19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок української мови в 7 класі "Способи творення дієслів"

Про матеріал

Поглибити знання учнів про дієслово як частину мови; пригадати способи творення слів в українській мові; вивчити способи творення дієслів; формувати вміння знаходити дієслова й визначати спосіб їх творення, доречно використовувати в мовленні дієслова, утворені різними способами, розвивати логічне мислення;формувати життєві компетентності; виховувати шанобливе ставлення до матінки-природи, любов до чарівної пори року – осені.


Перегляд файлу

Урок української мови у 7 класі

Тема. Способи творення дієслів

МЕТА.  Поглибити знання учнів про дієслово як частину мови;  пригадати способи творення слів в українській мові;  вивчити способи творення дієслів; формувати вміння знаходити дієслова й визначати спосіб їх творення, доречно використовувати в мовленні дієслова,  утворені різними способами,  розвивати логічне мислення;  формувати життєві компетентності; виховувати шанобливе ставлення до матінки-природи, любов до чарівної пори року – осені.

ТИП УРОКУ. Формування і вдосконалення вмінь та навичок, з елементами особистісно зорієнтованого.

ОБЛАДНАННЯ: таблиці «Способи словотворення», «Основні способи творення похідних дієслів»; індивідуальні картки у вигляді кленових листків; кольорові графічні позначення значущих частин слова; комп’ютер; дерево рішень; кольорові емблеми у вигляді яблука, дерева, листка.

ВИПЕРЕДЖУВАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ:  підготувати презентації про осінні місяці.

МЕТОДИ І ПРИЙОМИ:  робота в групах, мозковий штурм, інтерактивні вправи «незакінчені речення», дерево рішень, творче моделювання, метод дослідження.

УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ: загальне значення дієслова, його граматичні ознаки, способи творення слів.

УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ: визначати способи творення дієслів, використовувати їх у власних висловлюваннях, створювати монологічні висловлювання.

ХІД УРОКУ

І. Емоційне сприйняття уроку.

На дошці проектуються слайди осінніх пейзажів.

Кажуть, палітра лише осінніх фарб найбагатша. Щедрий урожай, бабине літо, чарівна завірюха з листя – все це є ознаками того, що настала найкрасивіша пора року, яку не перестають змальовувати художники, оспівувати композитори, описувати поети. Так, це золота Осінь!

 

Сьогодні до нас в гості завітали діти Осені – це її сини: Вересень, Жовтень, Листопад. Давайте послухаємо їх!

Презентація груп.

Пропоную поділитися на три групи за осінніми місяцями. (Одна група називається Вересень і має емблему у вигляді жовтого яблука, інша – Жовтень, в яких емблема – оранжеве дерево, а третя – Листопад і емблема – багряний листок).

  •  Я – місяць Вересень.  Горджуся тим, що саме я скликаю  дітей після літніх канікул за парти, а також всіх пригощаю смачним урожаєм.
  • Я – місяць Жовтень. Моя робота – це прикрасити все навкруги різнокольоровими барвами. А ще потішити всіх бабиним літом.
  • Я – місяць Листопад. І хоч частенько змушую людей ховатися під парасольками, але тільки я вмію зробити прекрасну завірюху із листя.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Мозковий штурм 

  • Яку частину мови тепер вивчаємо?
  • Що означає дієслово?
  • Які є форми дієслова?
  • Як називається початкова форма дієслова?
  • Як розрізнити доконаний вид від недоконаного?
  • Скільки часів має дієслово? Назвати їх.
  • Що ми називаємо дієвідмінюванням?
  • За яким принципом дієслова поділяються на дієвідміни?
  • Яку категорію ми називаємо способом дієслова? Назвати способи дієслова.

 

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Оголошення теми й мети уроку (запис у зошити дати та теми).
  2. Пригадати способи словотворення (звернутися до таблиці «Способи словотворення» та до записів у словнички).
  3. Пригадати значущі частини слова: їх графічні позначення.

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Робота з підручником.

  • Опрацювання теоретичного матеріалу на  С.57.

2. Робота з таблицею «Основні способи творення похідних дієслів».

  • Розглянути таблицю і записати в зошити  по одному дієслову кожного способу творення (на вибір учня), позначити в записаних дієсловах словотвірні засоби.

3.СЛОВНИКОВА РОБОТА (запис у словнички).

Постфікс – ( від латинського postfixus – прикріплений після) – службова морфема, що стоїть у кінці слова (після закінчення) і має словотворче чи формотворче значення. До постфіксів належать частки  -ся(-сь), -небудь, -но, -бо. Наприклад: милуватися.

V. Виконання системи практичних завдань, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми.

1.ВИБІРКОВА РОБОТА.

(Учитель читає текст казки про осінь, а учні на слух записують дієслова, які утворені префіксальним способом). (Додаток №1 до уроку).

Запитання до тексту:

  • Чи сподобалась вам казка?
  • До якого стилю мови належить цей текст?
  • (Кожна група зачитує по шість дієслів і називає префікси, за допомогою яких утворені дієслова).

 

 

2.РОБОТА БІЛЯ ДОШКИ.

(Записати речення, знайти дієслова, розібрати їх за будовою, визначити спосіб творення дієслів).

День народжується в осінньому тумані, але поступово піднімається сонечко й обігріває землю. Виблискують у небесній височині жовтою різьбою берези. Незабаром зі свинцево-сірого неба потечуть ниточки осіннього дощу.

3.РОБОТА В ГРУПАХ.

Ігрове завдання «Хто швидше розгадає кросворд».

 До записаних у кросворді коренів додати префікси та суфікси, визначити спосіб творення відновлених дієслів. (Поки групи розгадують кросворд,звучить осіння мелодія).

 

 

 

ч

а

р

 

 

 

 

 

 

 

з

о

л

о

т

 

 

 

 

 

 

к

р

а

ш

 

 

 

м

и

л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

д

а

р

 

 

 

 

 

м

а

н

д

р

 

 

 

 

 

 

к

р

и

 

 

 

 

 

 

 

 

м

а

л

 

 

 

 

 

 

Ключові слова: зачарувати, позолотити, прикрашати, милуватися, подарувати, мандрувати, вкриватися, намалювати.

 

Індивідуальні завдання для кожної групи. Творче моделювання.

Використовуючи подані дієслова (з кросворду), скласти пейзажну замальовку про осінню пору.

Кожна група презентує свою роботу.

 

VI. Систематизація й узагальнення знань з теми.

1.НЕЗАКІНЧЕНІ РЕЧЕННЯ.

--- Сьогодні на уроці ми повторили …

--- Ми вивчили …

--- Ми навчилися …

VII. Підсумок уроку.

  1. РЕФЛЕКСІЯ.

Чарівна цариця Осінь… Вона кожного року тішить нас найтоншими відтінками фарб, щедрим урожаєм… Ми не прощаємося з нею надовго, а чекаємо її у гості знову і знову…

Наш урок підійшов до кінця. Сподіваюся, що він дав позитивні результати. А чи досягли ви того, чого чекали від уроку? Поділіться своїми думками, прикрасивши дерево рішень осінніми барвами.

2. ДЕРЕВО РІШЕНЬ.

     (В кожної групи є листочки жовтого та рожевого кольору).

     Прикріпити на дерево листочки: жовтий колір – все добре зрозумів (-ла) з даної теми;

рожевий колір – ще потрібно вдома звернутися до таблиці «Основні способи творення похідних дієслів».

    VIII. Виставлення й мотивація оцінок.

    IX. Домашнє завдання.

Обов’язкове:

Записати 4 народні прикмети про осінь, визначити в них спосіб творення дієслів;

Підготувати повідомлення в науковому стилі «Способи творення дієслів».

За бажанням:

Скласти сенкан до слова осінь.

 

docx
Додав(-ла)
Сахарова Оля
Додано
29 липня 2018
Переглядів
858
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку