Урок української мови з теми "Змінювання прикметників за числами".

Про матеріал
Урок української мови з теми "Змінювання прикметників за числами. Утворення словосполучень іменника з прикметником". Вчити учнів змінювати прикметники за числами, утворювати словосполучення іменника з прикметником, удосконалювати навички роботи з інформацією.
Перегляд файлу

Урок № 46. Змінювання прикметників за числами. Утворення словосполучень іменника з прикметником.

Мета: вчити учнів змінювати прикметники за числами, утворювати словосполучення іменника з прикметником; удосконалювати навички роботи з інформацією; розвивати вміння доводити свою думку; формувати інформаційно-комунікаційну компетентність, компетентність спілкування рідною мовою; виховувати гостинність.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Вступна частина.

1. Організаційний момент. (1хв).                                         (Слайд 1)

Любі друзі, добрий день!

Зичу праці і старання.

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день.

Розпочинаємо урок української мови.

Я очікую, що сьогодні ви будете:                     ( На дошці)

У – уважні,

Р – розумні,

О – організовані,

К – кмітливі.

  1. Перевірка домашнього завдання. (3 хв).

- Прочитайте сполучення слів, які ви склали дома.

- З якою частиною мови вживаються прикметники? (Тільки з іменниками).

3. Актуалізація опорних знань. (5 хв).

Пригадайте тему минулого уроку і те, що ви знаєте про прикметник. У цьому вам допоможе розібратися вправа «Хмара  слів «Прикметник».

  • З чого складається кожна хмарина? (З крапель води).

А ця хмара – зі слів, що мають пряме відношення до прикметника. Слова розкидані в хаотичному порядку. Виберіть з них ті, які повинні бути в цій хмарині і поясніть свій вибір.

  • З якою частиною мови зв'язані прикметники? (Прикметники зв'язані з іменниками).

4. Повідомлення теми і завдань уроку. (1 хв).            Слайд 3.

 Сьогодні продовжимо досліджувати прикметник, а саме: будемо спостерігати, як змінюються прикметники за числами.

ІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

Груша, яблуко, банан,

Ананас з чужих країн.

Ці смачні продукти

Разом всі звуться... (фрукти)

 

  1. Хвилинка каліграфії. 5 хв.

Відкрийте зошити. Пропустіть один рядок від попередньої роботи і запишіть дату та класна робота. Слідкуйте за своєю поставою, тримайте спину прямо, дотримуйтеся дистанції між зошитом і очима. Сядьте зручно і пишіть охайно.

Пригадайте, як пишеться велика і маленька буква Фф, запишіть її двічі. Згадайте з’єднання фр, ру, ук, кт, ти.                  

Яке слово можна скласти? ( Фрукти). Запишіть каліграфічний рядок цього слова, дотримуючись правопису та з’єднання букв.

  1. Робота з підручником. (5 хв).
  • Чи любите ви ходити в гості?
  • А запрошувати гостей до себе?
  • Що слід пам’ятати, коли запрошуєте гостей? (Потрібно гарно їх прийняти і пригостити).
  • Наші знайомі друзі також вирішили запросити гостей.

Вправа 1. Для частування гостей вони закупили продукти. На малюнках зображено фрукти, які купила Родзинка. Прочитай їх назви.              Слайд 6.

Солодкий мандарин. Солодкі мандарини.

Проведемо дослідження. Порівняйте записи під цими малюнками. Як змінився іменник: мандарин – мандарини? ( Один – багато).

Чи змінився разом з іменником прикметник? ( Солодкий – солодкі).

(Так : солодкий – один, а солодкі – багато).

Давайте перевіримо свої припущення за правилом. Воно є у підручнику в рожевій смужці. Або подивіться на екран.                                         Слайд 7.

Правило. Прикметник у мовленні змінюється разом з іменником, із яким він зв’язаний.  Запам’ятайте це! Мандарин солодкий (один предмет) – мандарини солодкі (багато предметів).

Пропоную скласти схему цього правила. Я розпочала цю роботу, але хочу, щоб ви мені допомогли.     На дошці.

ЧИСЛО ПРИКМЕТНИКІВ

ОДНИНА                                                                       МНОЖИНА

Називає один предмет                                         Називає декілька предметів

Який? Яка? Яке?                                                        Які?

                                              

солодкий                                                                         солодкі    

 ІІІ. Осмислення нових знань в процесі практичної діяльності. (5 хв).

Хочете дізнатися, що купив Щебетунчик?

Пропоную дізнатися про це у вправі 2.

Грушу соковиту, лимон свіжий, яблуко велике.                               Слайд 8.

Але ж гостей багато і Щебетунчик купив багато цих предметів. Тоді зміни подані словосполучення слів так, щоб вони називали багато предметів.

Якщо груша соковита – одна, то багато – це груші соковиті. Запишемо їх у два стовпчики на дошці та в зошитах:

Однина                                                         Множина                                     

Груша (яка?) соковита – груші (які?) соковиті.    Підкресліть закінчення!                       

 Лимон (який?) свіжий -    лимони (які?) свіжі.                             

 Яблуко (яке?) велике – яблука (які?) великі. 

Отже, що змінилося у прикметниках, коли ми змінили їх з однини на множину? (Закінчення).

Читалочка також не залишилася осторонь. Вона теж готувалася до прийому гостей і купила овочі, про які згадується у вірші вправи 3. ( 5 хв).

Прочитайте цей вірш.(Учень).

Знайдіть у ньому  прикметники й іменники, з якими вони зв'язані. Слайд 10.

Жовті дині, столові буряки, сині баклажани, зелені огірки.

Спробуємо змінити ці сполучення слів так, щоб вони називали по одному овочу, а не багато.                                                                         Слайд 11.

Жовті дині (багато) – жовта диня (одна), столові буряки - …, сині баклажани- …, зелені огірки - ….

Запишіть їх за цим зразком самостійно.

 Фізкультхвилинка.

А які ж гостини без салату? Перегорніть на сторінку 80. Вправа 5. (5 хв).

 Гаджик і Читалочка приготували салат. Для цього вони використали рецепт.

Як ви розумієте це слово? Що воно означає?

 Робота зі словником.                   Слайд 12.                            

 РЕЦЕПТ — 1) вказівка про те, з чого складається і яким способом готувати  будь-яку суміш, розчин, страву ; 2) письмова вказівка лікаря в аптеці про виготовлення і застосування ліків.

Яке визначення має слово рецепт у даному випадку?

Прочитаю рецепт цього корисного овочевого салату, а ви стежте за мною.

Попрацюємо усно. Ґаджик хоче перевірити, чи зможеш ти зробити морквяний салат. Дай відповіді на його запитання. Знайди відповіді на ці запитання і відповідай повними реченнями.                                          Слайд 13.

Для морквяного салату потрібні  морква, родзинки, часник, майонез. Всі продукти порізати, змішати і заправити майонезом.

Ці речення записувати не будемо. Якщо захочете, то можете приготувати цей салат дома з дорослими.

Напевно, у кожного з вас є улюблений салат. Складіть, будь ласка, 2 речення про нього. Обов’язково використовуйте прикметники. Початок речення може бути такий.                                    Слайд 6.

Мій улюблений салат … .  Для нього потрібні … , … , … , … .

ІV. Підсумок уроку.

Тепер ви можете дома розповісти, що прикметники:

- бувають в однині і множині;

- вживаються лише з іменниками:

- їх дуже багато в нашій миові;

- ними можна описати кожен предмет.

А ще за допомогою прикметників можна як образити людину, так її і підтримати. Для цього потрібно:

- похвалити,

- сказати ніжне слово;

- привітати з якоюсь подією;

- зробити комплімент.

Уявіть людину, яка вам зараз дуже дорога і назвіть її  одним прикметником. (Діти називають : мила, рідна, люба, хороша тощо).

Сьогодні день святого Валентина. Люди дарують один одному валентинки, як прояв поваги й любові та як можливість висловити свої найкращі слова про цю людину. Пропоную вам подарувати валентинку і нашим гостям, промовивши слово-прикметник як прояв поваги, любові чи гарний комплімент. (Діти дарують валентинки гостям, промовляючи вітальні слова).

Домашнє завдання.

 Пояснення домашнього завдання. Записати 6 сполучень іменників з прикметником у множині (багато). Наприклад, села (які?) гарні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мила             Добра                 Щира                Гарна

 

Старанна       Весела          Весняна              Яскрава

 

Приємна           Ніжна           Привітна          Мужній

doc
Додано
14 лютого 2023
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку