Урок розвитку зв"язного мовлення "Калина під моїм вікном"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку з розвитку зв"язного мовлення " Калина під моїм вікном" з використанням літературних та музичних творів сучасних авторів та класиків українського мистецтва, а також повязується з реаліями сьогодення - повномасштабним вторгненням росії на нашу рідну землю. Сприяє патріотичному та громадянському вихованню маленьких патріотів України.
Перегляд файлу

Тема: урок розвитку зв’язного мовлення.

Твір – опис «Калина  під моїм вікном»

 

Мета:  вчити дітей складати твори з елементами опису, розвивати зв’язне                мовлення учнів, мислення, спостережливість, уміння порівнювати і співставляти; повторити типи текстів за метою висловлювання; формувати вміння добирати найбільш влучні  прикметники  під час опису предмета; розширити знання дітей про калину як рослину – символ України; показати, як оспівував її український народ та класики української літератури; виховувати любов до рідної землі, її символів; до рідного слова, до національних традицій, народної мудрості, до краси і гармонїї навколишнього світу, до рідного краю,

Обладнання: портрети Т. Шевченка, І. Франка, Л. Українки, М. Підгірянки;     гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини, колоски пшениці, гілочки верби, вишиті рушник і сорочка, хліб, карточки «обличчя почуттів», для поділу учнів на групи; « Тематичний словник школяра», « Тлумачний словник української мови», книги «Зелене диво України», «Зелена аптека»; запис пісні Н. Матвієнко «Ой роду наш кроєний», пісні « Ой у лузі червона калина…» кавер – версія гурту «Пінк Флойд»; мікрофон.

Хід уроку

  1. Організація класу

 

  • Доброго ранку! – мовлю за звичаєм,
  • Доброго ранку! – кожному зичу я!

Тож посміхніться у відповідь, діти,

Я вашими успіхами сьогодні на уроці хочу радіти!

 

  • У вас на партах лежить по 3 кружечки. Це так звані «обличчя настрою» або «сонечка почуттів». Виберіть одне з них і покажіть свій емоційний стан.

 

-   Бачу, у вас гарний настрій, а це надія на плідну роботу протягом всього уроку.     Отже, сьогодні ми працюватимемо під девізом:

(прикріплено на дошці магнітами)

 Працювати – колективно,

 діяти – оперативно,

 писати – охайно,

 відповідати – негайно.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

 

  • Подивіться: у нас на столі калина, колоски пшениці, вишитий рушник, хліб на ньому. Що їх об’єднує? Яким словосполученням це можна об’єднати? (Це народні символи України).

 

  • Ми не будемо конкретно зупинятись на кожному символі, бо в нас зовсім інші цілі уроку, а про кожен з них можна говорити до безкінечності.

 

  • Те про, яку рослину ми будемо говорити сьогодні, ви дізнаєтесь, розгадавши закодоване слово:

 

ку – у + алі – і + ис  – с + не – е + а

калина

 

  1. Оголошення теми і завдань уроку.

 

  • Отже, сьогоднішній урок наш буде повністю присвячений чудовій рослині, символу – оберегу українського народу – калині. Ви почуєте, як оспівана ця рослина в віршах і піснях, легендах і переказах, прислів’ях і приказках, загадках.

 

  • Ми з вами також визначимо деякі ознаки і властивості калини і, як підсумок    всієї нашої  роботи, напишемо розповідь – опис «Калина під моїм вікном».

 

  • Але все, що ми робимо, повинно мати для нас якусь пізнавальну цінність Запитайте себе: ДЧЦМЗ? (пишу на дошці)  (Для чого це мені знати?)

 

  • Розкажіть, що ви сьогодні сподіваєтесь отримати від уроку і для чого це вам може знадобитись?

 (Вправа «Мікрофон»)

 

  1. Словникова робота

 

  • Сьогодні у нас зустрічатимуться слова, без розуміння значення без яких нам буде важко працювати, тому вияснимо їхнє значення за допомогою словників. А отже, хтось знає значення цих слів, пояснить його решті?

 

                                          символи            терпкі

                                          кетяги               смарагдове

                                                галуззя              багряне

(Робота із « Тлумачним словником української мови» )

 

  1. Актуалізація опорних знань. Міжпредметні зв’язки. Робота в парах.

 

  • До речі, ви вже вивчали тему «Дерева, кущі, трав’янисті рослини» і, мабуть     можете сказати, до якої групи рослин належить калина? (Я вважаю, що калина – це кущ, тому що вона має кілька міцних дерев’янистих, але значно  тонших, ніж у дерева, стебел)
  • Одна, два – чи багаторічна ця рослина?

 

  1. Перевірка домашнього завдання

 

  •       Домашнім завданням вашим було підібрати приказки, прислів’я, вірші і     просто цікаві повідомлення про калину.

 

  •     Хто готовий сьогодні отримати найвищий бал? Хто хоче виступити?

(Розповіді дітей)

 

  •   Молодці! Ви надзвичайно гарно попрацювали вдома! Стільки цікавого!!

 

  1. Слово вчителя.

 

-    Я вас з такою цікавістю слухала, а ви готові послухати мене? Я впевнена,       що  в мене для вас теж є дещо цікаве.

(Під запис пісні Н. Матвієнко «Ой роду наш красний)

 

-       В усіх народів є свої рослини – обереги, рослини – символи.

 В Канаді – клен. Канадці так шанують цю рослину, що його листя навіть        зображене на державному прапорі цієї країни. В Японії – сакура. А в нас   українців, (поряд  з вербою й тополею) – калина. Живе її образ в піснях і віршах, легендах і переказах. На Землі існує більше 200 видів калин. Як же опинилася вона й на наших землях? Ось як про це розповідає легенда.

 

-     Колись на Україну часто нападали татари. Все нищили на своєму шляху, а     хлопців і дівчат забирали в полон. Одного разу хотіли забрати найкращу    дівчину села, Калинку. Вона почала втікати, та, на лихо, зачепилася за дерево    своїм червоним намистом. Вороги забрали красуню, і загинула вона на чужині. А на тому місці, де розсипались її червоні намистинки, виросли прекрасні буйнолисті кущі з червоними ягідками. Назвали їх люди калиною. З того часу й росте на наших землях цей чудовий кущ.

 

-     Красива калина в усі пори року. Пізньою весною – на початку літа (а це      травень – червень) вбирається вона в білі букетики з квітів, ніби наречена в фаті чи дівчина в хустині. Зовні в суцвітті квіти великі, зібрані в віночок, а всередині – непоказні, дрібні. Цікаво, що великі квіти не дають плодів, а лише маленькі. Проте й великі квіти не розцвітають даремно. (Можливо, ви маєте якусь думку щодо цього?) – своєю красою вони приваблюють комах. Побачить їх бджола чи джміль і прилетить напитися солодкого соку, переповзає з квітки на квітку, переносить пилок. А для квіток це корисно – ягідок буде більше.

 

-      На початку осені починають дозрівати дуже гарні яскраво – червоні ягідки, наче жменями розкидані серед розкішного зеленого листя. На смак вони кислі і трохи гіркуваті, терпкі, але після морозів стають солодкуваті. Ось я принесла те, що залишилось вам від пташок, скуштуйте і ви, візьміть по ягідці, і з'їжте, роздивітьсяі кісточку всередині. Вона схожа на маленьке сердечко – чи не диво?!

 

-      Хоча вони й кислі, але дуже корисні – і лікують, і надають бадьорості. В народній медицині ягодами і корою, яку збирають навесні лікують застуду, хвороби шкіри, нирок.

 

-       На лугах і узліссях можна побачити цілі калинові гаї. Цим і пояснюється те, що в Україні так багато населених пунктів із назвою Калинівка, Калинове. Ось і сусіднє з Корцем село – Калинівка, належить до нашої територіальної громади.

 

-       Люди увічнили любов до калини в назвах міст і сіл, а поети – в своїх віршах.

 

Так, І.Я. Франко:

       Червона калино,

       чого в лузі гнешся, 

       чи світла не любиш,

       до сонця не пнешся?

 

Леся Українка:

        Чия то могила в полі при дорозі,

         Що над нею калинонька цвіте на морозі?

 

М. Підгірянка:

        Колишися, калинонько, колишися,

        Зеленими листочками розпинися,

        Сонячними променями розмалюйся,

        Ще й з тим вітром буйнесеньким розцілуйся!

 

І, звичайно, ж, Т. Шевченко:   

 Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

Пишається калинонька,

Явор молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.

 

 

  1. ФК – хвилинка (укр.нар.пісня «Ой єсть в лісі калина»)

 

  1. Робота в зошиті.

 

  • У вас на партах – гілочки калини. Помилуймося нею, діти. Яка вона, наша   калинонька?

 

  1. Робота в групах.

 

  • Попрацюємо в групах. Вас буде 5 груп (за кількістю питань), щоб   скоротити час на її виконання. У вас на партах в кожного окремо лежать різнокольорові чотирикутники. Вам потрібно знайти чотирикутника такого ж кольору, як у вас і об’єднатися. Оце і є ваша група. Тепер з іншого боку утворіть цифру – це буде номер вашого питання.

 

  • Ось вам листочки паперу. Даю на виконання цього завдання 3 хв. Один з групи записує, я слідкую за часом. Виберете, хто із групи буде виступати.

 

  1.       Де росте калина?                        (Послухайте, як народні пісні про це говорять)

 

а)       У полі калина,

          у полі червона,

          хорошенько цвіте.

 

б)       Тече вода з – під явора

          Явором на долину

          Пишається над водою

          червона калина

 

в)        Зацвіла в долині

           Червона калина

           Ніби засміялась

           Дівчина – дитина

 

(Росте вона в полі, в лісі, в долинах річок, біля людських осель)

 

2.       Яка калина на вигляд?

 

(Це не високий, але пишний кущ зі смарагдовим листям і білим цвітом     навесні та розкішними кетягами ягід восени)

           

3.        Кого приваблює кущ калини на весні, восени?

 

(Навесні приваблює людей милуватися красою, комах – напитися солодкого  соку. Восени – людей набрати цілющих ягід, пташок – поласувати ними)

 

4.        Яку користь приносить вона людям?

 

а)        («Ой єсть в лісі калина» - навіщо дівчина ламала цвіт калини? – Тому, що    вона має лікувальні властивості)

 

б)         На калині мене мати колихала

            Щастя  - долі в чистім полі виглядала

                  (Виготовляли колиски з калини)

 

в)        З калини вирізана,

            Гладенько витесана,

            Співає, заливається,

            Як називається.

                                    (Сопілка)

 

  •         Колиски робили з калини, сопілки.

Існує повір’я: якщо вирізати  з калини сопілку, то в сім’ї обов’язково    народиться син – продовжувач роду.

Калина має чудові лікувальні властивості.

 

5.         Як народ величає калину?

 

  • Калину здавна шанують люди за її красу і цілющі властивості.

 

  •           Зачитування кількох творів.

 

-           Ось така наша калинонька цілюща і символічна.

2.            Посадіть кущ калини біля своїх домівок. Хай  він прикрасить ваше подвір’я ваш дім, хай в ньому зів’є гніздечко соловейко і співає вам.

 

  1. А, щоб росла вона у вас і цвіла, будьте самі гарні не лише зовнішністю, а й душею, будьте щедрими на добро, бережіть його в своїй душі. 

 

  1. Є дерева високі і гарні, з солодкими і соковитими плодами. Калина ж   терпка й гіркувата: небагато наїдку з неї. Та чи хоч одне з них має бодай соту частину її популярності?

 

-           І сьогодні ми не можемо не згадати ще одну пісню, в якій згадується              калина. Вона дуже давня, їй більше  100 років. Це пісня січових стрільців «Ой у лузі червона калина…», яка набула нової хвилі популярності після виконання Андрієм Хливнюком у перші дні російського вторгнення в нашу рідну Україну 24 лютого 2022 р.  і стала символом боротьби українського народу за свободу і незалежність, проти російського терору. Давайте виконаєм перший стовпчик цього твору всі разом під кавер – версію культового гурту «Пінк Флойд».

-           Давайте поплескаєм собі за чудове виконання!

-           І дякую вам за урок!

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 лютого 2023
Переглядів
351
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку