Урок української мови в 3 класі на тему : "Вправи на визначення роду і числа прикметників за відповідними іменниками. Вживання прикметників у мовленні."

Про матеріал

Тема: Вправи на визначення роду і числа прикметників за відповідними іменниками. Вживання прикметників у мовленні.

Мета уроку: вчити учнів змінювати прикметники за родами та числами, розпізнавати рід та число прикметників за значеннями іменників удосконалювати вміння учнів ставити питання від іменника до прикметника; формувати вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, узагальнювати та робити висновки; вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності; збагачувати активний словник учня; розвивати навички грамотного і каліграфічного письма, пізнавальну активність, інтерес до теми, творчі здібності молодших школярів, спостережливість, уяву логічне мислення, пам'ять; виховувати дбайливе ставлення до природи, почуття прекрасного і вміння відчувати красу рідного слова.

Методично-дидактичне забезпечення: аудіо запис музики Вівальді «Пробудження природи»; репродукція картини «Весна» ; таблиці (алгоритми), схема-опора «Прикметник»; предметні малюнки , роздатковий матеріал: картки із записаними алгоритмами. різнорівневими завданнями, індивідуальні картки на визначення роду і числа прикметників, запис на дошці.

Перегляд файлу

 


Урок української мови

Тема: Вправи на визначення роду і числа прикметників за відповідними іменниками. Вживання прикметників у мовленні.

Мета уроку: вчити учнів змінювати прикметники за родами та числами, розпізнавати рід та число прикметників за значеннями іменників удосконалювати вміння учнів ставити питання від іменника до прикметника; формувати вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, узагальнювати та робити висновки; вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності; збагачувати активний словник учня; розвивати навички грамотного і каліграфічного письма, пізнавальну активність, інтерес до теми, творчі здібності молодших школярів, спостережливість, уяву логічне мислення, пам'ять; виховувати дбайливе ставлення до природи, почуття прекрасного і вміння відчувати красу рідного слова.

Методично-дидактичне забезпечення: аудіо запис музики Вівальді  «Пробудження природи»; репродукція картини «Весна» ; таблиці (алгоритми), схема-опора «Прикметник»; предметні малюнки , роздатковий матеріал: картки із записаними алгоритмами. різнорівневими завданнями, індивідуальні картки на визначення роду і числа прикметників, запис на дошці.

План-конспект

І. Мотивація

Організація учнів до уроку:

  1.   Привітання.

Подивіться на мене, посміхніться.

Ранок! Сонце в небі прокидається...

Наш клас із гостями вітається.

Подаруйте розумний, доброзичливий погляд їм. Побажайте доброго дня!

Доброго дня я зичу тому, хто Прийшов працювати до класу...

Чому?

Бо чекаю любові і плідної праці!

Ми любимо працю і будем старатись!

Кому дозволимо сісти першими?

  1.    Самовизначення до діяльності

Щось вас хочу запитати.

Ви ж послухайте, малята.

Відповідь дасте мені «Так» чи «ні».

Вам сьогодні посміхнулась?

Горе чи образа серця не торкнулись?

Ви сьогодні вранці радо йшли до школи?

Є бажання у дітей навчатись мови?

Тож рушаймо за знаннями:

Ви зі мною, а я з вами.

II. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів

Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

1.Вправа «Очікування»

Я очікую, що на уроці буде цікаво.

Я хочу дізнатися про важливе та корисне.

Цей урок поповнить мої знання.

2.Створення емоційного фону уроку (звучить музика)

Заплющте очі і уявіть. Я запрошую вас до весняної подорожі у Країну Перетворень. Всі жителі країни дуже добре ставляться до вас і вважають, що ви їх любите. Будьте спостережливими та уважними. Помічайте, які дерева ростуть навкруги, яких пташок ви бачите, які тварини зустрічаються вам. Яке чудове повітря навкруги. А тепер зупиніться на великій казковій галявині під назвою «Іменник». мал. «Весна»

Розплющимо очі! Сідаймо зручніше і пригадаймо, що називає слово «іменник».

Дійсно, він узяв на плечі велике діло - називати речі.

  •       Які іменники зустрілися вам під час подорожі?
  •       Чому ви вважаєте, що ці слова іменники? Доведіть.

На галявині «Іменник», якою керує цей хлопчик, мешканці країни полюбляють гратися в естафету, але завжди діляться на три команди і склад команди незмінний:

Команда «Чарівник»

«Жабка»

«Сонце»

  •       Як ви вважаєте, які іменники увійдуть до цих команд?
  •       А як це перевірити?(замінити іменник займенником)
  •       А тепер усіх тварин розділимо на команди.
  1.    Хвилинка каліграфи

Мешкає в цій країні і Чарівна ручка. Вона пропонує повторити правильне і каліграфічне написання букви «П,п» і поєднання її з іншими буквами.
______________________________________________________________________________________________________________________________________
П 1 елемент
  2 елемент
  3 елемент - пряма горизонтальна лінія із заокругленням ліворуч вниз

 

п 1 елемент

2 елемент — коротка пряма похила лінія із заокругленням вгорі ліворуч, внизу - праворуч

Використовуючи прийом алітерації, спробуйте скласти речення про весну. Прийшла прекрасна пора. Повертаються перелітні птахи.

Доповніть речення другорядними членами.

Звідки? З якого? З далекого вирію.

Куди? До якої? До рідної оселі.

Як? Радісно.

З далекого вирію радісно повертаються до рідної оселі перелітні птахи.

  1.    Фізхвилннка

Прилетіли журавлі           (махи руками)

1 великі, і малі.

Сіли собі на ріллі Заспівали: « Тро-ра-рі»

Де журавка ходила                 (кроки на місці, піднімаючи високо ноги)

Там пшениця вродила.

Де журавель ходив,

Там ячмінь уродив.

  1.    Проблемна ситуація
  •       Діти, а хто ось цей юнак-молодець — друг іменника?(прикметник)
  •       А який він? (молодий, веселий, гарний, чорнявий)
  •       Одна біда - всього боїться, не відходить від іменника ні на крок, весь час тримається за мотузки.
  •       Тож наше завдання сьогодні - збагатити свої знання про прикметник, його значення у мовленні і що означають ці мотузки?
  •       Чому одразу після іменника ми вивчаємо прикметник? (дає іменникам- предметам якусь ознаку чи прикмету)
  1.    Перевірка теоретичного матеріалу
  •       Що називає прикметник?
  •       На які питання відповідає?
  •       Як змінюються прикметники?
  •       З якою частиною мови тісно пов’язані?
  •       Яким членом речення виступає?

III. Надання необхідної інформації

  1.   Спостереження за словосполученнями іменників різних родів

Загадка

Хто має носик - долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає?

 

 

Дятел (який?) працьовитий, строкатий.

А якщо бджілка, то яка вона?

Бджілка (яка?) працьовита.

А дитя яке? Працьовите.

  •    Назвіть закінчення прикметників.
  •    Що ви помітили? ( прикметник той самий, а закінчення різні)
  •    Хто здогадався чому?
  •    З іменниками якого роду зв’язані прикметники?
  •    На які питання вони відповідають?
  •    Що свідчить про те, що прикметники змінюються за родами?
  •    Зробіть висновок, від чого ж залежить рід прикметника?
  1.    Алгоритм визначення роду прикметників

а) знайти іменник, з яким зв’язаний прикметник;

б) визначити рід іменника;

в) за родом іменника визначити рід прикметника.

  1.    Закріплення - впізнай предмет за ознакою
  •    Швидко слово підбери Весняний, сонячний, теплий- Висока, білокура, струнка, кучерява - Чорна, дощова, велика, кудлата- Яскраве, тепле, пекуче, чорне, добре- Смачна, прозора, джерельна, холодна-
  1.    Гра «Побудуй місток»
  •    Я називатиму три іменники, а вам потрібно знайти прикметникам місток,що їх об’єднує.

Сталь, дружба, знання - ...(міцні)

Воля, вантаж, завдання - ...(важкі)

Яма, річка, рана - ...(глибокі)

Досвід, сльози, перець - ...(гіркі)

  1.    Аналіз мовних фактів та формування власних висновків

Однина Множина

Зелений листок Зелені листки

Зелена груша Зелені груші

Зелене яблуко Зелені яблука

Синій олівець Сині олівці

Синя квітка Сині квітки

Синє відро Сині відра

  1.    Робота в парах

- Спробуйте один одному дати поради, як правильно визначати число прикметника.(Слід визначити число іменника, з яким цей прикметник зв’язаний).

Висновок

Категорія числа прикметників не самостійна, повністю залежить від іменника.

7. Навчальне завдання

  •    Що відбувається з прикметником, якщо змінюється іменник, з яким він зв’язаний?
  •      Виписати сполучення іменників з прикметниками, ставлячи питання до прикметників. Позначити закінчення прикметників та визначити число.

Вправа 113.

V. Рефлексія

  1.   Підбиття підсумків
  •      Навіщо потрібні прикметники і знання про них?

( Щоб правильно вживати їх в усному та писемному мовленні)

  •      Яку роль виконують прикметники в усному та писемному мовленні?

( Прикметники прикрашають нашу мову, роблять нашу мову яскравою, образною, точною. Прикметники збагачують, уточнюють, вдосконалюють наше мовлення.)

  •      Вони є ніби життєдайною силою нашої мови.
  •      Якими словами- прикметниками ви б охарактеризували мову?
  •      Яка ж вона?

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна чиста, колискова,

Мелодійна дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова — українська мова.

Тестові завдання.

  1.    Оцінювання результатів уроку

Вправа «Незакінчене речення».

  •      Чи сподобався вам наш урок?
  •      Що нового ви дізналися?
  •      Яке завдання сподобалося найбільше?
  •      Яке вразило?
  •      Що б ви хотіли повторити на наступному уроці?
  •      Що виявилося найважчим?
  •      Чи досягли ви тієї мети, що ставили перед собою на початку уроку?
  1.    Домашнє завдання (інструктаж)
  •      Щоб закріпити вивчений матеріал, попрацюйте вдома.
  •      Виберіть для себе завдання:

а) цікаве - скласти загадку про весняну квітку,с.47 повторити правило

б) можу виконати самостійно - с.52 впр.119, с.47 повторити правило.

  •       Дуже ви були старанні

Отже, всі ви учні гарні.

І за труд ваш на уроці.

Вам подякувати хочу!

Покладіть на голівку долоньку,

Погладьте себе і скажіть золоті слова:

Я сьогодні - молодець!

  •       Попрощаємося з нашими гостями.

 Скажімо їм:

 Усього вам найкращого! Хай щастить!

 

 

docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
5389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку