя неможливе без прогресу, інновацій, а отже без реклами. Для унормування рекламної діяльності в Україні з липня 1996 року, iз змінами й доповненнями в наступні роки, існує Закон «Про рекламу», який визначає засади i регулює розповсюдження та споживання реклами.
Перед вами, друзі, на кожному столі лежить примірник такого документа. Ви вже ознайомилися з ним. Прошу висловитися, думки у вас виникли?
Учень: Закон про рекламу складається з IV розділів i має 26 статей. Мою увагу привернула стаття 21, пункт 10: «Забороняється реклама лікувальних сеансів, інших заходів з використанням гіпнозу та інших методів безконтактного, психічного та біоенергетичного впливу».
Дивно після цього сприймати рекламу телебаченням послуг провидиць, віщунів.
Учениця: Я уважно прочитала статгю 22:
«Реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів не повинна створювати враження, що більшість людей палить або вживає алкогольні напої».
Але ж «Рідненька біленька» переконує, що без неї ніякого спілкування не може бути нi в кого.
Учень: Meнi хочеться підтримати свою маму в справедливому обуренні рекламними роликами іноземних кінофільмів, де багато крові, вбивств, а подаються ж вони під час масового перегляду (23 годин) телепередач.
Чому ж не працює статгя 8 Закону про рекламу? В пункті 1 сказано: «Забороняється розповсюджувати рекламу (включаючи анонси кіно i телефільмів), яка містить елементи жорстокості, насильства, порнографії, цинізму, приниження людської честі та гідності.
То хто за це має нести відповідальність?
Вчитель: Так. Закон передбачає таку відповідальність статгею 26
«Контроль за дотриманням законодавства про рекламу» i статтею 27 «Відповідальність за порушення законодавства про рекламу». Уважно читайте Закон України «Про рекламу» i користуйтесь правами.
Вчитель: Уявіть ситуацію, коли до вас підходить кореспондент i
просить дати інтерв’ю в мікрофон.
Учениця - кореспондент проводить опитування:
/Учні відповідають/
Вчитель:
Уважно слухайте i дивіться рекламу, відзначайте помилки, враховуйте їх, щоб не допускати в своєму мовленні.
IV. Усвідомлення навчального матеріалу шляхом корекції усного i писемного мовлення.
Вчитель: Ми з вами живемо в російськомовному оточенні. І, зрозуміло, його вплив на ваше мовлення великий. Запобіганню помилок як в усному, так i в писемному мовленні допоможуть наступні завдання:
Завдання 1 (учні виконують в зошитах):
Кожна мова має свої особливості вживання прийменників. Навіть у таких близьких мовах, як українська та російська, вони використовуються по-різному. Тому переклад українською мовою російських прийменникових конструкцій викликає труднощі. Прикметник по — один з найуніверсальніших. В російській мові він полюбляє давальний, знахідний та місцевий відмінки. В українській – знахідний, місцевий i орудний.
Агент по рекламе – рекламний агент,
по адресу – на адресу (за адресою),
по Вашей просьбе – на Ваше прохання,
по мощности – за потужністю,
по назначению – за призначенням,
по служебным делам – з обов'язку служби,
по ошибке – помилково (через помилки).
Завдання 2:
Однією з основних i безперечних прикмет української мови є те, що в ній дієслівні елементи мають перевагу над іменниками.
Выполнять вычисления - обчислювати,
проводить опрос - опитувати,
прийти к убеждению - переконатися,
иметь применение - застосовуватися,
заниматься исследованием - досліджувати,
иметь место - бути,
осуществлять тестирование - тестувати.
Завдання 3:
Попрацюймо над укладанням короткого бізнес-словника:
2. Апеляція — звертання.
З. Бізнес — будь-який вид підприємницької діяльності, що дає прибуток.
Завдання 4:
Синоніміка означає у мові наявність близьких, але не тотожних способів висловлення. Незнання синонімічних можливостей слова часто призводить до помилок. Пояснити значення наступних слів:
Замісник — посадова особа, яка заміщає відсутнього керівника.
Заступник — це офіційна назва посади.
2. Квиток. Білет.
