Урок "Кислоти та їх властивості. Урок-подорож до країни Кислот"

Про матеріал

Розробка уроку хімії для 8 класу з теми "Основні класи неорганічних сполук" з прикладами повідомлень учнів та картками для самостійної роботи. Розрахований на 2 спарені уроки.

Перегляд файлу

Тема. Урок-подорож до країни Кислот.

 

Мета: вивчити хімічні властивості кислот: дію на індикатори, взаємодію з металами; ознайомити учнів з рядом активності металів та правилами його використання під час складання хімічних рівнянь; повторити правила техніки безпеки під час роботи з кислотами та їх значення в житті людини; формувати навички проведення хімічного експерименту, уміння аналізувати, робити висновки за результата­ми дослідів; виховувати свідоме ставлення до вив­чення хімії.

Формування компетентностей:

комунікативної— під час спілкування усною рідною та хімічною мовами;

  •        -інформаційної— завдяки використанню додат­кової інформації, одержаної з різних джерел;
  •        навчальної—у процесі складання формул кис­лот, виконання вправ;
  •        соціальної — під час хімічного експерименту, формулювання висновків, узагальнень, власної роз­робки проектів; у результаті розуміння користі та шкоди продуктів хімічного виробництва;
  •        загальнокультурних — під час використання міжпредметних зв'язків із біологією (кислоти в живих організмах) та математикою (розрахунки).

Обладнання: дидактичний матеріал; витискувальний ряд металів; реактиви: хлоридна кислота, вода, універсальний індикаторний папір, розчин фенолфталеїну, метилоранж, лакмус, магній, цинк, мідь; штатив із пробірками; скляна паличка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок-подорож.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож краї­ною Кислот. Під час подорожі ви фіксуватимете свої спостереження. Але перш, ніж вирушити в дорогу, перевіримо, що вам відомо про цю країну.

1.Слово, що виникає при асоціації з лимоном? (слайд№2).

2.Які речовини називають кислотами? (слайд№3).

3.На які групи поділяють кислоти за складом? (слайд№4,5)

4.Як називають кислоти. (слайд№6,7,8).

 

Хочу нагадати, що назви кислот пов'язані з на­звою хімічного елемента, який входить до складу кис­лотного залишку.

 5. З яких речовин можна добути кислоти? (слайд№9,10).

 

Ось тепер ви всі отримуєте анкети, які вам необхідно заповнити,щоб пройти митний контроль.

 

(Написання самостійної роботи по карткам.В.1-36).

 

 

VIII – 3 – К – 1                    № 1

 

З     наведених      формул      речовин

 

КН,   HNO3,   NaH2PO4,   H2CrO4,   H2,   HF,   Mn(OH)2,   MgCl2,   NH4Br

 

  1. випишіть   формули   кислот                                                    ( ),          

 

  1. визначте   валентність   кислотних   залишків                         ( ),          

 

  1. зазначте   назву   і   тип   кожної   кислоти ( безоксигенова   або   оксигеновмісна,   одно-   або   багатоосновна,   розчинна   або  нерозчинна)                                                                                   ( ),          

 

  1. cкладіть   рівняння   добування   двох  з  наведених    кислот   ( ).          

 

 

 

 

VIII – 3 – К – 1                    № 2

 

З     наведених      формул      речовин

 

Cu(OH)2,   H2SO4,   NaNO3,   LiBr,   HJ,   HPO3,   K2SiO3,   CaH2,   O3

 

  1. випишіть   формули   кислот                                                         ( ),          

 

  1. визначте   валентність   кислотних   залишків                             ( ),          

 

  1. зазначте   назву   і   тип   кожної   кислоти ( безоксигенова   або   оксигеновмісна,   одно-   або   багатоосновна,   розчинна   або  нерозчинна)                                                                                     ( ),          

 

    4).cкладіть   рівняння   добування   двох  з  наведених    кислот    ( ).          

 

 

 

 

VIII – 3 – К – 1                    № 5

 

З     наведених      формул      речовин

 

K2CO3,   HNO2,   Ca(OH)2,   H2CrO4,   PbO,   NaН,   HCl,   NH4F,   KH2PO4

 

  1. випишіть   формули   кислот                                                         ( ),          

 

  1. визначте   валентність   кислотних   залишків                            ( ),          

 

  1. зазначте   назву   і   тип   кожної   кислоти ( безоксигенова   або   оксигеновмісна,   одно-   або   багатоосновна,   розчинна   або  нерозчинна)                                                                                    ( ),          

 

  1. cкладіть   рівняння   добування   двох  з  наведених    кислот   ( ).          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VIII – 3 – К – 1                    № 4

 

З     наведених      формул      речовин

 

H3PO4,   KOH,   LiHSO3,   H2CO3,   H2,   HBr,   NH4J,   AlJ3,   NO

 

  1. випишіть   формули   кислот                                                   ( ),          

 

  1. визначте   валентність   кислотних   залишків                      ( ),          

 

  1. зазначте   назву   і   тип   кожної   кислоти ( безоксигенова   або   оксигеновмісна,   одно-   або   багатоосновна,   розчинна   або  нерозчинна)                                                                                 ( ),          

 

  1. cкладіть   рівняння   добування   двох  з  наведених    кислот   ( ).          

 

 

 

II. Мотивація навчання

Хімія — це наука про речовини та їхні власти­вості. Отже, умінь записувати хімічні формули, нази­вати і класифікувати речовини недостатньо. Важли­во знати і властивості речовин, на яких базується їх застосування.

Сьогодні на уроці, подорожуючи країною Кислот, ми вивчимо, як відрізнити кислоти від інших ре­човин та з чим вони реагують, прослухаємо інформа­цію про застосування кислот і на основі вивчених вла­стивостей запишемо рівняння відповідних реакцій.

Учитель.

 Ви отримали перепустку для подорожі «хімічним експресом» країною Кислоти. Потяг іде з певними зупинками. Кожна зупинка матиме  свої  відомості та завдання.

 

 

 

 

ПІ. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Станція «Фізичні властивості».

 

  2.Станція «Індикаторна».

Учитель. Наразі ми дізнаємося, чому станція має таку назву і що таке індикатор.

Індикатор — це речовина, яка змінює своє забар­влення під дією кислот чи лугів.

Індикаторами є лакмус, фенолфталеїн, метило­ранж та універсальний індикатор.

(Демонструється дослід)

Завдання 2. Заповніть таблицю 2. Для визначення середовища розчинів зверніться до таблиці «Змі­нювання забарвлення індикаторів у розчинах кислот і лугів», що в підручнику, і зробіть відповідний ви­сновок.

  1.   Кислоти можна визначити за допомогою таких індикаторів:....
  2.   Середовище в кислоті....

Учитель.

А тепер, щоб рухатися далі, ми маємо пройти митну службу. До вас звертається працівник митної служби.

 

Працівник митної служби.

 Я, працівник митної служби, звертаюся до вас по допомогу. Ми затрима­ли вантаж, але внаслідок шахрайських операцій се­ред цистерн із кислотою з'явилися цистерни з водою. У мене є 2 зразки рідин із цистерн (пробірка 1 і про­бірка 2) .

  1.             Завдання 3. Визначте, в якій цистерні міститься кислота за допомогою індикаторного універсально­го папірця.

 

Учитель. Рухаємося далі.

 

3.Станція «Металічна».

Учитель. Наступна станція «Металічна», на якій ми дізнаємося, як взаємодіють кислоти з металами.

Учитель. Досліди показують що всі метали за активністю витіснення з кислоти Гідрогену можна розмістити в один ряд, який називається витиску­вальним рядом, або рядом активності металів. Уперше його створив на основі експериментальних досліджень професор Харківського університету Микола Миколайович Бекетов. Розглянемо цей ряд (робота з підручником): метали тут розміщено в по­рядку зменшення їх активності. Ті, які стоять зліва від водню, здатні витісняти водень із кислоти, а ті, що стоять праворуч від нього, цією властивістю не воло­діють.

Користуючись цим рядом, можна без експери­ментальних досліджень установити, які метали бу­дуть взаємодіяти з кислотою, а які ні. Наприклад, чи можемо ми в алюмінієвий посуд налити кислоту? А в мідний? Відповідь поясніть.

 

Ювелір. Я — ювелір, звертаюсь до вас за допомо­гою: ми отримали партію виробів зі срібла, але в мене є підозра, що деякі вироби зроблено із цинку.

 

Завдання 4. Як хімічним шляхом відрізнити срібло від цинку? Закінчіть рівняння можливих реакцій:

Аg + НCl;

Zn + НCl ;

 

4.Cтанція Оксидна.

Із попередніх уроків ми знаємо, що кислоти можуть реагувати тіль­ки з якими оксидами? (З основними)

Насиплемо в пробірку кальцій оксид, додамо розчин хлоридної кис­лоти. Що спостерігаємо? (Оксид розчинився)

Запишемо рівняння реакції:

  1.             СаО + 2НС1 СаС12 + Н20

Укажіть тип реакції.

Це реакція обміну— дві складні речовини обмінюються своїми складовими.

 

5.Станція Нейтралізації .

Учитель. Зараз ми дізнаємося чому ця станція має таку назву.

У пробірку наливаємо натрій гідроксид, додаємо кілька крапель фенолфталеїну — розчин забарвлюється в малиновий колір. Потім по
краплях додаємо хлоридну кислоту. Яку ознаку реакції спостерігає­
мо? (Знебарвлення розчину)

Запишемо рівняння хімічної реакції:

NaОН + НС1 = NaСІ + Н20 — Чому знебарвлюється розчин? (Середовище стало нейтральним)

Укажіть тип реакції. (Реакція обміну).

 

Така реакція між розчинами кислот і основ називається реакцією нейтралізації. Поясніть, чому.

 

6.Станція Сольова.

 

Учитель.

Кислоти взаємодіють із солями.

 Кислоти можуть витісняти більш слабкі кислоти з їхніх солей.
Здійснимо реакцію, яку вам доводилося спостерігати багато разів,

коли мама гасила оцтом соду.

Наливаємо в пробірку розчин натрій карбонату й додаємо кілька крапель хлоридної кислоти. З'являються бульбашки газу — ознака про­тікання хімічної реакції. Запишемо рівняння:

Na2CO3+ 2НС1 =2 NaСІ+ H2O + CO2

 

7.Станція ТБ.

  1. Чітко визначайте порядок і правила безпечного проведення     досліду.
  2. Виконуйте тільки ту роботу, яка передбачена завданням,
  3. Речовини для досліду потрібно брати  в кількостях, передбачених інструкцією.
  4. Після закінчення роботи помийте руки з милом.
  5. У разі потрапляння на шкіру кислоти потрібно негайно змити      її  залишки зі шкіри водою та слабким розчином  питної соди.

 

8.Станція Лабораторна.

(Виконання лабораторних дослідів №1,2.)

9.Станція «Інформаційна».

(Презентації учнів про кислоти та галузі їх за­стосування.)

Повідомлення учнів.

 

Органічні кислоти

  1. Кислоти поділяють на Органічні й неорганічні, але основну увагу зосередимо на органічних.

Ми знаємо, що багато продуктів харчування є кис­лими на смак. Такого смаку їм надають органічні кислоти: наприклад, лимон містить лимонну кис­лоту, яблука — яблучну, щавель — щавлеву, кисле молоко — молочну, оцет є розчином оцтової кис­лоти.

Органічні кислоти відіграють важливу роль у жит­тєдіяльності організмів: вони знижують рівень холес­терину, прискорюють травлення і нормалізують мікрофлору кишечнику. Тому споживання їх у неве­ликих кількостях є необхідним.

 

  1. Вважають, що першою кислотою, про яку дізна­лася людина, була оцтова кислота. Вона утворюється в результаті скисання виноградного вина. її поча­ли використовувати більш ніж 5000 років тому. Сьо­годні більше ніж 65 % світового виробництва оцто­вої кислоти йде на виготовлення пластмас і штучно­го волокна. У кожного вдома є 9 %-й розчин оцто­вої кислоти, який використовують як смакову до­бавку і під час консервування. Також за допомогою оцтової кислоти можна чисто вимити віконне скло, для чого потрібно 2 столові ложки оцту розчинити у 1 літрі води.

