Урок української мови "Закріплення та узагальнення вивченого про речення" НУШ

Про матеріал
Закріпити та узагальнити знання про види речень за метою висловлювання та інтонацією, про головні і другорядні члени речення. Формулювати зв'язок слів у реченні за допомогою питань. Розвивати орфографічні навички, мислення. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати вміння інтонувати, складати речення зі слів. Розвивати вміння утворювати поетичні рядки, вдосконалювати усне мовлення учнів.
Перегляд файлу

       ЗЗСО І-ІІІ ступенів Дачненський НВК «Школа-гімназія»

 

 

 

Відкритий урок з теми:

«Закріплення та узагальнення знань вивченого про речення»

у 3-В класі

 

Підготувала:

 учитель початкових класів

Бабенко Анастасія Русланівна

 

 

2020-2021н.р.

Тема: Закріплення та узагальнення вивченого про речення.

 

Мета:  Закріпити та узагальнити знання про види речень за метою
висловлювання та інтонацією, про головні і другорядні члени речення.
Формулювати зв'язок слів у реченні за допомогою питань. Розвивати орфографічні навички, мислення. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати вміння інтонувати,  складати речення зі слів. Розвивати вміння утворювати поетичні рядки, вдосконалювати усне мовлення учнів.

 Виховувати любов до природи, розвивати естетичний смак,почуття прекрасного вміння працювати в групі, парою.

Обладнання: карта подорожі, смайлики настрою, дівчина-весна, картки із завданнями(по 3на парту), ілюстрації до творчої роботи,  «Правила роботи в группах», кросворд, листи самооцінки, циглинки Лего.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

 

 

Хід уроку

І. Організація класу

Стали, дітки, підтягнулись,

Один одному всміхнулись.

Повернулись до гостей, привітались

–Добрий день!

А тепер тихенько сіли,

До роботи приступили.

 

Хочу побажати вам гарного уроку,

Щоб було цікаво всім нам працювати,

Щоб хотіли дуже всі відповідати.

Щоб  допомагало вам вміння міркувати.

 

З яким настроєм ви сьогодні почали урок?(діти підіймають сигнальні картки-смайлики)

 

ІI. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Вправа «Очікування»

Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Сподіваюсь, що ваші очікування  здійсняться.

-Відгадайте загадку і дізнаєтесь , який ще гість завітав до нас на урок .

Привітанням журавля я пробуджую поля,
Небеса і ручаї та заквітчую гаї.
Відгадали, хто вона, ця красуня чарівна ?(Весна)

-Назвіть три місяці весни.(написати навпаки назви місяців)
-Молодці ! Весна хоче потрапити до ще одного міста країни Граматики,аби і нам наступило тепло, а яке це місто ви маєте дізнатися самостійно.

Творча робота. Гра «Веселі картинки» - (діти називають предмети, які зображені на малюнках )

Ракета, мед, меч, перець,камін,  ополонка, волосся

— У першому слові підкресліть перш у букву, у другому — другу...

— Складіть із підкреслених букв слово. Це і буде назва того міста, куди ми сьогодні помандруємо.

— Яку назву має місто? (Речення)

  • Отже тема нашого уроку : «Закріплення  та узагальнення вивченого про речення».

— Містом  Речення ми мандрували у 2-му класі, тому дещо нам уже відомо. Сьогодні на уроці ми пригадаємо, що виражає речення, як знайти межі  речення, будемо доповнювати речення потрібними за змістом словами.

— Для чого нам потрібні ці знання?  (Без цих знань ми не зможемо оволодіти рідною мовою, не зможемо вільно спілкуватися одне з одним.)

 

-Отже,на уроці ми будемо повторювати і  узагальнювати знання по темі «Речення».

Ви будете працювати в групах, самостійно. Сьогодні у вас є помічники - цеглинки Лего.  Будете виконувати різні завдання,оцінювати свою роботу, а  результат заносити  у лист самооцінки.

III. Актуалізація опорних знань.

Перша зупинка « ПОВТОРИНКА»

Вправа « Асоціативний кущ»     На дошці слова

Згадайте  все, що знаєте про речення.

 

Слова              закінчена  думка

                                  Окличне   Неокличне

Розповідне                                   

Питальне

Спонукальне                      Речення         Підмет    Присудок

 

           Розділові знаки         Звертання          Словосполучення

 

  • Отже, дітки, що таке речення?
  • Речення- це….
  • Наведіть мені приклад речення.

 

IV. Узагальнення та систематизація знань.

  • Діти, яке сьогодні число? Місяць? День тижня?
  • Відкриваємо зошити та записуємо число, класна робота.

 

  1.  Хвилинка каліграфії.

 

Весна речення складала,

На листках слова писала.

Весні допоможіть.

Їх  охайно запишіть.

Ве  В ва ос на ан сь сн

-Зверніть увагу на з*єднання складів.

 Весна, ось  вона ,  ось!( на дошці  запис каліграфічно)

1.Словниковий диктант.

-Тож, перше завдання від дівчинки-весни.

 Словниковий диктант 

Дерево, овочі, фрукти, вишня, помідора, картопля, абрикос, яблуко, сім*я, перець, тато, мама.

- Двоє учнів виходять до дошки і складають речення з цими словами, а всі інші записують ці слова у зошит.

- Нагадайте, будь ласка з якої букви пишеться перше слово? (З великої) Що ми ставимо після кожного слова? (Кому)

- І так, прочитай нам своє речення. (перший учень)

 -Чому вам вдалося скласти  реченням? ( слова зв язали  між собою, виражають закінчену думку)

- Наступне твоє речення.

-За допомогою чого встановлюємо зв язок між словами? ( за допомогою питань)

 Оцініть виконання своєї роботи.

  • Отже , ми на прикладі цих двох речень можемо побачити, що речення складається зі слів.
  • А ми рушаємо далі.

ДРУГА ЗУПИНКА «ПОЕТИЧНА»

Поетична хвилинка.

Декламування вірша  дитиною  Тараса Шевченка «Встала весна»

Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила;
І на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічає.

  • Діти, хто автор цього вірша?
  • Правильно, Тарас Григорович Шевченко. Що ми знаємо про цю людину? (Розповіді дітей)

Доповідач 1. Народився Т.Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринці, на Київщині в бідній, старенькій хаті у родині кріпака.

Доповідач 2.
 Дитяча радість Тараса потьмарилася горем ще в дев’ять років, коли померла мама. А через два роки помер і батько. І почалося страшне сирітське життя.
Доповідач 3. Почав писати вірші Тарас ще в дитинстві. Перша його збірка вийшла під назвою «Кобзар». Всьому світові відома ця збірка. Вірші Шевченка перекладені різними мовами.
Доповідач 4. Тяжке життя підірвало здоров я Т.Г.Шевченка. Він тяжко захворів і помер. Шевченко прожив всього 47 років. Народ шанує Т.Г.Шевченка. Його пісні, його думи в Україні повік не забудуть. Йому поставленні пам’ятники, його ім'ям названі вулиці, парки, школи

-Дякую доповідачам, прошу сідати на свої місця.
- Також хочу нагадати, що 9 березня ми святкували 207 років від народження Тараса Григоровича Шевченка.

 

-Краса весни  надихає художників писати картини, поетів складати вірші.

- Зараз ми теж станемо поетами і складемо вірш про весну в групах.

Але спочатку згадаємо правила роботи в групі.

 

  1. Робота в групах.

(Нагадаю правила роботи в групі)

C:\Users\Пользователь\Desktop\slide_14.jpg

  • Завдання номер 1, які лежать на ваших партах полягає в том, що ви повинні із слів, котрі розкиджені, скласти речення і записати у зошит. Записуємо з нового рядка, з великої букви.

 

Завдання.   Скласти речення. Склеїти частини речень. Речення записати.

1гр. теплий Дощик, синій дощик.

Дощик теплий, дощик синій

 

2 гр. в долині день співав Цілий.

Цілий день співав в долині.

 

3 гр. спів весняний під цей І.

І під цей весняний спів

 

4 гр.   долині У зацвів луг.

У долині луг зацвів.

 

Всі разом складаємо вірш  « Весна». (Один учень з кожної групи виходить на середину класу)

 

Дощик теплий, дощик синій
Цілий день співав в долині.
І під цей весняний спів
У долині луг зацвів.
В лузі повно квіточок
І маленьких діточок.

  • Отже, ми пригадали на практиці, що таке речення і за допомогою цих речень ми змогли скласти чудовий віршик.
  • Оцініть свою роботу.

 

  • І ми продовжуємо роботу в групах. На ваших партах картка під номер 2. У кожної групи своє завдання. Ви також повинні виконати це завдання у себе у зошиті.

 

  • Перша (друга, третя, четверта) група прочитайте своє завдання.

1гр.

Записати речення.  Знайти і підкреслити  граматичну основу ( підмет, присудок)

Чарівна весна прийшла до нас.

2гр.

Знайти і виписати словосполучення  з речення

Дощик теплий цілий день співав в долині.

 

3гр.

Записати речення.  Знайти і підкреслити  граматичну основу ( підмет, присудок)

У намисті калина стоїть.

 

Оцінити свою роботу в групі.

-Отже, в українській мові речення поділяються на за метою висловлювання та за інтонацією.

-  Молодці , а дівчинка-весна пропонує там рухатися далі.

Тож давайте трохи відпочинемо.

2.Фізкультхвилинка

- Дівчинка-весна, пропонує трохи відпочити від роботи і виконати фізкультхвилинку. Підіймаємося їз-за свої місць і повторюємо рухи за хлопчиком та дівчинкою.

 

  1. Самостійна робота . Робота з підручником.
  • Ми дуже добре відпочили, тому продовжуємо нашу роботу і звернемося до наших підручників. Відкрийте с. 116. Прошу звернути увагу на впр. 290. Давайте пригадаємо: які є види речень за метою висловлювання? Які є види речень за інтонацією? Які почуття висловлюємо за допомогою окличних речень?  Які речення називають спонукальними?  Який розділовий знак ми ставимо у питальних реченнях? Спонукальних? Розповідних? Дуже добре! Ми з вами все вже повторили, тому приступаємо до самостійної роботи.
  • Вправа 291.(читання вірша вчителем, читання вірша учнями мовчики, читання вірша 1 учнем)
  • Яке за метою висловлювання перше, друге, третє, четверте речення?
  • І так, кожна група списує самостійно по два речення , але різних видів.

Оцініть свою роботу.

  • Отже, які є види речень за метою висловлювання? Які ставимо розділові знаки? Які є види речень за інтонацією?
  • Молодці!

Зупинка «ПУНКТУАЦІЙНА»

Робота в парах.    Встановлення меж речень.

Зникли знаки розділові.

Повернути їх готові?

Реченню кінець настав –

Відповідний знак постав.

  • Які знаки можуть стояти в кінці речення?
  • Завдання під помер 3 на ваших робочих місцях. Воно полягає в тому, що ви повинні знайти кінець речення та поставити відповідний знак.
  • Перша та третя групи списують 1 та 2 речення, а діти другої та четвертої груп списують 3 останні. Почали роботу.

Завдання.

Різнокольоровим і барвистим став ліс у повітрі літало серпанкове павутиння   чому день від дня холоднішає куди відлітають птахи маленьке зайченя ніяк не могло зрозуміти

 

Перевірка

Різнокольоровим і барвистим став ліс. у повітрі літало серпанкове павутиння.  чому день від дня холоднішає? куди відлітають птахи? маленьке зайченя ніяк не могло зрозуміти.

 

-Скільки речень? ( 5)

-Прочитайте. Назвіть розділовий знак. Чому  саме такий ?

Оцініть виконання своєї роботи.

-Отже, які розділові знаки можуть стояти в кінці речення?

 

Зупинка «КРОСВОРДНА»

  • Зверніть увагу, ми вже майже  дійшли до своєї мети, до міста Речення. І наша остання зупинка « Кросвордна».
  • Ваше завдання розгадати кросворд і дізнатися, яке ж слово заховане в ньому.

 

 

 

1.

Р

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

3.

 

 

 

Ч

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

Е

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

6.

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

Я

 

 

 

Кросворд "Речення".

1. Член речення, який вказує, що говориться про підмет, (присудок)

2. Речення, в якому про щось розповідається, (розповідне)

3. Речення, вимовлене з особливим почуттям, (окличне)

4. Член речення, який вказує, про кого або про що говориться в реченні?

 ( підмет)

5. Як  називається  речення, в  кінці   якого  ставиться  знак питання?

(питальне)

6. Назва речення, яке спонукає до дії. (спонукальне)

7. Як називається слово, що вказує до кого звертаються? (звертання)

-Молодці!

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

Зупинка «Місто Речення»

- Нарешті, ми потрамили до міста речення і все вже знаємо про нього. Тому дівчинка- весна підготувала декілька запитань.

- Яку тему узагальнювали на уроці?

- Речення – це..

-Що вам сподобалося найбільше ?

-Чи здійснились ваші очікування?

 

Подивіться у лист самооцінки. Який колір переважає?

Що можете сказати про свою роботу на уроці?(діти аналізують роботу на уроці)

  • Молодці! Ви гарно попрацювали на уроці. Весна дуже вдячна вам, тому що у місті Речення буде світити сонечко та розквітатимуть квіточки. За вашу гарну роботу дівчинка-весна приготувала для вас подяку і залишила ось у цьому кошику.
  • Дякую за гарну роботу!

 

doc
Додано
17 березня 2021
Переглядів
2455
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку