Урок української мови в 5 класі. Тема: Звертання. Поширені та непоширені звертання

Про матеріал
Наданий матеріал допоможе вчителю формувати в учнів: предметні компетентності: - поглибити знання учнів про звертання; - удосконалити вміння визначати звертання в реченні; - навчити вживати відповідні розділові знаки та правильно інтонувати речення зі звертаннями; ключові компетентності: - спілкування державною мовою; - спілкування іноземними мовами; - соціальна та громадянська; - інформаційно-цифрова; - математична; Підібрані тексти та вправи допоможуть виховати в учнів ввічливість, культуру спілкування, повагу до співрозмовника.
Перегляд файлу

Тема уроку: Звертання. Поширені та непоширені звертання

 

Мета уроку:

     -     формувати:

предметні компетентності: поглибити знання учнів про звертання;

                                               удосконалити вміння визначати звертання в реченні;

                                               навчити вживати відповідні розділові знаки та правильно      інтонувати речення зі звертаннями;

ключові компетентності:     спілкування державною мовою;

                                                спілкування іноземними мовами;

                                                соціальна та громадянська;                                       

                                                інформаційно-цифрова;                                    

                                                математична;

технології навчання:            компетентнісного, діяльнісного підходу;

                                               критичного мислення;

                                               ігрові;

                                               ІКТ;

  • виховувати ввічливість, культуру спілкування, повагу до співрозмовника;
  • створити позитивний емоційний настрій.

 

 Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.

 

 Методи і прийоми:  бесіда, робота з підручником, слово вчителя, тренувальні вправи, проведення досліджень, «Мозковий штурм», гра «Комплімент», «Ласкаві звертання», «Лінгвістичний баскетбол»,  проблемна ситуація,  розв’язання компетентнісних завдань.

 

Форми навчання: групова, фронтальна.

 

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, словники, мультимедійний проектор, картки з критеріями для самооцінювання.

 

Очікувані результати: після уроку учні зможуть:

  • зрозуміти якою частиною мови виражені звертання та у формі якого відмінка;
  • пояснити розділові знаки при звертанні;
  • розрізняти непоширені та поширені звертання;
  • правильно інтонувати речення зі звертаннями.

 

                                                   Хід уроку

 

І.  Організація класу та уваги учнів

 

Створення сприятливої атмосфери.

 

Привітання вчителя.

      -  Добрий день, учні! Я дуже рада вас бачити.

 

Гра  «Комплімент»

 Урок починається з того, що вчитель підходить до першого учня і говорить: «Добрий день, Маринко. Ти мені подобаєшся, тому що ти добросовісно відносишся до виконання завдань», учениця повертається до сусіда і продовжує вітання та комплімент…

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

     1.Фронтальна бесіда

 

-  Скажіть, будь ласка, з чого було розпочато урок? (З привітання, у якому є звертання та з компліменту).

 - Як ви вважаєте, яку роль у мовленні відіграє звертання?  ( Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному житті, без нього було б важко спілкуватися…).

- Що таке комплімент?

 

2. Вправа «У словник загляньмо»

 

- Знайдіть пояснення у тлумачному словнику, що таке комплімент.

- З’ясуйте походження слова «комплімент» за словником іншомовних слів.

 

    Слово вчителя.

  Комплімент – це вже ознака вихованості. Однією з ознак вихованості споконвіку вважаються уміння дотримуватися норм етикету. Неабияке значення має мовний етикет. Слово «етикет» походить із французької мови й означає «ярлик», «етикетка». У сучасній українській мові це слово має таке значення: установлені норми поведінки й правила ввічливості в якому-небудь товаристві.

  Погодьтеся, що встановлення контакту з людиною передусім залежить від того, як ми до неї звертаємося.

  Сьогодні на уроці ми закріпимо знання про звертання, вживання розділових знаків при звертанні. Ознайомимося із видами звертань.

 

     ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

1. Уведення учнів у понятійно-термінологічне поле «Мозковий штурм»

 

Робота в групах

 

  • Що таке звертання?
  • Яка роль звертання у спілкуванні?
  • Чи можна уявити діалог без уживання звертань?
  • Чим відрізняється звертання від інших членів речення?
  • У якому відмінку можуть бути звертання?
  • Де може стояти звертання?
  • Чим виражається звертання?
  • Як інтонаційно виділяється звертання
  • Як виділяються звертання на письмі?
  • Якою частиною мови виражені звертання? У формі якого відмінка?

 

Проведення самооцінювання за картками з критеріями.

 

2. Гра «Ласкаві звертання»

   Учитель кидає в руки учнів м’яч і промовляє слово, учень утворює слова із суфіксом пестливості та ставить їх у кличному відмінку.

Мама – матусю;

тато –  татусю;

сестра – сестричко;

брат -  братику;

бабуся – бабусю;

дідусь – дідусю;

тітка – тітусю.

  

Робота біля дошки. Утворити кличний відмінок від поданих слів, записати їх у зошити.                 

     

  ІV. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Слово вчителя

 

      На відміну від російської мови, українській притаманна клична форма іменників. Зокрема, вона застосовується у звертаннях як в усному мовленні, так і на письмі. Через те що довгий час така форма не застосовувалася (адже норми української штучно наближали до норм російської мови), то багато людей плутаються та не знають, як правильно застосовувати її на практиці.

     У звертаннях, що складаються з імені та по батькові, загальної назви та імені, обидва слова вживаються  лише в кличному відмінку. 

     Мультимедійна презентація: Людмило Андріївно, Лідіє Давидівно, Олегу (Олеже) Тарасовичу; друже Віталію, пані Юліє, колего Валерію, брате Василю, товаришу Вікторе.

     Зверніть увагу, що кличний відмінок утворюється за допомогою закінчень.

Іменники із закінченнями -а, -я в називному відмінку у кличному відмінку  мають закінчення: 

Мультимедійна презентація:

  О  - Ганно, книжко;

  Е -  воле, земле, Катре;

  Є -  Маріє, Софіє, мріє;

  Ю  -  матусю, бабусю, доню.

Іменники з нульовим закінченням і закінченням -о, -е в називному відмінку у кличному відмінку  мають закінчення: 

Мультимедійна презентація:

   У - батьку, синку, товаришу, слухачу;

   Ю - Віталію, Грицю, краю, місяцю;

    Е -  Богдане, друже, козаче, орле.

Іменники на зразок ніч, радість (з нульовим закінченням у називному відмінку)  у кличному відмінку  мають закінчення: 

Мультимедійна презентація:

  Е ноче, радосте, осене.

 

  1. Робота в групах

 

Поставте подані  іменники у Кл.в.,  запишіть їх  у зошити:

     Андрій, дощ, вітер, друг, юнак, Дніпро, Анатолій, край,  мова, чайка, їжак, Інно, Україна.

 

 

  1. Робота у парах. Робота з орфографічним словником

 

        Перевірте написання закінчень іменників у кличному відмінку за орфографічним словником.

 

             Складіть речення з поданими звертаннями, щоб вони стояли на початку, у середині й у кінці речення: Україно, соловейку, мій рідний краю.

 

  1. Слово вчителя. Мультимедійна презентація. Перевірка складених речень

 

       Звертання може стояти на початку, в середині та в кінці речення. Воно відокремлюється комою чи знаком оклику, якщо стоїть на початку речення; комами з обох боків, якщо стоїть у середині речення; й комою від попередніх слів, якщо стоїть у кінці речення.

      Якщо звертання стоїть у кінці окличного речення, то після нього ставиться знак оклику, якщо в кінці питального — знак питання.

 

  1. «Запам’ятаймо»

 

       Робота з підручником (опрацювання теоретичного матеріалу «Види звертань» с.168).

 

      Слово вчителя.

 

  6. Пошукова робота

 

Вправа 450. Знайдіть звертання, поміркуйте, з якою інтонацією ви їх читатимете. Поширеними чи непоширеними вони є.

 

     V. Закріплення вивченого матеріалу

 

      1. Попрацюйте в парах

 

      Вправа 453. Уявіть, що ви зустрілися зі своїм однокласником (однокласницею) після канікул. Складіть разом і розіграйте за особами діалог на тему «Зустріч після канікул». Використайте в діалозі щонайменше два звертання.

 

    2. Творче завдання. Мультимедійна презентація

     Прочитайте виразно текст, дотримуючись особливості інтонації при звертанні.

Доповніть текст власними міркуваннями за темою висловлювання.

 

     Мово наша! Пречиста незаймана Діво! З козацьких степів яничарами впіймана,  в дикий мир ординцем прогнана, на продажній толоці розтоптана, в рабство за безцінь на торжищ продана!

    Мово наша! Убога прочанко з простягнутою рукою! Передчасно постаріла, посивіла, змаліла, на хресті мук розіп’ята, на палю посаджена, за ребро на гак повішена дітьми-покручами.

     Прости ж їх, рідна! Прости гріхи їхні вільні й невільні, прости той чорнобильський плід і те дике зілля, що густо вродило на нашому трагічному лану. І прости цю волестражденну землю.

     VІ. Домашнє завдання

 

   Підібрати відповідник до приказки, розставити розділові знаки.

 

    Держись… іде зима.                     (Хома)

    На тобі…що мені не гоже.           (Боже)

    Терпи… отаманом будеш.            (козаче)

 

 

 

      VІІ. Рефлексія діяльності на уроці

  Гра  «Лінгвістичний баскетбол». Самоперевірка

  Методичний коментар. 

  Учитель задає питання, а учні пишуть у зошитах номер заданого питання, позначаючи відповіді «так» або «ні».

  Після виконання завдання, учні визначають кількість влучних попадань, за допомогою слайда.

  1.                        Чи можна уявити діалог без уживання звертань? (Ні).
  2.                        Чи поширюються звертання? ( Так).
  3.                        Звертання виділяємо на письмі лапками? (Ні).
  4.                        Звертання називає того, до кого звертаються? (Так).
  5.                        Звертання може бути членом речення? (Ні).
  6.                        Звертання завжди стоїть на початку речення? ( Ні ).
  7.                        Усередині речення звертання виділяємо з обох боків комами? ( Так ).
  8.                        При звертанні може бути знак оклику? (Так).
  9.                        Чи може вживатися звертання в множині? (Так ).
  10.                    Слова о, ой, теж належать до звертання? ( Ні ).

 

doc
Додано
14 квітня 2021
Переглядів
1423
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку