Урок № 18
Тема: Уміння вчитися
Складові уміння вчитися. Важливість налаштування на успіх. Бар’єри ефективного навчання
Мета: сформувати уявлення про шляхи формування уміння вчитися та його складові; систематизувати знання про бар’єри ефективного навчання; розвивати навички самоорганізації, мотивації на ефективну навчальну діяльність; виховувати усвідомлення важливості налаштування на успіх.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Привітання, створення доброзичливої атмосфери. Налаштування на продуктивну навчальну діяльність.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Що слід розуміти під поняттям «мода», «краса»?
- Порівняйте поняття «зовнішня краса» і «внутрішня краса».
- Чому ідеали краси відрізняється в різних народів, у різні часи?
2. Обговорення ситуацій
А) Денис ніколи не був у центрі уваги однокласників. Та після того, як усі помітили в нього за вухом татуювання, сталися зміни: його засипали питаннями про значення малюнка, деталі процесу татуажу тощо. Хлопець вирішив, що нарешті знайшов друзів серед однокласників. Прокоментуйте ситуацію з власної точки зору.
Б) Світлана завжди ходить у взутті на великих підборах. Усі дівчата в школі заздрять її стрункості, привабливості, хлопці проводжають поглядами. Дівчину це тішить, дарма, що ввечері ноги дуже болять, та й із спиною почалися проблеми. Прокоментуйте ситуацію з власної точки зору.
ІІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
3. Вправа «Асоціативний кущ»
Навести асоціації з поняттям «Успіх», «Мотивація», «Ефективне навчання»
V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
- Які, на вашу думку, вміння і навички, компетентності потрібні людині 21-го століття?
- Якою, на вашу думку, має бути структура ефективного навчання?
Модель уміння вчитися
Складові уміння вчитися |
Зміст складової |
Самовизначення |
Мотивація навчальної діяльності, пошук відповіді на запитання: «Чого я не знаю?» |
Пробні дії (тренувальні вправи) |
Здійснюються самостійно учнем, який усвідомлює, що отримав завдання, що певною мірою схоже на ті, що він виконував, але є й нові елементи. Тобто формується «знання про незнання». |
Подолання труднощів (рефлексія) |
Фіксування труднощів, розуміння, чому вони виникли, вибір адекватного способу для їх подолання (віднайти новий спосіб розв’язання завдання, вибір способу дії). |
Самоконтроль |
Співставлення результату навчальної діяльності та її мети діяльності (перевірка як засвоєний новий спосіб дії). |
Самооцінка |
Визначення, чи досягнута загальна мета і якою мірою (включення нового знання у систему знань). |
2. Важливість налаштування на успіх.Висловлення думок
- Що мають на увазі, коли говорять: «налаштуватися на успіх»?
- Як правильно сформована мотивація впливає на вашу успішність?
VI. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
Оберіть 1 правильну відповідь
1.Клітини мозку мають назву
А. Тромбоцити Б. Мозкоцити В. Нейрони Г. Нервони
2. Завдяки особливостям мозку людини, пам’ять можна розвивати у будь-якому віці
А. Твердження правильне. Б. Твердження неправильне В. Твердження частково правильне
3. Мозок складається з
А. Трьох сфер Б. Двох півкуль В. Безлічі пустих трубочок Г. Однієї півкулі
Доповніть твердження короткою відповіддю
Установіть відповідність (є зайві пункти!)
ефективного навчання вечері
Д. Дефіцит вітамінів, застуда, хронічна втома
Е. Тиша, баланс між роботою та відпочинком
Проаналізуйте рівень ефективності навчання, даючи розгорнуті відповіді на питання
VIІ. Підбиття підсумків уроку
1. Рефлексія емоційного стану і рівня засвоєння навчального матеріалу
2. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці
IX. Домашнє завдання
- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ 16)