 

  1. У кожного вдома може бути пакетик із лимонною кислотою. її використовують як харчову добавку. Але має вона й інше застосування: розчином лимон­ної кислоти можна видалити накип із чайника, для чого потрібно всипати пакетик лимонної кислоти в чайник з 1 літром гарячої води і лишити на кілька годин, а потім промити чайник проточною водою. Цей спосіб є дешевим, і кислота не роз'їдає поверхні чайника. Цим розчином також можна видалити вап­няковий осад на кранах.

Лимонну або оцтову кислоту використовують і під час консервування грибів: якщо ми їх зваримо в кис­ло-солоній воді, то вони не потемніють, як це відбу­вається зазвичай.

  1. Щавлева кислота міститься в деяких овочах, але найбільше її у щавлі, шпинаті та ревені. При вживанні цих продуктів (особливо варених) у великій кількості кристали щавлевої кислоти можуть відкладатися в нир­ках, утворюючи так зване каміння, тому вживати її потрібно помірно.

 

Яблучна кислота є в більшості фруктів. Вона має приємний кислий смак, тому нею підкислюють кон­дитерські вироби.

 

Молочна кислота є в продуктах, отриманих у ре­зультаті молочнокислого бродіння (у кефірі, сметані, сирові, йогурті), а також у солоних огірках і в ква­шеній капусті.

Органічні кислоти можуть утворюватися і в ре­зультаті неправильного зберігання таких продуктів, як пиво, вино, сир, масло, сметана. Утворення орга­нічних кислот призводить до погіршення їх якості, тобто до псування. Тому для багатьох продуктів кис­лотність є показником якості.

 

5.Неорганічні кислоти

Неорганічні кислоти можна одержувати на хімічних заводах штучним шляхом, але є і такі, що трапляються у природі у вільному стані. Наприклад, розчин сульфідної кислоти (H2S) міститься у вулка­нічних газах і у водах мінеральних джерел.

Розчин карбонатної кислоти (НгСО3) входить до складу природних мінеральних вод, наприклад Мир­городської та Лужанської.

Певна кількість хлоридної кислоти(НСІ) міститься в шлунку кожного з нас, зокрема входить до складу шлункового соку (0,3 %). Хлоридна кислота сприяє перетравлюванню їжі та вбиває хворобо­творні бактерії. Якщо ж вміст її в шлунковому соці є підвищеним, то відчу­вається печія і людина має приймає ліки, щоб нейт­ралізувати її надлишок.

Крім медицини, хлоридну кислоту використову­ють ше й у промисловості. Нею очищують поверхні металів перед нікелюванням, хромуванням або по­криттям оловом, щоб запобігти руйнуванню ме­талу.

Також хлоридна кислота утворюється у воді, яку хлорують для знищення бактерій. Така вода має не­приємний запах і смак, тому її краще не вживати, а при необхідності відстоювати, щоб вийшов газоподібний хлор.

6.Сульфатну і нітратну кислоти одержують на хімічних заводах. Зокрема у Черкасах такими завода­ми є «Хімреактив» і «Азот».

Сульфатну кислоту людина знає вже понад 1000 ро­ків, її ще називають хлібом хімічної промисловості. Без неї неможливе виробництво інших кислот, солей, мінеральних добрив, пластмас, штучного волокна, ліків, фарб, вибухових речовин тощо.

Акумулятор будь-якого автомобіля також запов­нюється розчином сульфатної кислоти.

Оскільки сульфатна кислота поглинає пару з по­вітря, то раніше взимку склянки з нею ставили між рамами вікон, щоб ті не пітніли і не замерзали.

Учитель. Отже, є кислоти які одержують на хі­мічних заводах штучним шляхом, але багато кислот зустрічається і в природі.

IV Підбиття Підсумків уроку

Висновки:

  •        кислоти — це складні речовини, що містять у своєму складі Гідроген і кислотний залишок;
  •        кислоти поділяють на органічні та неорганічні;
  •        органічні кислоти відіграють важливу роль у життєдіяльності організмів; тому споживання їх у не­великих кількостях є необхідним;
  •        неорганічні кислоти існують у природі, але більшість з них одержуються штучно на хімічних за­водах;
  •        кислоти є кислими на смак;
  •        кислоти взаємодіють із металами, але не з усіма; дізнатися про те. з якими металами взаємодіють кислоти, можна за допомогою ряду активності металів, оксидами металів, основами, солями.

Д/З

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
22 січня 2022
Переглядів
841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку