Розробка уроку хімії для 8 класу з теми "Основні класи неорганічних сполук" з прикладами повідомлень учнів та картками для самостійної роботи. Розрахований на 2 спарені уроки.
Тема. Урок-подорож до країни Кислот.
Мета: вивчити хімічні властивості кислот: дію на індикатори, взаємодію з металами; ознайомити учнів з рядом активності металів та правилами його використання під час складання хімічних рівнянь; повторити правила техніки безпеки під час роботи з кислотами та їх значення в житті людини; формувати навички проведення хімічного експерименту, уміння аналізувати, робити висновки за результатами дослідів; виховувати свідоме ставлення до вивчення хімії.
Формування компетентностей:
• комунікативної— під час спілкування усною рідною та хімічною мовами;
Обладнання: дидактичний матеріал; витискувальний ряд металів; реактиви: хлоридна кислота, вода, універсальний індикаторний папір, розчин фенолфталеїну, метилоранж, лакмус, магній, цинк, мідь; штатив із пробірками; скляна паличка.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок-подорож.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож країною Кислот. Під час подорожі ви фіксуватимете свої спостереження. Але перш, ніж вирушити в дорогу, перевіримо, що вам відомо про цю країну.
1.Слово, що виникає при асоціації з лимоном? (слайд№2).
2.Які речовини називають кислотами? (слайд№3).
3.На які групи поділяють кислоти за складом? (слайд№4,5)
4.Як називають кислоти. (слайд№6,7,8).
Хочу нагадати, що назви кислот пов'язані з назвою хімічного елемента, який входить до складу кислотного залишку.
5. З яких речовин можна добути кислоти? (слайд№9,10).
Ось тепер ви всі отримуєте анкети, які вам необхідно заповнити,щоб пройти митний контроль.
(Написання самостійної роботи по карткам.В.1-36).
VIII – 3 – К – 1 № 1
З наведених формул речовин
КН, HNO3, NaH2PO4, H2CrO4, H2, HF, Mn(OH)2, MgCl2, NH4Br
|
VIII – 3 – К – 1 № 2
З наведених формул речовин
Cu(OH)2, H2SO4, NaNO3, LiBr, HJ, HPO3, K2SiO3, CaH2, O3
4).cкладіть рівняння добування двох з наведених кислот ( 4б ).
|
VIII – 3 – К – 1 № 5
З наведених формул речовин
K2CO3, HNO2, Ca(OH)2, H2CrO4, PbO, NaН, HCl, NH4F, KH2PO4
|
VIII – 3 – К – 1 № 4
З наведених формул речовин
H3PO4, KOH, LiHSO3, H2CO3, H2, HBr, NH4J, AlJ3, NO
|
II. Мотивація навчання
Хімія — це наука про речовини та їхні властивості. Отже, умінь записувати хімічні формули, називати і класифікувати речовини недостатньо. Важливо знати і властивості речовин, на яких базується їх застосування.
Сьогодні на уроці, подорожуючи країною Кислот, ми вивчимо, як відрізнити кислоти від інших речовин та з чим вони реагують, прослухаємо інформацію про застосування кислот і на основі вивчених властивостей запишемо рівняння відповідних реакцій.
Учитель.
Ви отримали перепустку для подорожі «хімічним експресом» країною Кислоти. Потяг іде з певними зупинками. Кожна зупинка матиме свої відомості та завдання.
ПІ. Вивчення нового матеріалу.
2.Станція «Індикаторна».
Учитель. Наразі ми дізнаємося, чому станція має таку назву і що таке індикатор.
Індикатор — це речовина, яка змінює своє забарвлення під дією кислот чи лугів.
Індикаторами є лакмус, фенолфталеїн, метилоранж та універсальний індикатор.
(Демонструється дослід)
Завдання 2. Заповніть таблицю 2. Для визначення середовища розчинів зверніться до таблиці «Змінювання забарвлення індикаторів у розчинах кислот і лугів», що в підручнику, і зробіть відповідний висновок.
Учитель.
А тепер, щоб рухатися далі, ми маємо пройти митну службу. До вас звертається працівник митної служби.
Працівник митної служби.
Я, працівник митної служби, звертаюся до вас по допомогу. Ми затримали вантаж, але внаслідок шахрайських операцій серед цистерн із кислотою з'явилися цистерни з водою. У мене є 2 зразки рідин із цистерн (пробірка 1 і пробірка 2) .
Учитель. Рухаємося далі.
3.Станція «Металічна».
Учитель. Наступна станція «Металічна», на якій ми дізнаємося, як взаємодіють кислоти з металами.
Учитель. Досліди показують що всі метали за активністю витіснення з кислоти Гідрогену можна розмістити в один ряд, який називається витискувальним рядом, або рядом активності металів. Уперше його створив на основі експериментальних досліджень професор Харківського університету Микола Миколайович Бекетов. Розглянемо цей ряд (робота з підручником): метали тут розміщено в порядку зменшення їх активності. Ті, які стоять зліва від водню, здатні витісняти водень із кислоти, а ті, що стоять праворуч від нього, цією властивістю не володіють.
Користуючись цим рядом, можна без експериментальних досліджень установити, які метали будуть взаємодіяти з кислотою, а які ні. Наприклад, чи можемо ми в алюмінієвий посуд налити кислоту? А в мідний? Відповідь поясніть.
Ювелір. Я — ювелір, звертаюсь до вас за допомогою: ми отримали партію виробів зі срібла, але в мене є підозра, що деякі вироби зроблено із цинку.
