Урок проведений у технології "Майстерня". Структура уроку складається з таких етапів: індукція, сомоконструкція, соціоконструкція, соціалізація, афішування, розрив, рефлексія. Клас перетворився на "майстерню", вчитель - на "головного майстра", а діти працюють у "цехах" під назвами "Вчора", "Сьогодні", "Завтра". Кожен "цех" має "начальника", "майстра", "контролера". Результатом діяльності "цеху" є частина таблиці за темою "Діслово".
Тема. Змінювання дієслів за часами.
Мета. Ознайомити учнів з істотними ознаками дієслів різних часових форм, з новими термінами; вчити розпізнавати час дієслів.
Розвивати творчі здібності дітей, вміння аналізувати, зіставляти.
Виховувати бережливе ставлення до птахів.
Створити умови для відкриття та застосування нових знань; атмосферу відкритості, доброзичливості, співтворчості; домогтися включення емоційної сфери дитини в навчальних процес, збуджувати інтерес до теми.
Обладнання. Малюнки щеврика, жайворонка, горобця; портрети Зірки Мензатюк та Лесі Українки; схеми-опори до теми «Дієслово»; клей, лінійка, маркер, ножиці.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до роботи, повторення вивченого.
– Сьогодні до нас завітали гості. Привітайтеся до них.
Пролунав уже дзвінок –
Нас покликав на урок.
Віднайти науки зерня
Допоможе нам майстерня.
– Наш клас – майстерня, я – головний майстер, а ви працюєте в цехах: «Вчора», «Зараз», «Завтра». Кожен цех має начальника – головного в цеху. Він читає завдання, навчає працівників інших цехів, афішує результати праці. Помічник начальника записує результати в таблицю. Майстер – мовознавець працює з підручником, а контролер слідкує за часом.
Правила роботи в майстерні:
працювати тихо
читати уважно
говорити по черзі
дотримуватися відведеного часу
по закінченні подати сигнал
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (індукція).
Слухання співу птахів.
ІІІ. Сомоконструкція.
– Який птах співав для вас дізнаєтесь за допомогою уривка з казки Зірки Мензатюк – буковинської письменниці, з творами якої ви знайомилися на уроках літературного читання.
– Прочитайте текст вправи 353.
– Як звати птаха? (Щеврик.)
– Зачитайте опис щеврика. Впізнайте його за описом.
– Яку він має особливість? (Не скаче, а бігає.)
– Домашнє завдання: на вибір списати І або ІІ абзац вправи, підкреслити дієслова.
– Щеврик схожий на жайворонка і належить до родини горобцевих. Забарвлення не яскраве, самка і самець не відрізняються за кольором. Полюбляє жити в лісах, парках, садах. Живиться насінням, личинками, комахами. Обережніше розважайтесь у шкільному саду, бо в траві може бути замасковане гніздо щеврика. В Україні проживає 5 видів щевриків, найпоширеніший з них – лісовий.
Каліграфічна хвилинка.
Щщ Ее щи ща ще вр щеврик
Лісовий щеврик спритно бігає по траві.
ІV. Соціоконструкція.
– Назвіть дієслово. Воно називає дію, яка відбулася вчора, зараз чи відбудеться завтра? (Зараз відбувається.)
Повідомлення теми уроку.
– Сьогодні ви дізнаєтесь про часи дієслів. До дієслів минулого часу можна дібрати допоміжне слово вчора, теперішнього – зараз, а майбутнього – завтра. А на які питання відповідають дієслова кожного часу, кожен цех дослідить самостійно за допомогою правила. Результати досліджень занесіть до таблиці, а начальники цехів навчатимуть працівників інших цехів.
V. Соціалізація.
Робота над правилом.
Складання таблиць.
Кооперативне навчання.
VІ. Афішування.
Показ схем, порівняння, знаходження невідповідності.
VІI. Розрив.
Творча робота – розподільний диктант.
Стояла, стоятиме, стоїть, слухає, слухала, слухатиме, говорить, говоритиме, говорила, співатиме, співала, співає.
– Зачитайте дієслова минулого (теперішнього, майбутнього) часу, на яке питання вони відповідають, яке допоміжне слово можна до них дібрати?
ФІЗХВИЛИНКА
Дуже важливо вміти вживати дієслова у необхідній часовій формі. Попрацюйте над продовженням казки про щеврика. Прочитайте текст, розкриваючи дужки. Випишіть речення за групами.
VІІІ. Рефлексія.