Поглибити знання учнів про дієслово як частину мови; пригадати способи творення слів в українській мові; вивчити способи творення дієслів; формувати вміння знаходити дієслова й визначати спосіб їх творення, доречно використовувати в мовленні дієслова, утворені різними способами, розвивати логічне мислення;формувати життєві компетентності; виховувати шанобливе ставлення до матінки-природи, любов до чарівної пори року – осені.
Урок української мови у 7 класі
Тема. Способи творення дієслів
МЕТА. Поглибити знання учнів про дієслово як частину мови; пригадати способи творення слів в українській мові; вивчити способи творення дієслів; формувати вміння знаходити дієслова й визначати спосіб їх творення, доречно використовувати в мовленні дієслова, утворені різними способами, розвивати логічне мислення; формувати життєві компетентності; виховувати шанобливе ставлення до матінки-природи, любов до чарівної пори року – осені.
ТИП УРОКУ. Формування і вдосконалення вмінь та навичок, з елементами особистісно зорієнтованого.
ОБЛАДНАННЯ: таблиці «Способи словотворення», «Основні способи творення похідних дієслів»; індивідуальні картки у вигляді кленових листків; кольорові графічні позначення значущих частин слова; комп’ютер; дерево рішень; кольорові емблеми у вигляді яблука, дерева, листка.
ВИПЕРЕДЖУВАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ: підготувати презентації про осінні місяці.
МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: робота в групах, мозковий штурм, інтерактивні вправи «незакінчені речення», дерево рішень, творче моделювання, метод дослідження.
УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ: загальне значення дієслова, його граматичні ознаки, способи творення слів.
УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ: визначати способи творення дієслів, використовувати їх у власних висловлюваннях, створювати монологічні висловлювання.
ХІД УРОКУ
І. Емоційне сприйняття уроку.
На дошці проектуються слайди осінніх пейзажів.
Кажуть, палітра лише осінніх фарб найбагатша. Щедрий урожай, бабине літо, чарівна завірюха з листя – все це є ознаками того, що настала найкрасивіша пора року, яку не перестають змальовувати художники, оспівувати композитори, описувати поети. Так, це золота Осінь!
Сьогодні до нас в гості завітали діти Осені – це її сини: Вересень, Жовтень, Листопад. Давайте послухаємо їх!
Презентація груп.
Пропоную поділитися на три групи за осінніми місяцями. (Одна група називається Вересень і має емблему у вигляді жовтого яблука, інша – Жовтень, в яких емблема – оранжеве дерево, а третя – Листопад і емблема – багряний листок).
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Мозковий штурм
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Робота з підручником.
2. Робота з таблицею «Основні способи творення похідних дієслів».
3.СЛОВНИКОВА РОБОТА (запис у словнички).
Постфікс – ( від латинського postfixus – прикріплений після) – службова морфема, що стоїть у кінці слова (після закінчення) і має словотворче чи формотворче значення. До постфіксів належать частки -ся(-сь), -небудь, -но, -бо. Наприклад: милуватися.
V. Виконання системи практичних завдань, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми.
1.ВИБІРКОВА РОБОТА.
(Учитель читає текст казки про осінь, а учні на слух записують дієслова, які утворені префіксальним способом). (Додаток №1 до уроку).
Запитання до тексту:
2.РОБОТА БІЛЯ ДОШКИ.
(Записати речення, знайти дієслова, розібрати їх за будовою, визначити спосіб творення дієслів).
День народжується в осінньому тумані, але поступово піднімається сонечко й обігріває землю. Виблискують у небесній височині жовтою різьбою берези. Незабаром зі свинцево-сірого неба потечуть ниточки осіннього дощу.
3.РОБОТА В ГРУПАХ.
Ігрове завдання «Хто швидше розгадає кросворд».
До записаних у кросворді коренів додати префікси та суфікси, визначити спосіб творення відновлених дієслів. (Поки групи розгадують кросворд,звучить осіння мелодія).
|
|
ч |
а |
р |
|
|
|
|
|
|
|
з |
о |
л |
о |
т |
|
|
|
|
|
|
к |
р |
а |
ш |
|
|
|
м |
и |
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
д |
а |
р |
|
|
|
|
|
м |
а |
н |
д |
р |
|
|
|
|
|
|
к |
р |
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
м |
а |
л |
|
|
|
|
|
Ключові слова: зачарувати, позолотити, прикрашати, милуватися, подарувати, мандрувати, вкриватися, намалювати.
Індивідуальні завдання для кожної групи. Творче моделювання.
Використовуючи подані дієслова (з кросворду), скласти пейзажну замальовку про осінню пору.
Кожна група презентує свою роботу.
VI. Систематизація й узагальнення знань з теми.
1.НЕЗАКІНЧЕНІ РЕЧЕННЯ.
--- Сьогодні на уроці ми повторили …
--- Ми вивчили …
--- Ми навчилися …
VII. Підсумок уроку.
Чарівна цариця Осінь… Вона кожного року тішить нас найтоншими відтінками фарб, щедрим урожаєм… Ми не прощаємося з нею надовго, а чекаємо її у гості знову і знову…
Наш урок підійшов до кінця. Сподіваюся, що він дав позитивні результати. А чи досягли ви того, чого чекали від уроку? Поділіться своїми думками, прикрасивши дерево рішень осінніми барвами.
2. ДЕРЕВО РІШЕНЬ.
(В кожної групи є листочки жовтого та рожевого кольору).
Прикріпити на дерево листочки: жовтий колір – все добре зрозумів (-ла) з даної теми;
рожевий колір – ще потрібно вдома звернутися до таблиці «Основні способи творення похідних дієслів».
VIII. Виставлення й мотивація оцінок.
IX. Домашнє завдання.
Обов’язкове:
Записати 4 народні прикмети про осінь, визначити в них спосіб творення дієслів;
Підготувати повідомлення в науковому стилі «Способи творення дієслів».
За бажанням:
Скласти сенкан до слова осінь.