Регулярно організовую словникову роботу з термінами та поняттями,вимагаю аргументованості відповідей та пошуку причинно-наслідкових зв'язків у навчальному матеріалі, використовую пропедевтичний підхід під час вивчення окремих тем. Скажімо, при вивченні в 8 класі теми «Людина ранньої нової доби» згадую імена видатних особистостей ХУІ ст., вводжу поняття «мануфактура», «індустріальне суспільство», «Високе Відродження» тощо. На наступних уроках з інших тем ці терміни вже стануть для учнів звичними, вони вільно оперуватимуть ними. Зможуть поглибити та використати набуті знання.
Урок 7. Поширення Реформації. Контрреформація
Тип уроку: комбінований
Мета:
Обладнання:
карта «Європа в ХУІ-ХУІІ ст.»
Література:
Ли Г.Ч. История инквизиции. Современная версия. М.:Эксмо, 2007. – (Мировая история)
Шейман М.М. Вера в дьявола в истории религии. – М.: Наука, 1977
Електронні ресурси:
Костры
Пылали вдохновенно, очищая
От одержимости и ересей
Заблудшие, мятущиеся души.
Доминиканцы жгли еретиков,
А университеты жгли колдуний.
А.Волошин
Хід уроку
І. Актуалізація знань:(4 хв.)
Історичний диктант:
10. річка, названа папською дорогою (Рейн)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності(2 хв.)
На попередньому уроці ми з вами говорили про Реформацію в Європі, яка перевернула уявлення людей про Світ, Бога та своє місце в світі. Чи могла католицька церква змиритися з таким станом речей? Як вона боролася проти поширення протестантизму?
ІІІ. Новий матеріал (30 хв.)
План подачі нового матеріалу:
Б. розповідь учня (3 хв.) про особу Жана Кальвіна 1509-1564. французький богослов, один з лідерів Реформації. Головний твір – «Настанова в християнській вірі». З 1541 став фактичним диктатором Женеви. Відзначився крайньою релігійною нетерпимістю. Батько Кальвіна був розпорядником при дворі єпископа. Жан навчався в колежі Монтеню, потім в Бурже та Орлеані. В 1533 р. змушений був кинути Париж і оселився в Швейцарії спочатку в Базелі, а потім в Женеві. Женева мала стати протестантським Римом. Сам Кальвін займав скромну посаду радника уряду, але користувався виключним впливом на всі повсякденні справи. Мав важкий владний характер, неабиякий дар переконання. Заснував Женевську академію. За його наказом багато католиків та представників інших протестантських напрямів було страчено, в тому числі М.Сервета.
В. пояснення вчителя:(2 хв.) суть поняття боже визначення
3. А. повідомлення учня(5 хв.) про створення ордену єзуїтів
Б. Бесіда з класом:(5 хв.)
- для чого було, на вашу думку, створено ще один чернечий орден?
- чому його члени мали особливий статут та повноваження?
- чи згодні ви з твердженням, що мета виправдовує засоби?
- чи можна навіть заради високої мети користуватися підступними, жорстокими засобами?
4. А. Розповідь вчителя (5 хв.) про Тридентський собор.
Вселенський собор Римської католицької церкви, що засідав в містах Трієнт та Болонья. Собор закріпив догмати католицизму та підтвердив зверхність Римських пап над соборами, посилив гоніння на єретиків та ввів сувору цензуру. Рішення собору стали програмою Контрреформації.
Записи в зошитах:
поняття |
особи |
дати |
Кальвінізм Контрреформація Орден єзуїтів
|
Ігнатій Лайола Ж. Кальвін |
1534 – створення ордену єзуїтів 1545-1563 – Тридентський собор |
ІІІ. Рефлексія(3 хв.)
ІУ. Домашнє завдання: (2 хв.)
підручник, контурна карта – позначити поширення протестантизму та Контрреформацію в країнах Європи