Квиток — театральний, залізничний, учнівський.
Білет — кредитний, банківський, екзаменаційний.
3. Скоро. Швидко.
Слово скоро вживається, коли йдеться про час.
Слово швидко — на позначення інтенсивності руху.
Спиратися на знання, досвід, уміння.
Опиратися — чинити опір.
Завдання 5:
Чи можна назвати синонімами слова маркетинг, реклама, пабліситі?
Спробуємо разом з'ясувати.
Маркетінг – це процес створення, планування i утворення ціни, просування та реалізації ідей, товарів i послуг з метою обміну, при якій покупець i продавець отримують деяку користь.
Реклама — лише частка маркетингу, спрямована на стимулювання об'єкту.
Пабліситі – дії, спрямовані на привернення уваги суспільства в засобах масової інформації.
Основні відмінності пабліситі від реклами — безкоштовність і стихійність.
Висновок. Отже, поняття «маркетинг», «реклама», «пабліситі» тісно пов’язані, але не тотожні.
/Триває перевірка завдань/.
Вчитель: Перед вами виставка деякої рекламної продукції. Це все зразки з періодики, листівки, брошури. А які ще носії реклами ви знаєте?
Учні:
Вчитель:
Мабуть, для нас найближча телереклама. Дайте експертну оцінку відповідності Закону реклами, що супроводжує серіал «Кадети».
/Учні відповідають/
Вчитель:
Реклама створює імідж.
Імідж — авторитет.
Не лише люди турбуються про свій імідж, а й установи, заклади меж.
Адже, погодьтеся, що вам хочеться навчатися в хорошій, сучасній, престижній (бодай в нашому селищі) школі.
Кожна група мала завдання підготувати відеопроект «Наша школа», яким ви переконаєте i дітей, i їхніх батьків у тому, що наша школа - найкращій осередок знань в Золотому.
/Демонструються проекти з коментарями учнів/
Вчитель:
Увага! Взаєморецензування. Чи досягла група своєї мети?
/Учні рецензують фільми/
Вчитель:
Проблемне запитання. Уявимо, що вийшов закон, який забороняє рекламу. Які можуть бути наслідки?
/Робота в групах/
Відповідь І групи:
На нашу думку, позитивним буде:
4. Споживачі без гіпнотичного впливу купуватимуть якісні товари.
Відповідь II групи:
Негативні наслідки будуть такі:
Вчитель: Звичайно, реклама часто нервує споживачів. По-перше, ми caмі обираємо — дивитися рекламу чи нi. Але існують види реклами, які нам нав'язуються.
Це — спам, який заповнює комп’ютерні поштові скриньки.
Повідомлення учня:
Слово «спам» потрапило до жаргону інтернетників з легкої руки англійської комік-групи Monty Python Flyng Circus, яка обіграла продукцію торгової марки консервованої яловичини з перцем SPAM корпорації Hormel Foods із Міннесоти. Ця реклама стала надзвичайно популярною, щось на зразок популярної ляльки Барбі. Власне, бабусею сучасного спаму є листівки, буклети, які переповнюють наші поштові скриньки.
Користувачів електронної пошти турбують проблеми, що супроводжують спам:
На сьогоднішній день, за дослідженням фільтруючої компанії
Brightmail i3 Сан-Франциско, спам складае майже 40 % всієї поштової мережі.
Вчитель: Чому ця реклама викликає стурбованість i невдоволення?
Учень: Тому, що відправити такого листа-рекламу мільйонові адресатів практично нічого не коштує, бо оплачує все це одержувач спаму. Боротися з професійними спамерами майже неможливо, бо вони дуже винахідливі. Займається такою боротьбою фільтрація пошти, фільтрувальні компанії.
V. Підсумок уроку
Вчитель:
Отже сьогодні ви :
Як зауважив мудрий українець Феофан Прокопович:
«Чи допоміг би нам розум, коли б ми не могли висловити нашої думки?»
Бо слово — то неперевершена величина, яка може піднести
людину, а може її й вбити.
VІ. Оцінювання знань і вмінь учнів
VІІ. Домашнє завдання
Скласти усний твip на тему: «Чи потрібна Україні реклама?»