Завдання 4. Як хімічним шляхом відрізнити срібло від цинку? Закінчіть рівняння можливих реакцій:
Аg + НCl;
Zn + НCl ;
4.Cтанція Оксидна.
Із попередніх уроків ми знаємо, що кислоти можуть реагувати тільки з якими оксидами? (З основними)
Насиплемо в пробірку кальцій оксид, додамо розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? (Оксид розчинився)
Запишемо рівняння реакції:
Укажіть тип реакції.
Це реакція обміну— дві складні речовини обмінюються своїми складовими.
5.Станція Нейтралізації .
Учитель. Зараз ми дізнаємося чому ця станція має таку назву.
У пробірку наливаємо натрій гідроксид, додаємо кілька крапель фенолфталеїну — розчин забарвлюється в малиновий колір. Потім по
краплях додаємо хлоридну кислоту. Яку ознаку реакції спостерігає
мо? (Знебарвлення розчину)
Запишемо рівняння хімічної реакції:
NaОН + НС1 = NaСІ + Н20 — Чому знебарвлюється розчин? (Середовище стало нейтральним)
Укажіть тип реакції. (Реакція обміну).
Така реакція між розчинами кислот і основ називається реакцією нейтралізації. Поясніть, чому.
6.Станція Сольова.
Учитель.
Кислоти взаємодіють із солями.
Кислоти можуть витісняти більш слабкі кислоти з їхніх солей.
Здійснимо реакцію, яку вам доводилося спостерігати багато разів,
коли мама гасила оцтом соду.
Наливаємо в пробірку розчин натрій карбонату й додаємо кілька крапель хлоридної кислоти. З'являються бульбашки газу — ознака протікання хімічної реакції. Запишемо рівняння:
Na2CO3+ 2НС1 =2 NaСІ+ H2O + CO2
7.Станція ТБ.
8.Станція Лабораторна.
(Виконання лабораторних дослідів №1,2.)
9.Станція «Інформаційна».
(Презентації учнів про кислоти та галузі їх застосування.)
Повідомлення учнів.
Органічні кислоти
Ми знаємо, що багато продуктів харчування є кислими на смак. Такого смаку їм надають органічні кислоти: наприклад, лимон містить лимонну кислоту, яблука — яблучну, щавель — щавлеву, кисле молоко — молочну, оцет є розчином оцтової кислоти.
Органічні кислоти відіграють важливу роль у життєдіяльності організмів: вони знижують рівень холестерину, прискорюють травлення і нормалізують мікрофлору кишечнику. Тому споживання їх у невеликих кількостях є необхідним.
Лимонну або оцтову кислоту використовують і під час консервування грибів: якщо ми їх зваримо в кисло-солоній воді, то вони не потемніють, як це відбувається зазвичай.
Яблучна кислота є в більшості фруктів. Вона має приємний кислий смак, тому нею підкислюють кондитерські вироби.
Молочна кислота є в продуктах, отриманих у результаті молочнокислого бродіння (у кефірі, сметані, сирові, йогурті), а також у солоних огірках і в квашеній капусті.
Органічні кислоти можуть утворюватися і в результаті неправильного зберігання таких продуктів, як пиво, вино, сир, масло, сметана. Утворення органічних кислот призводить до погіршення їх якості, тобто до псування. Тому для багатьох продуктів кислотність є показником якості.
5.Неорганічні кислоти
Неорганічні кислоти можна одержувати на хімічних заводах штучним шляхом, але є і такі, що трапляються у природі у вільному стані. Наприклад, розчин сульфідної кислоти (H2S) міститься у вулканічних газах і у водах мінеральних джерел.
Розчин карбонатної кислоти (НгСО3) входить до складу природних мінеральних вод, наприклад Миргородської та Лужанської.
Певна кількість хлоридної кислоти(НСІ) міститься в шлунку кожного з нас, зокрема входить до складу шлункового соку (0,3 %). Хлоридна кислота сприяє перетравлюванню їжі та вбиває хвороботворні бактерії. Якщо ж вміст її в шлунковому соці є підвищеним, то відчувається печія і людина має приймає ліки, щоб нейтралізувати її надлишок.
Крім медицини, хлоридну кислоту використовують ше й у промисловості. Нею очищують поверхні металів перед нікелюванням, хромуванням або покриттям оловом, щоб запобігти руйнуванню металу.
Також хлоридна кислота утворюється у воді, яку хлорують для знищення бактерій. Така вода має неприємний запах і смак, тому її краще не вживати, а при необхідності відстоювати, щоб вийшов газоподібний хлор.
6.Сульфатну і нітратну кислоти одержують на хімічних заводах. Зокрема у Черкасах такими заводами є «Хімреактив» і «Азот».
Сульфатну кислоту людина знає вже понад 1000 років, її ще називають хлібом хімічної промисловості. Без неї неможливе виробництво інших кислот, солей, мінеральних добрив, пластмас, штучного волокна, ліків, фарб, вибухових речовин тощо.
Акумулятор будь-якого автомобіля також заповнюється розчином сульфатної кислоти.
Оскільки сульфатна кислота поглинає пару з повітря, то раніше взимку склянки з нею ставили між рамами вікон, щоб ті не пітніли і не замерзали.
Учитель. Отже, є кислоти які одержують на хімічних заводах штучним шляхом, але багато кислот зустрічається і в природі.
IV Підбиття Підсумків уроку
Висновки:
Д/З