Тема. Види речень за метою висловлювання. Розділові знаки в кінці речення. Окличні речення.
Мета: поглибити знання учнів про види речень за метою висловлювання; навчити правильно їх будувати й доречно використовувати питальні, спонукальні, розповідні речення; розвивати навички правильно ставити розділові знаки в кінці речень; формувати вміння правильно інтонувати речення; виховувати любов до природи.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Клас прикрашено осіннім листям. На дошці висять картини про природу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
-Пригадайте, діти, який розділ мовознавства ми вивчаємо? (Синтаксис і пунктуація).
1. Гра «Мікрофон»
-Що ви знаєте про види речень за метою висловлювання.
2. Робота в групах
І група – прислів’я про осінь записують.
ІІ група – вірші про осінь по 1 реченню.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
1 група складає міні-твір «Краса осіннього лісу».
2 група – побудує речення, у яких звучатиме заклик про збереження природи.
3 група – складе речення, у яких будуть питання про красу осінньої пори.
На дошці записано пам’ятку «Правила поведінки в лісі».
У лісі не можна галасувати, руйнувати мурашники, залишати вогнище, викидати сміття, рвати квіти з корінням, ламати гілки з дерев.
4 група – визначають межі речень, розставляють розділові знаки.
Осінь ходить листя зриває ліс вабить своєю красою як не любити цю красу бережіть природу
Що зустрічають умиті росою дерева? Хто пройшов лісовою стежкою?
Уявіть ситуацію, що ви з другом опинилися в осінньому лісі. Ви чуєте красивий спів птахів, переглядаєте картини природи, отримуєте радість і насолоду від побаченого та почутого. Бережіть красу природи!
Скласти речення за даними схемами.
1, 2 групи складуть речення з поданих слів: осінь, листя, ліс, пам’ятайте, друзі, гарна, бережіть.
3,4 групи виконують графічний диктант. Учитель читає речення, учні ставлять лише знаки: Р. П? С!С.П?!
ІV. Підсумок уроку
-Чим був важливий урок для вас?
- Що впливає на вибір речення за метою висловлювання?
- Що нового ви дізналися для себе?
Гра «Мікрофон»
Оцінювання учнів
V. Домашнє завдання
1, 2 групи опрацювати параграф 7, вправа 123.
3,4 групи опрацювати параграф 7, скласти 5-6 речень про осінні канікули, вживаючи різні види речень за метою висловлювання.