Конспект уроку з української мови в 5 класі "Правила вживання апострофа"

Про матеріал

Поглибити й систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному та писемному мовленні; розвивати навички самостійної та групової роботи; виховувати любов до рідного слова, почуття гордості за свій народ, шану до геніального українського письменника Т.Г. Шевченка.

Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови в 5 класі

клас

Тема. Правила вживання апострофа.

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному та писемному мовленні; розвивати навички самостійної та групової роботи; виховувати любов до рідного слова, почуття гордості за свій народ, шану до геніального українського письменника Т.Г. Шевченка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку умінь та навичок.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, виставка художньої літератури, картки з роздатковим матеріалом, підручник, загадки про апостроф.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

 

 - Добрий день, діти! Сьогодні  ми проводимо черговий урок української мови.

Відкриймо зошити і запишімо число , класна робота.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого українського поета М. Рильського (зачитати):

Кобзарем його ми звемо,

Так від роду і до роду,

Кожен вірш свій і поему

Він присвячував народу.

М. Рильський

 

І не випадково. Саме в березні все людство вшановує пам'ять цієї видатної людини.

Діти, так кого ми називаємо Кобзарем?

Так, це Тарас Григорович Шевченко. Ним створено дуже багато віршів, поем, намальовано картин. Отже, всі завдання з української мови, які ми з вами виконуватимемо, будуть пов’язані з життям Великого Кобзаря.

  • А тепер, діти, давайте пригадаємо матеріал попереднього уроку.

Перевірка домашнього завдання

Мовознавча вікторина

1. - Після яких букв в кінці та в середині слів пишеться ь? (д,т,з,с,ц,л,н якщо ці букви передають м’які приголосні звуки).

 -    М’який знак не пишемо ( після б, п, в, м, ф, ж, ч, ш, щ, г, к, х та р).

  • Що ви знаєте про букву н перед ж, ч, ш, щ? ( не пишеться ь).
  1. - А зараз ми перевіримо домашнє завдання (вправа)

3. Робота «в парах». Взаємоперевірний диктант:

  А тепер перевіримо, як Ви вмієте писати слова на вивчені правила.

Записати під диктовку слова, потім обмінявшись зошитами, перевіримо написання цих слів.

 Кобзар, сходить місяць, вільний, сонце заходить, гори чорніють, ріднесенький, вишневий, плугатарі, дочка.

 (Учні звіряють)

4. Випереджальне завдання. Учням творчої групи було задано додому підібрати цікавий матеріал до теми, яку ми будемо вивчати. (Учні зачитують загадки, вірші)

  • Прослухавши загадки і, відгадавши їх, ви здогадалися про який знак ми будемо говорити на уроці?

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдання уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

  • Так, діти, сьогодні на уроці ми працюватимемо над темою «Вимова та написання слів з апострофом». Ця тема для вас не нова, але нам доведеться познайомитися ще з кількома правилами, крім тих, які відомі вам з початкових класів. На кінець уроку ви повинні знати правила вживання апострофа, вміти правильно вимовляти і писати слова з апострофом та вільно користуватися ними у мовленні, відчувати красу і геніальність поетичного слова Великого Кобзаря – Т.Г. Шевченка.
  • Сподіваюся, всі ви отримаєте величезне задоволення від уроку, вкотре переконаєтеся, що ви багато знаєте і вмієте. Тож бажаю вам гарного настрою і успіхів.
  • Запишемо тему уроку в зошит.

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

  1. Дослідження – спостереження.

На дошці записані пари слів.

  • Дослідіть, чому в словах  б’є [бйе], солов’ї[соловйі], сім’я[с’імйп], бур’ян [бурйан], п’ють [пйут` ]апостроф пишеться, а в словах пюре [п’юре], ряска [р’аска], ательє[ател’йе] не пишеться? Записати слова фонетичною транскрипцією.

(У І випадку ми вимовляємо розділові тверді приголосні від звукосполуки йа, йу, а в ІІ випадку ці букви стоять після м’якого приголосного  і вимовляються злито).

  1. Прочитаймо  правило в підручнику
  2. А зараз виконаймо вправу

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Письмо по памяті. (Прослухати  вірш, є  слова  з  апострофом). «Заповіт»

Перевірка.

- Який ще вірш Т.Г, Шевченка ви знаєте, де згадується про сім’ю?

 («Садок вишневий коло хати»)

Фізкультхвилинка. Якщо слово з апострофом – плескаємо, якщо ні – присідаємо

Верхів’я, присвята, п’єдестал, Прип’ять, тьмяний, мавпячий, моряк, солов’ї, полум’я, повітря,

3. Робота на картках. Гра «Редактор»

- працюємо в парах, але ви визначаєте самостійно,  хто буде відповідати при перевірці.

- на місці пропусків були помилки, що їх допустили учні. Які це помилки?

Відредагуйте текст:

Зійди в травні на Тарасову гору. І тебе зачаруют… співом солов…ї. В народі кажут…, що це єдине місце в Україні, де живе 12 видів солов…їв. Як тіл..ки спаде вечір, солов...ї тут змагают..ся своїм хистом. Слухают… зачаровано цю солов…їну хвалу Кобзареві і Дніпру, що в…ється в підгір…ї, і широке українс..ке село, і вся Україна!

 (Перевірка)

 

 VI. Узагальнення і систематизація  знань.

 Бесіда.

  • З якою метою вживається в словах апостроф?
  • Перед якими буквами він ставиться?
  • Скільки звуків позначають тоді ці букви?
  • В яких випадках апостроф не вживається? ( після б, п, в, м, ф, якщо перед ними є кореневий приголосний, крім р ).

VII. Підсумок уроку.

Тестові завдання

Рефлексія «Мікрофон»

  • Чи важка була тема?
  • Знати правило вживання мені потрібно для того, щоб…
  • Який вид роботи найбільше сподобався?
  • На уроці я навчився (-лася)…,

VIII. Оцінювання.

IX. Домашнє завдання:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 квітня 2018
Переглядів
1244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку