Українська мова
Тема. Поняття про дієслово. А. Костецький «Ранок».
Мета:
Очікувані результати:
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Обладнання: фото крокодила, відео «Цікаві факти про крокодилів», конструктор LEGO, анаграма.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Створення позитивного психологічного настрою.
Доброго ранку – сонце привітне!
Доброго ранку – небо блакитне!
Доброго ранку – в небі пташки!
Доброго ранку – зелені дубки!
Доброго ранку - дітки привітні!
Я всім бажаю, щоб посмішки квітли!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів і мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо вивчати нову частину мови, а яку саме ви дізнаєтесь, прочитавши слово
В О С Л О Д І Є
Ми повинні навчитися розпізнавати дієслова в реченні, правильно вживати їх у мовленні.
Людям всім давно відомо
Дивне слово – дієслово.
Дію виконати може
І в роботі допоможе.
Треба з ним завжди дружити,
З ним нам веселіше жити.
Всяка дія – в дієслові,
І ніяк без нього в мові.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Д д Дд діє сл ов во діє слово дієслово.
Крокодил ( що робить?) плаває в річці, грає у футбол, катається на ковзанах, скейтборді, роликах, займається підводним плаванням, літає, грає в ігри, взуває чоботи, ходить по вулицях.
Стіна слів : крокодил, рептилія, плазун, тварина, «плакати крокодилячими сльозами».
Це крокодил. Він плаває. У нього зелена шкіра. Його потужний міцний хвіст наче двигун. У рептилії є величезна паща з вісімдесятьма гострими іклами. Він має міцні ребра. Це безстрашна тварина. У нього не буває ворогів. Єдиним ворогом можна вважати людину.
Це цікаво! У народі кажуть «плакати крокодилячими сльозами», і не дарма. Крокодили дійсно можуть плакати, тільки не від болю чи образи. У них є спеціальна слізна залоза, вона виводить з організму солі, яких забагато. Сльози крокодила – це природній процес.
Тупорилий крокодил. Він найменший. Гребенястий крокодил. Він найбільший. (Демонстрування фото, перегляд відео «Цікаві факти про крокодилів»).
(Ансамбль ім. І.Вірського «Гопак».)
Добери і запиши дієслова до іменників. Підкресли дієслова.
Вправа 4, с.46.
Доберіть і запишіть якомога більше слів, які називають тих, хто може виконувати ці дії. Підкресліть дієслова.
Фронтальна робота. Вправа 5, с. 46. Визначити частини мови.
Висновок. Дієслова відпочиває, хворіє, радіє, сумує та інші називають різні стани предметів.
4) Досліджуємо зміну ознаки предмета.
- Що означають ці іменники? Утворіть дієслова. Вправа 5, с.46.
Висновок. Дієслова можуть називати не тільки дію та стан предмета, а й зміну ознаки предмета. Дієслова темніє, зеленіє, світлішає називають зміну ознаки предмета.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота над текстом. Вправа 8, с. 47.
- Послухайте вірш. Визначте, який настрій викликає твір?
а) Словникова робота.
Латаття – водяна лілія.
Миттю – дуже швидко.
б) Самостійне читання.
- Прочитайте самостійно, віднайдіть дієслова вжиті в переносному значенні.
в) Виразне читання назагал.
г) Робота над текстом.
- Визначте дієслова, які вжитті в переносному значенні.
- Як ви думаєте, для чого автор вжив дієслова в переносному значенні?
- Якими дієсловами-синонімами можна замінити ці дієслова?
Стіна слів: сміється, сонце.
Синоніми : сміється, радіє, усміхається,веселиться.
Доберіть дієслова до слова сонце.
Сонце (що робить?) гріє, світить,іскриться, встає, заходить, сходить, будить, пестить, ніжить, зігріває…
VІ. Рефлексивно-оцінюючий етап.
Метод «Вузлик»
«Я дізнався, що …»
«Я зрозумів, що …»
«Я запам’ятав, що …»
Оцініть свою роботу на уроці ( за допомогою цеглинок LEGO):
все зрозумів, можу допомогти іншому;
зрозумів, але треба ще попрацювати;
потрібна консультація.
Знаю – Хочу знати – Дізнався.