Урок української мови "Закріплення знань про слова, які означають назви предметів"

Про матеріал

Розробка сучасного уроку з української мови для 2 класу. Діти разом з учнями Лісової школи пишуть Книгу порад, виконуючи цікаві завдання мудрої Сови.

Перегляд файлу

 

    Закріплення та узагальнення знань про слова, які означають назви предметів.

 

 

Мета. Повторити і поглибити знання учнів про слова, які є назвами предметів. Удосконалювати вміння розпізнавати їх серед інших слів, будувати з ними речення. Закріплювати навички написання слів з великої літери. Розширювати словниковий запас учнів, розвивати творчу уяву, навички діалогічного і монологічного мовлення. Виховувати любов та бережне ставлення до природи рідного краю.

Обладнання. Малюнки із зображенням тваринок – учнів Лісової школи. Сови – вчителя, та двох сорок – лісових поштарів. Штучна ялинка. Лист, який надійшов від Сови. Книга порад для учнів Лісової школи: сторінки з правилами, які вкладаються у цю книгу по ходу уроку.

 

                                                      Хід уроку

I. Організація учнів до уроку.

 

Пролунав дзвінок,   Щоб почути у кінці,

Починається урок.   Що у нашім другім класі

Будем працювать старанно,   Дітки - просто молодці!

 

II. Повідомлення теми і мети уроку.

      

 - Діти, пригадуєте, до нас не раз у клас приходила мудра Сова із своїми учнями .       Сьогодні поштарка принесла нам лист від вчительки Сови.

- Що ж у ньому ? Прочитаємо ? Ось такий лист . (Зачитується лист . )

Дорогі друзі !

Маленькі мовознавці !

Звертаюся до Вас із великим проханням : допоможіть мені навчати рідної мови звірят Лісової школи.   Складіть , будь ласка , для нас  правила – поради ,якими користуєтеся ви , вивчаючи рідну мову . Обіцяємо      дотримуватися їх на наших уроках .

З повагою і найкращими побажаннями Сова.

 

   - Але у нас зараз урок рідної мови , нам потрібно повторити все , що ми    вивчили про слова  назви  предметів.

   - Що ж тоді робити? Відмовити Сові?

    Давайте зробимо так: закріпимо наші знання про іменники і ство­римо казкову книгу, в яку протягом уроку будемо вкладати сторінки з порадами. Вони допоможуть звірятам вивчати рідну мову в Лісовій школі. А після закінчення уроку відішлемо цю казкову книгу Сові!

- Згідні? Отже, до роботи.

 

 

 

III. Узагальнення і систематизація знань.

 

1. Каліграфічна хвилинка.

  • Відкрийте зошити і запишіть дату.
  • У наступному рядку запишіть каліграфічно такі з'єднання букв.

іл ве ць ак

- Пригадайте звірят-учнів Лісової школи, у назвах яких є такі

буквосполучення. Запишіть їх каліграфічно.

 

Білка, ведмідь, заєць, їжак.

 

- Якого правила ми дотримувалися, пишучи слова?

Це і буде перша сторінка, перше правило для звірят Лісової школи.

                        Пишіть каліграфічно !

 

    Граматичне завдання.

  • Яким  одним словом можна назвати ці всі слова? ( Це тварини .)
  • На які дві групи діляться тварини ? ( На дикі і свійські . )
  • На яке питання відповідають іменники – назви тварин ?
  • До яких ще іменників, крім назв тварин, ставимо питання хто?
  • На яке ще питання відповідають іменники? (Що?)
  • То які слова відносимо до іменників? (Відповіді учнів.)

 

           2. Малюнковий диктант.

 

  • Яка пора року зараз хазяйнує?

- Як ви гадаєте, чи працює у цю пору Лісова школа? Чому?

- Справді, звірята-учні повернуться до навчання навесні. Але
      кожній тварині Сова дала завдання на зимові канікули.

  • Давайте спробуємо допомогти лісовим школярам і виконаємо нелегкі                                      завдання.
  • Відгадайте, для кого це завдання.

Очі сяють, як намисто,

Мов дві цяточки вогнисті.

В неї хата гарна, тиха,

Взимку повненька горіхів.

В лісі любить вона жити.

Відгадайте, хто це, діти? (Білка)

 

         - А ось і завдання для неї.

Завдання: навчитися грамотно писати іменники - назви цих пред­метів.   Виконаємо це завдання замість білочки.

- Назва цього предмета. (Показ малюнків.)

Барліг, ялинка, дупло, кубельце.

- Ми впоралися із завданням білочки і грамотно (без помилок) записали

слова.

- Яку наступну пораду дамо звірятам з Лісової школи? (На уро­ках рідної мови вчіться писати грамотно.)

 

 

                             Вчіться писати грамотно .

Граматичне завдання.

  • Ще раз прочитайте слова і скажіть, вони називають один пред­мет чи кілька?
  • Змініть їх так, щоб вони означали багато предметів.
  • Скільки голосних звуків в укр.  мові ?
  • У якому слові більше звуків  ніж букв, менше звуків, ніж   букв?

- Складіть речення про те, хто як зимує.

(Білочка зимує в теплому затишному дуплі. Ведмідь на зиму облаштовує барліг. Заєць ховається під ялинкою. Їжачок мостить для сну м'яке кубельце з опалого листя.)

- Одне речення запишіть (на вибір).

               Хвилинка-цікавинка.

- Ми згадали, як зимує білочка. Цікаво, що білочка, готуючись до зими, висушує до двох тисяч грибів. Вона вміє дуже швидко їсти: з соснової шишки виїдає насіння за 1,5 хв. А живе ця тваринка близько трьох років. У білочки чудова пам'ять. Ховає запаси не лише в дупло, але й під ялинку, інші дерева. І добре запам'ятовує ці схованки.

 

 

3. Робота в групах.

 

- Для кого ж наступне завдання Сови?

Гляньте, друзі, на горбочок,

Дивний котиться клубочок –

Гратися із ним не сміх,

Захиститься від усіх,

 Колючками обпече .

І до лісу втече. ( Їжачок)

 

- Їжак - тварина розумна, тому Сова дала йому не одне завдання, а кілька. І   виконаємо   ми їх у групах. Прочитайте завдання і виконайте їх.

 

Завдання для груп.

 

 

I група. Запишіть чотири іменники - назви зимових птахів.

 

II  група. Запишіть три іменники - назви дерев, які не скидають на зиму    вбрання.

 

  1.  група. Доберіть клички тварин.

 

 Запишіть п’ять назв міст .

 

Перевірка завдань.

І група:

       -  На яке питання відповідають слова?

        - Звідки ви знаєте про зимових птахів? (Із книжок.)

  • Яку пораду дасть ваша група лісовим школярам? (Щоб більше
    знати, треба більше читати.

- Ось ваша сторінка у казковій книзі.

 

                              Більше читайте .

II група:

        -Яке питання ставиться до ваших слів?

- Знання з якого предмета допоможе вам виконати завдання? (" Я і Україна".)

  • Яку пораду ви дасте лісовим школярам? (Щоб краще знати
    рідну мову, дружіть з іншими предметами.)
  • Ось ваше правило у казковій книзі порад.

 

    Дружіть з іншими предметами .

III група:

  • Про яке правило української мови йдеться?
  • Яку пораду дасть ваша група звірятам-учням? (Щоб мати міцні знання з рідної мови, треба обов'язково вчити правила.)
  • Ось ваша порада, вкладіть і цю сторінку.
  •  

    Вчіть правила рідної мови .

IV група:

- Які назви міст ви записали .

 

 

- З якої букви ви написали ці слова ?

       - Їжачок дякує вам за допомогу.

  1.        Фізкультхвилинка.

 

  1. Творча робота над текстом.

-  Послухайте для кого наступне завдання приготувала сова .

                               Довгі вуха , куций хвіст ,

                               Моркву і капусту їсть ,

                              В сніжну зиму залюбки

                              Обгризає яблуньки.

                                            ( Зайчик )

 

     - Спритному Зайчикові Сова підготувала наступне завдання.

А щоб його виконати, вам потрібно пригадати що таке текст.

- З яких частин складається текст ?

- Які види тексту ви знаєте ?

 

  • Послухай, яка пригода трапилася одного разу із  Ялинкою і спробуй

  продовжити розповідь.

а) Читання зачину.

 

Завітала до нас Зима. Вона побачила, що Осінь славно потрудила­ся. Спить березовий гайок. Пташки в теплих гніздечках сидять. Тільки Ялинка не хоче скидати зелених хвоїнок. Розгнівалася Зима...

 

б) Усне складання казки за запитаннями вчителя.

 

- Як ви гадаєте, що вона зробила? Кого послала до Ялинки?
(Вітер холодний. Мороз колючий, який хотів Ялинку заморози­ти, хуртовину.)

  • Як оборонялась Ялинка? Чи мала вона чим захищатися? (Лісо­ва красуня поколола їх своїми гострими голками.)
  • Чи злякалися Мороз і Вітер? (Злякалися, завили і втекли геть.)

- А Ялинка? (Вона й досі стоїть зеленою і пишною. І всю зиму слугує Зайчикові надійною домівкою.)

  •  

в) Робота з роздатковим матеріалом.

 

 

- А тепер із конвертів, які лежать на партах, витягніть листочки із зайчиковим завданням. • Там записане продовження казки, яке ми щойно склали. Але у ньому пропущені слова-іменники

- Візьміть ручки і вставте пропущені слова. Можете порадитись у парах.

 

Послала              до                                         холодного і                                                           колючого .

Та дарма .

Ялиночка поколола їх своїми                       . Мороз і         

 

    завили від болю і втекли геть . А                       й досі стоїть зелена і пишна .

.

 

г) Написання казки дітьми.

 Ґ) Зачитування казок учнями.

  • А тепер спробуємо відтворити всю казку.
  • Яке завдання дала Сова Зайчикові? (Скласти казку.)

Що ми порадимо лісовим школярам? (Вивчаючи рідну мову, вчіться складати казки.)

 

Вчіться складати казки.

|

    Виховний момент.

  •   Скоро Новий рік — і у кожному домі з'явиться Ялинка.
  •            Як ви гадаєте, чи хотів би Зайчик, щоб люди зрізали його Ялин­ку? (Ні, бо не буде де  сховатися.)
  •            Отже, не треба нищити, зрізати цих лісових красунь, нехай вони
    довго ростуть у лісі і милують око.
  •            А як ми вчинимо? (Прикрасимо свої домівки штучними ново­річними ялинками.)
  •             

IV. Підсумок уроку.

 

- Ми виконали всі завдання і, відгукнувшись на прохання Сови,
склали книгу порад. А наші лісові поштарі віднесуть її до лісу.

- А закінчимо ми урок розмовою цих двох сорок.

Уявіть собі, що одна з них була на уроці і чула все, що ми прига­дували про

 

іменник, а друга у цей час розносила лісову пошту і не чула теми уроку.

  •            Складемо діалог-підсумок.
  •            Одна з учениць буде сорокою, що не була на уроці, а  друга - сорокою, яка разом із нами вивчала тему "Іменник". Привітайтеся. Розкажи    подрузі, що ти

вивчила на уроці.

 

  • Привіт, подруго!
  • Привіт! Рада тебе бачити!

- Ну що, повертаємося до лісу?

  •            Так, але спочатку розкажи мені, що ти чула, чого навчилась у дітей.

Я вже знаю, що іменники називають предмети і відповідають на питання

    хто? або що?

  • Ой, як цікаво! А які це іменники відповідають на питання хто?
  •            Назви людей і тварин.

   - А писати іменники ти навчилася?

  • Так, я дізналася, що клички тварин пишуться з великої літери.
  •            Ну що ж, недаремно ти час провела з цими дітками. Мерщій летимо додому!

 

Учитель. Закінчується наш урок. І на згадку про нього я хочу подарувати вітальні листівки з побажаннями, які підготувала для вас вчителька Сова з Лісової школи:

 

Працюйте завжди залюбки,

                            Діліться радощами з другом.

Ходіть до школи, малюки,

І хай вона вам домом буде!


          Література

 

  1. Кондратюк О. Інтерактивні уроки в початковій школі, Київ, Шкільний світ, 2007.

        2. Куріпка В. І. Українська мова, нестандартні уроки, Харків, Основа, 2006.

  1. Одинцова Г., Кодлюк Я. Цікавинки на уроках рідної мови, Тернопіль, Підручники і посібники, 2003.

4.Вашуленко М.С.,Мельничайко О.І.Рідна мова. 4 клас. К.,Освіта,2003

5. Івакова І. І. Інтерактивні технології навчання у початкових класах, Тернопіль, Мандрівець, 2009

6. Програми для  середньої  загальноосвітньої  школи 1 – 4 класи.  – К.: Початкова школа , 2006 р.

 

1

 

docx
Додано
29 листопада 2020
Переглядів
434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку