Формування предметних компетенцій на уроках історії вимагає спрямування навчання на розвиток творчих якостей особистості, за цих умов учень стає суб'єктом навчання, а процес набуває для нього особливої значущості.
Намагаюсь формувати як предметні (історичного часу, простору, історичності, дійсності та джерел інформації, ідентичності, цінностей) та загальних щодо історії ( комунікативна, інтелектуально-інформаційна та ін.) компетенцій.
Урок 5. Повсякденне життя Західної Європи
Тип уроку: урок-семінар
Мета:
Обладнання:
- карта «Європа на початку нового часу»
- Набір листівок «Історія костюму»
Література:
Серебро мира. – М.: Аванта+, 2004. – (Самые красивые и знаменитые)
Иллюстрированная энциклопедия моды. – Прага: Артия, 1988
Эланже Ф. Епоха дворов и королей. Этикет и нравы в 1558-1715 гг. - Смоленськ: Русич, 2005. (Популярная историческая библиотека)100 человек, которые изменили ход истории. М.: ООО «Де Агостини», 2008
Електронні ресурси:
Да как угонимся мы с вами
За шляпками, за башмаками,
Длиною юбок, цветом лент,
Коль все меняется в момент
И в моде новые фасоны!
Влиятельнийшие персоны
И те не выдержат такой
Безумной гонки фатовский!
Б.Рингвальд
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)
Неможливо зрозуміти історію без чіткого уявлення того, як жили в описувану добу люди, як вдягалися, де жили, що їли, як проводили вільний час. Спробуймо поринути в ту епоху за допомогою наших добровільних екскурсоводів
ІІ. Новий матеріал (35 хв.)
План подачі нового матеріалу:
Урок проводиться в формі коротких повідомлень учнів по кожному пункту плану та коментарів вчителя, з демонстрацією слайд-фільму або ілюстрацій
1.А. Учень: Головними і найбільш дешевими шляхами пересування залишаються річки. Ними перевозили значну кількість товарів, зокрема зерна. У справах та для розваг переважно їздили верхи. Родинні карети були без ресор, з шкіряним відкидним верхом. В Англії з’явився в часи республіки громадський транспорт – диліжанс, але рух диліжансів був нерегулярний. Все більшу роль починає відігравати морський транспорт. Для безпечного перевезення товарів державні та купецькі судна об’єднуються у флотилії під охороною військових кораблів.
Б. Вчитель: - пригадайте, яка небезпека загрожувала суднам?
- які ви знаєте купецькі кампанії?
- яким було поштове сполучення?
2. А.Учень: На зміну незручним похмурим феодальним замкам приходять затишні комфортні будинки. Заможні городяни та нові дворяни прагнуть мати палац в місті та загородний будинок. В будівництві широко використовують цеглу, скло для вікон, тканини для драпірування стін, оздоблювальні матеріали. З’являються печі, каміни.
Б. Вчитель: - як ви гадаєте, чи змінився побут селян?
- чи відрізнялися житла дворян та городян?
3. А. Учень: Епоха гуманізму не тільки проголосила людину головною цінністю суспільства, але й спонукала дбати про зручності та вигоди повсякденного життя. Городяни та дворянство більше дбали про тепло та затишок в будинках, про гарне освітлення приміщень, про зручність одягу та красу життя. З’явилися уявлення про гігієну та санітарію. Королева Єлизавета І регулярно брала ванни, заохочувала впровадження першого ватерклозету, винайденого поетом Джоном Харінгтоном. Зуби натирали коренем мальви, користувалися зубочистками. У роті тримали дорогоцінне каміння або льодяники з чистого цукру. Обтиралися ганчірками, змоченими у трояндовій або укріпній воді. Милом користувалися переважно для прання. Лікар Борд рекомендував такі процедури: «Після того, як ви полегшились та розім’яли кінцівки, розчешіть волосся гребінцем і робіть так декілька разів на день. Вимийте руки та зап’ястки, обличчя, очі й зуби холодною водою; а після того, як одягнетеся, погуляйте в саду чи парку і зробіть тисячу
чи дві тисячі кроків.
Б. Вчитель: - як ви гадаєте, чи всі верстви населення дотримувалися правил санітарії та гігієни?
- чому часто виникали епідемії чуми та інших хвороб?
4. А. Учень: з відкриттям Нового світу в раціоні європейців з’явилися нові продукти харчування: картопля, гарбузи, перець, соняшник, кава, какао, томати. Історія їх впровадження носила подекуди курйозний характер. Так, квітками картоплі модниці прикрашали свої зачіски, помідори вважалися настільки небезпечними, що ними намагалися отруїти Джорджа Вашингтона, а для розповсюдження картоплі доводилося застосовувати хитрість: висаджувати її на площі під охороною солдатів. Історії відомі навіть картопляні бунти.
Б. Вчитель: - як харчувалися панівні та залежні класи?
- які товари називали колоніальними?
5. А.Учень: Панівними класами широко використовувалася косметика. Жінки користувалися олівцями, пудрою з товченого алебастру, крохмалю з віддушками, різними барвниками та ароматичними порошками, великим попитом користувались парфуми. На вулицях стояв такий сморід, що під час процесій доводилось тримати букети квітів, вішати на шию ланцюжки з кульками духмяної помади, вставляти букетики в декольте, носити напахчений одяг, поливати парфумами рукавички.
2 учень: Мода того часу відгукувалася на події суспільного життя. З поліпшенням умов життя городяни почали носити більш дорогий яскравий одяг. Пуритани, кальвіністи, гугеноти вдягалися підкреслено скромно та просто. Представники дворянства та верхівка міст намагалася перевершити одне одного в розкошах. І жінки і чоловіки носили розшитий перлами, золотом, дорогоцінним камінням одяг, пишні перуки. За часів Людовіка ХІУ в країні бували перебої з постачанням борошна, бо значна його частина йшла на волосся та перуки.
Б. Вчитель: - що з арсеналу сучасних модниць дійшло до нас з тих часів?
- яка країна вважалася тоді і зараз законодавицею мод?
- розгляньте ілюстрації. Мода якого періоду подобається вам найбільше? Чи хотіли б ви носити такий одяг?
6. А.Учень: Прості люди тяжко працювали і дотримувалися церковних свят для буйних веселощів. Протестанти вважали веселощі та пишні свята гріхом. В часи королеви Єлизавети в Англії великого поширення набув театр. Королева сама полюбляла вистави і сприяла акторам. Майже в кожному заможному будинку були музичні інструменти. Навіть сам кардинал Ришельє брав уроки гри на лютні. Пишні свята влаштовували жителі італійських міст-республік: Флоренції, Венеції, Мілана. До їх організації запрошувалися найвідоміші митці свого часу, як-от Рафаель, Леонардо, Мікеланджело. Прості люди полюбляли півнячі бої (Англія), бої биків (Іспанія, Португалія), катання на ковзанах (Нідерланди). В Англії, Франції, Голландії набувають поширення спортивні ігри: теніс, крикет, футбол, перегони, фехтувальні вправи.
ІІІ. Рефлексія: (6 хв.)
ІУ. Домашнє завдання: (2 хв.)
підручник, пригадати, що таке католицька церква, яку роль вона відіграла в середньовічному суспільстві