Урок № 35
Тема: Урок-узагальнення. Вікторина.
Мета: закріплювати інтерес, емоційний відгук до образотворчого мистецтва; закріплювати знання учнів про засоби виразності в образотворчому мистецтві, про жанри живопису; закріплювати навички самостійної художньої діяльності, уміння передавати в малюнку своє ставлення до об’єкту, що зображується, досягаючи виразності образу; розвивати в дітей відчуття кольору, спостережливість, уміння порівнювати, висловлювати власну думку, творчі здібності; виховувати позитивні взаємини між учнями, почуття дружби та відповідальності.
Обладнання: набори репродукцій картин різних жанрів; набори карток із зображеннями елементів пейзажу, портрета й натюрморту; навчальні плакати; репродукції картин відомих художників; ТЗН; призи (розмальовки, олівці, фарби); матеріали та інструменти: фломастери, аркуші паперу; простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учні класу об’єднуються у дві команди, кожна з яких обираї собі назву, пов’язану з образотворчим мистецтвом (наприклад: «Пензлі» та «Фарби»).
Гравцям пропонують картки із запитаннями у різних галузях знань з образотворчого мистецтва. Зворотній бік карток має колір, що відповідає області знань. У коробці складені контейнери з кіндер-сюрпризу, в яких містяться кольорові папірці із номерами запитань. Капітани команд по черзі витягають контейнери із папірцями. Команда відповідає на запитання.
Учитель пропонує учням послухати правила гри:
• ведучий ставить запитання по черзі кожній команді. Друга команда при цьому мовчить;
• відповідати на запитання може будь-який учасник, піднісши руку;
• члени команди можуть порадитися, перш ніж відповідати;
• якщо команда не відповідає на запитання, право відповіді має інша команда;
• відповідь повинна бути чіткою та зрозумілою.
1-й тур
Учні мають дати правильну відповідь.
Питання з кольорознавства (Червоний колір)
♦ Які кольори називають теплими? (Кольори, у який переважа ють відтінки жовтого, червоного, оранжевого.)
♦ Що таке спектральне коло? (Кольори веселки, росташовані по колу.)
♦ Які кольори росташовані у спектральному колі один навпроти одного? (Контрастні)
♦ Які кольори називають холодними? (Кольори, що нагадують про холод, сніг. До них відносяться синій, блакитний, синьо зелений, синьо-фіолетовий.)
♦ Які інструменти необхідні під час малювання фарбами?
♦ Як потрібно працювати пензлями? Розкажіть про послідов¬ність дій.
♦ Де в природі ми зустрічаємо основні кольори?
♦ Які кольори у природі ми зустрічаємо часто, а які — рідко?
♦ Які кольори художники називають похідними або змішаними? Чи можемо ми побачити їх у природі?
Питання з декоративно-прикладного мистецтва (Синій колір)
♦ Який вид мистецтва допомогає людині прикрашати предмети побуту? (Декоративно-прикладне мистецтво.)
♦ Який малюнок називають декоративним?
♦ Де використовують твори декоративно-прикладного мисте¬цтва? (Вони прикрашають побут людини.)
♦ За допомогою яких засобів люди прикрашають предмети побу¬ту? (За допомогою візерунків та орнаментів.)
Питання з основ композиції (Зелений колір)
♦ Згадаймо, що називають «лінією горизонту».
♦ Що називають центром композиції? Для чого художники використовують центр композиції?
♦ Які композиційні плани ви знаєте? Розберіть за планами одну з карттин. (Учням пропонують репродукцію вже знайомої кар тини.)
Питання з графіки (Жовтий колір)
♦ Який вид образотворчого мистецтва працює з лініями та силуетами?
♦ Які засоби виразності дарує нам графіка?
♦ Які матеріали та інструменти ми використовуємо, створюючи лінійне зображення?
♦ Для чого художникові потрібні лінії, крапки, плями?
♦ Що можуть зображувати крапки? плями? лінії?
♦ Якими бувають лінії?
♦ Що можна зобразити за допомогою ліній?
♦ Де у природі ми зустрічаємо лінії та плями?
♦ Яким є характер у різних л іній? Який настрій вони відображують?
2-й тур
Кожна команда отримує пазли із зображеннями вже знайомих учням картин. Виграє та команда, яка швидше складе пазл.
3-й тур
Ведучий пропонує кожній із команд репродукцію картини, на якій зображені люди. (Картини мають бути знайомі учням.) Гравці мають зобразити жестами картину так, щоб команда-супротивник змогла її відгадати.
Якщо завдання складне, гравці, які відгадують, можуть ставити навідні запитання так, щоб за допомогою асоціацій наблизитися до правильної відповіді. Наприклад:
♦ Якби ця картина була фруктом, то що б це було?
♦ Якби ця картина була піснею?
♦ Якби ця картина була квіткою, містом, країною?..
III. Підбиття підсумків
Виграє та команда, яка під час гри надасть найбільше правильних відповідей.
Гравці обох команд мають отримати призи-сувеніри.