Тема. Дієслова, що означають завершену і незавершену дію. Вживання дієслів-синонімів і дієслів-антонімів у мовленні. Т. Шевченко – співець краси рідного краю.
Мета. Формувати в учнів початкові уявлення про взаємодію виду дієслова і часових форм; вчити добирати і знаходити потрібні синоніми й антоніми з урахуванням ситуації мовлення.
Розширити й поглибити знання учнів про великого народного поета
Т. Шевченка. Вчити дітей сприймати красу природи, відтворену у віршованому тексті.
Виховувати любов до рідного слова, повагу до спадщини, яку залишив нам поет.
Обладнання: таблиці-схеми, сигнальні картки, індивідуальні карточки, малюнковий план.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми уроку
ІІІ. Повторення вивченого
НУ ТИ ША ВА
Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
Запис речення буде продовженням каліграфічної хвилинки.
Щовесни ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
Перевірка.
а) Індивідуальні завдання на карточках із наступною перевіркою.
б) Завдання по групах:
- Утворіть словосполучення з дієсловом вшановуємо і словами, якими згадуємо чи говоримо про Шевченка. (Вшановуємо Кобзаря, великого поета …).
І група. Одне з утворених словосполучень ввести у речення.
ІІ група. Скласти речення із поданих слів.
Встала, й, чорну, весна, землю, розбудила, сонну.
ІІІ група. Доповнити речення.
Вітер з гаєм …, … з осокою. (Розмовляє, перегукується, шепче, дружить).
Додаткові завдання: слово шанують розібрати за будовою; ш.потіти, ро.будила…
Підсумок перевірки виконаних завдань.
ІV. Робота над темою уроку
Із поданих складів утворити слова і прочитати рядки поезії Шевченка.
Са, ви, док, шне, ко, вий, ха, ло, ти,
Хру, над, ви, шня, гу, щі, дуть, ми.
Вірш написаний далеко від рідної землі, у засланні. Це спогад про Україну, її чудову природу, дорогі серцю місця, де пройшли дитячі роки поета і куди він завжди мріяв повернутися.
а) Ознайомлення із змістом твору. Читання вірша вчителем.
Плугатар – той, хто оре землю плугом, орач.
б) Робота над змістом твору
- Прочитайте вірш і скажіть, яку пору року зображено в ньому, які слова і вислови це підтверджують?
- Яка частина доби описана в першій строфі?
- Яка тема 1-ої строфи? Який би ви дали заголовок?
- Яке слово починає вірш?
- Чому не сад, а садок? (У бідняків були невеликі садки).
- А ви звернули увагу, який був садок? (В Україні біля хаток переважно саджали вишні, вишневий садок – символ рідної землі, хоча в садках могли рости й інші дерева).
- Які образи ввів поет у першу строфу? (Плугатарі, дівчата, матері).
Окрім цих слів, автор вводить образи природи – садок, хрущі. Саме на лоні природи змінюється життя людини.
Отже, у творі описано картини щасливого родинного життя, про яке мріяв поет.
в) Вибіркове читання
- Де вечеряла сім’я? Чому? (Тісно, багатодітна сім’я з настанням тепла вечеряла і навіть ночувала у дворі).
- У яких рядках поет підкреслив любов матері до дітей?
- Виберіть із вірша дієслова доконаного виду, утворіть від них неозначену форму дієслова з питанням що зробити? (Покласти, заснути, затихнути).
г) Вправляння у виразному читанні
3. Фізкультхвилинка
4. Складання діалогу. Робота в парах
- У вірші Шевченка встає перша зіронька. А чи задумувались ви, чому на небі багато зірок? Чому одні з них ясні, великі, а інші ледь видно?
( На дошці – опора:
1 учень. В Україні свічка символізувала життя. Свічка – давнє слов’янське слово, утворилось від дієслова світити. Те, що світить, випромінює світло, робить навколишній світ видним.
2 учень. Свічкою освітлювали приміщення. Із церкви несли «страстну свічку» в хату, щоб очистити кімнати від нечистої сили.
3 учень. За народними повір’ями, у кожної людини є «небесна свічка» (зірка). Коли людина помирала, її зоря гасла, якщо жила гріховно – зірка тьмяніла. Звідси вислови – його свічка ясно горить, його зірка згасла.
І група
23, 7, 28, 12, 32. |
Течія
ІІ група
27, 3, 12, 23. |
Цвіт
ІІІ група
26, 12, 6. |
Хід
(«Тече вода з-під явора», «Зацвіла в долині червона калина», «Сонце заходить, гори чорніють…»).
Ів. Тече – біжить, поспішає, хлюпоче …
ІІв. Ходить – йде, крокує, чимчикує, шкандибає …
V. Підсумок уроку
- Що нового запам’яталось, що зацікавило?
- Який вид роботи сподобався?
- На якому етапі уроку виникли труднощі, було втрачено час?