Поглибити й систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному та писемному мовленні; розвивати навички самостійної та групової роботи; виховувати любов до рідного слова, почуття гордості за свій народ, шану до геніального українського письменника Т.Г. Шевченка.
Конспект уроку з української мови в 5 класі
клас
Тема. Правила вживання апострофа.
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному та писемному мовленні; розвивати навички самостійної та групової роботи; виховувати любов до рідного слова, почуття гордості за свій народ, шану до геніального українського письменника Т.Г. Шевченка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку умінь та навичок.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, виставка художньої літератури, картки з роздатковим матеріалом, підручник, загадки про апостроф.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
- Добрий день, діти! Сьогодні ми проводимо черговий урок української мови.
Відкриймо зошити і запишімо число , класна робота.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого українського поета М. Рильського (зачитати):
Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду,
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував народу.
М. Рильський
І не випадково. Саме в березні все людство вшановує пам'ять цієї видатної людини.
Діти, так кого ми називаємо Кобзарем?
Так, це Тарас Григорович Шевченко. Ним створено дуже багато віршів, поем, намальовано картин. Отже, всі завдання з української мови, які ми з вами виконуватимемо, будуть пов’язані з життям Великого Кобзаря.
Перевірка домашнього завдання
Мовознавча вікторина
1. - Після яких букв в кінці та в середині слів пишеться ь? (д,т,з,с,ц,л,н якщо ці букви передають м’які приголосні звуки).
- М’який знак не пишемо ( після б, п, в, м, ф, ж, ч, ш, щ, г, к, х та р).
3. Робота «в парах». Взаємоперевірний диктант:
А тепер перевіримо, як Ви вмієте писати слова на вивчені правила.
Записати під диктовку слова, потім обмінявшись зошитами, перевіримо написання цих слів.
Кобзар, сходить місяць, вільний, сонце заходить, гори чорніють, ріднесенький, вишневий, плугатарі, дочка.
(Учні звіряють)
4. Випереджальне завдання. Учням творчої групи було задано додому підібрати цікавий матеріал до теми, яку ми будемо вивчати. (Учні зачитують загадки, вірші)
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдання уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
На дошці записані пари слів.
(У І випадку ми вимовляємо розділові тверді приголосні від звукосполуки йа, йу, а в ІІ випадку ці букви стоять після м’якого приголосного і вимовляються злито).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Письмо по пам’яті. (Прослухати вірш, є слова з апострофом). «Заповіт»
Перевірка.
- Який ще вірш Т.Г, Шевченка ви знаєте, де згадується про сім’ю?
(«Садок вишневий коло хати»)
Фізкультхвилинка. Якщо слово з апострофом – плескаємо, якщо ні – присідаємо
Верхів’я, присвята, п’єдестал, Прип’ять, тьмяний, мавпячий, моряк, солов’ї, полум’я, повітря,
3. Робота на картках. Гра «Редактор»
- працюємо в парах, але ви визначаєте самостійно, хто буде відповідати при перевірці.
- на місці пропусків були помилки, що їх допустили учні. Які це помилки?
Відредагуйте текст:
Зійди в травні на Тарасову гору. І тебе зачаруют… співом солов…ї. В народі кажут…, що це єдине місце в Україні, де живе 12 видів солов…їв. Як тіл..ки спаде вечір, солов...ї тут змагают..ся своїм хистом. Слухают… зачаровано цю солов…їну хвалу Кобзареві і Дніпру, що в…ється в підгір…ї, і широке українс..ке село, і вся Україна!
(Перевірка)
VI. Узагальнення і систематизація знань.
Бесіда.
VII. Підсумок уроку.
Тестові завдання
Рефлексія «Мікрофон»
VIII. Оцінювання.
IX. Домашнє завдання: