Тема. Леся Українка - геніальна дочка свого народу (5 клас)
Мета: поглибити знання учнів про творчість Лесі Українки, її поетичну спадщину;
удосконалювати навички аналізу віршованих творів, здатність до самостійної дослідницької діяльності, ділитися власними оціночними судженнями, розрізняти вірші за емоційним забарвленням;
розвивати вміння виразно декламувати поетичні твори, продуктивно працювати в групі, ефективно взаємодіяти з різними партнерами у групі, виявляти ініціативу;
виховувати любов до Батьківщини, рідної природи, інтерес до поетичного слова, гордість за людину-творця.
Тип уроку: позакласне читання
Форма уроку: урок-дослідження
Унаочнення: портрет Лесі Українки, виставка творів, квіти у вазі, хліб на вишитому рушнику, фотомонтаж, слова на картках, мультимедійна установка
Методи і прийоми: метод проектів, групової і парної роботи, ІКТ, самооцінювання; вступне слово вчителя, розповідь про письменницю та її творчість, перегляд фото, відео матеріалів, книг; виразне читання вчителем, учнями фрагментів твору, що вивчається або творів, пов’язаних з ним за тематикою, постановка ряду проблем та випереджальних завдань, аналіз поезій, створення асоціацій, Мозговий штурм, незакінчене речення, Інтерв’ю тощо.
Форми роботи: усні, письмові, відповіді на питання, презентація, різні види читання, обговорення висловів з тексту, визначення теми, основної думки, визначення образної системи, висловлення власних оціночних суджень, огляд книжок.
Я в серці маю те, що не вмирає!
Леся Українка
Перебіг уроку
На дошці портрети Л. Українки. Під ним напис «150 річниці з дня народження великої поетеси присвячуємо». Зліва - виставка книг. На столі на вишитому - рушнику хліб.
II. Повідомлення теми уроку
Ми сьогодні з вами
Поведемо мову
Про чудову жінку,
Всім людям відому.
Оце перед вами,
У квітах барвінку,
Наша поетеса –
Леся Українка.
25 лютого людство вшановує геніальну жінку, талановиту поетесу, справжнього патріота України-неньки, чиє життя було трагічним і водночас прекрасним. Хліб на столі – то дяка нашого народу поетесі за її творчий подвиг.
Наприкінці уроку поясните своє розуміння слів епіграфа.
ІІІ. Умови оцінювання діяльності учнів.
Учні отримують оціночні листи (додаток 1), у яких за кожне завдання передбачене побальне самооцінювання.
ІV. Узагальнення і систематизація набутих знань.
Учні вдома самостійно працювали у 4 групах, здійснили віртуальну подорож до Колодяжного3, знайомилися з відеороликами14,15, досліджували інтернет-джерела15
1гр. – «Біографи»3 (досліджували місцевість, де пройшло дитинство поетеси, вивчали стосунки Лесі з родиною, місцевими жителями).
2гр. – «Літературознавці» (з’ясовували, як Колодяжне16 вплинуло на характер Лесі, надихнуло на написання яких творів).
Під час прослуховування звітів клас переглядає фотомонтаж (додаток2), працюючи в парах, складають асоціативний ланцюг до портрета Лесі Українки.
На урок учні принесли свої улюблені книги.
Бібліотекар знайомить учнів з книгами, які є в бібліотеці.
Учні, слухаючи вірші Л.Українки , записують свої асоціації, готуючись на заключному етапі уроку пояснити епіграф уроку. Використовується алгоритм аналізу вірша.
а) Вірш «Надія» (малюнок до твору)
Поетеса написала вірш під впливом звістки про долю своєї тітки Олени Антонівни Косач, засудженої за участь у революційному русі. Це був її перший поетичний витвір.
- Яка тема вірша? (Тема раннього вірша Лесі Українки - боротьба проти державного устрою, проти соціального гноблення та національного рабства.
- Яка головна думка? (Волелюбність, справедливість, нетерпимість).
б) Вірш «Конвалія» (малюнок до твору)
У вірші "Конвалія” Лесею Українкою розкрито життєдайну силу природи. Байдуже, навіть жорстоке ставлення людей до життя цієї невеликої ніжної рослинки, бо ж знищила людина її для хвилевої втіхи. (Людяність, любов до природи).
в) Вірш «Волинські спогади» (малюнок)
У вірші змальована доля Волинського Полісся у різні періоди існування. Поетеса ділиться своїми спогадами, висловлює любов до рідного краю. (Вірність, любов, смуток, розлука).
г) Виразне читання напам’ять поезії «Мамо, іде вже зима»
(малюнок до твору)
(Вірш-діалог читають 2 учні)
д) Опрацювання вірша «Вечірня година»
Поетичний світ майорить ніжними й хвилюючими образами. «Вечірня година» – поезія, яка розкриває душевний світ поетеси. Цей вірш – посвята Лесі своїй мамі.
Словникова робота. Вправа на миттєве сприймання слів.
Слова на картках - блискавках: місяць, горе, місяченько, тихо, лихо, тихенько.
На екрані текст вірша.
Читання вірша «ланцюжком»
- Які зорові і слухові образи природи зображено у вірші? (На фоні українського села з білими хатками, пишними садками змальовуються поетичні зорові образи сонця, місяця, зір, слухові – соловейко, вітер).
Аналіз змісту вірша
- Які речення за метою висловлення домінують у творі? (Питальне речення, окличне). Прочитайте їх.
- Відшукайте слова, вжиті у зменшувально-пестливій формі.
- Поміркуйте, яка у вірші їхня роль? (передано захоплення природою).
- Як ви розумієте вислів «Ой, чи так красно в якій країні,
Як тут, на нашій рідній Волині!» (Рідна сторона наймиліша!)
- Знайдіть порівняння. (Ніч обгорнула біленькі хати, немов маленьких діточок мати… Вітерець весняний тихенько дише, немов діток тих до сну колише.)
- З якою метою їх ужито? (Щоб краще розкрити, почуття поетеси).
- Яка тема твору? (Зображення мальовничого українського села в зоряну ніч).
- Яка головна думка твору? (Любов до мами, уславлення рідного гнізда).
Що спільного у цьому вірші з віршем «Волинські спогади»? (Опис почуттів поетеси до рідного краю).
Анотація вірша «Вечірня година»
Учні працюють у парах (додаток 4)
У вірші «Вечірня година» Леся Українка розповідає, як приємно гуляти ввечері в садочку. Уява переносить читача в село, навкруги – біленькі хати, десь співає соловей. Ніч огортає природу й людей, світ потроху засинає, чути мамину колискову, що співає своєму маляті, тиша стоїть навкруги, лише легенький вітерець іноді порушує її.
Відчувається любов автора до України, до рідного села, природи рідного краю. Поезія Лесі Українки пробуджує і в нас любов і повагу до рідного краю. Цим віршем автор переконує, що людина завжди носить у душі своїй образ рідної домівки, а образи природи рідного краю постійно живуть з нею.
Слова віршів спроектовані на екран)
Ні, не забула!
У вікно до мене
Заглянули від яблуні гілки,
Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки. («Давня весна»)
Де написано цей вірш? (В Колодяжному).
Уже скотилось з неба сонце,
Заглянув місяць у моє віконце.
Вже засвітились у небі зорі,
Усе заснуло, заснуло й горе. («Вечірня година»)
– Кому присвячений цей вірш? (Коханій мамі)
I до білої хатинки,
Немов мати до дитинки,
Вийшло сонце, засвітило
I хатинку звеселило.
(«На зеленому горбочку»)
Під час звітів клас продовжує в парах створювати ланцюжок асоціацій.
3гр. «Критики» (як сприймав світ Твори Лесі Українки, що про неї писали М. Горький, І. Франко, М. Павлик, М. Рильський…
- «Шевченко, Франко, Леся Українка – це ж не тільки поети величезного таланту і невичерпної енергії, - вони люди з великим людським серцем і розумом, з героїчною силою духу. У них є чого повчитися не тільки українцям.» (М. Горький)11
- «Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої, хорої дівчини.» (І. Франко)12
- «На свій вік це геніальна жінка... в кожнім її слові я бачив розум та глибоке розуміння поезії, освіти та людського життя.» (М. Павлик)11
- «Подібно до того римського сенатора, який повторював: «Карфаген має бути зруйнований», Леся Українка вірила, що рано чи пізно розвалиться і Велика в’язниця, й настане час волі…Тюрма в Лесі – то триликий образ: країна, в якій живеш; національна неволя; внутрішнє рабство людини.» (М. Рильський)18
4гр. «Дознавачі» (розповідають цікаві факти з життя Лесі Українки , про її освіту, таланти, захоплення, обізнаність і використовують презентацію21) Лариса Косач була дуже обдарованою дитиною:
V. Рефлексія
1. Декламація учнем уривка вірша «Леся Українка» М. Рильського
Вірш проектується на екран. Учні підбирають асоціації.
Йти назустріч бурям і зливам,
Буть одній – як велика рать,
Жить в нещасті життям щасливим,
Муку творчістю перемазать, –
Хвора дівчина, бідна Леся!
Де ще хворі такі були,
Щоб літали в таке піднебесся,
Що його не сягнуть і орли!
Справді дівчина, справді хвора, –
А душа – немов океан…
Ти себе Українкою звала, –
І чи краще знайду ім’я
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як отчизна – твоя і моя!
2. Вправа «Мозговий штурм»
- Якою постає Леся Українка в оцінці М. Рильського?
- Якою вона лишиться у вашій пам’яті?
3. Вправа «Інтерв’ю»
- Поясніть слова епіграфа уроку. Що хотіла сказати Леся Українка своїм сучасникам?
- Яким же вийде сьогодні кущ асоціацій, які навіяв вам образ Лесі Українки?
Учні прикріпляють біля портрета Л. Українки свої ланцюжки асоціацій.
1 уч. Такі видатні митці як Леся Українка ніколи не полишають нас. З’єднавши своє життя з мріями та стражданнями людей, із їхнім пориванням до волі й щастя, вони крокують у безсмертя.
2 уч. Час підносить їх над нами. Вони залишаються вічно молодими, стають нашими сучасниками й ровесниками прийдешніх поколінь.
Учитель:
V І. Самооцінювання учнями своєї діяльності
Учні здають оціночні аркуші вчителю.
V І. Завдання додому
Завдання за вибором учнів:
Олійник М. Дочка Прометея
Олійник М. Леся
Олійник М. Одержима. Роман.